[happy] donera till vår nya server

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hej vänner.

Nu drar det snart ihop sig för att flytta till en egen server. Hårdvara kommer inhandlas och det finns lite pengar, men jag hoppas på att kunna behålla så mkt som möjligt av pengarna till räkningarna hyra av serverplats. Har hittat ett vettigt ställe inom landets gränser och 1U-server behövs inte utan det blir en mini-itx-burk istället.

Det här borde vi kunna skaka fram:
2 st hårddiskar (skall speglas). 20GB eller uppåt, gärna relativt nya diskar av vettiga märken. Ännu hellre 3 diskar så kan vi ha en ligga standby som reserv om det smäller nån dag.

Att köpa:
P4 Mini-ITX moderkort och chassie (med plats för 2x3.5" hårddiskar)

Donerad hårdvara:
Minne, DDR, 1x512MB (eller större..) (donerat av luttan)
IDE-Raid-kort med stöd i FreeBSD (donerat av Drifter)

Ekonomiska bidrag mottas mer än gärna på PG: 1077825-6 - allt är välkommet!

Att lägga allt på en egen server kommer innebära mycket större möjligheter än vi har idag att tillhandahålla utrymme för bilder och mycket annat.

Senast redigerad av en moderator:
jag skulle ta 2x256 istället för 1x512 då du kan kör dualchannel (om moderkortet stödjer det) vilket ökar prestandan i systemet lite.

Du kan få min gamla server, som dock står i en midi-tower. Inbyggd SCSI (RAID??) 2x550MHz och 512MB ECC SDRAM. Disken är nån fjuttig UW-SCSI. IDE CD-ROM. Mycket versaler blev det... =)

>"Utlyser du en donera pengar till happys nya server till ditt PG# skjuter jag till en 200,- rakt av."

Jag instämmer.

Pengar ivägskickade.

Tim: Hittar du ett mini-itx-moderkort med plats för två DDR-minnen så blir jag glad :-)

Tobe: Mini-itx ska-re-va!

TNT och Tommy:

OK, det kanske är en ännu smidigare väg att gå. Måste kolla vad jag har för postgironummer bara om ingen har det kvar sen förra tröjsvängen. Kommer inte åt det förrän på fredag annars.

jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste kolla vad jag har för postgironummer bara om ingen har det kvar sen förra tröjsvängen.

Ska leta hemma, kan ha det på minst två ställen men inget av dem är garanterat :)

Något av den önskade hårdvaran har jag inte på lager, men ställer absolut upp med ett kontantbidrag för införskaffning och drift!!

Hoppas någon har Jompers PG och att vi blir många som ställer upp så kanske vi kan köpa ännu värre grejor så vi är garderade för framtiden när Happy har växt ännu mera ;-)

Bosse

jag har en 20Gb disk liggandes, maxtor, om det är av intresse, hastigheten har jag inte ngn koll på nu, men kan kolla upp...

Burner:

Det vore *strålande*, det kortet har bra stöd i BSD, är baserat på Highpointkretsar som det finns drivrutiner och managementprogram till.

Jimmy: Hastigheten är inte så viktig, vi kommer aldrig kunna maxa diskprestanda via vår uppkoppling ändå. Jag tar gärna emot en disk!

/jonas

jomper Skrev:
> Ekonomiska bidrag mottas mer än gärna på PG: 1077825-6

Så var 200,- inknappat som betalning på ovanstående PG#. Ska finnas tillhanda den 10:e.

Nu har jag med hjälp av TNT skakat fram mitt postgironummer.

Ekonomiska bidrag till servern mottas mer än gärna på PG: 1077825-6

Erik: Att erbjuda plats för bilder är en av de sakerna vi kommer göra. Får vi tillräckligt med pengar så köper vi två stora fina diskar, de kostar marginellt mer än de små om vi ändå ska köpa nya.

I dagsläget använder vi inte ens 250MB plats för databas + filer så jättestora diskar är egentligen lite onödigt.

Problemet med att vi använder för mycket bandbredd kommer försvinna när vi byter till ny hosting och server.

jomper Skrev:
> Ekonomiska bidrag till servern mottas mer än gärna på PG: 1077825-6

Jag uppmanar alla som fått hjälp att hitta en billigare och/eller bättre pryl till sin cykel (direkt eller indirekt) via happy eller om man bara tycker happy är ett djävligt bra forum lättar på pluskan och pyntar in en liten slant (eller stor för den delen) på PG# ovan så har vi snart ett ännu bättre forum!

Pelle Hå Skrev:
> 201:- påväg i pipelinen.
>
> /Pelle

Du ska alltid vara värst! ;)

jomper Skrev:

> Erik: Att erbjuda plats för bilder är en av de
> sakerna vi kommer göra. Får vi tillräckligt med
> pengar så köper vi två stora fina diskar, de
> kostar marginellt mer än de små om vi ändå ska
> köpa nya.
>
> I dagsläget använder vi inte ens 250MB plats för
> databas + filer så jättestora diskar är egentligen
> lite onödigt.
>
> Problemet med att vi använder för mycket bandbredd
> kommer försvinna när vi byter till ny hosting och
> server.
> life is for living

Vad jag fattat det som så finnd det inte mindre än 40 GB.. =) alla andra kostar lika mycket.
Sen undrar jag bara någon som kan om det är bättre med en 5400 rpm disk som inte snurrar lika snabbt som en 7200 i hållbarhetssynpunkt.

PS. Mitt bidrag är påväg,

jomper Skrev:
> Ekonomiska bidrag till servern mottas mer än gärna
> på PG: 1077825-6

Ett litet bidrag från Gävle på väg....

Det droppar in både pengar och hårdvara i bra takt här, härligt!

Luttan: PC3200 blir alldeles utmärkt. Skickar min adress i PM!

P4 eller Celeron socket 478 av äldre snitt än Prescott (Northwood eller Williamette-core) är också av intresse f.ö.

jomper:
skulle du inte ha en itx server?
på dessa moderkort är cpun intergrerad så vad ska du med en cpu till? stoppa i din egen pc? :)

Tim:

Världen är större än du tror. Det finns ITX-moderkort med socket 478 så att man får lite mera kräm i sin lilla burk:

http://www.insi.com.tw/mainboard.htm

(Snabbaste PCn jag äger sväljer inga P4:or för övrigt, det är en gammal P3-800 med RDRAM som kostar multum:-))

Jag vetesjutton hur man tar reda på vad det är för slags CPU faktiskt. Kanske kan man se om det är en Socket 478 på processorn? Nån som vet?

oj det var mer än jag visste.. men känner inte till fabrikatet så det får jag skylla på.

laptop cpuer har andra spänningar (lägre) vilket gör att de blir oerhört mycket varmare vid användande i vanligt moderkort som sällan (läs aldrig) klarar av att leverera så låga spänningar utan att lödas om.

Fast det förekommer ju vanliga cpu:er i endel notebooks också (mest billigare barebonevarianter), så helt omöjligt är det inte att den passar även om det inte är så sannolikt.

Har snöat in totalt på mini-itx-moderkort hela dan idag, hade inte en aning om att det fanns P4-kort förut jag heller.

Lundatok:

Såvitt jag förstår så är det en riktig Mobile-processor, men det står också att det är Socket 478 (?).

Det var för länge sen jag var intresserad av sånt här på riktigt.. suck. Jag ska forska lite, passar den så är jag jätteintresserad. Strömsnål och bra CPU.

efter som det är socket 478 så passar gör den, men den kan "brinna upp" då det inte går att ge under 1,5 v på en standard planka och en laptop cpu matas normalt med 1,2-1,3v.

jag skulle därmed inte rekommendera att stoppa en laptop cpu på en standard planka om du inte är redo att byta motståndet till ett reglerbart och sänka vcoren till 1,2-1,3 som den ska ha.

jo det finns mycket när man väll hamnar i träsket.
däremot så tycker jag det är bortkastat med pengar.

har du 100mbit så räcker ett standard itx kort mer än tillräckligt då en normal disk på ett basic kort ligger på 55-60mb/s vilket motsvarar ~600mbit.

sedan kan du med olika raidarrayer komma upp i högre säkerhet, hastighet eller båda delar (kräver 4 diskar).
raid 0+1 är inte att rekommendera heller, det är inte lika stabilt eller säkert som raid5, vilket utför samma

Japp, en 2.8Ghz celeron eller P4 på Insightkortet kommer nog inte ha några problem att maxa linan ändå, så det är ju precis som du säger, det är onödigt att slänga ut mer pengar.

Tillbaka
Topp