[happy] Försäkringsdjungeln utforskad

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Starkt jobbat!
Jag kom fram till att Trygg-Hansa var mitt bästa val när jag gjorde min egna lilla undersökning.
Framstod även som bästa valet här tycker jag, känns bra.

Passar ju bra denna, när man skulle cykla hem inatt från jobbet då är hojen borta.

Jag har försäkringen hos Folksam, cykeln är även registrerad hos stöldskyddsföreningen, ingick ett år när jag köpte låset. Hur är det då med själrisken hos Folksam? Någon som har koll på om jag slipper den eller om den är reducerad?

Självriskerna står som regel inte i försäkringsvillkoren utan i försäkringsbrevet, därför saknas de till viss del i artikeln.

Mycket bra! Eftersom jag har If blir jag tvungen att fundera ordentligt när det blir dags för förlängning av försäkringen.

Har även bilen i samma bolag och lite andra tilläggsförsäkr (kattextra, resextra) och måste naturligtvis väga in även sådana delar.

Tack för en bra genomgång!

/Gunnar

Tänker låta som juryordföranden i "Lets Dance".

Jättebra artikel, Men...

Jag saknar information om hur försäkringsersättningen betalas ut. Det skiljer en hel del mellan bolag. Vissa betalar ut kontanter direkt till angivet konto, vissa ger en ny cykel i samma butik där man köpte den förra och vissa ger rekvisition som gäller i specifika butiker.

Förutom det var det en mycket bra artikel!

Bra artikel och skönt att se att Trygg-Hansa med hemplus verkar vara bland det bästa skyddet man kan ha. Iaf för mig som har just dessa.

Vi får in ganska många med rekvisitioner så det verkar vara ganska vanligt att försäkringsbolagen betalar ut försäkringen på det sättet. Att rekvisitionen är utställd på en specifik butik spelar ingen roll för kunden då denne har rätt att plocka ut cykeln var han/hon vill men måste få sin kontaktperson på försäkringsbolaget att ändra rekvisitionen.

Nu blir jag riktigt förbannad! Försäkringsbolags anställda som sitter och direkt blåljuger en rakt upp i ansiktet! ...Jag tecknade för några månader sedan både bil- och hemförsäkring hos Läns Försäkringar.

Min ENDA fråga vad gäller hemförsäkringen var "Täcker den min dyra cykel vid all form av stöld och vad är självrisken?" ...Jag gjorde det mycket klart och tydligt att min något ovanliga cykel har en sexsiffrig prislapp och därför var valet av försäkringsbolag av yttersta vikt...

Svaret jag fick, vid upprepade tillfällen var ett solklart "Vi täcker all form av cykelstöld upp till det försäkrade beloppet med 25% avdrag för självrisk". Jag, envis som jag är, fick honom att upprepa detta 4-5 gånger för att vara helt på säkra sidan att vi förstod varandra och inga missförstånd kunde uppstå kring vilka försäkrings-villkor det är som gäller vid en eventuell stöld...

Men men, detta var tydligen bara ren och skär lögn - dom drar sig tydligen faan inte för nånting när det gäller att få kunderna att skriva under papperet...

Jag överväger nu andra lösningar för att "försäkra" hojen, varav att bygga in en GPS-sändare dold i ramen ligger högt på listan, vore en syn när polisen knackar på tjuvarnas dörr 45 minuter efter stölden, hahhaaa... :-)

Länsförsäkringars tilläggs cykelförsäkring (upp till 25tusen) kan man bara ha en av så har man flera dyra cyklar så är det rätt kört där... fast å andra sidan så får man ju oilka svar beroende på vem man frågar på länsförsäkringar verkar det som.. Verkar vara ett tryggt val ;)

Vad jag har för mig så är Länsförsäkringar "lokala" och varje län kan ha sina (max)gränser så det är nog ersättningsnivåer som skiljer från landsdel till landsdel här i svedala. Man bör nog generellt lyssna av "sitt" försäkringsbolag noga om villkoren.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi får in ganska många med rekvisitioner så det
> verkar vara ganska vanligt att försäkringsbolagen
> betalar ut försäkringen på det sättet. Att
> rekvisitionen är utställd på en specifik butik
> spelar ingen roll för kunden då denne har rätt att
> plocka ut cykeln var han/hon vill men måste få sin
> kontaktperson på försäkringsbolaget att ändra
> rekvisitionen.

Jag vet, fast det är inte helt enkelt att få vissa bolag att ändra på rekvisitionen. Min grabbs cykel blev stulen (innan vi bytte till TH) och då fick vi rekvisition com gick att lösa in på Cykelcity bland annat. Det tog tre telefonsamtal att få dom att förstå att det var en barncykel jag skulle ha och att det fanns en butik i närområdet som jag vill använda.

Gemene man har dålig koll/liten vilja att bråka med försäkringsbolaget för att få dom att ändra på rekvisitionen. Just därför tyckte jag att det var br aatt ha med den jämförelsen i den här artikeln.

Förresten, får jag föreslå en friskrivningsklausul till artikeln? Det är villkoren som står i försäkringsbrevet som gäller, oavsett vad försäkringssäljare/rådgivare/kundtjänst sagt/hävdat/lovat. Spelar ingen roll om man fått löften via epost eller telefon heller. Försäkringsbrevet är det juridiska avtalet mellan försäkringsbolaget och försäkringstagaren.
Villkoren i försäkringsbrevet kan ändras av försäkringsbolaget och det är viktigt att man som försäkringsköpare har koll på vad man köper.

Jag fick ett helt annat svar än det ni har i artikeln från LF.

"Så länge du har godkänt lås får du upp till 40 000 kr oavsett var du ställer den." svarade Marcus på LF Skåne.

Bra artikel! Kanske inte för IF då, som just förlorade en kund...

Visserligen har jag tilläggsförsäkring för cyklarna, men bara den är lika dyr som själva hemförsäkringen är hos TH. Tyvärr bara att jag är tvungen att ha If 10 mån till innan bytet går igenom.

Min flickvän fick sin Scott Sportster stulen i höstas. Trygghansa betalade ut hela värdet på cykeln (då den inte var äldre än två år) - förutsatt att en ny cykel köptes från någon av deras utvalda "samarbetsbutiker"! Dessa butiker är givetvis inga av stans "kvalitetsbutiker" (Pedalogerna, Cykloteket...), och när hon sa till försäkrningsmannen att hon ville köpa cykeln från dessa butiker istället, fick hon beskedet att om hon gjorde det, blev ersättningen betydligt lägre. Ganska kass.
(Det blev till slut en Kona Caldera från Sportson, med div strul pga det.)

Intressant är också att min hoj blev stulen exakt ett år innan, och då var det inga som helst problem att få allt kontant. Jag kollade alla försäkrningspapper hemma, och de hade INTE informerat oss om denna försämring i försäkrningen.

Om trygghansa är den bästa försäkrningen... ja, då blir man lite nerslagen.

Lundatok, gällde detta även om den blir stulen inne i lägenheten vid inbrott?

Niko/Frost skrev:
> Lundatok, gällde detta även om den blir stulen
> inne i lägenheten vid inbrott?

Cyklar förvarade inne i lägenheten skulle räknas som lösöre enligt LF Skåne. Jag blev lite orolig och ringde för att jag ville diskutera mitt skydd om jag skulle få cykeln stulen om man skulle behöva lämna cykeln utomhus av någon anledning.

LF verkar ha olika villkor i olika regioner. I 08-land räknades cykeln inte som lösöre varesig i förråd eller lägenhet när jag ringde och frågade. Nu har jag TH..

Niko/Frost skrev:
> Jag överväger nu andra lösningar för att
> "försäkra" hojen, varav att bygga in en
> GPS-sändare dold i ramen ligger högt på listan,
> vore en syn när polisen knackar på tjuvarnas dörr
> 45 minuter efter stölden, hahhaaa... :-)

Vad får dig att tro att farbror blå skulle knacka på hos tjuven? Min älskade mor fick sina vinterhjul (till bil dårå) stulna från sitt garage för något år sedan. Vittnen noterade reg-numret på bilen som skurken åkte iväg med och när detta rapporterades till polisen sa de "Ja, han är välkänd."

Tror du de åkte till honom och plockade tillbaka hjulen? Pyttsan.

Tillbaka till ämnet:

För övrigt en bra redogörelse av försäkring. Härligt initiativ.
Jag har försökt läsa mig till på forumet vad som är bästa alternativet och inte kommit fram till något vettigt.
Det jag vet är att på Östgöta Brand (LF) så skulle jag behöva en svindyr extraförsäkring för att vara någorlunda välskyddad. Dessutom var det krav på märkning vilket jag antog implicerade ristning i mina fina ramar.

Det låter som det är dags att kontakta Trygg Hansa...

Eftersom de flesta på detta forum har dyrare och klart mer exklusiva cyklar än genomsnittskunden hos försäkringsbolagen så träder en annan fråga in i mitt huvud... VAR går gränsen mellan cykel och ex.vis idrotts/tävlings-redskap...

Eller om jag ex.vis skulle drabbas av ett inbrott och min cykel vid tillfället stod demonterad i 30 olika delar, då har jag ju per definition inte fått en cykel stulen... utan en hög med delar, om än inköpta i cykel/sport-butik - men fortfarande, det är inte EN CYKEL som jag blivit bestulen på? Man kan väl inte rimligtvis begära 25% självrisk på en hög metall/plast-skrot som legat i en stor osorterad hög?

Jordfräs, åker inte Polisen dit om jag ger dom en adress så åker jag dit själv "i goda vänners lag" och tar tillbaka vad är mitt... Polisen missköter som bekant sitt jobb å det grövsta i detta land, men att bara sitta och titta på när lagens långa arm skiter i allt är ju inte ett alternativ, åtminstone inte när det gäller ens älskade cykel :-)

Niko/Frost skrev:

Haha ja den är bra, men funkar verkligen gps innomhus? Min gör det inte.

LF verkar ha olika vilkor. Jag tecknade en speciall försäkring för cykeln förra veckan och precis som Jomper fick jag svaret att den inte räknas som lösöre, inte ens i mitt låsta garage i huset. Så premien för en cykel som är värd 30000:- blev 1400:- per år!!! Självrisken är då 1500:-
Trots detta blev total premien för min hemförsäkring billigare än TryggHansa där cykeln är försäkrad automatiskt. En sak med TryggHansa är dock att självrisken är 25% och det blir endel på 30000:-

Jonas

Fäger,

Med TH blir inte självrisken 25% i de fall där cykeln räknas som lösöre. Då betalar man bara sin "vanliga" självrisk. TH-villkoren för stöld-på-stan är inte de allra bästa.

Niko/Frost skrev:
> Nu blir jag riktigt förbannad! Försäkringsbolags
> anställda som sitter och direkt blåljuger en rakt
> upp i ansiktet! ...Jag tecknade för några månader
> sedan både bil- och hemförsäkring hos Läns
> Försäkringar.
>
> Min ENDA fråga vad gäller hemförsäkringen var
> "Täcker den min dyra cykel vid all form av stöld
> och vad är självrisken?" ...Jag gjorde det mycket
> klart och tydligt att min något ovanliga cykel har
> en sexsiffrig prislapp och därför var valet av
> försäkringsbolag av yttersta vikt...
>
> Svaret jag fick, vid upprepade tillfällen var ett
> solklart "Vi täcker all form av cykelstöld upp
> till det försäkrade beloppet med 25% avdrag för
> självrisk". Jag, envis som jag är, fick honom att
> upprepa detta 4-5 gånger för att vara helt på
> säkra sidan att vi förstod varandra och inga
> missförstånd kunde uppstå kring vilka
> försäkrings-villkor det är som gäller vid en
> eventuell stöld...
>
> Men men, detta var tydligen bara ren och skär lögn
> - dom drar sig tydligen faan inte för nånting när
> det gäller att få kunderna att skriva under
> papperet...
>

Jag har också LF på hemförsäkringen och när jag frågade de om vad som gällde så stämde det överens med vad Happy-spionerna samlat in. Så vi skulle definitivt sova bättre om natten med en annan cykelförsäkring :/

/C

Mattias L skrev:
> matsu: Jag fick pengar insatta på mitt konto av
> TH.

När var detta? Om det var nu i år undrar man ju verkligen vad de håller på med! Dubbla standarder liksom! :-/

Jag har också fått pengar på kontot av TH, i höstas. Man fick dem utbetalda till nån fånig webshop med alla-prylar-i-hela-världen (trots att det var ersättning för ett utlägg jag gjort) men där fanns valet "betala till kontonummer"..

jomper skrev:
> Jag har också fått pengar på kontot av TH, i
> höstas. Man fick dem utbetalda till nån fånig
> webshop med alla-prylar-i-hela-världen (trots att
> det var ersättning för ett utlägg jag gjort) men
> där fanns valet "betala till kontonummer"..

Så var det även för mig för drygt ett år sedan - har för mig det hette Scalepoint, det där systemet. Det verkar dock som att de helt avvecklat det, och istället kör med "samarbetspartners" där man kan få ut ersättningscykel.
Det skulle va intressant att höra om någon under innevarande år fått ut riktiga pengar från TH.

Jag har LF och tycker att dom är bäst.
Iaf Dalarnas LF.

Jag har aldrig haft problem och allt sköts snabbt (1 månad vid stöld).
Jag tror maxbeloppet för vad en cykel "får vara värd" är 40 000.
Hem, olycksfall och cykelförsäkring går på runt 1500 per år.

Öijer: det beror på var cykeln stjäls, om det är 40 000, 25 000 eller 5 000 som är taket. Sen är det möjligt att halvsanningar och en god portion välvilja kan öka på beloppet.

Jag har inte fått intryck att LF:s villkor skulle skilja sig mellan olika län, men jag ska ta reda på om det är så.

Alla ni som litar till uppgifter på telefon: gör inte det! Det är försäkringsbrevet och försäkringsvillkoren som gäller, oavsett vad någon sagt per telefon. Det är inte alltid kundservicen begriper sig på frågan.

Jättefin artikel.

Jag skulle gärna se en liknande artikel om det försäkringsskydd som gäller cyklisten.
Vad finns det för försäkringsskydd att köpa för cyklisten. Vår försäkring vi får av skattepengen är ju tråkigt nog inte heltäckande.

ha det
Jan

mmen, hur gör man om man köpt cykelns delar vid olika tillfällen? Jag t.ex. startade min karriär med en ny cykel och liksom de flesta andra byter jag ut del för del. t.ex styrstammen och vevpartiet är kvar, medan annat är utbytt, hur i hela fridens namn räknar dom ut mitt ersättningsbelopp? tacksam för att ingen stulit min cykel än

Snackade med LF Kronoberg precis.. (för åttonde gången eller så) Dom klasssar cykel i bostad som lösöre och om det stjäls utanför bostad, så gäller självrisk 25%.

Dom bekräftade även att det kan skilja väldigt mycket mellan olika LF bolag.

// Johan Bellander

Inte enig,

Vi har Länsförsäkringar med tilleggsförsäkringen för cykel > 5000 i kombination med hemförsäkring, reseförsäkring osv.

Kan varmt rekommenderas!

/Vinterboarna

Tilläggsförsäkringen hos LF för en cykel skulle för mig kosta lika mycket som en hel hemförsäkring kostar hos TH, inklusive personlig olycksförsäkring.

Jag är inne i proceduren att välja hemförsäkring.Det finns en jämförelse på http://www.konsumenternasforsakring...i_insurance_type_id=24&menu=JAMFOR&avd=JAMFOR

En del som hör samman med cyklande kan vara reseskyddets "Undantag för riskfyllda aktiviteter". Jag antar att ex. downhillcyklande kan komma att hamna inom detta. ”Off pist, dykning med tub och bergsklättring är exempel på vanliga undantag.” Folksam, If och LF har inte dessa undantag.

Med utgångspunkt från det och max värde på cykel (och andra faktorer som inte hör till cyklandet) har jag sett Folksam som bästa val. Nu när jag studerat tabellen över värdeminskningen enligt bolagen är jag mer osäker.

Ludvig skrev:
> mmen, hur gör man om man köpt cykelns delar vid
> olika tillfällen? Jag t.ex. startade min karriär
> med en ny cykel och liksom de flesta andra byter
> jag ut del för del. t.ex styrstammen och
> vevpartiet är kvar, medan annat är utbytt, hur i
> hela fridens namn räknar dom ut mitt
> ersättningsbelopp? tacksam för att ingen stulit
> min cykel än

Det är enkelt. När du gör anmälan till försäkringsbolaget så säger du vilken summa du vill bli ersatt med. För att få ut den måste du kunna bevisa att du ägt grejjerna, dvs ha kvitto eller på annat sätt styrka att du ägt dem.

Det försäkringsbolaget ersätter är vad det kostar att köpa något med samma eller liknande funktion, i samma prisklass. Fast dom drar av för åldern på den prylen som förstörts/stulits.

Eel skrev:
En del som hör samman med cyklande kan vara reseskyddets "Undantag för riskfyllda aktiviteter". Jag antar att ex. downhillcyklande kan komma att hamna inom detta

Nu blandar du ihop sakförsäkring och personförsäkring.

Två andra variabler som är bra att tänka på när man väljer försäkringsbolag är hur snabbt man får ersättning samt hur de drar bort självrisken.

I stockholm är det många försäkringsbolag som kräver att man går till polisens hittegodsavdelning efter en månad och letar efter sin cykel. Först efter det att man kan visa på att man varit där så behandlar dom skadeanmälan. Inge bra om det är mitt i cykelsäsongen och man inte vill göra annat än att komma ut i skogen.

Hur försäkringsbolaget räknar bort självrisken är också intressant. Vissa räknar bort det från summan som återbetalas försäkringstagaren, andra räknar det från hela beloppet som skall ersättas, oavsett om det är över maxbelopp eller inte.
Knepigt att skriva, var det någon som fattade?

Ett exempel: Min tjejs cykel blev snodd. Jag hade byggt den "i lösvikt". Vi skickade in alla kvitton på komponenterna (en del grejor hade jag ju liggande, så de fick vi inte ersättning för), inklusive foton och fick tillbaka allt minus självrisk. Dock fick vi bara drygt hälften i förskott - resten kom när vi skickat in kvitto på en nyinköpt cykel, i detta fall Maskros F:s kona. Vilket bolag? TH.

Mattias L skrev:
> Hur försäkringsbolaget räknar bort självrisken är
> också intressant. Vissa räknar bort det från
> summan som återbetalas försäkringstagaren, andra
> räknar det från hela beloppet som skall ersättas,
> oavsett om det är över maxbelopp eller inte.
> Knepigt att skriva, var det någon som fattade?

Jag förstod, men mitt intryck är att de allra flesta räknar med ersättningsbelopp och inte värdet på cykel som maxbelopp. Alltså det andra fallet du beskriver. Så har jag tolkat försäkringsvillkoren. Råkar man ut för något annat tycker jag att man ska protestera högljutt.

Tillbaka
Topp