Handla inte hos Tooorch, Spobik och Cykelkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lagrave

Aktiv medlem
Beställde ett nytt däck från Tooorch i måndags kväll. Enligt https://help.tooorch.com/article/31-hur-lang-ar-leveranstiden så skickas ordrar lagda före 11 samma dag och levereras normalt dagen därpå till Stockholm. Runt lunch idag onsdag efterlyste jag ett spårningsnummer men några timmar senare får jag istället besked att lagersaldot var fel och min order annullerats - dvs ungefär ett dygn efter att problemet borde upptäckts (ordern skulle ju plockats igår).

Jag skulle, så fort den här ordern anlänt, monterat däcket på en cykel jag skulle ta med på semester (ståltråden i det befintliga däcket "kom ut" i helgen). Nu måste jag hitta en annan lösning. Såklart kan det bli fel på ett lagersaldo men då borde de ju ha hört av sig direkt när ordern plockades, alltså senast igår eftermiddag, och meddelat detta, inte väntat ett dygn tills jag hörde av mig. Inte heller har de erbjudit någon kompensation för sina två misstag.

Tooorch är Spobiks/Cykelkrafts webbshop. Så vitt jag förstår delar de personal, logistik, lager, vissa lokaler, företagsledning osv.

-------
Uppdatering: telefonnumret till Tooorch är 036-34 71 50

Senast ändrad:
Jag handlar bara däck på Tooooorch.
Hittills 10/10.
Att de inte kan leverera lika snabbt under indistrisemestern får man nog acceptera och förbättra sin egen planering.

Jag har råkat ut från liknande från flera andra butiker, sånt händer. Det klart man kan tycka de borde annullerat ordern tidigare, eller hört av sig och föreslagit att skicka ett lite finare däck pronto till samma pris.

Nu skriver du att du är i Stockholm så jag tror du har all möjlighet att hitta ett bra däck i butik, t.ex. hos någon som säljer Specialized-däck, de är generellt av god kvalitet till priset.

Jag handlar bara däck på Tooooorch.
Hittills 10/10.
Att de inte kan leverera lika snabbt under indistrisemestern får man nog acceptera och förbättra sin egen planering.

Detta har inget med leveranstid att göra utan hur de hanterar felaktigt lagersaldo. Jag förmodar att de som plockar ordrar har en handdator och där borde det finnas ett alternativ "felaktigt lagersaldo, annullera ordern och meddela kund" som automatiskt utlöser ett e-postmeddelande.

För övrigt borde cykelbranschen ta höjd för att det är högsäsong under sommaren.

Beställde ett nytt däck från Tooorch i måndags kväll. Enligt https://help.tooorch.com/article/31-hur-lang-ar-leveranstiden så skickas ordrar lagda före 11 samma dag och levereras normalt dagen därpå till Stockholm. Runt lunch idag onsdag efterlyste jag ett spårningsnummer men några timmar senare får jag istället besked att lagersaldot var fel och min order annullerats - dvs ungefär ett dygn efter att problemet borde upptäckts (ordern skulle ju plockats igår).
Det där var väl inget särskilt. Råkade ut för liknande sak men värre, med TCM Tyresö härom veckan, men där tog det omkring 7 dygn innan lagersaldofel upptäcktes och ordern kunde annulleras, efter flera förfrågningar från min sida under några dagar. Sen tog det ytterligare flera dagar innan pengarna var återförda på kontot. Skitfirma.

Jag har råkat ut från liknande från flera andra butiker, sånt händer. Det klart man kan tycka de borde annullerat ordern tidigare, eller hört av sig och föreslagit att skicka ett lite finare däck pronto till samma pris.

Nu skriver du att du är i Stockholm så jag tror du har all möjlighet att hitta ett bra däck i butik, t.ex. hos någon som säljer Specialized-däck, de är generellt av god kvalitet till priset.
26 x 2,35 och vitt/crème (Fat Frank). Något förslag på var jag ska vända mig?

Det där var väl inget särskilt. Råkade ut för liknande sak men värre, med TCM Tyresö härom veckan, men där tog det omkring 7 dygn innan lagersaldofel upptäcktes och ordern kunde annulleras, efter flera förfrågningar från min sida under några dagar. Sen tog det ytterligare flera dagar innan pengarna var återförda på kontot. Skitfirma.
Obegripligt. Det borde ju som sagt gå automatiskt.

26 x 2,35 och vitt/crème (Fat Frank). Något förslag på var jag ska vända mig?
Ok, om det är just ett däck i vitt, och den här specifika modellen förstår jag om det kan bli svårt.

Det finns nog en hel del 26 x 2.25 / 2.3 / 2.35 / 2.4 däck i butik om det går bra med svart...

Finns inte i det handfull butiker jag kontaktat.

Det är första däckbytet sedan jag köpte cykeln mars 2017. Gummi åldras.

Om en semester står på spel så duger det väl med svart?

Gummi åldras, jag har ändå däck hemma så jag ej hamnar i en dum sits. Det är ingen stor investering direkt.

Cyklar som har Fat Frank cyklas väl ändå inte så färskt gummi är någon avgörande faktor?

Åas.... industrisemester betyder sämre service. Folk är inte på jobbet och kan leverera service. Maten är sämre på resuranger, frisörerna klipper sämre och du får vänta längre. Folk är lediga!

Finns inte i det handfull butiker jag kontaktat.

Det är första däckbytet sedan jag köpte cykeln mars 2017. Gummi åldras.

En välkänd före detta elitecyklist lagrade sina däck. Gamla däck rullar (eller kanske rullade) lättare.

har handlat från alla utan problem. la beställning hos L ä n n a S p o r t och tänkte hämta ut det i butik nr jag ändå behövde byta en sak.
Men det var saldofel hos dem med.

Jag fick värmefirman att komma och byta en skuren kompressor mitt i Juli! Det förvånade mig på ett positivt sätt!

Gnälltråd ?

Nästa gång är det du som gör ett misstag, men då är det kanske inte så farligt...

Gick inte Cykelkraft i konkurs häromåret?
Rekonstruerade och återuppståndna med nytt org nr?

Köpte i deras e-butik 2018. Leveransförmåga o kundtjänst hade förbättringspotential. Det är det snällaste jag kan säga.

Kändes som kk var något de verkligen tjänat ihop till själva.

De är samma som Cykloteket numera. Eller Spobik är väl ägaren bakom

Jag köpte en extremt billig Ibis Ripmo från Cykelkraft för några år sedan. Mycket nöjd, och hoppas få göra det igen.

Det ligger en doft av lättkränkthet över de inledande inläggen här.

Eller så kan du själv ta lite höjd för att det kan vara svårt att få fram ett specifikt däck i semestertider.
Ännu en som missar poängen: det tog dem ett dygn att meddela problemet (sedan är ju fel lagersaldo också ett problem). Det borde ha skett automatiskt och i princip omedelbart.

Ja, men fånigt att starta en sån här gnälltråd, för lite dröjsmål i kommunikationen mitt i semestertider.
Alltså, tror du det här sker manuellt och någon sekreterare som ägnar dagarna åt att fila naglarna måste ta sig samman och gå igenom en pappershög för att kommunicera ett problem med en order?

De är samma som Cykloteket numera. Eller Spobik är väl ägaren bakom
Cykloteket är ju också hopplösa. I våras var jag utan betalkort i 1,5 vecka, när jag behövde köpa något från Cykloteket, och gick därför in deras butik på Sveavägen och berättade om min situation och frågade om de kunde beställa något från webblagret som jag kunde betala kontant över disk, men det var helt omöjligt.

Din information var intressant, då ska jag undvika Spobik, Cykloteket och Tooorch framöver. Dessutom Cykelkraft - efter att ha köpt en sak där börjar de, två år senare, skicka massa reklam-SMS, trots att jag aktivt valt bort detta. Oacceptabelt!

Alltså, tror du det här sker manuellt och någon sekreterare som ägnar dagarna åt att fila naglarna måste ta sig samman och gå igenom en pappershög för att kommunicera ett problem med en order?

Ja det sker manuellt på dom flesta butiker att någon måste gå iväg för att plocka varorna på lagerplatsen, är det tomt av någon anledning går man tillbaka tomhänt. Det händer att någon har plockat fel varor tidigare och då stämmer inte lagersaldot. Då får man ringa eller mejla kunden genom att knappa på en telefon eller dator, inget automatiskt.

Ännu en som missar poängen: det tog dem ett dygn att meddela problemet (sedan är ju fel lagersaldo också ett problem). Det borde ha skett automatiskt och i princip omedelbart.
Kan inte du ta fram ett exempel där detta sker?

Ibland tar saker tid, det blir fel etc. Känns som du behöver nåt annat om din reaktion blir att hänga ut företag på nätet pga en sån här skitsak.

Ja det sker garanterat manuellt, det är ingen jävla robot som åker omkring och gör allt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp