Hammarby Hill XC - Banan?

Vill man ha teknisk åkning så finns dom olika happykörningarna.
HHXC fyller tävlingsbehovet och att cykla med väldigt många samtidigt och detta i enklare spår.
Det ena utesluter inte det andra och man kan vara med överallt.

PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill man ha teknisk åkning så finns dom olika
> happykörningarna.
> HHXC fyller tävlingsbehovet och att cykla med
> väldigt många samtidigt och detta i enklare
> spår.
> Det ena utesluter inte det andra och man kan vara
> med överallt.

Happykörningarna? Det är ju ingen tävling!
Om man vill tävla på sin MTB i dess rätta element så fyller inte HHXC någon funktion alls.

Banan?

Bilagor

• banana.jpg
    banana.jpg
    22 KB · Besök: 42
Nu är det ändrat, det blir tävlingsklass vilket är bra. Men frågan är om dem kan tänka sig att köra gamla banan istället för grusvägsrallyt...

Jag har svårigheter med att hitta en banprofil eller en översikt av banan. Kan någon vänlig själ posta en GPX eller vad det heter då den redan postade GPX eller vad den heter inte fungerar hos mig.

Jag vill nämligen veta tips på var jag kan stå på lördag och kika på alla. Jag kommer ha med mig barnvagn samt att det gärna får vara en "rolig" plats att stå å hänga på. Sambon å dottern måste ju tycka det är roligt också :) Extra plus om man kan se cyklisterna en längre stund, typ på toppen av någon backe eller så. Toppen av Hammarbybacken är nog inget alternativ då det brukar blåsa så in i h... där.

Å jusste, gärna en närliggande parkeringsplats också.

Några tips?

eller ängarna vid styrketräningsanläggningen där cyklisterna passerar två gr/varv och ger sig in i skogen och ner i leran...

Hm, vilket håll åker cyklisterna åt vid utomhusgymmet? Mot björkhagen eller från?

Start å mål = 100% av varvet.

Men utegymmet, hur långt in på banan/varvet är den?

passerar utegymet nån kilometer efter starten , sen ner i skogen, längs kanalen,uppför hammarbybacken, tillbaks till ängarna ,passerar utegymet igen sen är det nog mer än halva varvet kvar innan varvning igen

Okej! Så om man står precis vid Utegymmet så passerar cyklisterna där två gånger/varv. Första ganska direkt efter start å sedan efter att ha cyklat upp för HBB.

Så om man är vid utegymmet 12.25 borde man få se täten?

Mig kommer du få se länge för jag cyklar så jäkla sakta! Kommer garanterat komma sist, om jag ens kommer orka alla 60km...

Du har väl med dig kamera hoppas jag, annars kommer jag cykla förbi fort som satan och sen snigelfart resten av banan.

rayDreamer skrev:
> Mig kommer du få se länge för jag cyklar så
> jäkla sakta! Kommer garanterat komma sist, om jag
> ens kommer orka alla 60km...
>
> Du har väl med dig kamera hoppas jag, annars
> kommer jag cykla förbi fort som satan och sen
> snigelfart resten av banan.

Jag är en usel fotograf men någon bild kan det alltid bli!

Btw! Hur lång tid tror det tar för Alla att köra ett varv?
Eller 978st rättare sagt :)

Globalistic skrev:
> Okej! Så om man står precis vid Utegymmet så
> passerar cyklisterna där två gånger/varv.
> Första ganska direkt efter start å sedan efter
> att ha cyklat upp för HBB.
>
> Så om man är vid utegymmet 12.25 borde man få
> se täten?

Stå kvar en halvtimme till så ser du mig oxå...

Bild från den tidigare posten.
HHILLXC_130828.jpg

Strax efter 2 km är ett bra ställe att vara på som sagt, framförallt med barnvagn.

Ett annat ställe mellan Bagis och Sköndal vid 12 km. Där man kan man parkera nära och gå med vagn på vägarna som korsar banorna åt båda hållen.

Sedan har vi start/målområdet där man kör lite fram och tillbaka.
http://www.hammarbyhill.se/nyheter/nya-arenan/
Blir nog en intressant spurtuppgörelse strax efter 15:00. Banan är ju den samma som för 2012 bortsett från att start/mål är flyttat. Vädret ser ut att bli liknande som förra året och därmed bör tiderna bli något liknande. Se förra årets resultat på http://www.neptron.se/resultat/Resultat_HH_XC_2012.html.

Funderar också på banan och däckval för morgondagen, jag har ett par nya Xking på nu, det sägs ju vara mest grusväg? Synd att de inte publlicerar banan på tävlingens hemsida, men det kanske finns en anledning till det.

MVH
Jmlove

Kollegan var i skogen i Rudan igår för något pannlamperace, löpning. Han sa det var torrt och fint överallt trots regnet som fallit. Inte ens våtmarkerna innehöll något vatten... Torde ju se ungefär likadant ut på de korta sträckorna när man väl är i skogen kring Hellas.

Vågar man lita på det? Finns det någon närmare info här på Happy om skogsblötan än en andrahandslöpare (även om jag inte vill dissa den infon på något sätt)?

Var ute och cyklade stig igår. Enligt mig riktigt halt på rötter osv. Drog i backen på rotsladd 2 ggr.
Kommer nog inte köra stenhårda däck.
Men solen kommer imorn och det räcker för mig:)

Körde lite i gömmaren i förrgår. Lite plask i surhålen. Annars inte så mycket gegga... nu har det ju solat idag så det blir nog rätt torrt i morgon!
Ska köra 2 varv på hh xc. :)

Det lilla regn som fallit har på inget sätt lyckats tillföra någon större blöta till ett Hellas som i sommar varit torrare än jag någonsin upplevt.

Men var ska man ställa sig om man vill se några spektakulära vurpor?

Aron skrev:
> Men var ska man ställa sig om man vill se några
> spektakulära vurpor?

En bit in på stigen strax efter 9 km i kartan ovan finns lite sköna hala rötter som kommer att fälla många adrenalinstinna åkare. :)

Sedan är det nog slutet på stigen som kommer ut mot fältet till vänster om filosofens. Dvs vänster i färdriktningen.

jofahjalm skrev:
> Där jag kör.

+1

Håll koll på killen med fattie, vi kan inte vara så många i backen :)

Knallblå himmel och vindstilla. Inte snorigare än nödvändigt. Cykeln känns fortfarande helt ny och gör mig glad varje gång jag ser den. Det enda problem jag möjligen har är att jag inte kan bestämma mig för bästa grepp eller bästa rull.

Det känns som att jag inte har något val. Bara lassa i mig lite kolhydrater, åka söderut, efteranmäla mig och sedan bara njuta av ännu en galet fin svensk sensommardag med cykel i skogen. Ibland är livet rättvist. Rätt ofta faktiskt när jag tänker efter.

Jag kommer stå som sagt vid utegymmet i Björkhagen å fota upp mitt minneskort. Se bara till att vara bland de 976-ish första så ni får plats på minneskortet :)

PinHead skrev:
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men var ska man ställa sig om man vill se
> några
> > spektakulära vurpor?
>
> En bit in på stigen strax efter 9 km i kartan
> ovan finns lite sköna hala rötter som kommer att
> fälla många adrenalinstinna åkare. :)
>
> Sedan är det nog slutet på stigen som kommer ut
> mot fältet till vänster om filosofens. Dvs
> vänster i färdriktningen.

+1

Ner mot ängen vid filosofens tror jag på. Där var det uppkört, lerigt och lagom stök förra året.

Jag kom nyss hem från loppet, anmälde mig till tre varv även om jag aldrig hade orkat men jag ledsnade ganska fort på banan.
Enligt mitt tycke så var den otroligt tråkig så det blev bara ett varv för mig.
Jag hade hoppats på mycket mer teknisk stig och så fick jag stora breda grusvägar och asfalt? Besviken är jag för jag vet ju vad Hellas erbjuder annars.
Synd, men det var en otroligt skön sensommardag och det blev mest att jag cyklade runt och mös och tittade efter stigar att utforska någon annan gång.

Ja det blev lite snopet för undertecknad. Fick direkt onda känningar i ett knä som strulade förra hösten och i Hammarbybacken insåg jag att ett lugnt varv får räcka. Rullade in på en timma och bröt lite missnöjd.

Banan var ju minst sagt intressant. Rotmatta är ju skoj men det var en del partier där folk mest samlades i klungor och undrade vart de skulle ta vägen. Även ett par sektioner där man kom med full spetta rätt net i världens gropar.

Jämfört med Lida loop så stod det här sig slätt. mycket folk i vägen, ojämn kvalitet på stigpartierna och en ganska bitter attityd hos medcyklisterna. Enda undantaget den påhejande killen som undtde hur min SPD-vurpa gick.

Håller med om attityden hos vissa cyklister. Dom struntade helt i oss andra och skulle bara förbi, ångrar mig att jag inte tacklade ner en kille i diket när han bara trängde sig förbi mig utan att säga ett ord...
Men jag upplevde det inte svårt att hitta, iofs kom jag inte i några högre hastigheter, förutom en gång när funktionären tog pisspaus och jag tittade på annat och fick ducka och köra under ett band, men det var mer mitt fel än någon annans.

Härligt med många bilder Globalistic men jag orkade inte kolla igenom alla i jakten på någon bild på mig. Du vet inte om du tagit någon på en ensam cyklist med skidgoogles i nyongul One-tröja på en AM-hoj cyklandes väldigt sakta?

rayDreamer skrev:
> Håller med om attityden hos vissa cyklister. Dom
> struntade helt i oss andra och skulle bara förbi,
> ångrar mig att jag inte tacklade ner en kille i
> diket när han bara trängde sig förbi mig utan
> att säga ett ord...
> Men jag upplevde det inte svårt att hitta, iofs
> kom jag inte i några högre hastigheter, förutom
> en gång när funktionären tog pisspaus och jag
> tittade på annat och fick ducka och köra under
> ett band, men det var mer mitt fel än någon
> annans.
>
> Härligt med många bilder Globalistic men jag
> orkade inte kolla igenom alla i jakten på någon
> bild på mig. Du vet inte om du tagit någon på
> en ensam cyklist med skidgoogles i nyongul
> One-tröja på en AM-hoj cyklandes väldigt sakta?

Typ denna?

Bilagor

• DSC02569.jpg
    DSC02569.jpg
    260.8 KB · Besök: 34
Stod i målområdet och tittade på, stod där under sista varvet för eliten, såg Johan A susa förbi ut på tredje varvet och skrek mig hes efter den läckra mannen!

Men det var ju osannolikt rörigt vid varvningen med folk och barn som gick i vägen, att ingen skadade sig är ett mysterium.

Globalistic skrev:
------------------------------------------------------
> Här är en annan mysig gubbe

Åhhh, gnnnh, ynf, fapfapfap....

AxelSthlm skrev:
> Stod i målområdet och tittade på, stod där
> under sista varvet för eliten, såg Johan A susa
> förbi ut på tredje varvet och skrek mig hes
> efter den läckra mannen!

Det var lite svårt att höra för oss som låg i ELITGRUPPEN!!! Shit vad jobbigt det var...

greblleM skrev:
> Ja det blev lite snopet för undertecknad. Fick
> direkt onda känningar i ett knä som strulade
> förra hösten och i Hammarbybacken insåg jag att
> ett lugnt varv får räcka. Rullade in på en
> timma och bröt lite missnöjd.
>
> Banan var ju minst sagt intressant. Rotmatta är
> ju skoj men det var en del partier där folk mest
> samlades i klungor och undrade vart de skulle ta
> vägen. Även ett par sektioner där man kom med
> full spetta rätt net i världens gropar.
>
> Jämfört med Lida loop så stod det här sig
> slätt. mycket folk i vägen, ojämn kvalitet på
> stigpartierna och en ganska bitter attityd hos
> medcyklisterna. Enda undantaget den påhejande
> killen som undtde hur min SPD-vurpa gick.

Cyklotekets tre första cyklister som varvade mig var minst sagt sura när dom behövde ta sig förbi folk. De hade nog varit bättre om alla tre varven inte är exakt samma spår så eliten inte behöver komma ifatt och ta sig förbi en massa motionärer.

På första cykelvägen precis i starten va de en gående gubbe som satte in en armbåge i cyklisten framför mig, lite trist.

De blev två väldigt lugna var för min del, får se om det blir något nästa år men då får dom nog lägga in lite mer teknisk åkning och lite mindre grusväg.

Tillbaka
Topp