Hur länge kommer Happy finnas kvar?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Någon tjomme har knappat ihop en sida som med hjälp av Claude räknar ut livslängden på hemsidor. Happy verkar ganska friskt och har en förväntad livslängd på 3-5 år.
Analysen är ganska intressant att läsa men kanske inte helt korrekt, ibland riktigt fel ute, men den ger en hel del skratt iallafall.

Man kan ju fråga sig hur stora delar av forumets funktion AI kan påverka/ersätta.
Rent informationssökande är troligen det enklaste.
Samordnande av och diskussioner om aktiviteter i verkliga livet känns mindre troliga - i alla fall skulle jag inte vara så intresserad av en AI-fabulerad RR om en randotur jag cyklat.

Coolt!

Bad Gemeni analysera trender nu och för tio år sedan:

Att analysera Happyride (tidigare Happymtb) är som att titta in i den svenska cykelsjälens kärna. Genom att titta på aktuella diskussioner i mars 2026 och jämföra dem med hur det såg ut för exakt 10 år sedan, ser vi en fascinerande resa från mekaniskt fokus till upplevelse- och integrationsteknik.
Här är en trendspaning baserad på forumets hetaste ämnen:

🚀 Happyride Mars 2026: "Gravel-bonanza & Integrations-fetischism"​

Idag handlar forumet mindre om om man ska ha en elcykel eller gravel, och mer om hur man optimerar dem in i minsta detalj.
  • Gravel 2.0 – Aero & 50mm: Den hetaste debatten 2026 är inte längre om "gravel är en fluga", utan om Aero-gravel. Diskussionerna går varma om integrerade cockpits (dolda kablar) och däckbredder som nu närmar sig 50 mm som standard för komfort på de svenska SWE Cup-banorna.
  • E-MTB-acceptans & Race: E-cycling och specifika klasser för elcyklar (som i Fjällturen 2026) har blivit mainstream. Nu diskuteras "light-elcyklar" med små motorer som ger en naturlig känsla snarare än de tunga "traktorerna" från förr.
  • SRAM Transmission & UDH: Forumets mekanik-nördar har äntligen slutat klaga på att växelöron försvinner. Nu handlar allt om T-Type-transmissioner och huruvida man faktiskt kan växla under full belastning i uppförsbackar (svar: ja, men det känns fortfarande fel i hjärtat för de gamla rävarna).
  • "Visa din..."-trådarna: Fortfarande forumets ryggrad. Men nu ser vi betydligt fler exklusiva "Chinese direct-to-consumer"-byggen där folk beställer kolfiberramar direkt från fabrik och bygger drömcyklar för halva priset.

🕒 Happyride Mars 2016: "Standard-krig & 1x-revolutionen"​

För tio år sedan var stämningen på forumet mer rebellisk och frustrerad över cykelindustrins snabba vändningar.
  • Det Stora Boost-hatet: 2016 var året då Boost-standarden (bredare nav) slog igenom på allvar. Forumet svämmade över av trådar där folk var rasande över att deras "gamla" dyra hjul från 2014 plötsligt inte passade på nya ramar.
  • 1x11 (och 1x12-rykten): SRAM GX hade precis gjort 1x-system (en klinga fram) tillgängligt för massorna. Debatterna rasade: "Behöver man verkligen 500% range?" och de sista entusiasterna för framväxlar (framväxel-talibanerna) kämpade en förlorad strid.
  • 27.5+ vs 29: Det fanns en kort men intensiv kärlek till Plus-däck (2.8"–3.0"). Många trodde att det var framtiden för alla, innan vi insåg att de var svajiga och tunga. Samtidigt började 29-tums hjul äntligen bli accepterade även för aggressiv stigcykling.
  • Fatbike-toppen: I mars 2016 postades det fortfarande mängder med bilder på fatbikes i snö. Det var kulmen på trenden innan de blev en nischprodukt för specifika förhållanden.
  • Dropper posts till alla: Diskussionen handlade inte om om man skulle ha en sänkstolpe, utan om hur ofta de gick sönder (Reverb-luftning var ett ständigt samtalsämne).

Sammanfattning av utvecklingen​

KategoriTrend 2016Trend 2026
HuvudfokusMekanisk hållbarhet & standarderSystemintegration & aerodynamik
Grus"Varför inte bara köra MTB?""Vilket däck rullar snabbast på 14 maj?"
Elcykel"Fusk!" och "Inte i skogen!""Hur mycket väger din nya lätt-el-MTB?"
DrivlinaHejdå framväxel (1x11)Hejdå kablar & växelöron (Wireless/UDH)

Jag bad Le Chat (MistralAI) svara:

**Tjena!**

Nä, men om Happy ska ersättas av en AI så hoppas jag åtminstone att den kan:
1. Skriva en RR som är minst lika bra som @Diktatorns (men med mindre skrytsnack om hur fort han åkte uppför Kåbdalis).
2. Ge tips om vilken flip-chip-inställning som passar bäst för en 180 cm lång, 68 kg tung cykelentusiast (helt hypotetiskt, förstås).
3. Fabulera ihop en historia om varför Landrovermannen alltid dyker upp på sida 3 – är det en algoritm eller bara en livsstil?

Och framför allt: att den förstår att det viktigaste med Happy inte är informationen, utan alla galna diskussioner om vilken färg på cykelställ som är snabbast, varför man ska/inte ska ha skägg på en graveltur, och hur man överlever en RR med 15 energigeler och en enda vattenflaska.

Så länge AI:n inte kan skratta åt sig själv när den råkar skriva att "det är bara att köra på, det är ju bara en backe" om Kåbdalis, så tror jag vi är säkra ett tag till. 😉

*(Och om Happy försvinner – då startar vi ett nytt forum. På papper. Och skickar brev med duvor.)*

Jag bad Le Chat (MistralAI) svara:

**Tjena!**

Nä, men om Happy ska ersättas av en AI så hoppas jag åtminstone att den kan:
1. Skriva en RR som är minst lika bra som @Diktatorns (men med mindre skrytsnack om hur fort han åkte uppför Kåbdalis).
2. Ge tips om vilken flip-chip-inställning som passar bäst för en 180 cm lång, 68 kg tung cykelentusiast (helt hypotetiskt, förstås).
3. Fabulera ihop en historia om varför Landrovermannen alltid dyker upp på sida 3 – är det en algoritm eller bara en livsstil?

Och framför allt: att den förstår att det viktigaste med Happy inte är informationen, utan alla galna diskussioner om vilken färg på cykelställ som är snabbast, varför man ska/inte ska ha skägg på en graveltur, och hur man överlever en RR med 15 energigeler och en enda vattenflaska.

Så länge AI:n inte kan skratta åt sig själv när den råkar skriva att "det är bara att köra på, det är ju bara en backe" om Kåbdalis, så tror jag vi är säkra ett tag till. 😉

*(Och om Happy försvinner – då startar vi ett nytt forum. På papper. Och skickar brev med duvor.)*
Papper? Kan vi inte börja knacka runor? Känns mer beständigt.

Coolt!

Bad Gemeni analysera trender nu och för tio år sedan:

Att analysera Happyride (tidigare Happymtb) är som att titta in i den svenska cykelsjälens kärna. Genom att titta på aktuella diskussioner i mars 2026 och jämföra dem med hur det såg ut för exakt 10 år sedan, ser vi en fascinerande resa från mekaniskt fokus till upplevelse- och integrationsteknik.
Här är en trendspaning baserad på forumets hetaste ämnen:

🚀 Happyride Mars 2026: "Gravel-bonanza & Integrations-fetischism"​

Idag handlar forumet mindre om om man ska ha en elcykel eller gravel, och mer om hur man optimerar dem in i minsta detalj.
  • Gravel 2.0 – Aero & 50mm: Den hetaste debatten 2026 är inte längre om "gravel är en fluga", utan om Aero-gravel. Diskussionerna går varma om integrerade cockpits (dolda kablar) och däckbredder som nu närmar sig 50 mm som standard för komfort på de svenska SWE Cup-banorna.
  • E-MTB-acceptans & Race: E-cycling och specifika klasser för elcyklar (som i Fjällturen 2026) har blivit mainstream. Nu diskuteras "light-elcyklar" med små motorer som ger en naturlig känsla snarare än de tunga "traktorerna" från förr.
  • SRAM Transmission & UDH: Forumets mekanik-nördar har äntligen slutat klaga på att växelöron försvinner. Nu handlar allt om T-Type-transmissioner och huruvida man faktiskt kan växla under full belastning i uppförsbackar (svar: ja, men det känns fortfarande fel i hjärtat för de gamla rävarna).
  • "Visa din..."-trådarna: Fortfarande forumets ryggrad. Men nu ser vi betydligt fler exklusiva "Chinese direct-to-consumer"-byggen där folk beställer kolfiberramar direkt från fabrik och bygger drömcyklar för halva priset.

🕒 Happyride Mars 2016: "Standard-krig & 1x-revolutionen"​

För tio år sedan var stämningen på forumet mer rebellisk och frustrerad över cykelindustrins snabba vändningar.
  • Det Stora Boost-hatet: 2016 var året då Boost-standarden (bredare nav) slog igenom på allvar. Forumet svämmade över av trådar där folk var rasande över att deras "gamla" dyra hjul från 2014 plötsligt inte passade på nya ramar.
  • 1x11 (och 1x12-rykten): SRAM GX hade precis gjort 1x-system (en klinga fram) tillgängligt för massorna. Debatterna rasade: "Behöver man verkligen 500% range?" och de sista entusiasterna för framväxlar (framväxel-talibanerna) kämpade en förlorad strid.
  • 27.5+ vs 29: Det fanns en kort men intensiv kärlek till Plus-däck (2.8"–3.0"). Många trodde att det var framtiden för alla, innan vi insåg att de var svajiga och tunga. Samtidigt började 29-tums hjul äntligen bli accepterade även för aggressiv stigcykling.
  • Fatbike-toppen: I mars 2016 postades det fortfarande mängder med bilder på fatbikes i snö. Det var kulmen på trenden innan de blev en nischprodukt för specifika förhållanden.
  • Dropper posts till alla: Diskussionen handlade inte om om man skulle ha en sänkstolpe, utan om hur ofta de gick sönder (Reverb-luftning var ett ständigt samtalsämne).

Sammanfattning av utvecklingen​

KategoriTrend 2016Trend 2026
HuvudfokusMekanisk hållbarhet & standarderSystemintegration & aerodynamik
Grus"Varför inte bara köra MTB?""Vilket däck rullar snabbast på 14 maj?"
Elcykel"Fusk!" och "Inte i skogen!""Hur mycket väger din nya lätt-el-MTB?"
DrivlinaHejdå framväxel (1x11)Hejdå kablar & växelöron (Wireless/UDH)
låter som industrin betalat för att ai ska fejka så att elcyklar mejkar. elcykelforumet är ju helt dött och elcyklar får typ inga gillamarkeringar.

Hörni, jag har en tanke: Varför sitter vi här och knackar tangenter när vi borde vara ute och jaga KOMs eller rulla grus?
Det är dags att vi alla skaffar varsin AI-agent. Vi låter min agent debattera däcktryck och växelsystem med era agenter, så sköter de snacket, läsandet och de eviga debatterna åt oss.
Under tiden kan vi ägna oss åt det som faktiskt räknas: Att cykla.
Vem är med på att automatisera forumlivet för mer egentid på två hjul?

Jag tror inte AI tar död på Happy.

Sakfrågor är egentligen den enkla delen. Det som gör att forum lever är ju människorna, tonläget, igenkänningen, tjafset, RR och allt annat som inte går att sammanfatta i ett “rätt svar”.

Happy har ju överlevt rätt många saker som skulle ersätta forum redan.

Blir det sämre aktivitet med tiden? Kanske. Försvinner behovet av ett ställe där folk faktiskt pratar med varandra? Tveksamt. Så länge folk vill vara här finns det nog kvar.

(bad ChatGPT ta fram ett svar åt mig, själv har jag inte tid)

Från framtidens "Dagens Bild":
ChatGPT Image 16 mars 2026 11_17_49.webp

Jag förutspår en come back för forum, uppsving, etc., för klassiska forum. Folk är trötta på stora sociala media och snart AI också. Dom flesta vill kommunicera med riktiga människor. Happyride kommer leva längre än Facebook.

Jag lämnade Facebook för ganska länge sedan. De senaste gångerna jag gått in för att kolla vad någon vän har skrivit, så har jag inte lyckats hitta det. Bara en massa reklam och irrelevanta skitinlägg som inte ens verkar komma från någon som försöker vara influenser, troligen AI.
Kontot har jag dock kvar eftersom jag använder messenger. (trodde att jag stängt min profil, men när jag bad en kompis kolla så låg den öppen)

Happy är det enda sociala medie jag använder.

Vet inte riktigt. Gjorde ett försök men tycker inte tramsigheten riktigt var på den nivå jag hoppats. Dessutom hallucinerade den fram en tråd att posta tramset i.

Prompt: Kan du skriva ett riktigt tramsigt inlägg att posta i en lämplig tråd på forumet på happyride.se? Ge mig också en länk till avsedd tråd. Tramset ska anknyta till forumets kultur och jargong.

En klassisk tråd där lite lagom trams passar in är tränings-dagboken där folk skriver vad de cyklat. Där brukar det blandas seriösa watt-rapporter med halvironiska inlägg.

👉 Här är en lämplig tråd:
“Hur var din cykelträning idag?”

Den typen av tråd brukar ha ganska avslappnad jargong och återkommande självironi om prylar, Strava, gubbar med för mycket kolfiber osv.

Förslag på riktigt tramsigt inlägg​

Du kan posta något i stil med detta:

Dagens pass:

Planen var ett lugnt återhämtningspass på 45 min.

Utfallet:
– 3 min lugnt
– 12 min panikjakt efter pensionär på elcykel som körde om mig i en backe
– 4 min existentiell kris (”har jag tappat all form?”)
– 9 min stående spurt förbi samma pensionär när batteriet tog slut
– 20 min rulla hem och fundera på om jag borde köpa nya hjul för minst 15 000 för att rädda säsongen

Snittwatt: okänt
Snittpuls: ja

Slutsats: cykeln är för tung, däcken fel, sadeln fel, vinden fel.
Jag är i toppform egentligen.

Beställde därför nya kolfiberflaskställ. Marginal gains.

Två saker talar emot detta.

I en värld där det uppskattas att ca 60-80% av allt nytt content på internet är AI-genererat blir genuiniteten i ett klassiskt nätforum hårdvaluta. Folk söker genuin kontakt med andra människor. Nu är en generell LLM-AI helt värdelös på att besvara cykelfrågor ändå. Men det är inte därför vi är här. Vi är här för att följa någons nya bygge, att skryta om vår senaste runda, eller känna gemenskap i vårt samlade hat mot rawbike-cyklisterna under dagens pendling. Absolut att AI kanske blir mekkompanjon för många om den bättras på det området. Men man vill ju egentligen inte ha svar på om det här hjulparet kommer passa ens cykel. Man vill ha bekräftelsen och den social samhörigheten. Även om forumets medlemmar blir ersatta av robotar som skriver precis som vi gör idag så hade det ändå känts tomt och ensamt att lägga upp en bild på ens senaste cykelköp. Även om en AI lyckas imitera ett typiskt inlägg i stil med ”skulle köpt från tysken istället” så vet man att det inte är (eller riskerar att inte vara) genuint menat från någon surgubbe.

En annan aspekt är att folk inte gillar AI. AI-frälsta överskattar hela tiden hur behjälplig AI är idag och vad folk tycker om det. Anledningen till att det ”går hem” i stugorna är att folk hoppas på någon slags produktivitetsrevolution, eller inte riktigt förstått begränsningarna i dagens teknik. Dom tycker det är fräckt att den kan användas till att visualisera hur väggen hemma skulle se ut om dom målade om, eller blir imponerade över att den spottar ut sig ett välformulerat och långt svar som låter korrekt, men har inte riktigt testat att fråga den om något som dom själva kan faktakolla och insett hur jävla off den kan vara men ändå låta övertygande. Dom flesta som copypastear sina ”jag frågade AI”-svar har själva inte ens läst skiten och andra AI-frälsta ber sin AI-assistent sammanfatta andras AI-genererade svar. Det finns en anledning till att en så kallad ”offline movement” börjar gro. Vanligt folk hatar AI. Okej, vissa tycker det är lättare att googla via AI och det är väl främst så det används idag, men det är verkligen att koka havet för att göra en kopp te.

Ju längre tiden går desto mer kommer vi se hur AI floppar och inte lever upp till hypen. Fler och fler kommer söka sig till genuina källor som kokböcker från 90-talet när dom gjort sitt tredje misslyckade försök att följa ett påhittat AI-recept. Det är ingen intelligent superdator som kan tänka och resonera själv. Det är en avancerad ordföljds-generator som är programmerad att stryka en medhårs så att folk ska tycka om att använda den tills den har nog med data för att ta över våra jobb.

Jag har sett för många företag plötsligt inse i ren panik att deras AI hallucinerat senaste månadernas försäljningssiffror för att kunna ta någon AI-genererad analys på allvar.

Senast ändrad:
Jag gissar att AI kommer att följa den vanliga hype kurvan, där "man" tidigt tror på stordåd, men det dröjer normalt lite längre innan det stora genomslaget kommer. Men då kan det bli större än vad som förutspåddes tidigt.

tror happy mår hyggligt bra därför att det inte så rabiat inriktat på cyklar. med inslag av humor och ironi. sådant som ai inte klarar. det gör att intressant läsvärt finns att upptäcka på förstasidan även i tider när egna cykelstallet egentligen varken krånglar eller behöver förnyas..

men vad skulle alternativet vara om man som cykelintresserad söker runt?

mtbr är sönderkategoriserat och kastar ut en ur trådarna om man inte är där för jämnan. pinkbike översvämmas av inlägg i en mängd som gör det helt oanvändbart. ibland har jag hamnat på tyska sidor, men trots landets tekniska traditioner finns inte så mycket sådant att hämta, för att inte tala om humor.

happy är trots allt det sköna alternativet.

Happy gör bakåtsträvandet till en konst, det ska vara som förr. Mitt forum är brunt och beige, som det ska vara. Ändra inget, låt det vara. Låt nya generationer inse att allt inte var bättre förr men vissa saker var faktiskt det, som Happy...... Gå tillbaka till namnet HappyMTB och låt namnbytartrådarna återvända!

Har hängt här i 20 år, kommer bli kvar i 20 till lätt om saker består. Trams och bråk, OT trådar om allt möjligt, kass sökfunktion och alla j*vla dårar..... Det lever juh!

Nåja, det räcker ju att läsa flip-chip-tråden från häromdagen för att se att det är en bit kvar där med. Dokumentation är ju inte cykeltillverkarnas starka sida.
Som jag skrev ovan - att det är det enklaste innebär inte nödvändigtvis att det är enkelt.

Jag tror dock det är större sannolikhet att den producerar något vettigt i den typen av frågor jämfört med om det handlar om t.ex. att snacka ihop sig om en tur, hänga med på den samt eftersnacka lite om rundan. Även om den skulle producera lite generiskt snack så skulle det för de som var med på turen vara rätt uppenbart att det faktiskt var tomt snack.

Vanligaste åsikterna i tråden​

1. Forumets värde är gemenskap och trams – inte bara info​

Många menar att det viktiga inte är informationen utan diskussionerna, skämten och kulturen.
Exempel som nämns:

• interna skämt och återkommande personer
  • absurda debatter om prylar
  • turberättelser och skryt

Poängen: sådant är svårt att ersätta med AI eller rena infosajter.

2. AI kan ersätta vissa saker – men inte forumets sociala del​

Några resonerar att AI kan ta över informationssökning och tekniska frågor, men:

• inte humor
  • inte gemenskap
  • inte diskussioner om turer och upplevelser

Alltså: AI kan ersätta kunskap, men inte forumkulturen.

3. Mycket självironi och skämt​

Diskussionen är ganska ironisk. Exempel på ton:

• skämt om att AI ändå inte klarar forumets humor
  • att man kan låta AI-agenter diskutera åt en medan man cyklar
  • att nästa forum kanske skrivs på papper eller runor

Det visar ganska tydligt att folk inte är särskilt oroade.

Tillbaka
Topp