Handla inte hos Tooorch, Spobik och Cykelkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intressant i sammanhanget är att Tooorch är den enda svenska firman som nästan har tyskpriser på Schwalbe.
Annars är svenska priserna nästan dubbelt mot tyska drakarna.

Jag fortsätter att handla på Tooorch?

Ja det sker manuellt på dom flesta butiker att någon måste gå iväg för att plocka varorna på lagerplatsen, är det tomt av någon anledning går man tillbaka tomhänt. Det händer att någon har plockat fel varor tidigare och då stämmer inte lagersaldot. Då får man ringa eller mejla kunden genom att knappa på en telefon eller dator, inget automatiskt.
Du läste inte vad du svarade på. Ja, plocket är manuellt men plocklistan är digital, en handdator. Jag har varit med i utvecklingen av dylika system. Är lagersaldot fel går det en automatisk signal till både köparen och företagets inköpsavdelning. Finns ingen anledning att vänta ett dygn.

Kan inte du ta fram ett exempel där detta sker?

Ibland tar saker tid, det blir fel etc. Känns som du behöver nåt annat om din reaktion blir att hänga ut företag på nätet pga en sån här skitsak.
Ja, jag har arbetat med utvecklingen/underhållet av ett sådant system. Detta är standard. Kräver förstås att den som plockar inte är en zombie. Det senare har med företagskultur att göra.

Du läste inte vad du svarade på. Ja, plocket är manuellt men plocklistan är digital, en handdator. Jag har varit med i utvecklingen av dylika system. Är lagersaldot fel går det en automatisk signal till både köparen och företagets inköpsavdelning. Finns ingen anledning att vänta ett dygn.

Det är långt ifrån alla som har digitala plocklistor. Man får en plocklista på papper i handen och bockar av med penna. Är lagersaldot fel skrivs det pappret och lämnas till någon lageransvarig som får reda upp vilken annan kund som fått fel eller om varan bara ligger i fel plockback och korrigera därefter.

Jag är lite nyfiken på vad för slags ”kompensation” TS förväntade sig.
Allmänna avtalsrättsliga principer är lite snåriga men för inomkontrakturella förhållanden får man i princip ersätta motpartens förlust om man inte kan visa att man gjort vad man kunnat för att undvika den. I det här fallet omedelbart meddela när problemet uppstod.

Intressant i sammanhanget är att Tooorch är den enda svenska firman som nästan har tyskpriser på Schwalbe.

Vilka tyska jättar syftar du på?

Det är långt ifrån alla som har digitala plocklistor. Man får en plocklista på papper i handen och bockar av med penna. Är lagersaldot fel skrivs det pappret och lämnas till någon lageransvarig som får reda upp vilken annan kund som fått fel eller om varan bara ligger i fel plockback och korrigera därefter.
Om man inte har digitala plocklistor 2022 får man skylla sig själv.

Eller semestertider....
Nej. Särskilt inte cykelbranschen som rimligen har högsäsong på sommaren. Att skidbutiker kanske sänker tempot i juli må vara en sak, men för verksamheter som glass, öl och cykelbranschen är rimligen juli vad julruschen är för leksaksbranschen, och då bemannar man efter det.

Otroligt hur folk försvarar dålig logistik, företagskultur eller vad nu orsaken är i den här historien. Som jag skrev in trådstarten "Såklart kan det bli fel på ett lagersaldo men då borde de ju ha hört av sig direkt när ordern plockades". Det är för all del dåligt att det blir fel i lagersaldot men min kritik riktar sig mot hur det här felet hanterades, inte mot problemet med lagersaldot i sig. Hur svårt ska det vara att fatta? Fastnar man på ett SJ-tåg hör man av sig direkt och meddelar att man är sen, man väntar inte ett dygn, oavsett hur oskyldig man är till förseningen.

• Gilla
Reactions: CCS
Cykloteket är ju också hopplösa. I våras var jag utan betalkort i 1,5 vecka, när jag behövde köpa något från Cykloteket, och gick därför in deras butik på Sveavägen och berättade om min situation och frågade om de kunde beställa något från webblagret som jag kunde betala kontant över disk, men det var helt omöjligt.
Cykloteket Västberga tog kontanter tidigare iallafall. Vet inte hur det är nu, efter uppköpet. Har bytt LBS efter ägarskiftet...

Noll problem från Tooorch, ett knappt tiotal beställning. En gång fanns inte min lampan jag ville ha inne, då hörde de av sig och erbjöd en lampa i dyrare prisklass till samma pris som min beställda.

Såg till att beställa innan det blev mörkt ute.

Allmänna avtalsrättsliga principer är lite snåriga men för inomkontrakturella förhållanden får man i princip ersätta motpartens förlust om man inte kan visa att man gjort vad man kunnat för att undvika den. I det här fallet omedelbart meddela när problemet uppstod.
Helvete vad bitter över något helt förväntat i semestertider. Gå vidare i livet och fundera på att se om "En man som heter Ove" i helgen.

Gick inte Cykelkraft i konkurs häromåret?
Rekonstruerade och återuppståndna med nytt org nr?

Köpte i deras e-butik 2018. Leveransförmåga o kundtjänst hade förbättringspotential. Det är det snällaste jag kan säga.

Kändes som kk var något de verkligen tjänat ihop till själva.
Jo, Spobike köpte upp konkursbo och varumärke.
De tre Cykelkraftbutikerna drivs som Franchise-filialer. De kan alltså ha olika pris i butik vs hemsida då de inte nödvändigt sitter ihop men ber man om webbpriset så brukar de lösa det. Oftast små krafs som är dyrare i butik.

Vidare kan man inte beställa till butik. För butikens intäkter och hemsidan går inte till samma företag. Alltså är hemsidoförsäljningen helt ointresserad att dela intäkterna med butikerna.

Hade ni ett avtal då? Normalt brukar avtalet ingås när beställningen är packad och skickas, inte när du får din orderbekräftelse (det är bara en bekräftelse att ordern är mottagen). Vad säger deras avtalsvillkor?

För övrigt satt jag 50 minuter som först i kön på deras telefonkundtjänst (036-34 71 50) igår eftermiddag utan att komma fram. Nu har jag fått indikation på att telefonen är avstängd/ingen svara där, men att de "glömt" uppdatera röstmeddelandet/stänga av telefonkön. Verkligen professionellt.

Lägg ner. Du lär inte ömkas här och framstår bara som rättshaverist. Med bara en aning god vilja och insikt hade du löst detta direkt.
Hur då? Var konkret. Jag har föreslagit en lösning där de skickar sitt billigaste däck i rätt dimensioner som temporär lösning men de har inte svarat.

Notera att dimensionerna är ovanliga (26x2,35) och däcket är vitt samt slicksliknande, det är alltså ett ganska ovanligt däck. Dessutom är det restnoterat hos de flesta andra. Jag vill verkligen att du förklarar hur jag med "lite god vilja" skulle löst detta rent praktiskt.

Hade ni ett avtal då? Normalt brukar avtalet ingås när beställningen är packad och skickas, inte när du får din orderbekräftelse (det är bara en bekräftelse att ordern är mottagen). Vad säger deras avtalsvillkor?
Den senaste orderbekräftelsen jag har från dem är tydlig med att man kan få ha överseende med att vänta några dagar utöver angiven leveranstid. Men den hänvisar till Covid, nyfiken på vad där står nu? Covid är ju fortfarande ett problem så det kanske står kvar?

Lite småsurt att ösa ur massa dynga bara för att ett lagersaldo blivit fel,och ingen meddelade dej ögonblickligen under SEMESTERTID då merparten som jobbar är överhopade av jobb eller är sommarjobbare!

Ta höjd för högtryck på semestertid säger du?
Ska dom alltså inte ta semester?
Eller tror du det står högvis med utbildade sommarjobbare som direkt kan hela systemet?

Utveckla lagersystem kanske du kan,men problemlösning kanske inte är din grej?
Finns flera sätt att försöka lösa ett däck:

Kolla ALLA handlare i området,är det viktigt kanske man får köra 10-15 mil enkel för att hitta däck,någonstans finns det garanterat en lokal liten cykelverkstad i nån småstad som har ett 26" däck,bredd egalt om det är livsviktigt att den ska rulla NU.

Köpa en begagnad cykel och norpa ett däck ifrån?

Köpa en annan cykel och använd på semestern?

Handlar om hur viktigt det är att det ska rulla,är det panik som i ditt fall får man bara lösa det oavsett pris.
Och panik måste det vara om man ondgör dej över 1(?) dags dröjsmål med ett svar....

Hoppas inte bara din bil krånglar på semesterresan...kan bli en chockupplevelse att få reda på att det inte finns delar till den på lager i verkstan...

Hur då? Var konkret. Jag har föreslagit en lösning där de skickar sitt billigaste däck i rätt dimensioner som temporär lösning men de har inte svarat.

Notera att dimensionerna är ovanliga (26x2,35) och däcket är vitt samt slicksliknande, det är alltså ett ganska ovanligt däck. Dessutom är det restnoterat hos de flesta andra. Jag vill verkligen att du förklarar hur jag med "lite god vilja" skulle löst detta rent praktiskt.

Så länge du köper ett 26” däck med ungefär den bredden kommer det fungera. 2.1”/2.2”/2.25” kommer alla fungera. Här är en lösning: https://www.biltema.se/cykel-elcyke...cykeldack-mtbstandard-26-54-559-mm-2000037427

Njut nu av semestern och naturen och allt fantastiskt du kan uppleva den korta stund vi faktiskt alla har. God tur!

Bra att veta, i och för sig har det fungerat bra via tysk sajt men alternativ är bra och det kanske är lite lägre frakt?

Jag har missat två dagars semester pga de inträffade.
Men fy tusan vad surt. Jag förstår att du är arg om du blir tvingad att gå in och jobba två dagar p.g.a. en cykelbutik har tabbat sig. Hur det går ihop fattar jag inte, men jag hoppas att din arbetsgivare ersätter dig med två nya semesterdagar som du kan plocka ut och njuta av vid ett annat tillfälle. Att bryta sin semester är aldrig roligt.

Shit happens såklart och felaktig lagersaldon är alltid irriterande.
Men i stort tycker jag vi svenskar verkar vara lite för förlåtande.
Varför ska jag som kund "ta höjd" för att ett företag jag vill handla av inte kan hålla vad de lovar? De får väl anpassa sina löften efter vad de klarar av. "Just nu har vi längre leveranstider p.g.a. semestertider" är inte så svårt att skriva ut.

Uppdatering. Fick just följande meddelande från Tooorch:

-----------
Jag har forskat i detta nu. Troligtvis har det blivit något tekniskt fel när du lagt ordern, och den lästes inte in. Jag var ute på lagret nu och hämtade däcken. Jag har nu två stycken däck som är redo att skickas.
Ber verkligen om ursäkt för denna soppan.

Vill du lägga en order med de antal däck du behöver, återkomma med ordernummer, så skickar jag iväg dem direkt.
-----------

???

Har i alla fall skickat ordernumret så får vi se vad som händer. Som sagt, detta har kostat mig semesterdagar.

Stora mysteriet här är hur något för cyklar kan heta Toooorch?!?

vad vill det namnet betyda? Låter mer som en försäljningsplats för grillar eller kanske pizzaugnar.
kebabpizza med bea.... mums..

Kan inte du ta fram ett exempel där detta sker?

Ibland tar saker tid, det blir fel etc. Känns som du behöver nåt annat om din reaktion blir att hänga ut företag på nätet pga en sån här skitsak.
En fransktägt företag i byggtillbehörsbranschen. Jag omfattas av sekretessklausul och jag vet inte exakt hur mycket jag kan berätta, men eftersom deras kunder sannolikt får den här sortens meddelande då och då så är det ju ingen hemlighet att det förekommer. Och detta företag använde ett standardaffärssystem med plockmodul.

Detta är uppenbar funktionalitet (både meddelande till kund och till inköp) jämförbar med att systemet automatiskt skriver ut adressetiketter (snarare än att den som plockar ska sätta sig med en Word-mall och manuellt fixa en etikett).

Då får man ringa eller mejla kunden genom att knappa på en telefon eller dator, inget automatiskt.
Du har fel i detta. Detta har skett automatiskt i moderna affärssystem i 10-20 år. Du inser att man datoriserar för att automatisera så mycket som möjligt? Och att detta är uppenbar funktionalitet i ett sådant system?

Uppdatering. Fick just följande meddelande från Tooorch:

-----------
Jag har forskat i detta nu. Troligtvis har det blivit något tekniskt fel när du lagt ordern, och den lästes inte in. Jag var ute på lagret nu och hämtade däcken. Jag har nu två stycken däck som är redo att skickas.
Ber verkligen om ursäkt för denna soppan.

Vill du lägga en order med de antal däck du behöver, återkomma med ordernummer, så skickar jag iväg dem direkt.
-----------

???

Har i alla fall skickat ordernumret så får vi se vad som händer. Som sagt, detta har kostat mig semesterdagar.
Men vafaan, man ska ju inte beställa från den skitfirman.
Fattar inget.
Drama queen x pi

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp