Hantering av bromsfade

jofahjalm

Aktiv medlem
Hantering av bromsfade
Är det någon som har någon uppfattning om hur man bäst hanterar bromsfade hur stor skillnad materialet gör?

Nu kör jag XT-bromsar med sintrade belägg på vanliga SLX-skivor för sintrade belägg och när jag kör utförsåk i stora berg får jag problem med bromsfade. Nu har jag bromsskivor om 180 mm fram och 160 mm bak. Jag tror inte jag vill ha större skivor eftersom förutom förlorad bromsverkan vid hög temperatur tycker jag det fungerar bra. Jag antar också att större skivor skulle modulera sämre vid 98 % av den typen av åkning jag faktiskt ägnar mig åt på mig hoj. Dessutom verkar det jobbigt att behöva byta adaptrar och skivor om man ska iväg till stora berg.

När jag bytte belägg första gång försökte jag hitta någon info om ice tech-belägg gav någon mätbar förbättring som motiverade prisskillnaden, men då kunde jag inte hitta någon sådan info.

Så är bromsfade något jag ska kunna hantera genom bättre bromsteknik (mindre bromsande och ffa mindre släpande av bromsarna)?

Vad av materiallt gör störst skillnad? Designen av bromsskivorna? Bromsskivornas vikt/värmekapacitet? Belägg med fenor? Flytande skivor är väl bara för att skivorna inte ska skeva när de blir varma? Jag brukar också böja ett gäng skivor om året, så jag vill inte lägga ut en massa pengar på dyra skivor som inte gör någon riktig skillnad.

Annars, är det en dålig ide att kyla av skivorna/oken med vatten under åk? Riskerar man att skivorna slå av det?

Hantering av bromsfade
Som mickescott skriver. Kör inte med lätt bromsning hela tiden. Frirulla där det går och bromsa hårdare där det behövs istället.

+ skaffa beläggen med kylflänsar. Jag har inte själv provat belägg med kylflänsar, men det ser coolt ut :)

Hantering av bromsfade
Detta är mer mina erfarenheter från bilar (arbetade fyra år på bromsprovning).

Det finns egentligen inget som slår en skiva med större diameter.

Man kan komma en bit med det du testat; andra beläggmassor som inte tappar friktion vid högre temp. Det brukar dock betyda att man kompromissar med kallfriktion, gnissel eller ANNAT.

All form av värmeavledning är bra! Flänsar på beläggen är smart. Tyvärr är det mesta på cykeln redan väl ventilerat så det är svårt att hitta nåt radikalt.

På bilar lönar det sig, om man vill slippa fade, att bromsa hårt och kort. Att ligga på bromsen kontinuerligt är dåligt. Jag kan inte förklara fysiken bakom på ett enkelt sätt men det funkar lika bra i Alperna som på racerbana. Det gällde även min cykel+cykelvagncombo. Jag alternerade mellan fram och bakbroms vilket funkade bättre än att ligga på båda samtidigt.

Att skvätta vatten på funkar säkert, fast det känns som en nödlösning.

Bilbromsar når utan problem 800 grader och där finns en risk för sprickor om man kör igenom vatten. Men de är ju i gjutjärn som inte är så flexibelt.

Hantering av bromsfade
Jag försöker tänka på det där med bromsteknik, men dom riktiga bergen är så branta att det är svårt att hitta några sektioner där man kan vara av bromsarna. Det tar inte mer än någon sekund innan man är uppe i självmordshastighet lär lutningen är långt över 20 %. Beläggen med flänsarna är jävligt dyra och jag är inte alls så säker på att det ger något för pengarna. Jag hittade endast ett tyskt test där dom hade lyckats få kylsflänsbeläggen att brinna upp när dom skulle jämföras mot normala belägg.

Är det bara att nöja sig med att det handlar om teknik och släppa tanken på att man kan köpa sig fri?

Hantering av bromsfade
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta är mer mina erfarenheter från bilar
> (arbetade fyra år på bromsprovning).
>
> Det finns egentligen inget som slår en skiva med
> större diameter.
>
> Man kan komma en bit med det du testat; andra
> beläggmassor som inte tappar friktion vid högre
> temp. Det brukar dock betyda att man kompromissar
> med kallfriktion, gnissel eller ANNAT.
>
> All form av värmeavledning är bra! Flänsar på
> beläggen är smart. Tyvärr är det mesta på
> cykeln redan väl ventilerat så det är svårt
> att hitta nåt radikalt.
>
> På bilar lönar det sig, om man vill slippa fade,
> att bromsa hårt och kort. Att ligga på bromsen
> kontinuerligt är dåligt. Jag kan inte förklara
> fysiken bakom på ett enkelt sätt men det funkar
> lika bra i Alperna som på racerbana. Det gällde
> även min cykel+cykelvagncombo. Jag alternerade
> mellan fram och bakbroms vilket funkade bättre
> än att ligga på båda samtidigt.
>
> Att skvätta vatten på funkar säkert, fast det
> känns som en nödlösning.
>
> Bilbromsar når utan problem 800 grader och där
> finns en risk för sprickor om man kör igenom
> vatten. Men de är ju i gjutjärn som inte är så
> flexibelt.

Kan tänka mig att kort och hårt spikar temperaturen vilket gör att skillnaden mellan temperaturen på rotor och luft blir stor vilket ökar värmebortföringen. När du ligger på bromsarna laddar du upp rotorn med värme/energi som i sin tur tar tid att komma ner i temp och detta laddar även oket med värme.

Större rotor, som kan hantera mer energi eller något som kan leda bort energin snabbt. Märkte att jag tappade bromsförmåga med en sådan extremt utskuren skiva efter bara 5 sek bromsning, bytte snabbt tillbaka till en rotor med mer material.

Hantering av bromsfade
Det kanske bara är att bita i det sura och köpa 203mm skivor och adapters för alp-besöken.

Det ger mycket extra ryggrad att veta att man kan lita på bromsarna. :)

Det blir också lite av en ond/god cirkel körtekniskt; litar du inte på bromsen ligger du och duttar och bromsar för att vara säker. Vet du att det biter grymt vågar du vänta.

Hantering av bromsfade
För att ge dig mer värdelös feedback:
Jag kör med flänsklossar och jag har inte upplevt någon fade. Men så har jag inte kört så stora berg som du pratar om heller, bara svenska fjäll.

Sen har jag även så stora skivor jag kan (203 fram och 185 bak). Allt för att få mer kraft och konsekvent bromseffekt. Men jag kan inte påstå att modulationen är dålig nu heller (SLX-bromsar).

Jag har funderat på ZEE-bromsar för att få mer kräm.

Jag gillar bromskraft.

Hantering av bromsfade
jofahjalm skrev:
> Vad av materiallt gör störst skillnad? Designen
> av bromsskivorna? Bromsskivornas
> vikt/värmekapacitet?

Ja, det är nog där man ska börja. Ordentligt med material och inga lättviktshistorier av mestadels luft, men samtidigt tillräckliga slitsar eller hål för att rensa smuts och maximera avkylnigsytan. Fast från just SLX-skivorna tror jag inte det finns någon större förbättringspotential.
Större diameter ger större avkylning, och jag tror faktiskt inte moduleringen skulle bli ett problem.

Annars, som sagt, bromsteknik och beläggmaterial. Resinbelägg modulerar bra, är tysta och bromsar bra - men avleder inte värme så väl. Har du sintrade eller resin?

Hantering av bromsfade
Min teori varför det kyler bättre om man bromsar hårt och sällan mot lite och ofta är att det låter luft passera mellan skiva och ok när bromsen vilar, vilket ger ökad kylning.

Kristoffer R skrev:
> Det kanske bara är att bita i det sura och köpa
> 203mm skivor och adapters för alp-besöken.
>
> Det ger mycket extra ryggrad att veta att man kan
> lita på bromsarna. :)
>
> Det blir också lite av en ond/god cirkel
> körtekniskt; litar du inte på bromsen ligger du
> och duttar och bromsar för att vara säker. Vet
> du att det biter grymt vågar du vänta.

+1 på allt.

Jag kör 203 + 183 hemma i platta Uppsala. Funkar hur bra som helst. Jag har inte det minsta problem med att modulera bromsarna.

Hantering av bromsfade
s skrev:
> Min teori varför det kyler bättre om man bromsar
> hårt och sällan mot lite och ofta är att det
> låter luft passera mellan skiva och ok när
> bromsen vilar, vilket ger ökad kylning.

Luft är dåligt på att kyla redan som det är, och den lilla mängd luft som passerar det minimala gapet gör varken till eller från.
Skillnaden består i att man förlorar mer energi vid hög fart än vid låg, och genom att bromsa sällan får man en högre topphastighet för en given medelhastighet. Då hjälper både luftmotstånd och friktionsförluster (i däck, hjul och eventuell upphängning) till att bromsa, och man behöver inte pytsa lika mycket energi ner i bromsen.

Hantering av bromsfade
Jag har bara upplevt bromsfade när jag har kört Alperna, Sierra Nevada och Åre topp-till-botten. I Åre hade jag säkert kunnat klara mig med hjälp av lite bättre teknik, men de två förstnämnda är så otroligt branta och stökiga att jag inte ser hur jag ska komma undan. Jag tror hellre inte 4-kolvsok ger mer kräm då vanliga deore/slx/xt med lätthet ger allt man behöver så länge grejerna fungerar, däremot kan man säkert få bättre modulation.

Tack för synpunkterna. Det kanske blir att jag överväger större skivor då.

Hantering av bromsfade
Men är det sintrade belägg eller resin? Produktkoden vore till hjälp.

Shimano gillar att sälja resinbelägg och skickar det som standard till bromsarna, men för just långa, branta utförslöpor är det inte helt optimalt. Det vore ju den enklaste och effektivaste åtgärden.

Hantering av bromsfade
Jag kör alltid med sintrade belägg. Resin skulle jag ha eldat upp på nolltid. Jag har ett vanligt Shimano belägg fram och ett Swisstop sintrat bak. Jag märker inte av någon skillnad på beläggen.

Hantering av bromsfade
Nej, men är det verkligen någon större fördel med ice-tech? Det känns som större skiva borde vara en större effekt jämfört med icetechskivan?

Jag använder Shimano SM-RT66. Dom är billiga att byta ut när man kraschar vilket är trevligt. Jag har också hört att icetechskivorna är i princip omöjliga att rikta. Det är en för stor nackdel för mig.

Hantering av bromsfade
Jag har Deore M615 bromsar, SLX-skivor på 203 och 180mm samt resinbelägg. Det har funkat ypperligt utan fade även på helåk i Åre i (nere i byn då) 30-gradig värme. Att större skivor skulle innebära en nackdel vid normal skogscykling har jag inte märkt.

Beläggen slits inte så fort, en vecka i Åre slet ner hälften på ett par nya bak. Men nästa gång blir det nog sintrade så slipper jag tänka på det. Med kylflänsar eftersom de ändå inte kostar särskilt många kronor extra och det ser häftigt ut.

Jag tror inte att min bromsteknik är sådär jättebra men jag försöker åtminstone tänka på att bromsa hårt och sedan inte ligga på bromsarna däremellan. Det går bra ibland.

Hantering av bromsfade
Menar du att du åker topp till botten i Åre helt utan att stanna utan att ha några problem?

Sintrade belägg utan fenor kostar 12 € och dom med fenor hittar jag för runt 30€, så det är rätt många kronor extra för lite bling som kanske inte har någon effekt.

Hantering av bromsfade
jofahjalm skrev:
> Menar du att du åker topp till botten i Åre helt
> utan att stanna utan att ha några problem?

Inte utan att stanna men de snabbaste åken var stoppen inte längre än att jag han skaka ur armar och ben lite. Det slet rätt hårt för en ovan att köra AM-hoj där :)

> Sintrade belägg utan fenor kostar 12 € och dom
> med fenor hittar jag för runt 30€, så det är
> rätt många kronor extra för lite bling som
> kanske inte har någon effekt.

http://www.bike-components.de/products/info/p26640_Bremsbelaege-F03C-fuer-XTR--XT--SLX--Alfine.html

Jag tycker det ser rätt ut?

Hantering av bromsfade
Rattnalle skrev:
> Jag har Deore M615 bromsar, SLX-skivor på 203 och
> 180mm samt resinbelägg. Det har funkat ypperligt
> utan fade även på helåk i Åre i (nere i byn
> då) 30-gradig värme. Att större skivor skulle
> innebära en nackdel vid normal skogscykling har
> jag inte märkt.
>
> Beläggen slits inte så fort, en vecka i Åre
> slet ner hälften på ett par nya bak. Men nästa
> gång blir det nog sintrade så slipper jag tänka
> på det. Med kylflänsar eftersom de ändå inte
> kostar särskilt många kronor extra och det ser
> häftigt ut.
>
> Jag tror inte att min bromsteknik är sådär
> jättebra men jag försöker åtminstone tänka
> på att bromsa hårt och sedan inte ligga på
> bromsarna däremellan. Det går bra ibland.

Men du väger ju som en halv vanlig människa, det spelar ju viss roll. ;)

I övrigt kan jag nog bara hålla med :)

Hantering av bromsfade
xyz-saft skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har Deore M615 bromsar, SLX-skivor på 203
> och
> > 180mm samt resinbelägg. Det har funkat
> ypperligt
> > utan fade även på helåk i Åre i (nere i byn
> > då) 30-gradig värme. Att större skivor
> skulle
> > innebära en nackdel vid normal skogscykling
> har
> > jag inte märkt.
> >
> > Beläggen slits inte så fort, en vecka i Åre
> > slet ner hälften på ett par nya bak. Men
> nästa
> > gång blir det nog sintrade så slipper jag
> tänka
> > på det. Med kylflänsar eftersom de ändå
> inte
> > kostar särskilt många kronor extra och det
> ser
> > häftigt ut.
> >
> > Jag tror inte att min bromsteknik är sådär
> > jättebra men jag försöker åtminstone tänka
> > på att bromsa hårt och sedan inte ligga på
> > bromsarna däremellan. Det går bra ibland.
>
> Men du väger ju som en halv vanlig människa, det
> spelar ju viss roll. ;)
>
> I övrigt kan jag nog bara hålla med :)

jofahjalm är ingen hunk han heller :)

Hantering av bromsfade
Haha

Vikten spelar så klart en enorm roll och jag försöker hålla mig kvar i fjädervikten, även om det går sådär.

Att du klarar dig när du ibland pausar är inte konstigt. I Åre hade jag bara problem under #trendurot när det var topp-till-botten som en specialsträcka. De tidigare nämnda platserna är en helt annan sak, när man har upp till 2000 höjdmeter och det är mycket brantare blir det väldigt mycket bromsa.

Beläggen var ett bra tips. För den skillnaden kanske jag överväger det, även om jag är skeptisk till hur stor effekten verkligen blir. Det blir en marginellt större ut av belägget som kyls via luften. Jämfört med den ökade värmekapaciteten hos en större/tyngre skiva och den ökade ytan för avkylning hos skivan borde effekten vara liten.

Hantering av bromsfade
Alltså, det verkar ju lite dumt att snåla och INTE köpa såna skivor och belägg som är framtagna just för att bromsarna inte ska bli varma, när dina bromsar uppenbarligen blir varma.
ICE-Tech-skivorna har aluminiumkärna med kylflänsar och eftersom aluminium leder värme ungefär 6 gånger bättre än stål borde det rimligen göra ganska stor skillnad. Nu vet jag inte om vanliga bromsskivor är rostfria, men i så fall är skillnaden ännu större.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_thermal_conductivities

Senast ändrad:
Hantering av bromsfade
Det kan ju låta som en fantastisk ide till man böjer sin skiva på berget och det inte går att banka den tillräckligt rak för att man ska kunna ta sig ner på ett säkert sätt till följd av den nämnda aluminiumkärnan.

Hantering av bromsfade
jofahjalm skrev:
> Det kan ju låta som en fantastisk ide till man
> böjer sin skiva på berget och det inte går att
> banka den tillräckligt rak för att man ska kunna
> ta sig ner på ett säkert sätt till följd av
> den nämnda aluminiumkärnan.

Att gå ner är tillräckligt säkert.

Sannolikheten att böja en skivan multiplicerat med sannolikheten att den inte går att böja tillbaka och med hänsyn till följderna (en promenad) vägd mot sannolikheten för kokande bromsar och följderna som det innebär gör det till ett synnerligen lätt val.

Hantering av bromsfade
Större skiva av samma sort du har nu är ju ett mer idiotsäket alternativ annars. Även jag tycker annars att icetec verkar teoretiskt vettigt. Skillnaden mellan ingen kylfläns alls och en liten kylfläns är stor i andra sammanhang så jag tror på konceptet här också.

Hantering av bromsfade
Jag är mer skeptisk till hur teoretiskt vettigt ice-tech-skivan är. Det är väl knappast värmeledningen inom skivan som begränsar? Avkylningen sker genom gränsskikten mellan luften och skivan. Det är något av en gissning, men jag tänker mig att stålskivan leder värme tillräckligt bra för att detta inte ska vara den stora grejen? En större skiva har ju dessutom större yttre hastighet och borde därför kylas mer av luften?

Hantering av bromsfade
Henrik83 skrev:
> När bytte du vätska sist & till vilken sort?

I den ena bromsen bytte jag helt nyligen och jag använder shimanos mineralolja. Det är inte något fel på mitt material som spökar. Bromsverkan alstrar helt enkelt väldigt mycket värme när man gör långa branta åk.

Hantering av bromsfade
Det låter skumt att du har problem tycker jag. När vi var i Verbier första gången (2003) så hade *micke* minst problem av alla med sina bromsar, och det var Deore med 160mm-skivor fram o bak. Jag och Leo hade Hope Mini med 185 fram och 160 bak om jag minns rätt, och vi hade båda massa problem med fade tills vi luftade och fick i färsk bromsvätska, sen funkade det bättre.

Men efter det har jag alltid kört 200mm-skivor för alpcykling och dessutom försökt att tänka på hur jag bromsar, har aldrig haft problem. Hayes HFX-8, Formula K10, Formula RX och säkert nån annan variant också. Min hustru har kört med HFX-8 med 160mm-skivor och Avid Juicy med 200mm-skivor och inte heller haft problem (och hon kan nog släpa lite på bromsarna om jag ska vara ärlig).

Hantering av bromsfade
Äh, sluta bromsa.
Och res dig upp lite.
På skidor planar farten ut runt 80 och på cykel kanske 100 om man gör sig lite stor.
Hur farligt kan det va, ner genom stenkistorna igentligen? :)

Hantering av bromsfade
jofahjalm skrev:
> Jag är mer skeptisk till hur teoretiskt vettigt
> ice-tech-skivan är. Det är väl knappast
> värmeledningen inom skivan som begränsar?
> Avkylningen sker genom gränsskikten mellan luften
> och skivan. Det är något av en gissning, men jag
> tänker mig att stålskivan leder värme
> tillräckligt bra för att detta inte ska vara den
> stora grejen? En större skiva har ju dessutom
> större yttre hastighet och borde därför kylas
> mer av luften?

Tricket, eller tänket bakom ice-tech som jag förstått det är att flytta värmen från bromsytan på skivan in i alukärnan. Alu leder värme så mycket bättre jämfört med tex stål att det är ett reellt problem i många applikationer att få värmen bort från ytan.

Men med ett täcke av stål på alu får man en skiva som snabbt "suger in" bromsvärmen från ytan och lika snabbt släpper iväg den och samtidigt har en tillräcklig termisk massa. (En supertunn stålskiva med mycket ventilation (hål) skulle ju vara "snabb" men snabbt överväldigas vid en längre bromsning).

Den större diametern på en bromsskiva har fördelar för genom en större hävarm; det krävs alltså mindre klämkraft från ok/belägg för att få samma bromsande moment. En positiv bieffekt är även att det minskar kraften som behövs i handtaget och därmed upplevs bromssystemet styvare överlag.

I andra hand har större skiva mer termisk massa som kan ta hand om effekten och större area som kan kyla bort värmen.

I slutänden är det dock samma energi som matas in, men skillnaden blir ändå stor i praktiken.

Jag tror den större skivans högre periferihastighet hjälper men jag har varken erfarenhet eller känsla för om det är betydelsefullt. :)

Hantering av bromsfade
Om du kör längre sträckor i berg så är 160mm 2-kolvsok det absolut sämsta du kan ha.
Enklast och billigast löser du som andra redan sagt med att öka skivstorleken samt planera linjer bättre i kombination med att inte myskrama bromsen hela tiden. Icetech kan hjälpa, men kolla på de tester som utförts och se om det är värt den extra slanten.

För alpcykling kan jag i alla fall rekommendera 180mm+ skivor på 4-kolvsok samt att du tränar på bromstekniken.

Hantering av bromsfade
Varför skulle 4-kolvsok göra saken bättre? Större termisk massa hos oket? Är inte bromsfade just att friktionen mellan belägget och skivan minskar med temperaturen?

Jag förstörde just en 160mm-skiva och jag brukar alltid ha en av var sort liggades hemma, så kanske att jag beställer en 203mm och en adapter så att jag kör 180 mm bak och 203 mm fram nästa gång något går sönder.

Hantering av bromsfade
Jag kör med Ice-Tech 180 skivor, XT-Trail bromsar & metallbelägg med flänsar. Har kört en del i de stora bergen & ALDRIG haft ett enda bekymmer. Skivorna är inga som helst problem att rikta om dom blir lite krokiga. Har aldrig behövt göra det on the run men har alltid ett multiverktyg med tång i väskan om det skulle bli aktuellt. Klossarna håller hur länge som helst dessutom. Tror dessa klossar brukar kosta 20-25€ på Bike-discount.de. Jag var lite orolig för vad bromsarna klarar i våras när vi var i Sospel & körde ZeHolyTrail som är de köttigaste jag upplevt på hoj. Den stigen är sjukt brant och jag bromsa i stort sett hela vägen 800hm ner... Så jag frågade guiden som åkte XTR bromsar som är väldigt lika mina XT om vad grejerna egentligen tål. Han svara att med dessa prylar så har han aldrig vart med om fading eller andra bekymmer. Så det är bara att upp med en 1000-lapp så borde du ha bitar som tål.

Senast ändrad:
Hantering av bromsfade
Dessa anekdoter börja vinna över mig. Är det någon som tror att effekten av att hålla kvar vid 160bak/180fram med ice tech skulle vara bättre jämfört med stål 203fram/180bak?

Hantering av bromsfade
jofahjalm skrev:
> Dessa anekdoter börja vinna över mig. Är det
> någon som tror att effekten av att hålla kvar
> vid 160bak/180fram med ice tech skulle vara
> bättre jämfört med stål 203fram/180bak?

Jag tror inte det. Jag tror att den större skivan ger större effekt än häftigare teknik på små skivor.

Hur många kolvar oket har tycker jag också låter som en tveksam faktor i ekvationen.

Hantering av bromsfade
Jag fattar fortfarande inte. Du har en supercykel och sitter och snålar med valet av bromsskivor. Vad har jag missat? :-S

Tillägg: Om bromsverkan är bra när bromsarna är svala, så behöver du nog knappast fyrkolvsok. Du måste ha bort den värme som alstras helt enkelt. Att öka den termiska massan funkar ju ett tag, men bromsar du konstant i en kvart så lär du vara där med överhettning sen i alla fall. Bättre att försöka öka konvektionen mot omgivande luft. Det vill säga; större skiva, kylflänsar och bättre materialval.

Sen kan det förstås vara så att din bromsvätska hettas upp och att all eventuell luft i systemet (hur lite det än är) expanderar och ställer till jävelskap. Därför är det nog också vettigt att köra bromsok med flänsar, samt lufta ordentligt innan nästa alptur.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp