Händige herrn umeå, finns butiken kvar?

OT: Kolla den styrtammen på den beg-cykeln! :-D Den finns på deras hemsida btw..

banner20101207.jpg

Var iofs nån månad sen jag var där i krokarna, men då fanns butiken kvar. I förhistorisk tid shoppade jag en cykel där och en del småprylar har det blivit genom åren. Har funkat bra att maila dem när jag haft lagerstatusfrågor.

Slanta upp så mycket pengar till en handlare som inte kan ställa in en sadel korrekt och dessutom inte svarar på mail?

Specen stämmer inte med bilden heller, det är shimano-vevparti, inte FSA som det står i beskrivningen. Om det sen är bra eller dåligt är kanske en annan fråga.

Ryktet säger att kvinnan som äger butiken är bulvan för den tidigare ägaren som tydligen inte längre får driva företag. Risken för konkurs känns uppenbar men kanske du får garanti hos tillverkaren?

Ja, garanti vid konkurs tas över av generalagent, alternativt tillverkaren själv om generalagent saknas.

Senast ändrad:
Samma LBS(Händige Herrn)som försökte sälja på mina bekanta för stora cyklar! Han(ägaren!) är nog en seriös snubbe.

stibbo skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast å andra sidan så är det väl inte bara de
> som säljer Peak som försöker sälja på noviser
> för stora cyklar, eller?
> När min särbo(165 cm) skulle köpa sin första
> LVG så hade hon spanat in in Sintesi. För att
> göra en lång historia kort försökte den lokala
> handlaren sälja på henne en cykel i strl L(om
> jag kommer ihåg rätt) som han händelsevis hade
> på lager. Så sent som förra året lyckades
> samma handlare sälja på en bekant, även hon 165
> cm, en Sintesi i strl L.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1434775/1436611/quote=1#REPLY

Kung_Gustaf skrev:
> KÖP INTE!!
>
> http://www.begcykel.net/cykel/72-focus-mares-cx3-1
> 3

Du..

Cykeln är fotograferad i deras butik med alla lappar från fabriken kvar. Detta var ingen begagnad cykel utan en ny cykel som även annonserats på blocket.

Begcykel siten verkar vara någon form av bot som sliter information från blocket.

Sune är ärlig och begagnade cyklar annonseras och säljs som begagnade eller i annat fall demokörda/obetydligt begagnade.

Vill ni handla av Händige Herrn så tala med Sune. Ingalill kan vara rätt kass i humöret ibland och har inget speciellt djupt kunnande om cykel.

Sune började med begagnade cyklar för att sedan bygga på med verkstad och sedan nyförsäljning. Siezeing på racer använder han sig av tillverkarens rekomendationer alt samma metod som Stefan hade på den tiden det gick att köpa Sintesi.

Varken Stefan Karlsson eller Sintesi finns bland oss mer.. Tyvärr.

Compactramar går mer på ramlängd än på höjden men som vanligt när det gäller cykel så finns det flera olika sätt och flera olika filosofier i frågan.

Köpt flera cyklar av Händige Herrn och jag är nöjd. :)

Vet inte om jag ska tycka det är lite gulligt eller bara tragiskt. Att sitta i jultid och googla sin egen (eller åtminstone närstående) butik och sedan försöka rädda äran över ett år försent med ett vittnesinlägg från en helt vanlig och givetvis opartisk kund. Det blev ju inte direkt bättre reklam för butiken att dra upp den här tråden från gömmorna.

Hep skrev:
> Vet inte om jag ska tycka det är lite gulligt
> eller bara tragiskt. Att sitta i jultid och googla
> sin egen (eller åtminstone närstående) butik
> och sedan försöka rädda äran över ett år
> försent med ett vittnesinlägg från en helt
> vanlig och givetvis opartisk kund. Det blev ju
> inte direkt bättre reklam för butiken att dra
> upp den här tråden från gömmorna.

+1

Samma LBS(Händige Herrn)som försökte sälja på mina bekanta för stora cyklar! Han(ägaren!) är nog en seriös snubbe.

stibbo skrev:
> Fast å andra sidan så är det väl inte bara de
> som säljer Peak som försöker sälja på noviser
> för stora cyklar, eller?
> När min särbo(165 cm) skulle köpa sin första
> LVG så hade hon spanat in in Sintesi. För att
> göra en lång historia kort försökte den lokala
> handlaren sälja på henne en cykel i strl L(om
> jag kommer ihåg rätt) som han händelsevis hade
> på lager. Så sent som förra året lyckades
> samma handlare sälja på en bekant, även hon 165
> cm, en Sintesi i strl L.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1434775/1436611/quote=1#REPLY

Ah.. Så det var därför =)

Om jag minns rätt så beställdes denna cykel från Cykeldistrubtuion i Tidan på den tiden de fanns.
Stefan Karlsson (Bror till Bernt Karlsson) använde en måttsättning när man mätte benlängden från stumplästen upp till höftkulan som senare fördes in i en tabell för omvandling till en lämplig compactram.
Cyklisten mättes nämligen upp och alla vitala mått användes för att nå den optimala sizingen efter de senaste rönen då det begav sig.
Tydligen var det samma system som användes av svenska landslaget enligt Stefan. Går inte att kontrollera då han tyvärr är död.

Var en riktigt trevlig Sintesi aluram med Campa komponenter 2x10 eller liknande.. Cyklisten var asnöjd och handlade..

Sedan var det någon som började prata med cyklisten i fråga..
Ska jag vara ärlig så glömde Cykeldistribution att montera distanserna för handtagen som var beställda då det var en damcykel men de var på väg separat för montering.. Små tassar gör det knepigt att nå bromsarmarna. Men de var postade och skulle bara ankomma för montering men............

Cyklisten hade synpunkter på att det var en dubbel compact vevparti (tydligen har ALLA damracers trippel vevparti) och att campa hjulsetet lät för mycket (inge jävla silent clutch här inte ;)) och det ena och det andra..

Händige Herrn började som en butik som sålde begagnade renoverade cyklar för att sedan öppna en verkstad för att senare även sälja nya cyklar.. Någon källarlokal och sedan övertagande av en konkursad färgaffär på Majorsgatan i Umeå.

Sedan efter en tid då lokalen är för liten blir det flytt till Mariedal vilket är vad som startade den nedgående trenden då hyreskostnaden var på tok för hög.. Tror alla hyresgäster i den lokalen (undantaget den som byggde den, någon VVS grossist) som huserat på den adressen har slutat i konkurs..

Det kan mycket väl vara så att Händige Herrn försökte sälja en för stor cykel till cyklisten i fråga då företaget i fråga tog sina första stapplande steg i att ta sig ut på marknaden för lite mer avancerade cyklar i Umeå.

Det gick ungefär 20 talet Sintesicyklar (både landsväg och MTB ) som hamnade hos cyklister som var så vitt jag vet nöjda och glada.

Det kan även vara så att en perfekt avvägd och sizad landsvägscykel blev söndersnackad av en förståsigpåare..

1.65 är rätt lång för att vara tjej vettu, om man går på världsmarknaden. Specialized dammodeller slutar på 170ish exempelvis :)

Det var nämligen så att alla mått togs upp med Stefan och även de facto att det var en damcyklist.. Då Stefan hade ett antal cyklar på sitt samvete så antog vi att han visste vad han talade om :D

Sune själv som var Händige Herrn gick ur tiden för något år sedan. Ingen vidare verksamhet på slutet då han åkte på en nackskada och sabbade motoriken med mera rätt brutalt..

Föga roande när något klappträ som Kung_Gustav börjar yra om att fabriksnya cyklar skulle vara begagnade för att de dyker upp på någon fulsite som begcyklar :)

Cykeln i fråga var direkt levererad från Cykeldistrubtion i tidan och var flång ny med garantier från både Cykeldristrubtion och i slutändan Darbycycle i Tyskland. :)

Vad jag minns hade vi några olika storlekar på modellen i fråga.

men skit samma.. 0ld w4r3z som de säger i h00den :D :D :D D

Slösurfar lite och googlar runt lite efter allt för många timmars jobb och alldels för många öl.. Disclaimer lenn! :D ;)

Tillbaka
Topp