Happy 3.0 - Publik betaversion av nya sajten är nu öppen

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Edit II:

Happy 3.0 är redo för publik betatestning! Nu har det äntligen blivit dags att glänta på ridån och presentera vår nya webbsajt.

Du hittar sajten på: http://happyride.se

Notera att den nya sajten än så länge är en testsajt. Tyvärr finns det ingen möjlighet att synka forumdatabaserna, så alla inlägg som skrivs på testsajten kommer att raderas den dagen vi går skarpt.

Vi tar tacksamt emot tips på buggar och andra konstigheter, skriv ned dina observationer i följande tråd på nya sajten: http://happyride.se

Som den uppmärksamme säkert noterat så har vi sedan några månader haft en handfull forumanvändare som betatestat i en första omgång. Men fler ögon ser mer och vi vill gärna att sajten är så "klar" som möjligt den dagen vi flyttar över allting.

Varmt välkomna!

----------------------------------------------------------------------------------------

Edit: Nyaste skisserna finns i detta inlägg: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2482629/2600313#msg-2600313

Edit: Uppdaterade skisser och lite mer info finns i detta inlägg: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2482629/2516501#msg-2516501

Nu har det gått över 10 år sedan jag startade Happymtb och det nuvarande utseendet har hängt med i över 8 år. Hög tid att göra något alltså, och nu finns det till skillnad från tidigare möjlighet att få proffshjälp!

Ett första utkast till framsida ser ut såhär:

HR-HOME-V1-1.jpg

Den observante ser att det inte bara är utseendet som är nytt! Faktum är att namnet blev lite fel redan från start, så vi passar på att ordna det med nu när vi bygger om. Det är ju inte bara mountainbike vi pratar om!

Happy fortsätter vara happy förstås, och uttrycket Happyride användes under forumets första år! Det är mina i mina ögon essensen och det bästa med hela sajten, att vi träffas och cyklar tillsammans. Har funderat på det som nytt och bättre namn i flera år.

Lite byggklossar till det nya:

page-0.jpg

page-1.jpg

page-2.jpg

Det här är den officiella gör-om-mig-tråden som ska fungera som feedback-tråd under design och sajtbygge, tanken är att både Petter som designar och Johan som bygger det nya ska delta!

Senast redigerad av en moderator:
Det har ju inte så mycket med utseendet på sajten att göra, men: det finns inget tapatalk-stöd för forum-motorn som vi använder, och det ingår inte i planen att byta den samtidigt så det är nog inte aktuellt.

Däremot har vi fullt RSS-stöd både för inläggslista och enskilda trådar om man vill läsa forumet med andra appar, än mer flexibelt än tapatalk som är en lite trist proprietär lösning (min personliga åsikt).

PappaG skrev:
-------------------------------------------------------
> Jösses! Blir det kategorier på forumet också?

Tror vi siktar på något modernare, typ taggar, i framtiden. Men jag kan inte lova att det blir i samband med 3.0.

Framsidan i all ära, men för den absoluta majoriteten är nog forumet det centrala och det som avgör flipp eller flopp för en ny design.

Angående namnbytet förstår jag syftet, men är det inte lite olyckligt att ta ett etablerat begrepp som har en klar och tydlig betydelse i detta community? Betydelsen är ju bara en delmängd, om än en ganska stor sådan, av vad happy är för något.

En förklaring till vad de olika fyrkantiga fälten är tänkta att innehålla och hur de kommer fungera skulle underlätta bedömningen. Nu ser det ganska rörigt ut.

Mer fokus på filmarkivet. Jag saknar att kunna ge ris, ros eller bara ställa en fråga till kreatörerna :)

Annars har jag lärt mig att lite nytt blir bra i längden.

Nytt namn är väl bra? Tänk på alla nya cyklar som måste inhandlas för att det är fel happyklibba på de gamla!

Stiligt, känns kanske aningens rörigt på förstasidan med alla moduler. Hur bred är sidan? 1170px?

Kategorier lär väl vara uteslutet på forumet.. Så funktionen "Dölj tråd" hade varit guld om t.o.m MTB försvinner ur namnet..

Håller med om att man borde skippa namnbytet..
Och ett annat förslag. Klistra tråden så att den är högst upp om ni vill ha maximalt med feedback.

Snyggt! Bådar gott.
Jag är mest intresserad av hur forumet kommer se ut i mobilen. Kan man få en hint?

edit: Nuvarande forummotor lever vidare i version 3.0 läser jag i ett tidigare inlägg. Gör mig inget. Jag trivs bra med forumet(mobilversionen), men det kanske kan få låna css från den nya sajten? ;-)

Senast ändrad:
Skogsgubben skrev:
> Snyggt! Bådar gott.
> Jag är mest intresserad av hur forumet kommer se
> ut i mobilen. Kan man få en hint?

+1

Använder mobilsidan i mobil till 99,88%.
De övriga 0,12 procenten har jag växlat till fullversion för att placera en bild.

Tycker fullversionen är väldigt, väldigt svårläst i jämförelse med mobilsidan som är jättebra!

Happyride? Ärligt? Får mig att tänka på nått helt annat än cyklar. Men det kanske bara är jag? :D
Bara sidan inte blir för tung att ladda och taggar är en bra ide tycker jag. Både på sökord och användare. Fint om man kunde få någon slags bevakning på sökord

Kan inte allt bara få vara som förr?

Jag är för gammal nu...

Make it simple är min enda önskan.

För detaljrik logga för att funka i litet format? Gillar färgtemat.

Ang. namnet är jag positivt tveksam. Hej världen.

/David, potentiell krögare för Glada Ryttaren

Jag gillar allt utom den bruna färgen! Vad ska den användas till?

Happyride är ett mycket bättre namn än happy-em-te-be-punkt-årrg

Ändra inte ett vinnande koncept.
Hatar allt vad ''uppdateringar'' heter det blir alltid bara sämre:-(
Nä det var bättre förr...
å ''happyride'' vad är det för jeffla skitnamn?? Är det någon jävla B-porrfilm??

jomper skrev:
> PappaG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jösses! Blir det kategorier på forumet
> också?
>
> Tror vi siktar på något modernare, typ taggar, i
> framtiden. Men jag kan inte lova att det blir i
> samband med 3.0.

Kategorier skulle vara bra, iaf Cykling / OT att börja med. Taggar kanske kan fungera om det finns bra filter och används på rätt sätt.

Namnbyte känns olyckligt. Dels är happymtb inarbetat dels är happyride ett inarbetat begrepp. Risk att det blir rörigt.

Den nya framsidan tycker jag är lite rörig och jag tror spontant att den kommer att kännas gammal på ett dåligt sätt mycket snabbare än nuvarande design som är så basic att den funkar ändå. Den ser dessutom ut som allt annat ska göra just nu för att det är inne med sådan design. Absolut noll som urskiljer och ger egen unik karaktär.

Hemsidor som ska vara så moderna som möjligt är inte alltid så funktionella heller för den delen. Nu är det modernt med massa luft -> leder till mycket scrollande i onödan. Happy är ganska kompakt vilket är skönt.

Ser betydligt mer tungladdat ut. Kanske inte större problem i praktiken men jag uppskattar verkligen att happy går att ladda snabbt även via mobilt bredband med edgetäckning.

Nya färgschemat ser inte alls lika ögonvänligt ut. Svart text på beige bakgrund är mycket behagligt när man nattsuddar (annars också för den delen). Svart på vitt undviker jag gärna. Det nuvarande känns dessutom som en del av sidans karaktär.

Jag ser gärna nya tekniska finesser och en modernisering rent allmänt men låt inte ivern över att göra något nytt leda till att sidan inte går att känna igen alls efteråt.

Tiden går fort när man har roligt. :-) Spontant ser det lite rörigt ut, förslaget.

/Leo

Kinnekulle skrev:
> Kung Ankan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skippa namnbytet.
>
> +1

+1

En sak till: Blanda inte upp reklam i innehållet som det ser ut att vara på konceptbilden! ("Enduro issue out now" eller vad det står.) Helt värdelöst när man måste fundera över vad som är reklam och vad som är innehåll. Inför i så fall åtminstone en varning likt Flashback har över att man lämnar sidan.

Rattnalle skrev:
> Namnbyte känns olyckligt. Dels är happymtb
> inarbetat dels är happyride ett inarbetat
> begrepp. Risk att det blir rörigt.
>
> Den nya framsidan tycker jag är lite rörig och
> jag tror spontant att den kommer att kännas
> gammal på ett dåligt sätt mycket snabbare än
> nuvarande design som är så basic att den funkar
> ändå. Den ser dessutom ut som allt annat ska
> göra just nu för att det är inne med sådan
> design. Absolut noll som urskiljer och ger egen
> unik karaktär.
>
> Hemsidor som ska vara så moderna som möjligt är
> inte alltid så funktionella heller för den
> delen. Nu är det modernt med massa luft -> leder
> till mycket scrollande i onödan. Happy är ganska
> kompakt vilket är skönt.
>
> Ser betydligt mer tungladdat ut. Kanske inte
> större problem i praktiken men jag uppskattar
> verkligen att happy går att ladda snabbt även
> via mobilt bredband med edgetäckning.
>
> Nya färgschemat ser inte alls lika ögonvänligt
> ut. Svart text på beige bakgrund är mycket
> behagligt när man nattsuddar (annars också för
> den delen). Svart på vitt undviker jag gärna.
> Det nuvarande känns dessutom som en del av sidans
> karaktär.
>
>
>
> Jag ser gärna nya tekniska finesser och en
> modernisering rent allmänt men låt inte ivern
> över att göra något nytt leda till att sidan
> inte går att känna igen alls efteråt.

Rattnalle satte väldigt många fler ord på precis det jag tänkte skriva.

Skippa namnbytet. Det är bara dåligt. Varför i övrigt ändra på något som är bra? Nästan alla som ändrar blir sämre... titta på bike discount. Har inte köpt en pryl där sedan de "mordeniserade" sönder sin sida...

Är ni rädda om den fina position Happymtb.org har i sökmotorerna kommer ju inte ett domänbyte underlätta. Detta är kanske av underordnad betydelse.

Håller med de som inte vill ha namnbyte. En happyride är en aktivitet och har varit så i 10 år. Varför röra ihop det Forumet är definitivt ingen aktivitet så blanda inte ihop korten. Cykling handlar om väldigt mycket mer än att bara få ihop roliga cykelturer.

Fundera på vad startsidan ska ha för betydelse. Varför ska den besökas? Vilket innehåll är viktigt då? Nu ser det ut som väldigt mycket olika innehåll ska ut samtidigt. Mitt förslag är att minska ner innehållet och strama upp strukturen för den.

Vad är huvudproblemet med dagens lösning?

Att blanda in proffs känns som ett effektivt sätt att förstöra det som gjort happy unikt och trevligt. Å andra sidan tyckte jag happy på ett generellt plan var trevligare förr, jag har nog blivit gammal.

Jag känner lite fotosidan-vibbar och där hänger jag aldrig längre nästan.

/F

Okej, ölen är upprucken:-)

#1: Ändra inte namnet! Inte för att det är sämre, men det vore som om Banshee skulle få för sig att heta Bánánach bara för att "det heter så egentligen". Ett inarbetat namn är ett bra namn.

#2: Den tänkta frontsidan (som jag visserligen nog aldrig kommer besöka) ser rörig ut. Ett linjärt flöde, uppifrån och ned, är proffsigare. Kika gärna på Fotosidan för inspiration: http://www.fotosidan.se

#3: Fonter; nästan alltid är det enklaste det mest beständiga och lättlästa. En fräsig font kommer att kännas mögig om bara något år.

Tillbaka
Topp