Händerna domnar-Vad göra???

Motionscyklar på en Nishiki Comp .Efter ca 45 min. börjar händerna domna .Jag får skaka dem en i taget för att få tillbaka känseln. Är 181 cm och väger runt 90 kg.Har ett rakt styre. Vad göra ? Höja styret
? Byta till annat styre ?

Flytta bak sadeln. Labba med vinkeln på styret. Byt handtagen - styrlinda är bra och det går lätt att labba med olika tjocklek, form och hårdhet (dra olika hårt när du lindar) innan man eventuellt köper ett "riktigt" handtag.
Det är ungefär det man kan göra med den cykeln.

Annars är det bara att köpa en riktig landsvägs- eller grusvägscykel med bockstyre.

Glöm inte heller vinkeln på sadeln. Jag hade problem med domningar i händerna på min MTB.
Tittade på sadelvinkeln, som var några grader framåt, vilket gjorde att jag fick vikten på händerna istället för på sadeln. Justerade om så att jag hade rak sadelvinkel. Inte alls den delen av problembilden längre.

Som ovanstående sa så handlar det ofta om att man hänger på styret. Det ska man ju inte. Magen/ryggen ska hålla upp kroppen.

Styret ska man bara hålla lätt i utan tyngd.

Annars domnar det lätt.

Ett annat sätt är att flytta händerna ofta.

Det problemet har dykt upp hos mig med sedan jag bytte till lizardskins stenhårda handtag.

Alltid kört med ritchey wcs. Köpt BBB foam som åker på nu.

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Justera vinkeln på reglage. Sätta på ett styre
> med lite sweep.

+1

Förutom alla sadeljusteringar kan du träna upp underarmarna så du orkar hålla handlederna raka och inte hänger för mycket pga det. Då kan nerver klämmas.

Tillbaka
Topp