Handskar vid vintercykling?

Pfaff

Aktiv medlem
konscious sa:
GripGrab handskar är rena skiten!
Innerfodret lossnar när man ska ta av sig handsken. Omöjliga att få på sig igen!
Har ett par där lillfingret höger hänger med ut.
De är sannolikt dåligt limmade, sydda fingertoppar är dock inget att längta efter...
Reklamera.

Larsifer

Medlem
Det finns inga handskar som fungerar! Tänkte jag. Tills jag insåg vad problemet var: torra händer! Om jag smörjer händerna med någon fet salva, t ex Helosan, innan avfärd, så känns inte den kalla vinden lika illa.

42Hz

Aktiv medlem
Har vi inte kommit fram till att tunna handskar i ett par poogies är lösningen, i alla fall om man står ut med att det ser lite "UFO" ut? ;)

CW

Medlem
Har testat mig fram i flera år och fortfarande inte hittat några som funkar för längre cykling. Ska prova Gore den här säsongen.

.A.

Medlem
Det som håller kroppen varm är det luftlager närmast huden som kroppen själv värmer upp. Helt avgörande är att den luften hålls kvar och därmed behåller sin värmande effekt. Därför är (fart)vinden det som måste spärras bort. Luftspaltens storlek är också avgörande, varför tumvantar generellt sett värmer bättre än fingervantar. Barmitts (eller kakburkar) är det bästa sättet att skapa vindskydd för händerna. Samma princip gäller naturligtvis för övriga delar av kroppen. Skydd mot vinden och lager på lager är det som fungerar. Merinoull närmast kroppen är svårslaget.

kais01

Aktiv medlem
är det kallt typ 16 minus brukar jag ha cykelhandskar utan fingrar inuti fleecefingervantar. räcker långt.

för extrem kyla har jag dessa grandoe goretex. inte så lämpliga för cykling.

har man problem med vita fingrar kan läkaren skriva ut nitroglycerinkräm.
.

Bilagor

Rattnalle

Aktiv medlem
larason sa:
Barmits, kan ha tunna fingerhandskar under ner mot - 20, å då e ja riktigt frusen av mig
Köpte till pendlaren förra hösten. En av de bättre femhundringarna jag spenderat. Men skulle inte våga köra motsvarande på MTBn. Där behöver jag hitta något annat vettigt nu.

Pfaff

Aktiv medlem
CW sa:
Har testat mig fram i flera år och fortfarande inte hittat några som funkar för längre cykling. Ska prova Gore den här säsongen.

Berätta gärna hur det går. Eller gick.
Att hitta varma handskar är inte svårt men att hitta varma handskar som verkligen andas har inte jag lyckats med.
Först blir man varm om händerna. Sen svettig. Och därefter kall. Eller också är man kall hela vägen.

NickPick

Aktiv medlem
Problemet för mig är ju att jag inte blir varm... Dvs vita fingrar. Adalat och nitroglycerinkräm fungerar sådär.

kogoyo

Medlem
Lobsterhandskar (3-finger vantar som tidigare nämnts) e bra om man vill växla smidigt.
För minusgrader behövs ej vattentäta handskar, iom att den ev nederbörden faller som snö, undantaget underkylt regn. Då använder man varma icke vattentäta handskar.
För regn i kallt väder lr blötsnö, passar d bäst me tunnare vattentäta handskar. Jag har använt vattentäta bygghandskar med framgång. En lösning jag använt med framgång på barnen e tunna handskar med vårdhandskar i vinyl som ytterlager/vattenskydd.

kayaker

Ny medlem
Det varmaste jag cyklat i är ett par sälskinnshandskar med ett par lovikkavantar inuti, men det är svårt att växla och inte jättelätt att bromsa.

Yonna

Aktiv medlem
Jag försökte med pogies/barmitts men nej, det var ingen succé. Testade tre olika; ett par White och två par som jag glömde namnen (lånade från kompisar). Två var för varma och svettiga så jag fick blöta handskar och frös. Ett par var suicide bags, hemskt att komma ut och det kändes inte alls roligt på snorhalka stigar eller i tjock snö. Två par var så idiot långa att det fanns ingen plats för gps, lampa, handlebarbags etc på styret. Ett par var för liten så det var svårt att dra över shifters, brakes och bar-ends, och ännu svårare med mina händer i. Blixtlåset i White pogies kunde inte dra upp (för tight runt styret) så det blåste i handskarna (tur att det var inte riktigt kallt). Det gick inte att lämna kvar pogies på fattien när jag hade rast eller tältade, för då samlade dem snö och is som smälte när jag började cykla igen. Kanske dem duger för pendling, men iaf inte för långa fatbiketurer med packning os.

Vill gärna försöka Revelate Expedition eller Dogwood Designs winterpogies, också 45NRTH Cobrafist för dem är speciell för teknisk cykling (när man får det snabbt varm, svettig os) och de har mycket ventilationmöjligheter (men är då också inte så varmt). Men jösses vad mycket pengar. Bäst att försöka sy själv ett par.

Men egentligen går det mycket bra med mina Craft splitfinger lobster och två par merino innerhandskar. Det går bra tills cirka minus 25, och då menar jag på långa fatbiketurer (med tält osv) och till jobbet (typ 20km). Tricket är att hela kroppen måste vara varm och torr, inkl huvud och fötter, då klarar händerna sig också.

Senast ändrad:

AtEase

Ny medlem
Nån som experimenterat med olika styrlindor/handtag? Det jag märkt är att kylan från styret är värst. Fick lätt förfrysning i lillfingrarna för några vintrar sen när jag skulle hem efter ett nattskift, ca -6 och gripgrab löparhandskar (vindavvisande). Till jobbet var det inget problem, jag vann bli varm innan cykeln blev kall. Hem däremot, när cykeln stått ute istället för i garage, då var det riktigt jobbigt, trots endast 30-40 minuter cykling. Det gick inte att bli varm nog när det började så kallt.

Annarsr jag relativt varm av mig, är det under nollan har jag Lill-sport längdskidhandskar. Legend Thermo (Slim i mitt fall). De är hyfsat varma även fullständigt genomsvettiga.

salle

Aktiv medlem
Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
salle sa:
Den töntiga med väldigt effektiva varianten är ju att klippa till tex två petflaskor och sätta framför handtagen. Det är ju fartvinden som kyler.
Eller köp från närmaste motorcross eller skoteraffär. De har ju också stort utbud av barmitts och varma handskar.
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/styrning-skidor/handskydd eller typ
https://www.sledstore.se/handtagsskydd-powermadd-olika-farger?refSrc=90304&nosto=productpage-personal-category-1#?p
Också i kolfiber :) https://www.skoterdelen.com/snoskoter/styrning-skidor/handskydd/handskydd-psychic-47583

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer