Hammarby hill

Hammarby hill
du har blåa och gröna bort mot saltsjöbaden som egentligen är vandringsleder men väldigt många cyklar på dom så det är mest sten och rötter kvar på dom .
gjorde en sökning på hammarbyhill här tex. https://www.strava.com/activities/390427424

edit sörmlandsleden och uvsjöslingan finns nog också...

Senast ändrad:
Hammarby hill
HenkeN sa:
Nån som kört tävlingen? Vad tycker ni om den?

Det är nog den sämsta idrottsliga tävlingen jag har deltagit i, alla sporter inräknade. Senast jag körde spärrade dom inte av eller markerade elljusspåren i Hellas så det var spektakulära möten med oförstående lattemammor och hetsade lönnfeta gubbar i spandex. För utom detta så är det väldigt mycket löpspår (där barnvagnsputtade lattemammor är största hindret) och ganska lite stig. Vad jag förstår är inte HBB-klättringen med längre, förmodligen för att göra det lättare för de nu ännu mer åldrade gubbarna i spandex.

Hammarby hill
jofahjalm sa:
HenkeN sa:
Nån som kört tävlingen? Vad tycker ni om den?

Det är nog den sämsta idrottsliga tävlingen jag har deltagit i, alla sporter inräknade. Senast jag körde spärrade dom inte av eller markerade elljusspåren i Hellas så det var spektakulära möten med oförstående lattemammor och hetsade lönnfeta gubbar i spandex. För utom detta så är det väldigt mycket löpspår (där barnvagnsputtade lattemammor är största hindret) och ganska lite stig. Vad jag förstår är inte HBB-klättringen med längre, förmodligen för att göra det lättare för de nu ännu mer åldrade gubbarna i spandex.

En sågning av rang. Du kanske deltog i ett event som inte passade dig? Speed-dating med lattemammor låter iofs inte som din grej.

Hammarby hill
Om jag minns rätt så körde jag 2013 och 2014. Tidigare så ska det ha varit en större andel stig med, men man la om sträckningen till det första året jag körde med motiveringen av att det var för blött. Året efter behöll man sträckningen och det sög igen. Jag har inte kört loppet sedan man tog bort HBB-klättringen ur loppet, men nu ska banan igen vara ändrad. Nu skulle jag inte få för mig att köra det igen, men det förklarar fortfarande inte varför dom misslyckas med att ha en framfart som är säker för cyklisterna och ffa för ovetande lattemammor på söndagstur. Tävlingen är trots allt ganska stor med flera hundra deltagare. Då bör man kunna få fram lite funktionärer och bandningar som gör att det hela fungerar. Tar man 500 kr i startavgift bör man kunna styra upp en sådan grej...

Hammarby hill
Men yttra dig inte överhuvudtaget om du inte har koll på banan.

Banan är teknisk med ett par transportsträckor och startloop med blandad terräng.

Hammarby hill
Ska köra nästa vecka men är sjukt dålig form p.g.a insert bortförklaring here...

Har läst att banan är teknisk, vad menar ni med det? Feta drops ned i stengrytor? Smala skrevor i spruckna och hala hällar?

Om man jämför med Lida loop är det mer eller mindre "tekniskt"?

Att köra ett random långlopp i lite kackig form stör mig inte, men på vissa låter det som att det blir 40km trenduro och då är det bara att kasta in handduken för min del då det blir farligt efter 30 min och megabonken infaller...

Hammarby hill
jofa du har ju xc hoj numera, bara att anmäla sig igen.

Banan har långa partier med grusväg och sen lika långa partier med stig men
skogen är som den är i Hellas, stigarna har lite sten och några rötter att köra över men inga feta drops.
kanske finns nån trottoarkant som skulle platsa i hucktråden iofs?

här är varvet på strava https://www.strava.com/activities/698641165
jofa kan väl peka ut ifall några hucks passeras där försiktighet bör iakttas.

Hammarby hill
En riktigt så brutal sågning har jag inte att komma med, men det finns en anledning att jag inte kom därifrån med något större leende sist. Det var 2013 då man körde tre varv via backen. Problemet för mig och andra som kom längre ner i resultatlistan var det tredje varvet då det var rätt glest mellan cyklisterna, men gott om andra som var ute och njöt av höstvädret. Då kändes det rätt läskigt att dela spår med barnvagnar, flanörer och andra som förmodligen trodde jippot var över och inte alls var beredda på svettogubbar i (ganska) hög fart.. På en liten asfaltssnutt svingade en farmor/mormor en kasse mot mig och förklarade högt för sitt barnbarn att man måste akta sig för idioter som cyklar för fort på gångvägar.

Trevlig arrangemang på de flesta sätt och jag vet inte hur man skulle kunnat lösa det på ett bättre sätt i ett område med så mycket folk. Men för mig som körde slalom mellan svärande barnfamiljer och kände mig som en ovälkommen mördargalning var det inte kul oavsett vems fel det eventuellt var.

Hammarby hill
precis därför loppet går i en annan del av skogen sen dess, längre bort från bebyggelsen, barnvagnar och lattemorsor. även om det fortfarande går att stöta på nån sur vandrare.
men det är svårt att helt undvika andra människor i Sverige särskilt så pass nära huvudstan.

Hammarby hill
MatteXC sa:
Ska köra nästa vecka men är sjukt dålig form p.g.a insert bortförklaring here...

Har läst att banan är teknisk, vad menar ni med det? Feta drops ned i stengrytor? Smala skrevor i spruckna och hala hällar?

Om man jämför med Lida loop är det mer eller mindre "tekniskt"?

Att köra ett random långlopp i lite kackig form stör mig inte, men på vissa låter det som att det blir 40km trenduro och då är det bara att kasta in handduken för min del då det blir farligt efter 30 min och megabonken infaller...

Skulle säga lite mer teknisk än Lida men framförallt längre stigpartier mellan grussträckorna = roligare

Hammarby hill
Har kört de flesta stigar och måste säga att det grymt fint. De flesta grusvägar är lagda där det är uppför vilket gör dem utmanande också.

Tror dock inte att det är så tekniskt att någon med fladdrande shorts och ryggsäck vinner.

Hammarby hill
hm sa:

skogen är som den är i Hellas, stigarna har lite sten och några rötter att köra över men inga feta drops.

Tack för inbjudan, men någonstans drar även jag gränsen för vad jag kan ställa upp på.

Ingen större hjälp heller för att orientera #dödset från kartan. Kan möjligvis den tveksamma dubbeln på blåa vara med i banan? Där finns flera sekunder att vinna genom att riskera liv och lem!

Hammarby hill
jofahjalm sa:
hm sa:

Tack för inbjudan, men någonstans drar även jag gränsen för vad jag kan ställa upp på.

Ingen större hjälp heller för att orientera #dödset från kartan. Kan möjligvis den tveksamma dubbeln på blåa vara med i banan? Där finns flera sekunder att vinna genom att riskera liv och lem!

nu blev jag ju lite nyfiken ändå, kör ju inte så mycket på blåa bara en del men vart kan den dubbeln finnas?

Hammarby hill
Om man börjar på blåa och kör mot Solsidan så kanske halvvägs mellan starten av avfarten till Area51 finns det ganska stor platt häll-platå. Från denna kan man dubbla ner.

Jag brukar massera hjul på den:

Hammarby hill
Mycket gnäll i tråden...... Ännu mindre grusväg iår, så banan är väl den mest tekniska du kan hitta på ett race som är över 25km. Åk dit och kör istället. Gynna dem som lägger ner tid och pengar på att arrangera och visa att det behövs och finns intressen för MTB i storstan.

Hammarby hill
Tidigare år har man kunnat se anmälda åkare på hemsidan, men det finns inte än på hemsidan.
Något som ni tänker publicera?
När kommer ev startlista upp på sidan?

Hammarby hill
Tror dom har bytt tidtagningssystem/bolag ?
Men Jag såg att det iaf gick att söka (namn ort) på anmälda .
Fast en Startlista vore ju 1000 gånger bättre...

Hammarby hill
Solen sken och tubeless guckan yrde idag.

20160910_124707.jpg

Hammarby hill
Gick ju bra dethär men att cykla med 3,5 bar var sjukt otrevligt efter ett tag. men sen så punkade jag inte så ser det som en vinstlott ändå..

Hammarby hill
Funderar på att köra 2.3-banan p.g.a. tidsbrist och halvt otränad just nu. Hur är banan? Försökt hitta karta, film, eller liknande, men det verkar vara hopplöst.

Hur teknisk är korta banan? Kört Lida Loop på min HT förut och briljerade inte direkt på Loop 2. Kört i utkanterna på Hellas förut, ut mot Ersta/Strålsjön/Tyresö GK, men inte gett mig kast med de svårare delarna i Hellas. Men Lillhuset till bommen är kul....

Hammarby hill
Tror att kartorna nedan är från 2016 eller 2017.
Dragningen kring starten var i alla fall lite annorlunda redan förra året jmf. med kartorna. Röda loppen är väl samma 2018 och rimligen även i år. Har för mig att det var lite ändringar på blå loopen redan 2018 jmf. med kartorna. Kanske 5% asfalt, 45% grusväg, 30% snabbstig och 20% stökigare stig.

Bilagor

• HHXC 8km 2016.png
    HHXC 8km 2016.png
    225.8 KB · Besök: 33
  • HHXC_2017.png
    HHXC_2017.png
    699.9 KB · Besök: 69
Hammarby hill
Härlig dag igår på HHXC racet. Jag gillar den här combon av rimlig svårighet (efter min måttstock) och lite konditionstest. Fina bilder finns på cykelkanalen.se .
Resultatlistan inte uppe än, men jag tog in en halvtimma+ på förra årets upplaga, som ju hade några extra utmaningar.
Bra arrangerat och roligt.

Hammarby hill
Resultatlista finns här:
https://results.sporthive.com/events/6446651705484521216

Mer tekniskt än jag trodde det skulle vara, men riktigt kul lopp. Känns som att dom skulle kunna hitta en lite klurigare väg än den asfaltsvägen som var efter ca 30 km, men banan verkar ju utvecklas år till år, så vi får väl se!

Körde med ett gäng som lyckades komma fel vid varvningen, lite dåligt utmärkt där och lätt att köra fel när man bara tar rygg på dom framför.

Tillbaka
Topp