Happy Easy Ride del 2, Göteborg - Lördag 041106

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Hej alla "easyriders"!

Dags för en ny runda med lite mer tekniktips och cykling. Om det funkar med de flesta så kan vi ta och sikta på lördagen som kommer, väderprognoserna är väldigt varierande men det kan bli bättre än sist. :-)

Förslag på lite teknikträning(en halvtimma kanske) är:
* Trackstand, dvs stå stilla och balansera utan att ramla - med fötterna på/fast i pedalerna.
* Hoppa med cykeln, så att man klarar köra över ett mindre hinder typ trottoarkant/mindre träd utan att slå i.
* Hur man botar "Spångest", vi kör en runda där det finns en del spänger. :-)

Har ni några önskemål om tekniktips är det bara att tipsa här eller på lördag.

Rundan vi kör är ca en mil, ska inte ta mer än lite över en timma med lite träningsstopp(spänger/backar osv) längs vägen. Vi kör mot Bertilssons stuga och därefter förbi golfbanan, därefter ner mot soldatängen och tillbaka till starten vid Franssons. Lite mer teknisk terräng än sist, men kul sådan!

Låter det skoj? Då är det bara att hänga med på lördag. Samling utanför Franssons på lördag klockan 12.00, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan.

Efter avslutat Easy Ride, som tar runt två timmar totalt, så kör jag en del två med lite högre tempo och lite mer stökiga stigar. Funderar på Vitsipperundan, som just nu är riktigt kul med alla löven och höstfärgerna, det tar ca 1.5 timmar till isåfall. :-9

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Det verkar jättebra Leo, jag kommer om inget oförutsett inträffar.

Vart går vitsipperundan förresten ?
Du skrev i nån annan tråd att den går nånstans vid Rådasjön men kan du precisera lite ?

/Johan

telisnisse: Ja, den går längs med norra sidan av Rådasjön. Riktigt kul singletrack, bara bitvis svår, mestadels lätt och snabb. Det blir en slinga där vid sjön som man till 50% kör på samma stig tillbaka, fast den känns helt annorlunda baklänges. En favorit året om, just nu i full blom med alla höstlöven!

/Leo

Tack Leo !

Verkar kul den där vitsipperundan och måste alltså provas. Förhoppningsvis hinner jag följa med på den redan på Lördag men annars så får det bli vid nåt annat tillfälle.

/Johan

Kanoners! Jag blev så avis på frugan när ni körde förra gången och nu har jag äntligen skakat av mig min förkylning... Stina kommer nog med den här gången också...

Hmm, attans. Blir nog tufft att hinna med då jag skall vara i Vänerborg kl 13:00, men söndag är jag ledig :-)

På samma sätt som spindelskräck? På dom bara, övervinn din rädsla, klappa dom och prata med dom? :-)

/Leo

StaffanS Skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo: Kan du inte avslöja redan nu hur man botar
> spångest?

Blicken långt fram och styrfart, det svåra är att komma upp på spången.

Lägg en planka på asfalten eller cykla på vita parkeringslinjer.

Ett annat knep är att följa med på Happytur i Lunsen, Uppsala. Garanterat botad spångest efter några timmar. Eller krokiga hjul ;)

Ska man gå över en spång är det enklast att dra upp cykeln på bakhjulet och rulla den framför sig (hållande i styret).

Har ju inte så stor erfarenhet av "spångkörning" men ett generelt tips vid all teknisk körning är ju att titta där du vill åka och inte titta på sidan om där du inte vill hamna (psykologisk grej som ställer till det om man gör så). Alltså fokusera blicken på den linje(spången) som du vill åka på så hamnar hjulen där automatiskt funkade iaf när jag körde cross/enduro förr i tiden och även fuskade liittee på trial med samma hoj. På en spång bör du alltså inte titta på blöthålet under spången eller springan mellan plankorna, för då hamnar du där garanterat!

Tipset att träna på plankor eller vita linjer är bra, försök att köra på en vit linje så långt som möjligt och med så låg fart som möjligt, det är grym balans och teknik träning. Nästa steg är att köra på tex låga kanter som kantstenen längs gräsmattor eller trottoarer (men inte på trottoaren det är förbjudet) så att du får en liten kant vilket skärper dig mera, men du slår dig inte fördärvad om du kör över den, sen är det bara att öka svårighetsgraden vart efter du blir händigare.

Bosse

Vi kommer att träna på riktiga spångar, på lördag, det är oftast inga problem om inte det är för brett mellan plankorna eller om kanten på spången är högt upp innan man kör på. Däremot är de hala och det ska vi också konfrontera, man ska cykla väldigt försiktigt, inte bromsa hårt, inte styra för snabbt och inte trampa till för hårt - då åker man av så det visslar om det. Uppe i Vättlefjäll där vi körde i söndags är det väldigt mkt spänger, med brett emellan plankorna, så det är nog ett av de svåraste ställena häromkring. :-9

/Leo

Jo tack... vet vad som händer när det är för brett mellan plankorna och man kör med "normala" (i mina ögon i alla fall...) däck. Snacka om tvärstopp + ett rejält dopp i vattnet ;)
Bearbetade till största delen min vattu-/kärrfobi den helgen - men även spångesten till viss del.

Rätt tillfälle att bota spångest, nu när dom är riktigt hala och förädiska!:)
Var ute och körde vid rådajsjön idag, oj vad mycket löv, man riktigt surfar fram på dom, då och då får man stanna och rensa bromsarna från dom. Vid grusplanen i Skatås ligger en sandskrapa som jag idag lyckades cykla över, det tog några försök innan jag hittade tekniken, kul när man tillslut kom över! Ska försöka hänga på på lördag!

Kommer nog om jag hinner, ska till LBS tdigt på lördag och få Hayes HFG XC bromsar och ny body monterade, camelback hjälm styrstam och nya handtag köpta...

Fredrik, hinner du inte till första delen så är det bara att haka på den andra. Jag gissar att vi kommer att köra andra heatet från Franssons ca 13.45-14.00.

/Leo

Kommer förmodligen jag med och plockar med mig kompisen som var med sist...Tror helt enkelt att ni får svårt att uppskatta dagen utan någon med härligt skrikande V-bromsar...;)

Japp, jag kommer. Får bli tåget in till stan och så får vi hoppas att jag hittar... Är det enklast att cykla skånegatan från centralen till korsvägen och sen örgrytevägen? Eller finns det nån snabbare väg? Har inte haft nöjet att cykla i delsjön/skatås än.

Wasabi: Det är en rätt bra väg som du beskrev, det blir lite sight seeing också då. Trots att det inte är den rakaste vägen så är den nära nog den kortaste om man kommer från centralen och ska till skatås. Ett alternativ är att köra centralen, gamla ullevi, nya ullevi, vänster längs kanalen till vagnhallen, sedan höger över bron , rakt fram i rondellen upp till överås, förbi vattentornet, ner mot lunden, sedan höger och direkt vänster i rondellen och vidare på kärralundsgatan tills du är framme vid Franssons. Det är nog rakare, men mer kuperat den vägen... :-)

/Leo

Annars hittar man Franssons (tapetaffär typ) i Gula Sidorna på nätet, då får du en fin karta att skriva ut också.

Ehm.. vad exakt är franssons? Och vilket hörn ligger det på? Delsjövägen eller Munkebäcksgatan virginsgatan? jaja jag hittar väl. Finns det möjlighet att spola av cykeln?

Aj vad synd. Fick förhinder imon :'(. Skall sälja elguran och få pengar till cykelpryls, så så dåligt e det faktiskt inte

Franssons är en inredningsaffär, har absolut ingenting med cykling att göra men det finns en relativt stor asfaltsplan framför affären och den ligger bra till så vi brukar samlas där av gammal vana.

Det ligger som jag tidigare skrivit i korsningen Delsjövägen / Virginsgatan. Är omöjligt att missa om man kommer cyklandes på cykelbanan på Delsjövägen(eller Munkebäcksgatan om man kommer från andra hållet, då vägen byter namn vid Franssons ungefär).

/Leo

ps. Så här ser stället ut, när det kryllar av cykelsugna cyklister utanför Franssons... :-)
100_0004.jpg

Nej, de har inte sagt något än, men kanske kan vi locka lite tjejer/damer till affären med våran utstyrsel? ;-) Fast tanterna kanske vänder när de ser oss, plus-minus-noll effekt har vi kanske då? :-D

/Leo

Ok, tack. Cykeln är fixad och tvättad... hög tid att smutsa ner den igen med andra ord. Kanske får skjuts med pappa.

Tillbaka
Topp