Happy 3.0 - Publik betaversion av nya sajten är nu öppen

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det enda som alla verkar vara överens om är att
> det måste finnas en möjlighet att ha stora
> blaffiga och blinkande avatarer?

Underscore har redan löst problemet.

richardtenggren skrev:
> Pushbike fungerar ju fint, är indelat, har
> köpråds-, mekhjälpstråd för att förhindra
> onödigt många nya trådar.

Pushbike är tvärdött jämfört med happy. Så om man vill ha det så så är det väl bättre att skita i happy och hänga på PB?

JLarsson skrev:
> happygoat.se

Det är väl ett randonneurforum liksom happystock.com!?

erik h skrev:
> Och se till att lyfta bort senaste årens
> tilltagande dårskap med politik och annan
> oönskad personlig omvärldsanalys.

+1 på det. Flashback finns ju redan. Vad är poängen med att ha ett Flashback Light?

Det är väl egentligen det enda jag önskar mig, men det behöver man ju knappast göra om siten för. I övrigt så kan siten se ut hur som helst nästan :-)

Stalle

Kolla hur det gick med +1/Gilla knappen på minhembio.com. Inte direkt någon succé. Det är bara fult. Byggahus har lyckats något sånär men det är så himla rörigt istället just pga. gilla-funktionen. Utrymmet finns liksom inte i mobilerna, vilket ändå lär vara i fokus gissar jag?

Kung_Gustaf skrev:
> Kolla hur det gick med +1/Gilla knappen på
> minhembio.com. Inte direkt någon succé. Det är
> bara fult. Byggahus har lyckats något sånär men
> det är så himla rörigt istället just pga.
> gilla-funktionen. Utrymmet finns liksom inte i
> mobilerna, vilket ändå lär vara i fokus gissar
> jag?

Tjena!

Kolla in klocksnack.se, där funkar gillafunktionen jättebra både på dator och mobil. Förövrigt en klockren forumprogramvara på alla plattformar.

Titta mellan "citera" och "inläggslista". Där snackar vi outnyttjat utrymme :-)

Edit: försvinner iofs lite utrymme under sina egna inlägg där "redigera" tar upp en plats.

Bilagor

• Screenshot_2014-08-07-08-49-12.png
    Screenshot_2014-08-07-08-49-12.png
    63.7 KB · Besök: 68
Senast ändrad:
garfunkah skrev:
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det enda som alla verkar vara överens om är
> att
> > det måste finnas en möjlighet att ha stora
> > blaffiga och blinkande avatarer?
>
>
> Underscore har redan löst problemet.

Ja vet, det är jätteroligt.
Jag har honom dold, men varje gång han skriver nått så måste jag öppna för att få se avataren !

Kan man dölja en användare, men inte avataren??

:-D

Kung Stalle skrev:
> erik h skrev:
> -----
> > Och se till att lyfta bort senaste årens
> > tilltagande dårskap med politik och annan
> > oönskad personlig omvärldsanalys.
>
> +1 på det. Flashback finns ju redan. Vad är
> poängen med att ha ett Flashback Light?
>
> Det är väl egentligen det enda jag önskar mig,
> men det behöver man ju knappast göra om siten
> för. I övrigt så kan siten se ut hur som helst
> nästan :-)
>
> Stalle

Kan man inte dela upp forumet i två kategorier: "dårar" och "+ANNAT"

Jag tycker vi skall köra med regionala kategorier, det fungerar för blocket.

(Det hade varit kul att se hur ängsliga pk-maffian med sina dyra lvgcyklar paketerades in i Stockholmsregionen.)

Jag är ganska konservativ, förmodligen inte helt oväntat.

Vad det gäller namnet så tror jag att det är obra att tappa ett inarbetat begrepp. Det är bra att det heter Happymtb och sedan irriterande nog för många handlar om nästan vad som helst. Målgrupp nr 1 är skogscyklister men vardagsrummet är större än så.

Särarten på sidan idag är styrkan. Ändra försiktigt. Se det som en moppe. Man vill gärna trimma så att det går fortare men det skall helst inte märkas utåt att man ändrat till lätt MC.

Jag har inga problem med att det är rörigt och blandade ämnen. Det är kul att läsa och skriva. Det är lite som en dagstidning, du öppnar den och lär dig något nytt om vad som helst som känns intressant eller som du orkar läsa. Jag vet ingen annan motsvarighet med samma dynamik. Ett litet internet i internet.

De enda funktionaliteter jag önskar är:

Att man kan identifieras i K&S. Kanske kan man ha ett större K&S för inloggade och ett begränsat för utomstående? Det borde även generera nya medlemmar. Jag hittade hit via jakt på cykel och delar.

Att man kan ladda många bilder till forumet samtidigt och göra något annat medan man väntar. Bra för RR.

Att man har mer plats att spara PM. Vill gärna ha det tillgängligt inom formatet och snabbt kunna kontakta personer man haft kontakt med tidigare.

Nån slags grupp-PM som kan sparas (Kanske går redan). Det blir lite fånigt med en massa "hemliga" nick i en lång rad i en tråd, nick som sedan nästan rakt av kan omsättas till resultatlistor. Dessutom verkar det bökigt som det är nu för organisatörer tex AndersH och hans VR-grupp.

Tack för att ni frågar användarna istället för att bara göra.

Haha, vad sjukt! Tänkte på det här fenomenet för bara några dagar sedan.

Varje gång det kommer upp synpunkter och/eller idéer så är ni jävligt snabba med att skjuta ned det. Oavsett om det är en riktigt bra idé för att göra forumet bättre. Allting slutar upp med "Varför inte dela upp forumet i kategorier när vi ändå är igång?".

Suck.. Det märks att medelåldern här är högst på något av de forumen jag någonsin besökt. Bakåtsträvare!

OnT: Tycker nya designen ser riktigt bra ut! Får man önska så skulle jag vilja se en bättre sök-funktion. Hittar helt irrelevanta trådar när jag söker, och aldrig typ den tråden jag letar efter trots att jag skriver typ halva trådnamnet.

Är dock emot namnbytet, bildgoogla så förstår ni nog varför.

Tycker en uppdatering absolut är på sin plats.

Startsidan tycker jag kan behålla samma typ av upplägg som den har i nuläget. Tror inte huvudfokus för användarna är innehållet på startsidan. Dock kan det läggas till en sektion som ni redan presenterat där man ser senaste foruminlägg samt en liten kalenderöversikt.

Ang forumet så välkomnar jag en uppdelning med öppna armar.
Ha det uppdelat i sektioner, ex. MTB, LVG osv. Men även en funktion som nämndes ovan där man kan se samtliga inlägg i en enda lista. Då får de som önskar kategorisering som de vill utan att ta bort möjligheten för de som gillar nuvarande upplägg.

Ang namnet så har jag inga större invändningar. Happy MTB är ju lite missvisande då forumet rymmer andra delar. Sen kan man ju alltid lägga till googlebilden på en "happyride" som logga på sidan ;)

Stewe skrev:
>
> Kan man dölja en användare, men inte avataren??

Det vettigaste vore ju att lägga in en fast skiljelinje mellan inlägg och signatur. Sedan en funktion huruvida man vill se signaturer eller inte.

Orkar man inte med funktionen så går det alltid att "fullösa", men då behövs åtminstone något så man programmatiskt kan skilja inlägg från signatur.

För att också ha något att säga vill jag gärna påpeka att +1 och gilla inte är samma sak. +1 betyder att man håller med.

För min del är det helt ok med en uppdatering av förstasidan även om jag inte tycker det behövs. I mitt jobb har jag handlat upp webbutveckling ibland och kan konstatera att om man tar in professionell hjälp så spelar det i stort sett ingen roll vilken byrå man går till, alla använder den design som råkar vara inne just för tillfället och originaliteten är inte direkt hög. Många byråer är dessutom extremt lata och använder samma cms-tema med lite förändringar i stilmallen till alla sina kunder. Risken med det är väl att dagens designtrender känns omoderna snabbare.

Jomper verkar ju dock veta vad han håller på med så jag tror risken att det blir totalt skit är rätt liten. Personligen tycker jag förslaget ser snyggt ut, men eftersom jag är en gammal stofil som är rädd för förändring vill jag poängtera att innehållet är viktigare än paketeringen :)

garfunkah skrev:
> Stewe skrev:
> >
> > Kan man dölja en användare, men inte
> avataren??
>
> Det vettigaste vore ju att lägga in en fast
> skiljelinje mellan inlägg och signatur. Sedan en
> funktion huruvida man vill se signaturer eller
> inte.
>
> Orkar man inte med funktionen så går det alltid
> att "fullösa", men då behövs åtminstone något
> så man programmatiskt kan skilja inlägg från
> signatur.

Ser nu att jag skulle haft en smiley med där...

Jag är så klart helt ointresserad av avatarer, och vill inte se dom överhuvudtaget.
(förutom Underscores, den är lite rolig)

;-)

Diskussionen har blivit både om struktur och grafik.

Kort mina synpunkter: Behåll namn, ändra grafik och logga ok då det är mindre viktigt, förstå/förklara och behåll det unika med forumet.

Personligen vill jag alltså att forumdelen ska vara ungefär som den är. Det är den magiska styrkan med Happy. Det tar litet tid att förstå det fina med detta men väl där slår det andra forum. Med uppdelat forum riskerar man att inte breddas och därigenom få kunskap och skratt om annat än det man trodde sig vara intresserad av. Jag tror inte att det löser sig bara med valet att få det presenterat uppdelat eller inte. Våga stå fast vid det som gör Happy unikt.

Jag har sedan min Happystart Happyridat mycket mest i hemma i Tokholm/Hellas/Gömmaren men också på andra platser och träffat kul folk, förstått att jag behöver en Cross och blivit med det, pendlar numera mer hela året istället för bara när solen skiner, testat både Lida och CV, kört DH i Järvsö/Åre/Geilo/Saalbach/Leogang, testat både SSSM och Crosslopp, nästan köpt Fattie m.fl hojar, drömmer om en för dyr Stig-FS i Bongoplast på sub 8 kg, har planer på att bygga både stål-fixie och stel SS 29:a för stig, har dragit ner både familj och vänner i MTB-träsket för att det är så allmänt trevligt. Jag tror att jag fått inspiration till allt detta just pga hur det ser ut med stämningen och blandningen. Jag hade alldeles säkert kört stig ändå men kvaliteten och breddningen av cykelintresset är helt Happys fel. :-)

När man frågar om idéer på förändring kanske de som vill ändra hörs mer än de som faktiskt trivs finfint.

Färg och typsnitt är också intressant men underordnat helt enkelt. Jomper, när du sedan har lugnat ner oss genom att säga att forumet ska vara strukturerat precis som det är kan vi ta en mer nyanserad debatt om förstasida och färg och form. Klart att Happy ska utvecklas men helst aldrig bli mainstream.

Jag tycker inte att namnet eller loggan skall bytas ut! Namnet är väl inarbetat sedan länge och alla vet ju, eller kommer snart att veta när de varit med ett kort tag, att det inte bara handlar om MTB här. Det nya förslaget till logga tycker jag är litet tråkigt. Den gamla loggan är fin och speciell på alla sätt, liksom namnet. Den är glad och trevlig, tycker jag. Annars är det inte fel med litet förnyelse här och där!

Jag undrar var petter och johan som designar/utvecklar är.. och också vilka de är. :)

Som flera andra frågat, vad är syftet och hur ser (eventuell) kravlista ut?

Glöm för guds skull inte att göra korrekt redirects från happymtb till happyride sen när det väl är dags. Och skriva redirectregler rätt så att gamla url:er tar en till de nya url:erna. Men detta har ni säkert koll på!

underscore skrev:
> Jag tycker vi skall köra med regionala
> kategorier, det fungerar för blocket.
>
> (Det hade varit kul att se hur ängsliga
> pk-maffian med sina dyra lvgcyklar paketerades in
> i Stockholmsregionen.)

Du är nog göteborgare.

Jag undrar lite vad denna Tilleknapp ska göra. Dyker det upp ett Tilleporträtt, automatgenererar den ett Tilletypiskt inlägg på forumet eller sätter den helt enkelt in pengarna på ett Tillekonto? Jag kräver besked - NU!

GoranS skrev:
> Jag undrar lite vad denna Tilleknapp ska göra.
> Dyker det upp ett Tilleporträtt, automatgenererar
> den ett Tilletypiskt inlägg på forumet eller
> sätter den helt enkelt in pengarna på ett
> Tillekonto? Jag kräver besked - NU!

När du trycker på Tille-knappen poppar det upp obegränsade mängder med nya OT-trådar på skärmen.

Lite uppdateringar skadar ju inte men ett namnbyte känns väldigt konstigt. Lite som om Apple skulle börja lansera sina nya telefoner under 'Fruit'. Det skapar bara förvirring..

Freddie L skrev:
> Hur ska ni göra med de "hemliga" underforumen? Görs de också om?

De ska kategoriseras.

En anledning till att kunna välja att kategorisera forumet är att man då kan se alla trådar om ett visst ämne. Det kanske står svar i olika trådar som man kan läsa, ett tips här och ett råd där. Det skulle ju dock kunna lösas via taggar. (Kanske lägga in det som kategori när man väljer att göra en tråd, men att det dyker upp som taggar när man postat. Alltså att man MÅSTE välja minst en tagg).
Kolla freeride.se och deras forum. Där har de både happyvarianten som man använder vardagligt och sedan kategorier om man vill gå in och läsa om allt som har med filmkunskap att göra t.ex.

taggar är svinbra.

#t #a #g #r #ä #s #v #i #n #b #.
#ta #ag #gg #ga #ar #rä #är #rs
#sv #vi #in #nb #br #ra #a.

Senast ändrad:
Happycukel och ride kan bytas till raid för event. Happysell/Happybuy e ju fint om man nu gör en bra affär.

Namnbyte är svårt, design lättare.

garfunkah skrev:
> Ni som vill ha "visa nya inlägg", vad ska den
> visa?

Jag tror de inbillar sig att det ska motsvara dagens upplägg.

Rattnalle skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > Ni som vill ha "visa nya inlägg", vad ska den
> > visa?
>
> Jag tror de inbillar sig att det ska motsvara
> dagens upplägg.

+1

garfunkah skrev:
> Ni som vill ha "visa nya inlägg", vad ska den
> visa?

Senaste inläggen så klart (presenterade i trådformat). Funktionen finns på många forum & presenterar alla trådar precis som Happy ser ut idag. Men default är att forumet har kategorier. Sporthoj.com är ett exempel, vettiga kategorier men allt i en lång lista alá Happy för de som vill det. Nej, det är inte jobbigare att klicka på "Nya inlägg" än "Forum", länk som länk men ger besökaren möjlighet att själv välja hur det ska presenteras.

image.jpg

image.jpg

OK mina 5 cent. Jag tycker inte om namnbytet, namnet är inarbetat och ligger bra i munnen tycker jag. Dessutom var det mycket länge sedan jag träffade någon IRL som sa happymtb.org, forumet benämns i talspråk nästan alltid bara som happy. Sen tycker jag att den nya layouten är ful inkl nya loggan, men smaken är ju som bekant delad... Jag förstår inte heller ifall den spräckliga listen under loggan är reklam eller någon som hör till sidan, oavsett tycker jag också att denna är ful. Däremot gillar jag att redaktionella artiklar ligger under "app-fyrkanter", det känns fräscht och funktionellt. Jag håller med de som sagt att det huvudsakliga är att sidan laddar fort även på lite svajigare anslutningar, alla sitter inte med 1000 Mbit linor hela tiden, själv surfar jag en hel del på mobilt bredband med dålig täckning uppe i fjällen och då är man tacksam för de relativt snabba bildfattiga layouten idag. Bloat'a inte upp forumet med massa "snygg" design!

Om inte sporthoj är ett bra exempel så är väl freeride.se ett ypperligt.

Klickar man på forum kommer man till en lista á la happy, men det finns en till flik under menyn, som heter just kategorier. Funkar hur bra som helst.

jcca skrev:
> Om inte sporthoj är ett bra exempel så är väl
> freeride.se ett ypperligt.
>
> Klickar man på forum kommer man till en lista á
> la happy, men det finns en till flik under menyn,
> som heter just kategorier. Funkar hur bra som
> helst.

Freeride är ett bra exempel! Man kan själv välja hur man vill ha de presenterat, vad kan vara negativt med det?

bojsänke skrev:
> Är det därför det forat är så mycket större?

Men förihelvete: ett forum, flera fora. Eller ett forum, flera forum.

Tillbaka
Topp