Handla från brittiska cykelsajter.

Hade span på en tröja för 750 kr på wiggle förra veckan, kollade inte vad den kostade i pund tyvärr. Nu går den på 846 kr... Tar en höjd för låg valuta? :)

Frågan är väl i vilken valuta du betalar.
Visar sidorna bara en egen kurs och man betalar i pund som banken växlar så spar du direkt.

Skaffa ett bankkort som inte tar extra valutaavgift och betala alltid i den lokala valutan så blir det billigare.

Mart24speed sa:
Pundet har ju fallit rätt kraftigt men det är ju inte säkert det påverkar priserna såhär nu i början eller vad tror ni?
Är det någon gång det påverkar priset så är det ju i början.
När de ska köpa in nya delar så kommer priset (i pund) gå upp så det blir lika dyrt(/billigt) som förr.
Det är ju så växelkurs funkar.

Jag beställde varor från CRC för ett par veckor sedan, totalt 2.000 kr. Valde att visa (och betala med?) belopp i SEK då. Lägger jag samma varor i korgen idag så är det cirka 150 kr billigare. Så visst verkar det fördelaktigt att beställa nu!

Generellt sätt är det alltid en förlustaffär att låta någon annan än din bank göra valutaomräkningen, även om du har en liten valutaavgift på ditt kort. Tag som vana att alltid handla i lokal valuta på nätet, speciellt om det gäller PayPal som är ruskigt dyra på valutaväxlingar.

Exempelvis tar nordea 1,55% på mitt visa-kort, visst är det dyrt, men billigare än 4% hos paypal.

LHelge sa:
Generellt sätt är det alltid en förlustaffär att låta någon annan än din bank göra valutaomräkningen, även om du har en liten valutaavgift på ditt kort. Tag som vana att alltid handla i lokal valuta på nätet, speciellt om det gäller PayPal som är ruskigt dyra på valutaväxlingar.

Exempelvis tar nordea 1,55% på mitt visa-kort, visst är det dyrt, men billigare än 4% hos paypal.

Skaffa ett gratis Forex-visa istället och slipp avgiften? Enda banken jag vet där du får ett gratis visa utan att behöva ansöka om kredit

Akoa sa:
LHelge sa:

Skaffa ett gratis Forex-visa istället och slipp avgiften? Enda banken jag vet där du får ett gratis visa utan att behöva ansöka om kredit

Forex har 1% valutapåslag på sitt kort!

Luzen sa:
Akoa sa:
LHelge sa:

Forex har 1% valutapåslag på sitt kort!

Ajdå. Jag hade för mig att jag läste det. Dock har jag Ica-banken där jag handlar allt på intranätet

Antar att kronan försvagas i takt med att pundet går ner. För det lär väl knappast bli tvärt om (starkare krona när pundet försvagas)?

Tillbaka
Topp