Handla lokalt: snålhet vs solidaritet, min kamp

Tant_Trek

Aktiv medlem
Ett av I-landsproblemen. Men. En konflikt mellan snålhet och solidaritet... Solidariteten vann, kan jag redan nu avslöja.

Skulle byta racercykelns original-/leveranssadel, och har varit mycket nöjd med min Specialized Ariel till MTB:n, så valet av märke kändes solklart. Köpte den sadeln i butik och mätte sittbredden i samband med det för några år sedan, borde ju vara busenkelt att bara beställa en ny sadel med samma bredd. Men, jag fegade och blev lite osäker, tänk om måttet inte gjorde att det blev optimal sadel, typ annan cykeltyp, sittposition, felmätning eller att kroppen ändrats, inte vet jag?
Så jag åkte till butik, mätte rumpan, samma mått som förra gången, men de hade bara sadlar som var större (har ca 133 mm, utbudet är 130-143-155 mm, men bara 143 och 155 i butiken nu), även om dessa 143 mm enligt Specialized-tabellerna kunde funka hyfsat för racersittställning och min rumpa.
Hm. Fanns en testsadel endast av den absoluta high-end-modellen, så jag lånade hem den och i och med det har jag väl egentligen bestämt mig... Jag måste handla där, om den känns OK. Det går ju inte att utnyttja deras hjälp, mäta rumpan, låna sadel och sen dra iväg en internetbeställning? Även om det var frestande, 835 kr inkl frakt från UK, mot 1369 kr (plus hemcykling...) i butiken. Blev tvärsnål och funderade på modellen under, som i butiken kostade 799 kr (418 kr från UK), men den vägde ju typ dubbelt och var såklart inte lika snygg.

Så: jag köpte fin-sadeln, men sitter nu och känner mig mittemellan nöjt solidarisk och lite lurad, snål.

Påslagen på cyklar är kanske inte så stort (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1699473/page=1), men är det mycket mycket större på komponenter och tillbehör? Nåt måste ju en butik leva på, med lokaler, lager, personal, vinst, osv?
Räkna procentuell skillnad på 835 kr till 1369 kr, inte kul... Förhoppningsvis gör väl även UK-webshopen vinst.

Äh, vad vill jag egentligen med detta inlägg? Klaga lite, få sympatier eller nya argument, inte sakna min "förlorade femhundring", bestämma mig för att tänka att smakar det så kostar det, vad är en femhundring på en cykel för ännu fler femhundringar (som jag dessutom rea-fyndade till ett osannolikt bra pris), ...
Skriva av mig, helt enkelt! Tack för uppmärksamheten!

Edit:
Upptäcker nu när jag har lipat här en stund, att det nu idag står "UK delivery only" på UK-webshopen, det gjorde det _inte_ för några dagar sedan... Känns lite lite bättre då, om jag inte börjar leta sadel i andra webshopar, så det låter jag nog bli! :)

Tant_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> vad vill jag egentligen med detta inlägg?

+1

Klaga inte så mycket på butikerna. Det är deras leverantörer som har sinnesjuka priser. Vid ett tillfälle när jag skulle kolla efter däck pratade vi lite kring det, jag och LBS:en. Det visade sig att jag får hem ett däck inkl frakt från Utomriket BILLIGARE än vad LBS:en hade som inköpspris. Samma sak gäller många andra grejor, för att inte djärv gissa alla grejor.

plumse skrev:
> Klaga inte så mycket på butikerna. Det är deras
> leverantörer som har sinnesjuka priser..."

Ja titta bara på cykelringen! ;-)

Känner igen mig, köpte sadel lokalt just därför att det gav mig möjlighet att låna hem och prova. Samma sak med kläder särskilt när det gäller märken man inte haft tidigare, känns bra att prova innan. Annars blir det mest inkö via nätet, tyvärr.

Bättre gå till butik och mäta rumpan.

När jag köpte sadel på nätet och skulle mäta digitalt så blev det lite struligt. Jag böjde mig fram och tog en bild i spegeln, skickade den till webshopen, men fick bara ett argt mail tillbaka istället för en sadel.

Jörgen_A skrev:
> Bättre gå till butik och mäta rumpan.
>
> När jag köpte sadel på nätet och skulle mäta
> digitalt så blev det lite struligt. Jag böjde
> mig fram och tog en bild i spegeln, skickade den
> till webshopen, men fick bara ett argt mail
> tillbaka istället för en sadel.

Hehe, påminner om problemet Fredde i Solsidan hade med att få koll på sin ändalykt...

Jonas D skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klaga inte så mycket på butikerna. Det är
> deras
> > leverantörer som har sinnesjuka priser..."
>
> Ja titta bara på cykelringen! ;-)

HAHA!
Tänkte faktiskt inte på Cykelringen. Speciellt inte i cykelsammanhang. Pratas det lurendrejeri och vilseledning däremot... ;-)

Utnytjar man butikens gratisservice (prova kläder, låna sadel osv) ska man givetvis köpa det man provat där oxå. Vet o kan man själv så handlar man på nätet.

/T

Intressant. För mig har frågan om solidaritet växt något ytterligare. Jag vill ha saker som är MADE in sweden. Värna lokal PRODUKTION. Det är inte så lätt med cykelprylar kan jag säga....
Någon som har några tips om "närproducerade cyklar"
Det jag vet är att crescent och nishiki ändå sätter ihop sina cyklar i sverige samt Skeppshult som till och med verkar göra sina ramar i landet. Men de är ju inte så bra i skogen...

/H

plumse skrev:
> Tänkte faktiskt inte på Cykelringen. Speciellt
> inte i cykelsammanhang.

Där satte du huvudet på spiken!

Hm,
min nyinköpta sadel var en 2011, den jag fick låna och testa var en årsmodell tidigare och de varken ser ut eller känns likadana... Men nu får nya sadeln vara master och rumpan slav, köpt är köpt! Lite snopet dock.

Och jo, för mig är det såklart självklart att handla där jag provar. Nån måtta får det ju vara på hur man utnyttjar butikerna, deras kunskap och service. Mest förvånad att det kunde skilja så ruggigt i pris, men som plumses erfarenhet, kanske kan de svenska butikerna inte ens köpa in till de priser man normalt kan slutkunds-köpa för från vissa andra länder.

Jämför man sin lokala affär med nätet dvs i princip resten av världen, så super-självklart man hittar billigare och dyrare. Så är det med allt nuförtiden. Vi kan inte börja grubbla ihjäl oss så fort någonting ska köpas. Tänk om det finns något billigare?. Jag tycker detta är en filosofisk fråga. Valde jag verkligen rätt i gymnasiet. Tänk vad mycket sämre cykel jag har nu när jag valt fel utbildning. Men en VD kanske inte har så mycket fritid så jag får väl cykla lite mer med skabbigare hoj, medan VD får låta parkera sin svindyra fullungs titan-Seven med guldförgyllda XTR-komponenter.

Den där sadeln kändes troligtvis som rätt köp, om än för stunden när de inhandlades. Man kan inte nedlåta sig för djupare ånger och ångest, bara för att man kanske gjorde ett lite sketet fel för ett tag sedan, som kanske inte ens var fel. Det kanske var jäkligt rätt.

Obed skrev:
---klipp klipp --- Vi kan inte börja grubbla
> ihjäl oss så fort någonting ska köpas. Tänk
> om det finns något billigare?. Jag tycker detta
> är en filosofisk fråga.

Jo, du har absolut rätt. Nu lägger man otroligt mycket onödig tid på att leta och jämföra priser, med resultatet att man ofta känner sig frågande om man gjort en bra affär. Eller om det snart är en ny modell på G. Eller en rea. Eller... ja, vad som, man känner sig ofta bara "hyfsat nöjd" istället för supernöjd. Pricerunner-syndromet?!
Men absolut vill man ju att "markbutikerna" ska finnas kvar, så en viss "extrapeng" kan jag tänka mig att betala för att ha fått resonera, prova, klämma, fråga.

Obed, tack vare din signatur är jag nu sugen på att köpa och bygga en Stuka-bombare! :)

plumse skrev:
> leverantörer som har sinnesjuka priser. Vid ett
> tillfälle när jag skulle kolla efter däck
> pratade vi lite kring det, jag och LBS:en. Det
> visade sig att jag får hem ett däck inkl frakt
> från Utomriket BILLIGARE än vad LBS:en hade som
> inköpspris. Samma sak gäller många andra
> grejor, för att inte djärv gissa alla grejor.

Då kan man ju fråga sig varför LBS-en inte anstränger sig lite och ser till att pressa leverantörerna eller byta?

Jag vill inte hacka på LBS-erna, de har det nog hårt ibland, men man sysslar ju med affärer och att ta med lokalpatriotism i affärsplanen kan nog vara lite riskfyllt även om det nog funkar i vissa fall.

------------

Annars gynnar jag gärna lokala handlare. Ett problem är dock att de ofta inte har produkterna hemma eller saknar storlekar (samma som TS råkade ut för). Skall man då beställa av affären eller gå hem och beställa och sedan slippa ta sig till butiken igen? Ofta har man närmare till sitt postutlämningsställe och ofta blir det, just som TS skriver, biligare att handla på nätet.
Klurigt på LBS-erna att ta sig an denna fråga på ett smart sätt. Att gråta om lojalitetsbrist hos kunderna är dock inte kreativt.

Nästan 1400 spänn för en sadel låter helt vrickat. Den bästa sadeln jag nånsin haft (och fortfarande har) kostade nånstans runt 350 kr. Selle San Marco SKN.

Tant_Trek skrev:
> Obed, tack vare din signatur är jag nu sugen på
> att köpa och bygga en Stuka-bombare! :)

Appropå signatur så är ju den här meningen absolut en kanditat att användas som en sådan:
"nu får nya sadeln vara master och rumpan slav"

:D

geologen skrev:
> Nästan 1400 spänn för en sadel låter helt
> vrickat.
Tycker jag inte.. Inte om den gör att man kan sitta på hojen i flera timmar utan att få ont eller domningar.

> Den bästa sadeln jag nånsin haft (och
> fortfarande har) kostade nånstans runt 350 kr.
Fast det är ju bara för att den passar din rumpa bra. Skulle du ha använt den om du fick ont eller domningar av den?

Sen är ju 1400:- mycket pengar såklart.

Tant_Trek skrev:
> Obed skrev:
> -----
> ---klipp klipp --- Vi kan inte börja grubbla
> > ihjäl oss så fort någonting ska köpas.
> Tänk
> > om det finns något billigare?. Jag tycker
> detta
> > är en filosofisk fråga.
>
> Jo, du har absolut rätt. Nu lägger man otroligt
> mycket onödig tid på att leta och jämföra
> priser, med resultatet att man ofta känner sig
> frågande om man gjort en bra affär. Eller om det
> snart är en ny modell på G. Eller en rea.
> Eller... ja, vad som, man känner sig ofta bara
> "hyfsat nöjd" istället för supernöjd.
> Pricerunner-syndromet?!
> Men absolut vill man ju att "markbutikerna" ska
> finnas kvar, så en viss "extrapeng" kan jag
> tänka mig att betala för att ha fått resonera,
> prova, klämma, fråga.
>
> Obed, tack vare din signatur är jag nu sugen på
> att köpa och bygga en Stuka-bombare! :)

Jepp jag är en sån där billig näthandlare så jag är lite partisk kan man tycka. Vet inte hur mina priser skulle sett ut med fysisk butik.

JU87 Stuka 1/72 förr 99 spänn är jättebilligt. Fina panellinjer och krispiga avgjutningar gör modellen riktigt prisvärd. Hos din lokala hobbyhandlare för du ge betydligt mer för en sämre produkt. Du kommer ångra ihjäl dig om du köper den någon annanstans än från mig :D Fri retur gör förstås att man inte kan välja någon näthandlare som är billigare än mig :)
Nä, nu får det vara slutraljerat från mig.

Jag försökte i alla fall handla hos LBS idag.
Men eftersom ingen av dom hade en slang till mina 26x2,4-däck, som inte är DH-skittung, så blir det till att beställa på nätet. Och då passar jag på att beställa bromsadaptern(som jag beställde hos LBS men han hade sålt till någon annan), lagningslapparna och handtagen på samma gång.

Jag hade tänkt köpa min nya hoj lokalt men butikerna på Husargatan sa att jag fick ta och kamma mig.
Då blev det en LBS i London istället....

geologen skrev:
> Nästan 1400 spänn för en sadel låter helt
> vrickat. Den bästa sadeln jag nånsin haft (och
> fortfarande har) kostade nånstans runt 350 kr.
> Selle San Marco SKN.

Utan att bli alltför insnärjd i anatomidetaljer, kan jag säga att slippa onämnbart mjukdelsmos och domningar är prajsless... Även om det gärna hade fått bli billigare, men typ 2-3 oprovade sadlar som sen visar sig vara oanvändbara är rätt surt det med. Sadlar är ju typ lika svårt som pjäxor, helt omöjligt att be om hjälp att veta hur nåt ska kännas när det är perfekt? *suck*

chksix skrev:
> Jag hade tänkt köpa min nya hoj lokalt men
> butikerna på Husargatan sa att jag fick ta och
> kamma mig.
> Då blev det en LBS i London istället....

Vad var det för cykel? Vilken av butikerna tyckte du skulle kamma dig?

För mig är det rätt så enkelt, tror jag.
Behöver jag hjälp av en butik, så handlar jag i en butik, annars på webshop.
Börjar pruta på hjälpen och chansa lite om priskillnaden är 40-50% till nätets fördel då.
Men, behöver jag butikens hjälp pyntar jag alltid i butik.

En cykelnågonting, välkänd här, fick bättre priser när butiken beställde shimanodelar från en webshopp i England än när de handlade från Shimano Nordic, generalagent för shitmano i Sverige. Webshoppen var alltså direkt mot kund och de flesta av oss här har handlat där. Den engelska momsen försvann såklart.
Så, att ha konkurrenskraftiga priser i Sverige är helt enkelt omöjligt.
Så, vet du vad du ska ha, handla på webben, behöver du hjälp, prova storlek, köp i butik.

Det är verkligen ledsamt att Sverige inte är runt dubbelt så stort, då skulle konkurrens fungera, det gör det inte nu.

Grundproblemet är väl främst att man lever kvar i en föråldrad struktur. I forntidens isolerade värld fyllde säkert nationella agenturer ett syfte, men i dag finns det ingen som helst poäng med att ha en extra mellanhand (ibland två!) på nationell nivå. Merkostnaden ligger i att mellanhanden måste finansiera sin verksamhet. Snacka om tärande sektor!

Stervelo skrev:
> En cykelnågonting, välkänd här, fick bättre
> priser när butiken beställde shimanodelar från
> en webshopp i England än när de handlade från
> Shimano Nordic, generalagent för shitmano i
> Sverige.
> Så, att ha konkurrenskraftiga priser i Sverige
> är helt enkelt omöjligt.

Jag köpte skor hos den tredje LBS:en jag besökte i den här stan, 1500 för nåt som kostar 1200 på nätet och det känns ju rimligt. Northwave skorna var helt enkelt sköna även om de var lite dyrare än jag hade tänkt mig (Spec-skorna fanns för en tusenlapp). Jag fick ett "paketpris" och därmed 300 kronor rabatt på M520-pedaler, skor och en privärd vindväst så man kan säga att jag fick pedalerna till internetpris och skorna 300 dyrare än billigast på nätet men som sagt, det var 9:e paret jag provade totalt så det är det värt.

Vad som var absurt var pedalerna som sagt, ett par Shimano M520 för 499! Med tanke på att M520 kostar 183 i tyskland och 230 på cyclecomponents så är det nån (inte nödvändigtvis butiken) som gör sig en hacka när de kostar det dubbla hos LBS, 450 kostar de på cykloteket.se för övrigt
Samma sak med M540, 700-750 hos LBS, 280 i tyskland, 400 på cyclecomponents.

Som övriga sagt, vet och kan man så köper man på nätet, tur att man har happy när man vet lite.

Onyx skrev:
> chksix skrev:
> -----
> > Jag hade tänkt köpa min nya hoj lokalt men
> > butikerna på Husargatan sa att jag fick ta och
> > kamma mig.
> > Då blev det en LBS i London istället....
>
> Vad var det för cykel? Vilken av butikerna tyckte
> du skulle kamma dig?

Båda butikerna så man kan inte säga att någon av dem är bättre.

plumse skrev:
> leverantörer som har sinnesjuka priser.

Jag har tänkt på det ... alltså att tipsa min lokala cykelbutik om CRC :D

Din lokala cykelhandlare har förmodligen ett påslag på 20-30% på sitt inköpspris, det ska täcka upp för löner, skatter, sociala avgifter, lokalhyra-el-värme, reklam osv, han har köpt in sina produkter från den svenska generalagenten (påslag), som i sin tur har fått varan levererad från den som är europeisk generalagent på varan (påslag) som får sina produkter levererade från tillverkaren.
En stor tysk näthandlare köper direkt från tillverkaren och i sådana mängder att han dessutom får rabatt.
Det gör en väldigt stor skillnad på utpris i svensk lokal butik och internet, skillnaden är ju som bekant att du i din butik tex kan pröva storlekar och i oftast få hjälp om något du köpt krånglar/falerar. Skillnaden på priset är stor men servicen är oftast värd den extra kostnaden. Slitmaterial och annat är väl annars enklast att köpa där man får rätt pris, det gör rätt stor skillnad i "cykelbudgeten" endå ? :-) T

De gånger jag köpt delar hos LBS så har jag påpekat vad delen i fråga kostar på nätet, att jag gärna handlar lokalt men att prisskillnaden inte är värt det. Varje gång har vi kunnat komma fram till ett bättre pris, kanske inte samma som nätet eller lägre, men bättre än vad butikspriset är.

Det gäller förstås när jag vet vad jag ska ha och inte behöver en massa hjälp. Service får kosta.

//Kaj

En lite uttröttad diskussion. Jag handlar både lokalt och på nätet, och jag gissar att de flesta gör så. Ibland så vill jag prova och då handlar jag lokalt, ibland tar jag risken och passar det inte så skickar jag tillbaks det. De flesta cykeldelar köper jag på Internet då det är mycket billigare.

Endel LBS:er (inte alla) är mycket hjälpsamma när man kommer och vill ha hjälp med sina Internet köpta saker. Självklart tar de betalt för sina tjänster och jag har inte dåligt samvete och de verkar inte tycka att det är konstigt heller. Det är också hos dem som jag spenderar mina pengar lokalt.

Ps. Jag gissar att fast att jag köper det mesta på nätet så spenderar jag mer pengar hos LBS:er än deras snittkund. Om så inte skulle vara fallet så kan de inte klaga på att det går dåligt. Det kan låta ologiskt, men ju fler som cyklar och köper saker på Internet ju fler kommer också att åka till en LBS för att köpa/serva delar och cyklar.

Att spendera pengar i onödan är bara korkat.

kaj a skrev:
> De gånger jag köpt delar hos LBS så har jag
> påpekat vad delen i fråga kostar på nätet, att
> jag gärna handlar lokalt men att prisskillnaden
> inte är värt det. Varje gång har vi kunnat
> komma fram till ett bättre pris, kanske inte
> samma som nätet eller lägre, men bättre än vad
> butikspriset är.

Låter som din lbs borde bli väldigt trött på dig. Bra pris tycker jag kunder ska få för att de är bra kunder, stamkunder som handlar i butiken. Inte de som klagar på att de har dyra priser.

Håller med nl även om det blir rätt svårt för en lbs att lagerhålla lite bättre delar än de billigaste då kunder oftare köper på nätet istället.

Jag handlar nog 90% av det jag köper lokalt. Närhet, snabbhet och kompetent rådgivning är skälen till det. Sen att min lbs bjuder på espresso i butiken är ju bara ett stort plus :)

Tillbaka
Topp