Hammarby Hill XC - Banan?

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Sedan hade vi ju också FatBike snubben...
>
> Såg visserligen två. En på On One Fatty.

Japp, det är jag på bilden (3133) :)

Det var min jungfrutur, både med hojen och med MTB-allmänt (även om jag gjorde ett blygt försök för några år sedan...).

Kan förstå att vissa inte tyckte om banan, men jag gillade den! Rötterna var kanske inte så roliga (fick pysa lite luft och körde sen på 0.7 bar fram och 1 bar bak), men resten av banan var kul. Bäst var Hammarbybacken. Lite kort, men duktigt brant, kul att mosa!

Tack för bilderna Globalistic och BC!

Bilagor

• DSC02536.JPG
    DSC02536.JPG
    168.1 KB · Besök: 30
Globalistic skrev:
> Här kommer bilder från dagens Hammarby hill xc.
> Bara att använda bilderna fritt!
> Skriva gärna foto: Bang Engström om ni ska ha
> på blogg osv.
>
> Tjenis!
>
> http://www.flickr.com/photos/85422346@N05/
>
> P.S. Fler bilder är på G! Det blev ungefär
> 700st.

Lysande G! Man såg någorlunda Velomatimässig ut.

Stuvstaix skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här kommer bilder från dagens Hammarby hill
> xc.
> > Bara att använda bilderna fritt!
> > Skriva gärna foto: Bang Engström om ni ska ha
> > på blogg osv.
> >
> > Tjenis!
> >
> > http://www.flickr.com/photos/85422346@N05/
> >
> > P.S. Fler bilder är på G! Det blev ungefär
> > 700st.
>
> Lysande G! Man såg någorlunda Velomatimässig
> ut.

Vem är du?

castrello skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > Globalistic skrev:
> >
>
> > -----
> > > Här kommer bilder från dagens Hammarby hill
> > xc.
> > > Bara att använda bilderna fritt!
> > > Skriva gärna foto: Bang Engström om ni ska
> ha
> > > på blogg osv.
> > >
> > > Tjenis!
> > >
> > > http://www.flickr.com/photos/85422346@N05/
> > >
> > > P.S. Fler bilder är på G! Det blev ungefär
> > > 700st.
> >
> > Lysande G! Man såg någorlunda Velomatimässig
> > ut.
>
>
> Vem är du?

Stuvstaix!

Globalistic skrev:
> Här kommer bilder från dagens Hammarby hill xc.
> Bara att använda bilderna fritt!
> Skriva gärna foto: Bang Engström om ni ska ha
> på blogg osv.
>
> Tjenis!
>
> http://www.flickr.com/photos/85422346@N05/
>
> P.S. Fler bilder är på G! Det blev ungefär
> 700st.

Starkt att plåta och lägga ut så snabbt. Tackar för det.
Loppet i övrigt var väl sådär. Lite mycket hundar, stavgångare mm i spåren. Känns inte helt bra då vissa partier av banan var väldigt snabb. Får väl se om arrangören kan göra något åt det. Det är ju ett rätt populärt strövområde bitvis. Jag hade inga problem med taskiga medtävlare och hoppas man inte sabbade för någon heller.
Stefan

Märkligt lopp. Första varvet var det långa köer i skogen av folk som inte klarade att cykla över rötterna, men då gick det utan hinder på grusvägarna. På det tredje varvet var det glest i skogen och då rullade det på bra, men då kryllade det av halvsura "vanliga människor" på gruset så det var ingen idé att försöka köra fort där.

Om det inte går att stänga av grusvägarna kanske man helt enkelt inte ska köra lopp på dem. Visst, det drabbade nog mest oss tröttgubbar som körde långsamt, men skitkul var det inte. Några gick demonstrativt tre i bredd, någon joggade med lurar och tvillingvagn mitt på en smal grusväg och en galen tant smällde till mig med en kasse. Jag hann precis höra hur hon sade något om att "så här måste man göra för att de ska lämna plats"och så sträckte hon ut en papperskasse med rak arm rätt framför mig. Det var direkt efter vätskekontrollen ute på banan och jag hade en mugg sportdryck i ena handen och ingen chans att väja. Hoppas hon fick lika mycket kladd på sig som jag. Jag har full förståelse för att de inte gillar oss och protesterar. Det är ju inte deras fel att skogen plötsligt är full av hetsiga cyklister. Frågan är bara om det går att fixa.

När jag ändå gnäller så måste jag undra över de dövstummautistiska gubbarna som startade i motion 40 km och ville köra fort. Hur kan man köra motionsklass, kort sträcka, och ändå ta tävlingen på så stort allvar att man bokstavligen tacklar framförvarande för att komma fram. De allra snabbase som körde om först var det inga problem med, utan snarare nummer tio och framåt. Inte ett ljud om att de kommer eller på vilken sida, utan bara mosa sig fram. En hel drös som gjorde det. Det är möjligt att de kört om så många att de tröttnat på att göra sig hörda, men det hjälper ju inte mig, eller de andra som de föste undan, på något sätt.

Sammanfattning: Korta sprintar över blöta rötter uppblandade med långa grusvägssträckor. Utan giltig licens var man hänvisad till motionsklass. Kökörning a la Essingeleden.Gjorde två fula omkörningar av stress och kom fram till att mitt ego inte är värt mer än en bra dag för mina medtävlare.
Övrigt:
* En epistk tur i gruset/spenaten vid foten av nedfarten Hammarbybacken. Händer och armar blödde friskt.
* Snittade låågt i puls - förutom Hammarbybacken

Nästa år måste licens införskaffad.

Det var en dag när inget funkade för mig, men jag tog mig runt mina 3 varv.
Blev halvt om halvt prejad av en dam med golfvagnen fastspänd efter cykeln & hade ett nära möte med några damer med gåstavar.
Kommer nog inte köra HHXC igen delvis pga detta & alla andra som vistades mitt i banan. Men Hellas & Nackareservatet återkommer jag gärna till!

tror nog arrangörerna anser att dom hade otur med vädret, lite lätt regn och 5c och det hade varit mindre folk på vägarna....

(gissar på att hammarbybacken inte finns med nästa år pga av allt folk åt det hållet sett från hellasgården)

Hireliath skrev:
> Det var en dag när inget funkade för mig, men
> jag tog mig runt mina 3 varv.
> Blev halvt om halvt prejad av en dam med
> golfvagnen fastspänd efter cykeln & hade ett
> nära möte med några damer med gåstavar.
> Kommer nog inte köra HHXC igen delvis pga detta &
> alla andra som vistades mitt i banan. Men Hellas &
> Nackareservatet återkommer jag gärna till!

Körde HHXC första året det arrangerades (2008) och gjorde det med bra resultat, men just riskerna med för många icke-tävlande på banan gjorde att jag bestämde mig för att aldrig köra loppet igen. Efter att läst om erfarenheterna från dagens lopp känns det som jag tog ett korrekt beslut.

Mycket negativt här:) var ju en riktigt grym dag i en fantastisk miljö.
Bara för att det var lite blött på rötterna och att det blev trångt är inget att gnälla för. är väl en del av allt?!
Sen att det var många HT Svetton som inte klarade rötterna men grusvägarna bättre. Bara träna mer om det är svårt:)) eller cyckla själv ist för trängas i ett lopp:))

Grymt lopp enligt mig. Kommer köra nästa år

Känner att jag måste väga upp de negativa omdömena med en lite mer positiv kommentar. Efter banrapporterna innan loppet stod det ju klart att det inte skulle bli så mycket stig och mer grusvägsrally och med det inbakat i förväntningarna tycker jag ändå att banan var riktigt bra. Lite hala rötter, snabba grusvägar med lite kurvor och ordentligt kuperad.

Tycker även målområdet och drickaservicen längs banan var riktigt bra. Korv med bröd efter målgång i solen slår pastasalladerna från många andra långlopp med hästlängder. Sen blir man ju lite partisk efter att det gått riktigt bra också (seger i H30), men jag tycker nog det var en bättre bana och bättre arrangemang än förväntat. Det blev en del varvningar, speciellt sista varvet, men jag upplevde att alla lämnade gott om plats för omkörningar, även i trånga partier. Vist, vi lite snabbare cyklister skriker en del åt långsammare cyklister innan vi kör om, men jag hoppas att ingen tagit illa vid sig. Syftet är ju att uppmärksamma medtävlande på att man kommer med ganska mycket högre fart bakifrån och vilken sida man vill att framförvarande ska hålla sig till för att undvika kollisioner. I alla fall från min sida. Brukar försöka klämma fram ett tack när jag kör om också.. Sura pensionärer, hundägare och andra puckon klarade jag mig i alla fall bra ifrån. Undrar lite hur pass bra arrangörerna skyltat vid korsningar och stigar/vägar som ansluter till banan?

Dagens kassaste var förmodligen p-boten på 300 spänn, för att biljetten hade blåst till och hamnat upp och ner i vindrutan. Surt.

Grattis till segern. Att du vann H30 förklarar nog varför vår bild av dagen är så olika. När du körde var det så mycket cyklister ute att folk nog fattade att det var lopp och höll sig lite på sidan. När jag vinglade i mål nästan en timme senare var det rätt glest med cyklister i skogen och då hade "ägandet" av området gått tillbaka till ickecyklisterna och då stod vi lägre i kurs.

Heder åt er som är riktigt snabba. Ni brukar vara både tydliga och trevliga när ni kör om. Problemet med omkörningar är nästan alltid när det är övermodiga och övertända motionärer med mer fart än kontroll och vett som ska om till varje pris. Bleckur hann med att tacka när han brakade förbi. Någon mer gjorde samma sak, men det var ingen jag kände igen.

Edit. Glömde en sak. Jag var också förberedd på grusvägsrally, men det var ju just det jag inte vågade köra av rädsla för att braka in i någon oskyldig fotgängare.

Senast ändrad:
Mina hjältar var de två snubbarna på fatbikes, kul!

Det var rätt kul att höra folk jämföra banan med CV medan de körde och tyckte att den här var mkt värre. Extra köbildning och gnällgubbar kan nog vara en konsekvens av att CV blivit så poppis.

Dagens antihjälte var snubben i helsvart som stod på arslet i den skarpa kurvan ner fram hbb och skrek könsord i så länge han var inom hörhåll.

För övrigt var den kurvan intressant, där såg man vilka som hade koll på kurvteknik.

Luthman Photography skrev:
> För övrigt var den kurvan intressant, där såg
> man vilka som hade koll på kurvteknik.

RUB IT IN, Ba...

Jag fnissar lite åt de som tror att Hellas bjöd på hala rötter idag. You aint seen nothing...

:)

E: Det behövdes nog en smiley

Senast ändrad:
Stuvstaix skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > För övrigt var den kurvan intressant, där
> såg
> > man vilka som hade koll på kurvteknik.
>
> RUB IT IN, Ba...

Du är inte ensam. Det var få som hade med sig fart genom den kurvan. Men det var kul att se täten ta den, där gick det undan.

+1 på Aron

jofahjalm skrev:
> Hans Dampf 2,35" trailstar som framdäck och
> X-King 2,4" bak var nog inte dagens bästa
> däckval...

Jag har Hans Dampf 2,35 både fram och bak. Fick trampa som en galning, så fort jag slutade stannade cykeln typ

Aron skrev:
> Jag fnissar lite åt de som tror att Hellas bjöd
> på hala rötter idag. You aint seen nothing...
>
> :)
>
>
>
> E: Det behövdes nog en smiley

Problemen med rötterna idag bestod väl mest i att folk tvärstannade eller att man fick ta galna spårval för att inte köra in i folk.

Körde XX1, då märker man vilka problem folk har med att vara rättväxlade. Helt plötsligt tvärstopp.

Stuvstaix skrev:
> Körde XX1, då märker man vilka problem folk har
> med att vara rättväxlade. Helt plötsligt
> tvärstopp.

Men det är ju inte lätt att komma ihåg att växla när man har fullt upp med att bromsa och parera hinder på ett underlag som man ALDRIG tränat på innan tävlingen ;-)

Detta var första tävlingen jag kört (läs: första gången med mycket folk runt omkring) och jag tyckte att dom tekniska partierna blev bra mycket svårare när det är folk framför och omkring som skymmer hinder och spår och att man ofta inte kan åka där man vill för att det är upptaget.
Hade dock inga problem med icke tävlande i spåren.

PeterÄlvsjö skrev:
------------------------------------------------------
...och jag tyckte att dom tekniska partierna blev bra
> mycket svårare när det är folk framför och
> omkring som skymmer hinder och spår och att man
> ofta inte kan åka där man vill för att det är
> upptaget.

+1

Tack Bang för bilderna, första actionbilden sparad i arkivet!

Tävlingen gick riktigt bra för egen del (15:e plats i Motion 60km) men jag är ändå väldigt tveksam på att köra detta igen ett annat år. Arrangemanget var prickfritt, kanonbra service, skyltning, mekhjälp etc, tack för det Cykloteket m.fl!

Banan är däremot riktigt trist om man som jag kör MTB för att vara i skog bland sten och stök och inte på väg (grusväg/skogsväg). Kändes som att jag cyklade runt och spanade in i skogen för att kolla in alla fina stigar man gick miste om för det mesta. De få stigpartier som fanns var kul och där tog jag in rejält med tid och placeringar på alla grusvägsfantomer men lika snabbt som man kommit in i skogen, var man ute igen :-/

Att man sedan inte kan stänga av grusvägarna/skogsvägarna de få timmar tävlingen pågår är inte helt lyckat, kändes allt annat än säkert att brassa på bredvid barnvagnar, hundar, pensionärer, golfvagnar etc. Tur att man har plinga (förmodligen enda i startfältet, kändes det som)!

Hur som helst, kul att ha gjort det och kul att träffa alla men jag håller mig nog till en och annan Happyride + långloppscupen (främst Lida Loop) + SSSM :-)

Ser att tiderna för Motion 60 km troligen är 5 minuter för snabba för samtliga. Troligen är det så att man missat att Motion 60km startade samtidigt med tävlingsklasserna. Alla har väldigt bra tider på första varvet.

Aron skrev:
> Jag fnissar lite åt de som tror att Hellas bjöd
> på hala rötter idag. You aint seen nothing...
>
> :)
>
>
>
> E: Det behövdes nog en smiley

Hmm.. om en rot är så hal att man inte har grepp, utan däcket sticker iväg. Hur kan det då finnas halare rötter?
Mitt splitter nya Nobby Nick EVO åkte runt som en snorloska på de större rötterna i alla fall. Tyckte bitvis att det var som att slira nerför Bräckebäcksleden i regn, blev väldigt förvånad över hur halt det var.

gzon skrev:
> Ser att tiderna för Motion 60 km troligen är 5
> minuter för snabba för samtliga. Troligen är
> det så att man missat att Motion 60km startade
> samtidigt med tävlingsklasserna. Alla har
> väldigt bra tider på första varvet.

Verkar vara så. Min tid är fem min bättre i resultatlistan än den jag hade på cykeldatan.
Stefan

Känns som om man borde börja med seedning med hänsyn till loppets storlek och att det är trångt. Det spelar ju mindre roll om man blandar 20/40/60km - det blev ju blandat ändå tillslut.

PeterÄlvsjö skrev:
> Jag åkte 20 km och min officiella tid är 6
> minuter långsammare än tiden på min cykeldator.

Verkar definitivt som tidtagningen inte funkade som den skulle. Åkte också 20 km, hade ingen cykeldator men jag var i mål ca 13.10 men registrerade för tiden 1.06. Tror inte att vi kom iväg tidigare än 12.10 (rätta mig om jag har fel) så i fall fick jag också ca 5 min sämre tid än vad jag egentligen skulle. Inte för att det spelar någon större roll men ändå...

Postar mitt tidigare inlägg i annan tråd..och lägger till ett stort tack för alla fina bilder samt hoppas att ingen av alla medcykister tog illa upp i dom få fallen man körde om(självklart med sedvanligt rop)

Blev Hammarby hill i ett underbart väder, arrangemanget var väl helt ok men kan klart bli bättre. Dåligt skyltat för ev publik vid hammarby backen och bättre info till allmänheten i skogen att tävling pågick hade gjort inramningen lite bättre. plus för kids loppen. själva bana hade gärna fått vara lite mer teknisk och lite mindre grusväg för min smak.

WWWille skrev:
> PeterÄlvsjö skrev:
> -----
> > Jag åkte 20 km och min officiella tid är 6
> > minuter långsammare än tiden på min
> cykeldator.
>
> Verkar definitivt som tidtagningen inte funkade
> som den skulle. Åkte också 20 km, hade ingen
> cykeldator men jag var i mål ca 13.10 men
> registrerade för tiden 1.06. Tror inte att vi kom
> iväg tidigare än 12.10 (rätta mig om jag har
> fel) så i fall fick jag också ca 5 min sämre
> tid än vad jag egentligen skulle. Inte för att
> det spelar någon större roll men ändå...

Kollade med Strava och jmf varvtider med andra grupper. 20km har 6 extra minuter.

Icke tävlande i spåret är inget unikt för HHXC tydligen.
I tävlingsbeskrivningen för Lidingöloppet MTB varnar som för samma sak
och i den tävlingen är det obligatoriskt med ringklocka.

Mest komiskt med alla hurtiga hundrastare som MINSANN gick där dom alltid brukade gå på lördagar. Dom tänkte DEFINITIVT inte acceptera att någon annan FÅTT LOV att anordna en tävling på DERAS motionsspår.

Tillbaka
Topp