Hand/fingersmärtor - handtag och styrbredd?

Under säsongen har jag haft ett återkommande problem när jag kör monkeybike i skogen. Nämligen att jag får ont i lederna i fingrarna. främst i ring- och lillfingret, men är jag ute längre kan det bli i alla fingrar. Det uppstår mest när jag kör på stigar som är småknottriga, typ ridstigar eller steniga stigar.

I början av sommaren försökte jag avhjälpa det hela med ett par handskar med rejäl gelpadding i handen. Det blev lite bättre, men det är fortfarande störande. I långa utförslöpor(flera kilometer) så kan det ibland bli så pass smärtsamt att jag har svårt att hålla i styret ordentligt när jag är trött.

På cykeln sitter ett par Specialized orginalhandtag, ser inte vare sig extra hårda eller extra mjuka ut. Styret som sitter på är 680mm brett. En sak jag noterat sista tiden är att greppen är mest slitna längst ut mot änden av styret.

Har ni några tips på vad som kan hjälpa?
Bredare styre? Smalare styre? Foamgrepp?

Senast ändrad:
Slappna av!

Att handtagen är slitna i ytterkant tyder på att du håller alldeles för hårt om handtagen.

Kör du konstant med en eller par fingrar på bromshandtagen? Sluta med det i så fall.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Men annars ramlar jag ju av?

Petitesser.

> Ärligt talat så ligger jag ofta med pekfingret på bromsarna.

Träna på att bromsa ner till rätt hastighet innan svåra partier och håll i styret med alla fingrar genom partiet. Det gör ökad kontroll som du kan nyttja till att åka fortare och bromsa ännu mindre. Och när du bromsar, bromsa sent och hårt. -> Högre medelhastighet och mindre jobbigt för samtliga fingrar.

s, kan du inte komma med såna här analyser åt mig också, det var ju lysande!

Jag tänkte skriva något beige om styrbredder och sweep, jag tror jag låter bli nu

Finger/fingrar på bromshandtagen som standardläge är ett otyg, jag har jobbat mycket med att göra av med den ovanan. Det går framåt och kontrollen i stök blir påtagligt bättre(som redan nämnts). Men ibland slinker de tillbaka mha nåt slags muskelminne vid fel tillfälle.

Ang gelkuddar i handskarna så har jag alltid haft det, tills i somras när jag glömde dem och blev tvungen att köpa nya. När jag kör med de gamla känns det inte bra, den hamnar liksom aldrig rätt.

I tillägg till s tips.

Om du kör bromshandtagen så de tar tidigt (långt ut) så ökar belastningen på händerna med, försök i så fall justera in så de tar närmre styret.

Om fingret ligger på bromsen eller inte skulle jag inte bry mig mycket om. Det finns massor med svinduktiga MTB,are som konstant har fingret där. Googla lite så får ni se.

Det räcker med att hålla lösare i styret så slipper du hålla på och vänja dig av med något som faktiskt kan öka din reaktionstid.

Ville skrev:
> Om fingret ligger på bromsen eller inte skulle
> jag inte bry mig mycket om. Det finns massor med
> svinduktiga MTB,are som konstant har fingret där.
> Googla lite så får ni se.
>
>
>
> Det räcker med att hålla lösare i styret så
> slipper du hålla på och vänja dig av med något
> som faktiskt kan öka din reaktionstid.
Fast det handlade ju inte i sak att bli bättre, de handlade om att inte få ont i fingrarna... :)
Att cykla 2 h timmar med ett finger konstant på bromshandtaget kan ju ge symptom, eller inte, beror säkert på en massa saker som handstorlek, handstyrka mm.
Så det var en sak att prova, men det kanske inte gör nån skillnad.

Vad har du för vinkel på bromshandtagen förresten? Det slog mig att det skulle kunna kan ha viss betydelse för hur krampartat greppet blir för de fingrar som skall hålla i handtaget. Jag fördrar att det är vinklade så mycket nedåt att jag precis når handtagen när jag hänger bakom sadeln. Det ger också en avspänd position för normal cykling.

> I långa
> utförslöpor(flera kilometer) så kan det ibland
> bli så pass smärtsamt att jag har svårt att
> hålla i styret ordentligt när jag är trött.

Har man flera kilometer långa utförslöpor där man cyklar så får man faktiskt inte klaga på att det gör ont i ring- och lillfingret...

I övrigt håller jag med alla andra om teknik etc.

/M

Bromsreglagen är vinklade rätt mkt neråt. Typ klockan halv fem sett från högersidan, de är även justerade så att de tar rätt långt in.

Så, skippa bromsarna och håll i lite lösare?

Jag funderade på om ett bredare styre kunde hjälpa eftersom händerna hamnar längre isär då och trycket borde flyttas längre in i handen.

martinpetter skrev:
> Luthman Photography skrev:
> > I långa
> > utförslöpor(flera kilometer) så kan det
> ibland
> > bli så pass smärtsamt att jag har svårt att
> > hålla i styret ordentligt när jag är trött.
>
>
>
> Har man flera kilometer långa utförslöpor där
> man cyklar så får man faktiskt inte klaga på
> att det gör ont i ring- och lillfingret...

Haha! +1

martinpetter skrev:
> Luthman Photography skrev:
> > I långa
> > utförslöpor(flera kilometer) så kan det
> ibland
> > bli så pass smärtsamt att jag har svårt att
> > hålla i styret ordentligt när jag är trött.
>
>
>
> Har man flera kilometer långa utförslöpor där
> man cyklar så får man faktiskt inte klaga på
> att det gör ont i ring- och lillfingret...
>
> I övrigt håller jag med alla andra om teknik
> etc.
>
> /M

Tänk abisko. Vi har en stuga i jämtland så jag kör en del i fjällen.

Annat styre kan göra skillnad. Annars tror jag att det kan hjälpa att ändra handställning ofta under så långa turer. Finger på bromsen när det är för brant/stökigt så du är beredd, alla fingrar på handtaget när det bara är att trycka på, slöhålla på transporter o s v. Statiskt arbete leder förr eller senare till överbelastning men jag är också avundsjuk på dig som har såna nerförsbackar att det blir ett problem.
Det är inte gaffeln som är taskigt inställd så du panikhåller mer en nödvändigt?

> martinpetter skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> > > I långa
> > > utförslöpor(flera kilometer) så kan det
> > ibland
> > > bli så pass smärtsamt att jag har svårt
> att
> > > hålla i styret ordentligt när jag är
> trött.
> >
> >
> >
> > Har man flera kilometer långa utförslöpor
> där
> > man cyklar så får man faktiskt inte klaga på
> > att det gör ont i ring- och lillfingret...
> >
> > I övrigt håller jag med alla andra om teknik
> > etc.
> >
> > /M
>
>
> Tänk abisko. Vi har en stuga i jämtland så jag
> kör en del i fjällen.

Ajuste, så var det ja... typ så här då?

nerfrs.jpg

OK, men mjukare handtag och lösare grepp säger jag då...

/M

Alltså jag har inte såna backar runt knuten, jag bor i vallentuna. Men jag kör en del fjällen.

Gaffeln är kanske liiite för hård och rebounden kanske liiite för snabb.....

Hur är det med styrkan och smidigheten i RYGGEN, kan låta långsökt men svaga ryggpartier
(t.ex. bröstryggen) kan ge sig till känna genom att det kryper ut i händerna i form av
domningar och ibland som rena smärtor.

Tycker def du ska testa skumgummi-handtag! Ritchey WCS Foam Grips är kalassköna, minskar vibrationerna, och att de är minst 100 gram lättare än vanliga handtag är ju knappast en nackdel. I'm never going back...

Ville skrev:
> Om fingret ligger på bromsen eller inte skulle
> jag inte bry mig mycket om. Det finns massor med
> svinduktiga MTB,are som konstant har fingret där.
> Googla lite så får ni se.

Jag gjorde det och hittade denna :
filename=s_ndagsluns_10.jpg

/Johan

Senast ändrad:
Vilken sopa!

EDIT: För er som inte känner igen cyklisten på bilden så är det jag.

Senast ändrad:
Jag hade samma problem, med domningar i händer och fingrar. Köpte skummgummi handtag, men tyckte inte det hjälpte. Nu har jag bytt till fetare handtag, alltså större omkrets...nånn "lock-on" variant(heter det så?). Det känns som om man inte behöver hålla lika hårt i styret när handtagen har större omkrets tycker jag. Domningarna är borta nu, men däremot har jag fått ont i handlederna, men det är nog bara vekhet.

Det som s belyste med vinkeln på bromsarna kan också inverka en hel del.

Positionen på bromsreglagen samt hur du har händerna generellt när du kör kan ju ha en negativ effekt på blodflödet exempelvis. Detta kan i tur leda till domningar.

Har man har mycket "knäck" på handleden när man kör så kan man inte hålla lika ledigt som om handled/handrygg är mer i linje.

Om bromsreglagen tvingar dig att ha händerna böjda neråt (brant vinkel) så är det ju ännu belastning då man måste hålla hårdare för att inte tappa greppet med tummen.

En grej jag kom på nu när vi ändå pratade om åkteknik är att om man har en aggressivare position på cykeln, dvs står upp framåtlutad och "trycker ner styret i marken", borde det också minska belastniingen på fingrarna eftersom mas sas trycker fast det i händerna istället för att behöva greppa hårt om det.

Annars är min personliga gissning att du behöver en dyrare framgaffel :)

Tror även du kan ha något i tanken om gaffelinställningar. Körde Ceres Chellenge i höstas och hade gaffel-lockouten på av misstag i ett par timmar. Upptäckte det när jag började få ont i händerna och när jag släppte på lockouten så försvann det onda.

NNNN

Jag var faktiskt nära att köpa en Bos tidigare i höstas, men gäddan får gå ett tag till.

Det verkar som några missuppfattat mitt problem, mina händer domnar inte, de gör ont. De två symptomen, varav ett jag inte upplever, kanske har samma orsak, men det låter jag vara osagt. Kan ingen säga att det beror på ett smalt styre så att jag kan få en anledning att byta?

Brett styre kan du köpa ändå, bara för att du blir snyggare, får ligga mer och kanske rent av får bättre kontroll och aggressivare position på cykeln. Unna dig!

Edit: Eftersom du bor i sthlm borde du ju kunna låna ett av någon och testa. Hade du varit här uppe så hade du fått låna ett 760mm styre av mig.

Senast ändrad:
Ont i inre lederna på lill- och ringfingren kan man få när det är stötigt, länge. Det tror jag inte man kommer ifrån. Men man kan ju försöka låta bli att övertrassera (t.ex. köra helstelt på snabbaste sommartisdagsturerna, eller två veckor utförs i Åre på liten skogscykel).

Det du själv listat ut om handtagen spelar nog in. Vinkla upp dem lite så du får bak kroppen och mindre vikt på händerna. Jag tror inte tjockare grepp alltid är bra, det har mer med handstorlek att göra. Med små grepp får man bättre tag och kan hålla lösare. Breda grepp är också bra, jag är helt såld på 13-14 cm BMX-grepp.

Hålla lugnt och fint med alla fingrarna hjälper. "Death grip" eller tumvante-grepp.

JojjeM skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om fingret ligger på bromsen eller inte skulle
> > jag inte bry mig mycket om. Det finns massor
> med
> > svinduktiga MTB,are som konstant har fingret
> där.
> > Googla lite så får ni se.
>
> Jag gjorde det och hittade denna :
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=105781/f
> ilename=s_ndagsluns_10.jpg
>
> /Johan

HAHA!!

Men S e grum!

felixtb skrev:
> att ingen har nämnt att man kan köra med lägre
> lufttryck för att det ska bli mindre stötigt.
>
> //Felix :)

I gaffel eller däck? Jag kör med 1,8 i ett Conti Mk 2,4 fram det känns rätt bra, skulle väl kunna pysa ur lite till ifs. Har mellan 110-115 psi i framgaffeln, väger 78 pannor, skulle kunna gå ner lite för mer sag.

Erik H - Jag förstod inte vad jag listat ut. Vad skulle jag göra med handtagens vinkel? Menar du bromsreglagen? Jag har inga problem att få ner kroppen bakom sadeln.

marran skrev:
> Brett styre kan du köpa ändå, bara för att du
> blir snyggare, får ligga mer och kanske rent av
> får bättre kontroll och aggressivare position
> på cykeln. Unna dig!
>
> Edit: Eftersom du bor i sthlm borde du ju kunna
> låna ett av någon och testa. Hade du varit här
> uppe så hade du fått låna ett 760mm styre av
> mig.

Jag har ett Truvativ Husseffelt som är bredare på SS'en, kan ju bara slänga på det istället. Tror att det är mindre backsweep på det också, är det bra eller dåligt? Vad är bäst? Hur gör jag för att få ligga mer och vara snyggare?

Knä-Ola skrev:
> Du kan testa Ergon grepp, de funkar bra för
> vissa.

+1 på Ergon, hjälpte mina händer. Inte billiga men bra, körde Ceres Challenge med helstel cykel och visst kändes det men jag vågar inte tänka på hur det skulle varit utan ett par GX1 Team.

/Mattias

> Menar du bromsreglagen? Jag har inga problem att få ner kroppen bakom sadeln.

Ja, precis. Det går säkert bra att få ner kroppen vid behov, men vinkeln på bromsreglagen styr ganska mycket hur man sitter och hur man har sina armar när man kör lite mer normalt avslappnat.

Så vinklar du upp dem, vinklar du även upp händerna och därmed armarna och flyttar dig själv bakåt när du sitter/står normalt. Och flyttar bort lite vikt från händerna (och minskar risken för OTB som en bonus).

Jag tror att jag har samma problem som OP. Började köra DH efter sommaren och i början var jag tvungen att ta pauser hela tiden när vi var i Vallåsen och körde, för att det gjorde så ont i händerna att jag inte längre kunde räta fingrarna efter ett åk.

Detta har dock mildrats mycket efter att jag lärt mig slappna av mer och inte hålla så hårt i styret. Säkert så att det är många faktorer som spelar in, t.ex. vinkeln på bromshandtagen, men jag tror just att slappna av och våga hålla lösare hjälper mycket.

Mycket intressanta tips i tråden måste jag säga!

För mig funkade att vinkla styret lite mer bakåt så att mer av hadflatan låg mot greppet snarare än att belsatningen ligger på övre delen av handflatan. (tänk typ att vinkeln som underarmarna är mot marken blir lite flackare.
Stora sköna handtag gör också skillnad (Ourys är mina favvisar). Lock-ons blir t.ex. ofta hårdare då de i visa fall har ett hårt inre skal.
Bromshandtagen inte så stark nedåtvinklade utan också mer flackt vinklade i förhållande till marken.
Mindre drop så att du sitter mer upprätt på sadeln och inte hänger fram på styret.

Man får prova sig fram men detta hjälpte mig mycket.

Det har sagts mycket bra om vinkel på bromshandtag, slappna av etc. Jag skulle vilja komplettera med att säga att du behöver testa ett bredare styre också. :)

Ang backsweep/upsweep är min erfaranhet att det behövs mer av den varan ju bredare styret är, för att få naturlig vinkel i handleden.

Bättre gaffel gör också enorm skillnad, men mest när vi pratar tvättbrädor av antingen rötter eller brake bumps.

Jag tror inte att det är gaffelns fel, snarare min justering av gaffeln isf. Får kanske testa att byta styren på hojarna och se om det blir någon skillnad.

Sen får man väl lära sig att inte hålla fast sig som om livet hängde på det.

Instämmer i lovorden om breda styren och om det är ont i händerna som är problemet är det nog fel väg att gå att vinkla upp bromshandtagen för att komma längre bak och minska trycket på händerna. Då får du sämre "attackposition" och kommer krama ännu hårdare om styret i ren panik. Tror de flesta är överens om att mer tryck på framhjulet ger bättre kontroll och bättre kontroll gör att det blir mer avslappnat (och roligare). Nackdelen är att du riskerar att öka farten och då gör det ondare när du klotar ;).
Det är också bra att stanna och fika när man är i fjällen.

Jag har gjort följande för att få mindre ont i händer och underarmar:
* vinklat ner bromshandtagen mer
* skruvat in bromshandtagen närmare styret
* gjort så att bite point på bromsarna är närmare styret
* bredare styre (710-760)
* mjuka handtag
* snabbare retur på gaffeln
* tvålagers handskar ist för supertunna (gick tillbaka till troy lee xc nu, enlagers och fick mer ont i händerna igen)

Numera kan jag åka mycket längre stökiga åk än tidigare, det är mer kondisen som sätter stopp än händerna. Som det kunde vara för ett par år sedan.

Jag tror också på att vinkla ner snarare än att vinkla upp bromshandtagen.

Har man mer tyngd på styret trycker man fast det i händerna, hänger man långt bak måste man istället hålla sig fast med handkraft.

StinkySupreme skrev:
> Instämmer i lovorden om breda styren och om det
> är ont i händerna som är problemet är det nog
> fel väg att gå att vinkla upp bromshandtagen
> för att komma längre bak och minska trycket på
> händerna. Då får du sämre "attackposition" och
> kommer krama ännu hårdare om styret i ren panik.

Ok, förlåt, då hade min kropp fel när den slutade skicka smärtsignaler i fingrarna.
Har inte märkt av någon sämre attackposition, bara mindre smärta.

StinkySupreme skrev:
> Tror de flesta är överens om att mer tryck på framhjulet ger bättre kontroll

Det är kanske en sån där oldschool/newschool-grej?
Sanningar har ju sällan mer än ett par års livstid.

Westman skrev:
> Jag har gjort följande för att få mindre ont i
> händer och underarmar:
> * vinklat ner bromshandtagen mer
> * skruvat in bromshandtagen närmare styret
> * gjort så att bite point på bromsarna är
> närmare styret
> * bredare styre (710-760)
> * mjuka handtag
> * snabbare retur på gaffeln
> * tvålagers handskar ist för supertunna (gick
> tillbaka till troy lee xc nu, enlagers och fick
> mer ont i händerna igen)
>
> Numera kan jag åka mycket längre stökiga åk
> än tidigare, det är mer kondisen som sätter
> stopp än händerna. Som det kunde vara för ett
> par år sedan.

Nr. 1,2,3 och 7, har jag redan fixat. Får testa med lite snabbare retur och möjligen lägre tryck i gaffeln också. Får även testa att byta styre mellan hojarna och se om det blir någon skillnad.

Vad har du för handtag? Jag vill ha lock-ons, men det utgår jag ifrån att du kör med.

Tillbaka
Topp