Handla på Evansdale i Englang

TritonLXX

Ny medlem
Vill bara tipsa lite om Evansdale Cycle i England. Jag har spanat in en cykel, Cannondale 105 supersix evo, under en ganska lång tid. Priset ska ligga på 15500 kronor enligt sidan. Sidan översättr priset till det land där sidan visar. Framgår ganska tydligt. En ganska bra kap helt enkelt. Bestämde mig söndags för att slå till även om jag varit lite avvaktande mot att handla en cykel utomlands. Jag lägger ordern. Skickar iväg den. När jag kontrollerar bankkonto är det dragit 17600 från kontot. Går tillbaka och kollar noga kvittot igen och då står det 1399 GBP och inte 1196 som 15500 motsvar. Här borde jag varit lite mer noggrann med valutan, men okej, jag missade detta. Skickar mail till Evanscycles och påpekar att deras hemsida visar priser som inte sedan stämmer överrens med det egentliga priset som de tar ut. Får svar som känns ofullständigt. Förbannat missnöjd med affären och på mig själv som inte försäkrade mig att kvittot stämde med vad hemsidan visade. Nåja, nu är ordern skickad och jag vet fan hur jag ska göra. Känns så förbannat tradigt att man på en sidan uppger ett pris och sedan blir det något annat. Borde avstå affären men då förlorar jag några hundralappar på växlingen.

Jag har svagt för att det står att priset bara är vägledande och att man alltid tar betalt i GBP.

Om även GBP är fel skulle jag bli sur däremot.

Evansdale?

Man kan ju tycka att valutan borde ändras varje dag men du kanske hade en sparad sida sedan länge i webbläsaren?

Njae, skulle snarare tro att de medvetet väljer en lägre kurs. Fast det står åtminstone att man betalar i GBP och ingen annan valuta:

Payment will be made in UK Pounds Sterling: £1595.00

Approximate total (Inc VAT): 17672.60 kr

Slår man det i en uppdaterad valutakontroll så blir det runt 18500, hyggligt stor skillnad faktiskt.

Testade själv att gå in och göra samma sak TritonTsLXX

Det är ju uppenbart att funktionen på hemsidan inte uppdaterar valutakurser dagligen.

Om jag vore dig skulle jag avboka och bita i det sura äpplet.
Det finns andra bra deals där ute.

Jag tipsar gärna!

Intressant tråd, då jag precis bråkat med dem på Evans om samma sak. Köpte ett par hjul för alldeles för mycket pengar nu under juldagarna, och precis som TS så vart det en ganska trist överraskning när man såg att de dragit i princip 2000 kr mer från kontot än vad deras hemsida anger i SEK.

Självklart har man sig själv att skylla till syvende och sist, då de fakturerar i GBP och skiter blankt i några växelkurser, så det är upp till köparen att hålla koll på den faktiska växelkursen. Men man kan ju inte låta bli att misstänka att det är ett billigt knep att få allt att se 10% billigare ut när de tillämpar en växelkurs som är 11,08 SEK/GBP när rådande marknadskurs är 12,03 (eller 12,15 när jag lättade på lädret) SEK/GBP.

Så varning: kolla alltid priserna i GBP och konvertera dem själva.

Var inte slutsatsen i nån annan tråd att man alltid bör köpa i butikens inhemska valuta (och låta ens egen bank göra valutaväxlingen) ?

Det är en helt annan diskussion. Hos Evans med flera finns det ingen möjlighet att betala i ngn annan valuta än GBP. Däremot är det oftast billigare att låta ens bank konvertera valutan än Paypal, vilket jag tror den diskussionen handlade om.

Fast om man alltid handlar i €/£/$/¥ så lär man ju iaf inte bli lurad på ett tvivelaktigt listpris pga överdrivet optimistisk växelkurs.

Tillbaka
Topp