Happy 3.0 - Publik betaversion av nya sajten är nu öppen

Byt inte namn Jomper!
Behåll happymtb, är man cykelintresserad och inte hittat hit så hjälper inget namnbyte i världen.
Sälj inte ut själen/begreppet med något konstigt namnbyte för att du tyckte det blev "fel" för 10 år sedan.

torohl skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt inte namn Jomper!
> Behåll happymtb, är man cykelintresserad och
> inte hittat hit så hjälper inget namnbyte i
> världen.
> Sälj inte ut själen/begreppet med något
> konstigt namnbyte för att du tyckte det blev
> "fel" för 10 år sedan.

+1 på det!

Nu har jag äntligen lyckats få loss tid för att läsa igenom hela tråden noga och försöka svara på alla frågor och funderingar - det tog en halv dag! Jag börjar med att posta svar på det som rör själva omdesignen, så kommer det inlägg om eventuellt namnbyte och nya funktioner/kategorisering etc inom kort.

Varför ny design?

Designen har blivit omodern, och framför allt framsidan och artiklarna begränsas rätt rejält av att sajten bara är 790 pixlar bred och att bilderna i artiklar kan vara max ca 400 pixlar. Valet gjordes för 10 år sedan när fortfarande 10% av alla internetanvändare hade lägre upplösning än 1024x768. Numera är det bra smått! Även fotografer kommer bli nöjdare att deras bilder syns i ett större format.

Idag är de olika underavdelningarna på sajten rätt olika i sin form, vi vill att det ska hänga ihop mer och bli mer enhetligt.

Syftet med att göra om framsidan är att visa upp en större del av sajten för de som väljer att gå in den vägen. Det finns mer än artiklar och forum, men många missar det.

Moderniseringen av forumet ska ske med försiktighet, forumbesökarna är de allra, allra viktigaste besökarna. Det är forumet som är Happys hjärta, det har så alltid varit och jag har väldigt svårt att se att det skulle ändras.

Vi vill kunna fortsätta att utvecklas. Förhoppningen är att kunna satsa ännu mer på det redaktionella, och jag tror att ett modernare utseende på framför allt framsida och artiklar kommer hjälpa oss dit.

Målsättningar med ny design

Snabbare, enklare och snyggare.

Snabbare. Som sajten är idag så har inget egentligt fokus lagts på att det ska vara snabbt. Bifogade bilder är till exempel väldigt försiktigt komprimerade och kan vara väldigt stora ibland. Trots det går det fort, och det kommer vara stort fokus på att det ska fortsätta gå fort att ladda sidan.

Enklare. Mycket är ganska slumpmässigt idag även om en del fungerar riktigt bra. Mer konsekvent design över hela linjen tillsammans med lite mer genomtänkta beslut.

Snyggare. Jag tyckte att nuvarande utseende var supersnyggt när vi lanserade det 2006, men jag kan inte riktigt påstå att det åldrats så väl.

Här är länkar till de mest aktuella designförslagen.

Många tyckte de förra förslagen på framsida var röriga och arbete pågår med att göra en mera list/flödesbaserad design av framsidan, jag tror också att det skulle funka bättre. Nya skisser med ett sådant förslag kommer!

Tanken är responsiv design i tre steg (1280px för desktop, 768px för Tablet och 320px för mobil).

OBS! För att bilderna ska bli rätt i storlek så måste du 1) köra 100% zoom i webläsaren och 2) zooma in om webläsaren zoomat ut så att du ser hela bilden automatiskt!

Framsida - Desktop - Tablet - Mobil

Artiklar - Desktop

Forumlista - Desktop - Tablet - Mobil

Forumtråd - Desktop - Tablet - Mobil

Köp och sälj - Desktop

Loggan - ser den för liten och plottrig ut även på dessa förslag? De gamla var bifogade som filer i forumet och då krymps de ner en del. Nu är det bilder i rätt upplösning. Loggan härstammar för övrigt från vår tröjdesigntävling och det är ju svårt att göra en superunik symbol idag, men jag tycker den speglar vad vi pysslar med väldigt bra.

Fonter - kom gärna med förslag på vad som skulle kunna fungera bättre. Det är svårt med fonter, det ska vara både läsbart och snyggt.

Så varför gör vi det här just nu? Svaret är att det är nu det finns tid. Vi har infört en del nya funktioner (Videosektionen, kalendern, turtips) och fixat massa småsaker. Innan Freeride kom med i bilden så var det ganska många år där det stod helt stilla på förändringsfronten eftersom Mathias och Feffemannen som grejat med sådant förut skiftat fokus till sina familjer.

Jag ska försöka hänga med så gott det går i tråden den här gången, det är en aning lugnare just nu iaf :-)

Senast ändrad:
Vill du modernisera startsidan är inte gridview lösningen. Sidor med list view visar bättre effekt på många viktiga nyckeltal. Bättre responsivitet är ett annat argument.

Fjärdebrunn skrev:
> Vill du modernisera startsidan är inte gridview
> lösningen. Sidor med list view visar bättre
> effekt på många viktiga nyckeltal. Bättre
> responsivitet är ett annat argument.

Äsch, jag citerar mig själv i inlägget ovanför Oskars istället:

> Många tyckte de förra förslagen på framsida var röriga och arbete
> pågår med att göra en mera > list/flödesbaserad design av framsidan,
> jag tror också att det skulle funka bättre.
> Nya skisser med ett sådant förslag kommer!

Så jag kan inte säga annat än att jag håller med när det gäller framsidan, och att det jobbas på det!

Senast ändrad:
Det verkar som att det ryms betydligt färre forumtrådar per sida i nya designen? Känns som en miss. Jag tror att många trådar per sida är en förutsättning för att ett okategoriserat forum som happy ska fungera såpass bra som det gör. Med många trådar kan man lätt skumma igenom trådarna och lätt gallra bort det man är ointresserad av, utan att behöva ladda nya sidor hela tiden.

Namnbyte eller inte, men "Happyride" hade känts bättre stavat som "Happyrajd" (har inte hunnit plöja tråden om det redan varit uppe). Känns mindre generiskt, och får mer anknytning till Sverige.

Kanske känner jag så också för att jag är Sthlmare och förknippar Tisdagsrajden så mycket med Happymtb.

Lulle skrev:
> Det verkar som att det ryms betydligt färre
> forumtrådar per sida i nya designen? Känns som
> en miss. Jag tror att många trådar per sida är

Konkret och bra synpunkt!

Ja, jag håller med. Tror det är 45-50 trådar per sida idag och det finns ingen anledning att minska det.

Swoop skrev:
> Namnbyte eller inte, men "Happyride" hade känts
> bättre stavat som "Happyrajd" (har inte hunnit
> plöja tråden om det redan varit uppe). Känns
> mindre generiskt, och får mer anknytning till
> Sverige.

Nu går du saker i förväg, har ju inte kommit till de sakerna ännu. Men för att svara ändå så är happyride det etablerade begreppet, även om jag på en del sätt kan hålla med dig. Är inte så förtjust i den ständigt pågående anglifieringen av vårt språk.

Helt OT, men att försöka göra ett ord svenskt genom att "försvenska" stavningen, sajt, fajt, är inte heller jättesnyggt.

Tänkte bara visa två exempel på forum där det finns kategorier samtidigt som man kan få alla trådar i kronologisk ordning som på Happy.

Trycker man på huvudmenyn på markerad knapp så blir det happyfierat och man ser det senaste på en gång, schmutt! Samtidigt som det alltså går att bläddra igenom äldre inlägg enkelt när det är uppdelat.

exempel1.jpg

exempel2.jpg

jomper skrev:
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det verkar som att det ryms betydligt färre
> > forumtrådar per sida i nya designen? Känns
> som
> > en miss. Jag tror att många trådar per sida
> är
>
> Konkret och bra synpunkt!
>
> Ja, jag håller med. Tror det är 45-50 trådar
> per sida idag och det finns ingen anledning att
> minska det.

Varje rad ser ut att vara tjockare också så att det blir mer scrollande.även med samma antal trådar på skärmen.

Jag tycker inte om sättet första inlägget visas mer som en artikel med efterföljande kommentarer. Alla inlägg bör vara på samma nivå men gärna som idag med olika nyans vartannat.

Färgen är jag inte heller kompis med av rent ergonomiska skäl. Svart på vitt är inte optimalt. Jag tror att det är svårt att skapa något läsvänligare än idag. Möjligtvis undantaget vit text mot mörk bakgrund som jag personligen gillar ännu bättre.

Sidhuvudet i sin helhet får gärna vara lite mindre på mobilsidan. Det spelar iofs kanske ingen större roll när reklamen ändå gör att det krävs massa scrollande.

Sambal Oelek skrev:
> Tänkte bara visa två exempel på forum där det
> finns kategorier samtidigt som man kan få alla
> trådar i kronologisk ordning som på Happy.
>

Fint. Kan du också visa exempel på fora med kategorisering där alla underavdelningar är levande?

Jag gillar att happy är lite beige- ett vitt happy känns som att ha en strålkastare i ögonen.

/T

Jag skulle gärna se att man på något sätt kan identifiera trådstartarens inlägg i tråden. Exempelvis att "Postat av: XXXXXXXX" för alla dennes inlägg i tråden har en avvikande bakgrundsfärg jämfört med övriga inlägg.

Citeringsmarkeringen med det gröna strecket var snygg, men hur ser det ut när sjutton personer har citerat varandra? Många forum brukar successivt krympa fontstorleken på den citerade texten för varje nivå.

Bra idé att markera ts inlägg. Överlag tycker jag man behöver kunna identifiera vem som skriver snabbt. Signaturer och eller något annat "personligt" är viktigt för att snabbt skumma igenom trådar.

Rubriken "Forum" köp & sälj" osv känns rätt onödig. Tydlig markering uppe i menyn räcker. Framförallt när man är inne i en tråd.
Eller är det en förberedelse för kategorier/underforum :(

NLC skrev:
> Fint. Kan du också visa exempel på fora med
> kategorisering där alla underavdelningar är
> levande?

de lever när det postas i dem, är det några döda har man för många kategorier och så ska det ju inte vara heller. Som att bläddra 10 sidor bak här, hur många av dem tror du folk kommer ihåg? hur hittar man dem igen sedan?

Jag tycker att "artikel " och "klistrad " är lite väl dominanta. En idé är att göra de mindre och antingen lägga det till vänster om vänstermarginalen eller till höger (nere till höger i mobilvyn) så att västermarginalen hålls rak.

Lite mer dynamisk, så att vi med 2560pixlar bred skärm nyttjar den bättre i forumdelen. ;)

42Hz skrev:
> Lite mer dynamisk, så att vi med 2560pixlar bred
> skärm nyttjar den bättre i forumdelen. ;)

Du har väl pivotfot på den? :-)

Ohh, vitt var väldigt sterilt och jobbigt för ögonen. Kanske göra det mer ljusgrönt om man vill matcha med detaljer på framsida?
Saknar överhuvudtaget lite av det mulliga och skogiga i den nya designen. För mycket vitt och för lite färg, alternativt för mycket design och för lite mys.

Folk klarar inte att posta i rätt kategori. Och eftersom alla trådar på Happy spårar ur på ett annat sätt så kommer alla kategorier att bli en stor gröt som i själva verket innehåller ungefär samma innehåll ändå.

Massa bra synpunkter! Tack!

Vissa saker som t.ex. hur det ser ut när flera citerat samma text flera gånger är nog sådant man får kika på vid implementationen, tror det är svårt att tänka på precis allt från start eftersom det finns så många scenarier. Och sen får man finjustera efterhand.

poqa skrev:

> Eller är det en förberedelse för
> kategorier/underforum :(

Nej, du behöver inte vara orolig för det. Tummis! :)

En idé ang kedjeciteringar är om man med ett enkelt knapptryck skulle kunna dölja de n-1 sista (lite som på gmail). så slipper man scrolla kilometervis bara för att nå ner till ett "+1!"

jomper skrev:
> Massa bra synpunkter! Tack!
>
> Vissa saker som t.ex. hur det ser ut när flera
> citerat samma text flera gånger är nog sådant
> man får kika på vid implementationen, tror det
> är svårt att tänka på precis allt från start
> eftersom det finns så många scenarier. Och sen
> får man finjustera efterhand.
>
> poqa skrev:
> -----------------------------------------------------
>
> > Eller är det en förberedelse för
> > kategorier/underforum :(
>
> Nej, du behöver inte vara orolig för det.
> Tummis! :)

NLC skrev:

> (lite som på gmail). så slipper man scrolla
> kilometervis bara för att nå ner till ett "+1!"

Det bästa vore om folk kunde lära sig att citera på riktigt :-)

Ibland är gränsen mellan design och funktion svår att dra, men jag gillar din ide.

En till fundering. Det blir dubbla sökfält, uppe i menyn och under förut nämnda rubrik.
Är det olika sökfunktioner? Går det att slå ihop dem?
För övrigt bra att ha sök uppe i menyn.

Kanske ska menyn fällas ner så fort man börjar skrolla uppåt?

/P

jomper skrev:
> Det bästa vore om folk kunde lära sig att citera
> på riktigt :-)

Ja, och det hade t.ex. varit bra om man inte kunna "råka" editera helt fritt i citerad text eller ändra vem man citerat. Ibland blir det kul, oftast blir det bara rörigt.

poqa skrev:
> En till fundering. Det blir dubbla sökfält, uppe
> i menyn och under förut nämnda rubrik.
> Är det olika sökfunktioner? Går det att slå
> ihop dem?

Tyvärr är ju forumet och publiceringssystemet helt separata med olika databaser, tror det är svårt att slå ihop även om det vore mera logiskt. Det finns en risk för att den översta sökknappen förvirrar inser jag.

> Kanske ska menyn fällas ner så fort man börjar
> skrolla uppåt?

Som i webläsaren på mobiltelefonen tänker du? Det kanske är en bra ide. Vet inte hur mkt den typen av scripting påverkar prestanda, idag har vi ju inget sådant i princip.

richardtenggren skrev:
> Kommer ni bjuda på infinite scroll eller rasar
> PRO-rörelsen då?

En evigt lång trådlista / inläggslista? Vet inte om det går att göra med nuvarande forumprogramvara faktiskt. Snyggast vore ju om nya inlägg som postas under tiden man läser också dyker upp utan att behöva ladda om sidan.

jomper skrev:
> En evigt lång trådlista / inläggslista? Vet
> inte om det går att göra med nuvarande
> forumprogramvara faktiskt. Snyggast vore ju om nya
> inlägg som postas under tiden man läser också
> dyker upp utan att behöva ladda om sidan.

Precis, tänkte mest på att ha det i trådar så man inte behöver byta sidor, men som sagt att den uppdaterar kontinuerligt skulle ju vara grymt. Men det är ju applicerbart även i trådlistan.

Rattnalle skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Lite mer dynamisk, så att vi med 2560pixlar
> bred
> > skärm nyttjar den bättre i forumdelen. ;)
>
> Du har väl pivotfot på den? :-)

Sant men det är ju jobbigt att vrida, får köpa en dedikerad skärm för enbart Happy! :)

42Hz skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lite mer dynamisk, så att vi med 2560pixlar
> > bred
> > > skärm nyttjar den bättre i forumdelen. ;)
> >
> > Du har väl pivotfot på den? :-)
>
> Sant men det är ju jobbigt att vrida, får köpa
> en dedikerad skärm för enbart Happy! :)

För bred text är jobbigt att läsa, sitter med dubbla skärmar (nu) och har ändå ett lagom smalt fönster. Just bredden tycker jag är ok som det är nu faktiskt, med reklamen på sidan där, perfekt.

Sambal Oelek skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > 42Hz skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Lite mer dynamisk, så att vi med
> 2560pixlar
> > > bred
> > > > skärm nyttjar den bättre i forumdelen. ;)
> > >
> > > Du har väl pivotfot på den? :-)
> >
> > Sant men det är ju jobbigt att vrida, får
> köpa
> > en dedikerad skärm för enbart Happy! :)
>
> För bred text är jobbigt att läsa, sitter med
> dubbla skärmar (nu) och har ändå ett lagom
> smalt fönster. Just bredden tycker jag är ok som
> det är nu faktiskt, med reklamen på sidan där,
> perfekt.

Reklam?!? ;)

Nej, för helvete fyll inte på innehållet vid scrollning. Det är ju det sämsta sen oskivat bröd.

Jomper, jag har sagt det förr: http://happymtb.org/forum/read.php/1/5904

trixainte.PNG

Och det står jag fast vid. Jag tycker förändringen av forumdelen ser helt OK ut (för att den är så enkel som möjligt) förutom att färgerna är sämre än de nuvarande. Du kan inte ha vit bakgrund för texten, det blir jobbigt för ögonen.

Tillbaka
Topp