Problem med bredd på BSA

knaper

Aktiv medlem
Problem med bredd på BSA
Jag ska byta vevlager på min dotters Early Rider. Ramen är 68 mm bred och det sitter ett BSA-lager där nu, märkt med "Early Rider". Jag kan inte se vad det är för modell. Det gamla hade ytterdiameter på 44, det nya på 41 mm.
Nu till problemet. Jag tog av det gamla lagret och installerade ett nytt Shimano BRR60. Då insåg jag att det nya har bredare "extern" del som är runt 2 mm bredare per sida än det gamla. Det är en remdriven cykel så att få 2 mm offset till höger på drivsidan gör att risken ökar för att remmen ska glida av (så som den här konstruktionen är).

Vet någon här om tex RS501 är tunnare än BBR60? Jag kan inte hitta några mått eller övertygande bilder själv.
Eller om någon vet om andra lager som är garanterat tunnare än BBR60.

Problem med bredd på BSA
jag har vid liknande bekymmer slipat på fyrkanten så att pedalpartiet hamnar längre in mot mitten.

för att få till nödvändig noggrannhet i slipningen kan man inleda med att slipa skåror i respektive yta. på slutet kan man använda något färgande som appliceras på vevsidan för att identifiera kontaktpunkter. ungefär som hos tandläkaren

Problem med bredd på BSA
Alla vevlager från större tillverkare har samma bredde för att de är gjort för Shimano, eller liknande, vevparti som har samma axelbredde.

Om du har tur har cykeln en kassettbody på bakaxeln där du kan flytta en distans för att korrigera.

Problem med bredd på BSA
Ok, tack för svar alla.

Tänkte att det var mystiskt att ingen på internet verkar ha hatt det här problemet, så kanske är det så enkelt som att det är ett mtb-lager som satt på. Drar ned på butiken med skjutmåttet.

Problem med bredd på BSA
Det är inte helt ovanligt att man kan byta plats på framdrevet för att kompensera. Det finns 4 positioner att labba med. Innan/utanför spindeln och drevet är med offset åt något håll, så att vända sida på drevet funkar också.

Problem med bredd på BSA
Många olika svar på olika saker och jag förstår inte riktigt vad det är du faktiskt har köpt. Om det inte löser sig får du återkomma med en bild, så kommer svaren bli mycket mer träffsäkra. Några av svaren ovan handlar om fyrkantslager (vilket jag tänkte var standard på en Early Rider..), men på dina svar med vevlagernamn låter det snarare som att du har köpt vanliga externa lager för genomgående vevaxel (iallafall är MT501 ett sådant). De första har olika vevaxellängder vilket är det som avgör var drevet hamnar. De senare har det inte, men i gengäld har de olika mängd shims som används vid olika typer av vevpartier och vevlagerhylsor och eventuellt är "kopparna" olika breda beroende på mtb-version eller ej (som @glitch skriver), men det har jag inte koll på.

Problem med bredd på BSA
Som sagt kopparna med lagren i diffar en mm på mtb vs road. men på mtb får man med ett gäng olika distanser som sätts innanför för att kompensera beroende på vevar.
Därmed är den gängade delen som går in i ramen också längre. Sannolikt är ramen byggd utefter mtb mått

Problem med bredd på BSA
Som sagt kopparna med lagren i diffar en mm på mtb vs road. men på mtb får man med ett gäng olika distanser som sätts innanför för att kompensera beroende på vevar.
Därmed är den gängade delen som går in i ramen också längre. Sannolikt är ramen byggd utefter mtb mått

Bra att veta det! Letade hos Shimano dokumentation och hittade ingenting om det. Vid Shimano vevlager står det "for Hollowtech-II cranksets" och ingenting om att det bara gäller MTB vevpartier när det är ett MTB vevlager.

Problem med bredd på BSA
Nu har det löst sig. Min lbs hade ett MT501 hemma.
Det gamla var ett mtb-lager, det jag hade liggande och provade var ett lvg-lager.

På hemsidan säljes det som är på bilden. Jag i min enfald trodde att det hade samma mått som mitt BBR60 som låg i en låda hemma (och det passar ju på ramen). Det är istället en rebrandat mtb-BSA de säljer och som var rätt för mig.
Tack för hjälpen! Det var glitch som kom med nyckeln.
Jag ser att många Early Rider har fyrkantslager. Men ikke min 16" Belter. Att leka med kransens fäste såg jag lite på, men tjockleken på godset med remdrift gör att jag inte tror att den går att fästa på mer än ett sätt.

Bilagor

• Screenshot_20260827_231504_com.android.chrome.webp
    Screenshot_20260827_231504_com.android.chrome.webp
    51.7 KB · Besök: 3
Problem med bredd på BSA
Värt att ta med sig, om man som mångs happyiter har för mycket i bra att ha lådan - vevlagren mellan mtb och road funkar typ att byta men tar man ett road lager i en mtb ram och behöver köra med inre distanser då finns risken för att det blir lite för lite gängor kvar in i ramen. Beroende på hur mycket distanser som behövs kan man lösa det med externa distanser om man råkar ha det hemma :)

Problem med bredd på BSA
Värt att ta med sig, om man som mångs happyiter har för mycket i bra att ha lådan - vevlagren mellan mtb och road funkar typ att byta men tar man ett road lager i en mtb ram och behöver köra med inre distanser då finns risken för att det blir lite för lite gängor kvar in i ramen. Beroende på hur mycket distanser som behövs kan man lösa det med externa distanser om man råkar ha det hemma :)
Problemet är, framförallt med lite korspostande mellan trådar där 10-delade drivlinors kompatibilitet diskuteras samt mina egna nyliga utforskningar kring mtb-vevar, T47-standard, boostaxel-på-bockstyrecykel osv osv, att hjärnan är helt överbelamrad med information om vad som funkar med vad. Det trots att man är både intresserad och sjukt nördig kring cyklar!😂

Säger väl en del om man går in i en cykelbutik och frågar en initierad fråga kring denna typ av grejer, och personalen bara ger upp och rekommenderar att man byter cykel.🤪

Problem med bredd på BSA
Jg förstår inte vad du menar. När man har en MTB med 68 mm vevlagerhus behövs det 2,5 mm (extra) distanser på både sidor, så det blir 73 mm ändå.
ja och har man köpt grejor enligt spec så räcker det. Om man har problem med att veven inte passar så kanske man bör bekymra sig om måttet inkl cups?

Det är tydligen 96.5 mm det ska vara på mtb. 68mm road är INTE 91.5 utan 89.5mm.
Dvs 1mm mindre på varje sida än mtb 68mm - för att uttrycka det maximalt krånglingt

(1mm smalare cup x2)

EDIT. Köper man Goldix lager från nattshiftet så är de 97.5+mm och så är cirkusen igång

Problem med bredd på BSA
ja och har man köpt grejor enligt spec så räcker det. Om man har problem med att veven inte passar så kanske man bör bekymra sig om måttet inkl cups?

Det är var Glitch har svarat här och vad TS har gjort.

Det är tydligen 96.5 mm det ska vara på mtb. 68mm road är INTE 91.5 utan 89.5mm.
Dvs 1mm mindre på varje sida än mtb 68mm - för att uttrycka det maximalt krånglingt

(1mm smalare cup x2)

EDIT. Köper man Goldix lager från nattshiftet så är de 97.5+mm och så är cirkusen igång

Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Obs att MTB har en 2,5 mm distans på drivsidan, kanske förklarar det problemet du har.

Problem med bredd på BSA
Det är var Glitch har svarat här och vad TS har gjort.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Obs att MTB har en 2,5 mm distans på drivsidan, kanske förklarar det problemet du har.
Ja, Glitch ger 100% rätt svar i 4# ser jag nu.
Resten handlar om andra grejor och jag har inte nåt av dessa problem på Goldix. (tvärtom)

Det som kanske är mysko är att TS har köpt ett road lager som är 2mm smalare och fått problemet att det är bredare.
Skit samma, det verkar passa nu.

Tillbaka
Topp