Hammerschmidt AM

irrasus

Ny medlem
Hammerschmidt AM
Är lite i köpsvängen och har tittat på en Canyon Strive med tillhörande Hammerschmidt AM, men känner mig lite osäker på just Hammerschmidt tekniken.

Det finns möjligen inte någon vänlig själ här ute, som råkar ha en cykel med hammerschmidt monterad som man kanske skulle få prova.

mvh
christian

Senast redigerad av en moderator:
Hammerschmidt AM
Jag har cyklat en del med HS och är inte lika odelat positiv. Jag tycker det känns att överväxeln är ineffektiv. Micke som testade Canyon:en med HS-vevar ovan tyckte inte det märktes, kanske är det en justeringssak.

För "AM" i berg tycker jag däremot att det är helt fantastiskt. Klättra på den lätta och klick i med tunga växeln när det behövs. Det går på ett ögonblick att växla och man kan växla när som helst, även under belastning.

Hammerschmidt AM
Håller med om motståndet i överväxeln. Det är en kompromiss som så mycket annat. Personligen gillar jag även att systemet har en inbyggd kedjestyrare och att man kan använda hela kassetten ihop med båda "dreven" fram. Skönt att slippa bry som om att kedjan kan hoppa av i stök och att kedjelinjen knasig.

Edit: Sen kan man ju kvitta vikten av typ XT-vevar@två klingor + framväxel + dubbelstyrare/bash mot vikten av hammarsmed.

Funderar starkt på att byta ut hammarsmed mot ett alfine 11vxl bakhjul om det visar sig att nya alfine har ok ingreppsvinkel.

Hammerschmidt AM
Tack för alla svar.
Känns som att fördelarna väger över nackdelarna, speciellt om man ska köra AM.

Skulle nog ändå vilja ta ett test tramp eller två, ingen som vet om det finns någon återförsäljare i Stockholms trakten?

/c

Hammerschmidt AM
Sunn Tzar finns fortfarande kvar på Sportson Södermalm i 2 storlekar. Vi tror att de kommer att säljas
på den stora inflyttningsrean när Sportson Södermalm West öppnar på Åsögatan 87 på torsdag (den 24:e)

Hammerschmidt AM
Åhåå inflyttningsrea! *lägger in påminnelse i mobilen*

Teshojade Tzar på platten en snabbis i höstas. Kändes riktigt skoj, men priset för en chro-mo -ram med relativt billiga komponenter (bortsett från HS) är för saftigt. Även på rea är den dyr vilket fick mig att avstå. Det finns mycket roliga, billiga stålramar där ute nu vilket för att man kan bygga eget för inte så mycket mer.

Edit:

Någon som vet var man kan köpa eftermarknadsprylar till hammerschmidt? Titanaxel, drev, bultar, kol-bash mm.

Tillbaka
Topp