Pegorelli skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Satsa på FUNKTIONALITET. Utseende spelar
> mindre roll.
Prio 1!
> 2. Ska ni ändå satsa på utseende, gör inte
> samma misstag som hur många som helst redan
> gjort, att lansera en sida som kryllar av bilder,
> färger och som är supertung att ladda.
> 3. Jobba utifrån användbarhetsfrågor, snegla
> för guds skull inte på alla andra snajdiga
> sajter.
Instämmer, men om man skall snegla så kan man göra det på utsidan.se, som med sin framsida speglar användarna mycket mer än happy gör med bloggar, inlägg, bilder, turer, köp&sälj, artiklar mm
Det framgår ju tydligt i denna tråd att majoriteten av användarna endast läser forumet, vilket är negativt för happy då många annonsörer nog vill att besökarna skall gå via förstasidan. En förändring enl ovan skulle kanske förändra det lite i alla fall.
> 4. Gamla användare måste känna igen sig, det
> vill säga gör inte om sajten för mycket
> direkt.
> Jag lovar att det snabbt som ett ögonblink kommer
> lämna användare om det bara blir tillstymmelse
> till prestandaproblem eller rörig design.
> Personligen ser jag inget problem med den lätt
> ålderdomliga designen av Happymtb. Varför ändra
> på ett fungerande koncept? Gör små ändringar,
> stegvis. Smyg in dem, och låt ett gäng
> användare få vara med på tåget.
> Det som skrivs om proffshjälp tror jag snarare
> är en risk. Det vill till att det är en inbiten
> cyklist också, gärna någon som varit med ett
> tag och som förstår kulturen.´
+1 Jag minns puls.se som tappade majoriteten av sina användare efter en "uppfräschning". Tror den är helt borta nu
Adderar några punkter:
5. Uppdelning av forumet - Jag efterfrågar inte kategorier alls, men man kan ju faktiskt göra det utan att ta bort nuvarande form. Se på utsidan som har kategorier + "lista nya inlägg" som motsvarar Happys forumdel rätt bra.
Tror precis som flera redan nämnt att detta attraherar nya användare mer än vi som hängt här ett tag, och nya användare tror jag är en nödvändighet då medelåldern här säkerligen är runt 35-40.
6. Användarstatistik - gillar att man som utsidan kan se sitt antal inlägg i varje inlägg.
7. Avatarer - Nej
8. Att man, återigen som på utsidan, kan se vilka som just nu är inne i tråden.
9. Köp & Sälj - koppla till medlemskap / Kryssruta där man tvingas fylla i storlek (eller om det är onesize). Kategorier? Samma som med forumet, dv s flexibelt.
10. Namnet - Bra med ändring då Happy som sagt är mer än mtb och happyride är väl ok... men varför måste det heta Happy -någonting? Det räcker väl med Happy - Sveriges trevligaste cykelforum? Till och med trådstartaren har benämnt Happymtb med endast Happy ;)
11. Modererering - Nej, endast om det är brottsliga inlägg eller rena sabotage.
12. Gillaknapp - Nej! Är emot kopplingar och att kunna dela till sociala nätverk som FB eller instagram.
13. +1 knapp - JA!
14. Ev integration med Freeride, som nya namnet antyder tror jag är ett skott i foten.
15. Logga - Rörig, ta bort bergen och kör ett cleant vevparti istället.
16. Typsnitt och färger - ok men med en heads up gällande läsbarhet.