Handskar vid vintercykling?

Kroka

Medlem
Vad använder ni för handskar på vintern när ni cyklar? Klickade hem några handskar från Bikester som stod som vinterhandskar, men redan vid nollan ute så blev fingrarna rejält kalla.

Ge gärna tips och erfarenheter.

//Henrik

Du får nog testa dig fram.
Ventilation brukar vara viktigt för att inte bli blötkall.
Jag gillar Hestra Job Kobolt Winter. Köpte mina för typ 99 kr för fem år sedan.

För mig gäller att frysa in fingrarna. Ha lite tunnare och vänta in blodcirkulationen när jag har blivit varm. Då kan jag sitta länge i tunna handskar.

Köpte förra hösten ett par Diadora vinterhandskar på XXL. Det var den sämsta skit jag köpt, inklusive kinakopior. Tjocka som fan men iskalla och totalt icke-isolerande. Undvik.

Bästa jag har är ett par Hestra skid-gauntlets som går upp högt på armarna och har uttagbart foder. Sanslöst bra produkt. Det enda problemet är att jag inte vill svetta in dem så de får vara till dess det är kallt på riktigt.

Kroka sa:
Vad använder ni för handskar på vintern när ni cyklar?
Använder Endura Luminite sedan 2014 och tycker dom håller händer och fingrar varma åtminstone ner till -10 och även ner till ca -15 om man cyklar lite dynamiskt, alltså inte mil efter mil på landsväg. De är även hyfsat vattenavvisande (i princip "vattentäta" tack vare membran) vid blötsnö och regn. Kanske lite dyra, men jag upplever dom är värda sitt pris med tanke på kvaliteten och livslängden.

Länk -> https://www.bikester.se/endura-luminite-handskar-svart-358253.html

Senast ändrad:
Köpte ett par eluppvärmda från Kjell, fy fan vilket skit. Varning utfärdas, det blir retur på dem.

Med det sagt så har jag inget annat tips. Testat allt, inget funkar på mina kalla händer, Hestra, lobster, Biltema skal med yllehandskar under. Fryser fortfarande. Följer väl denna tråd också som andra trådar man följt under årens lopp :-)

SealSkinz Highland Claw Gloves. Funkar till landsväg och mtb på grus och skogsväg. Har aldrig frusit i dessa, iofs aldrig cyklat i kallare än 7-8 minusgrader. Något osmidiga då iom att det är en lobsterhandske men man vänjer sig snabbt tycker jag. Över nollan är de för varma.

Kör vanliga cykelhanskar från +0 och varmare.
Vanliga cykelhanskar +liner i - 0 till - 5
Hestra tunnare vinnterhanske - 5 till - 10 beroende på hur långt jag cyklar.
Hestra + liner - 5 till - 10 längre vändor.
Lobster - 10 till - 15 liner i på längre rundor.
Lobster + två par liner - 15 och kallare.

Lobster-överdrag från Hestra är riktigt bra.
(Men det bästa är förstås Bar-Mitts om man vill slippa frysa, men det är inte svar på frågan.)

Jag sydde mig ett par styrmuffar i helgen. Än har det ju inte varit särskilt kallt, men jag tycker att det var ett rejält lyft. Jag har kört med tunnare handskar än vanligt under och tycker att jag är både varmare och svettas mindre. Och nu känner jag plötsligt tydligt hur mycket själva styret kyler...

Mina är fleecefodrade men för arktiska äventyr skulle man ju kunna tänka sig någon slags sovsäcksfoder.

AG_2017.12.11_CanonEOS5DMarkIV_00111.jpg

AG_2017.12.11_CanonEOS5DMarkIV_00053.jpg

Kör med lobstervantar och fryser redan vid nollan efter en timme. Fast mina fingrar verkar ju vara helt uppfuckade när det kommer till kyla. Så det är nog individuellt, som med det mesta.

Aron sa:
Jag sydde mig ett par styrmuffar i helgen. Än har det ju inte varit särskilt kallt, men jag tycker att det var ett rejält lyft. Jag har kört med tunnare handskar än vanligt under och tycker att jag är både varmare och svettas mindre. Och nu känner jag plötsligt tydligt hur mycket själva styret kyler...

Mina är fleecefodrade men för arktiska äventyr skulle man ju kunna tänka sig någon slags sovsäcksfoder.
'

Ett par sådana har jag länge funderat på, tror faktiskt jag ska slå till på ett par (färdigsydda). You never know.

Johan A sa:
Kör med lobstervantar och fryser redan vid nollan efter en timme. Fast mina fingrar verkar ju vara helt uppfuckade när det kommer till kyla. Så det är nog individuellt, som med det mesta.

Likewise, tycks nog lida av en lindrig version av Raynaud's Disease.

Johan A sa:

Japp, samma här. Hade riktigt ont i mina fingrar efter ett par timmar i noll till minus 4 i söndags, på samma runda körde en kompis utan handskar(!) utan att ha några problem.

emilh sa:
Johan A sa:

Japp, samma här. Hade riktigt ont i mina fingrar efter ett par timmar i noll till minus 4 i söndags, på samma runda körde en kompis utan handskar(!) utan att ha några problem.

Det beror nog på att vi är så sjukt deffade att vi inte ens har något fett som skyddar fingrarna... ?

emilh sa:
Johan A sa:
Det beror nog på att vi är så sjukt deffade att vi inte ens har något fett som skyddar fingrarna... ?

Måste vara så! Det gör ont att ligga på topp.

Skämt åsido så påverkas händerna också av själva cyklingen.

Hela förra vintern var mina händer fullständigt hopplösa efter att tidigare ha varit ganska tåliga. Skillnaden - den grova misshandel av nerverna som de utsattes för under Sverigetempot förra sommaren. Den här vintern går det mycket bättre, händerna tycks ha återhämtat sig ganska bra.

bearthefear: Du kan säkert klippa smala remsor av eltejp och simulera karbång! Om du vill att det skall synas tydligare.
Jag var mest ute efter att vara kostnadseffektiv och varm. Funkar i -15.

Tumhandskar från XXL, har inga problem växla eller bromsa med dem. Varm o småsvettig om händerna åtminstone till -2 grader efter en timmes cykel.

Bilagor

• FE32E7E5-E58A-4033-9A7A-067AF7B15F8A.png
    FE32E7E5-E58A-4033-9A7A-067AF7B15F8A.png
    114.8 KB · Besök: 295
Köpte dessa 2015:

GORE Bike Wear ALP-X 2.0 SO - Handschuhe

Dyra men helt överlägsna allt annat jag haft, kört några tretimmarspass på väg/grus nu i november-december med tempar runt nollan, vädret uselt med snöfall, slask och duggregn. Funkat perfekt. Detta i jämförelse med att allt annat jag haft varit kass och
händerna fryser efter en timme eller två.

Detta är ”gravelcykling” typ 20-25 km/h, de är lite för varma för skogscykling för mig personligen, då går det 5-15 km/h och jag svettas för mycket.

Även vid 5-10 grader på morgonpendlingen tycker jag det blir lite för svettigt.

Jag köpte mig ett par tunnare Sealskin i höstas som känns väldigt bra hittills. Jag är inte säker på om de varit med om någon värre nederbörd än, så hur de presterar i regn låter jag vara osagt.

Jag använder dessa handskar "privat" också, då jag tycker att de är ganska snygga. Men nu åker merinolinern i, det är för kallt utan när man bara är ute och promenerar.

https://www.bikester.se/sealskinz-all-weather-cycle-xp-handskar-svart-498815.html

Jag är tydligen född med kalla händer och har fått testa mej fram till vad som funkar bäst. Vad jag kommit fram till är att jag kan ha i stort sett hur varma handskar som helst men kommer att ha kalla handen om det inte är vindtätt i skarven mellan ärm - handske. Så har man handskar som har vid mudd och rem att dra igen så kan man ha bra mycket tunnare handskar utan att bli kall. Sedan ska ju såklart själva handsken vara vindtät också men det kan man ju räkna ut själv, skinn är ju då bra på det sättet. De här är min favorit och har testat dem i ned till kallare än - 30 utan att frysa http://www.outnorth.se/hestra/army-...R1R3BJNqQm947zrIS9W9qCnAExoCTcQQAvD_BwE#Svart

Ante1 sa:
Älskar mina Gripgrab Nordic lobster, har pendlat fem år med dem. Perfekta när det är runt nollan och kallare. Så sköna att jag även använder dem allmänt på vintern till utförsåkning, etc. Handsken har en inbyggd liner där varje finger har egen plats.

https://www.gripgrab.com/collections/fall-winter-gloves/products/nordic
Gillar också Gripgrabs handskar, själv använder jag Windster nu under vintern & tycker det fungerar bra, men nere i syd är det inte sjukt kallt, runt nollan!

Jag lär få mothugg men fuktspärr i form av tunn latexhandske/random plasthandske under ordinarie vante är toppen.

Var sjukt skeptisk innan jag provade men det hjälper faktiskt väldigt mycket för att hålla värmen. Det kan bli riktigt blötsvettigt inuti plasthandsken men russinfingrar kan jag leva med.

Jag har också kass cirkulation i både händer och fötter och har haft ruskigt svårt att hitta en lösning som funkar för längre rundor i minusgrader.

/Mattias

Gå in på Tools så har ni massor av bra handskar att välja mellan för drygt en hundring. Mycket nöjd med ett par fodrade montagehandskar med skinn i handflatan och runt fingrarna och med mjuk stretch på ovansidan. De har även lagom tajt bred stretch runt handleden som man lätt drar jackärmen över. Fyndade även ett par svetshandskar till grillen som kostade en femtedel jämfört med "riktiga" grillhandskar.
Just det, långa tjocka strumpor hade de också för drygt 100kr. I skidbutik eller sportaffär hade de väl kostat 2-300.

Bullabus sa:
Jag är tydligen född med kalla händer och har fått testa mej fram till vad som funkar bäst. Vad jag kommit fram till är att jag kan ha i stort sett hur varma handskar som helst men kommer att ha kalla handen om det inte är vindtätt i skarven mellan ärm - handske. Så har man handskar som har vid mudd och rem att dra igen så kan man ha bra mycket tunnare handskar utan att bli kall. Sedan ska ju såklart själva handsken vara vindtät också men det kan man ju räkna ut själv, skinn är ju då bra på det sättet. De här är min favorit och har testat dem i ned till kallare än - 30 utan att frysa http://www.outnorth.se/hestra/army-...R1R3BJNqQm947zrIS9W9qCnAExoCTcQQAvD_BwE#Svart

Inte funderat på typ houdini power gaiters under handskarna då?

https://www.outdoorexperten.se/p-36...YyRVLQ1zmAtbvuO1G7nZcqiNPiS9jJxxoCTT0QAvD_BwE

matte sa:
Jag lär få mothugg men fuktspärr i form av tunn latexhandske/random plasthandske under ordinarie vante är toppen.

Var sjukt skeptisk innan jag provade men det hjälper faktiskt väldigt mycket för att hålla värmen. Det kan bli riktigt blötsvettigt inuti plasthandsken men russinfingrar kan jag leva med.

Jag har också kass cirkulation i både händer och fötter och har haft ruskigt svårt att hitta en lösning som funkar för längre rundor i minusgrader.

/Mattias

Jag använder också kirurghandskar då och då.
Funkar fint för att inte svetta ned och förstöra isoleringen i vantarna.
Hellre russin- än fiskpinnefingrar.
Men pogs/pogies/bar mitts/styrmuffar funkar också bra. Då kan man ha en tunnare handske som vädrar ur utan att bli för kall.
För fötterna funkar elsulor.

Köpte dessa. Åker med sommarhandskar i dom utan problem. Har provat dom i -5 än så länge bara.

www.xxl.se/white-bike-mittens-cykelvantar-for-montering-pa-styret/p/1107159_1_style

marr sa:
Bullabus sa:

Inte funderat på typ houdini power gaiters under handskarna då?

https://www.outdoorexperten.se/p-36...YyRVLQ1zmAtbvuO1G7nZcqiNPiS9jJxxoCTT0QAvD_BwE
Ja det kanske inte skulle vara så dumma men under de handskar jag länkade till behövs knappast något extralager, de är som kaminer på händerna. Såg att jag länkade till barnhandskar men de finns ju såklart i vuxenmodell också. Sedan finns det både lobster och fingerhandskar.

Tillbaka
Topp