[happy] Försäkringsdjungeln utforskad

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Grymt bra genomgång!
Har själv TH men är lite orolig att ta ut cykeln över huvudtage mtp självrisken, 25%
~6000:- :(
Sinnesjukt...

Tack iaf!

//Daniel

Theo W skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet vad som gäller om man blir rånad
> (cykeln) när man är ute och cyklar?

Tyvärr så vet jag det...

För att göra en lång historia kort, blev rånad och asen tog cykel, gps, pulsklocka, mobiltelefon, dämparpump.
Polisanmälde och ringde försäkringsbolaget. Först fick jag prata med en nöt till skadereglerare men när dom förstod värdet på det hela så fick jag en personlig skadereglerare, som kom hem till mig för att diskutera det hela.

7 dagar senare hade jag hela maxbeloppet insatt på mitt konto. Självrisken var 1000 kr då jag blev rånad. Självrisken drogs från det belopp som skjöt över maxersättningen.

Lärdom 1: Stäldbegärligt gods ersätt upp till ett visst belop. Gps, pulsklocka och mobiltelefon räkna in där. Man kommer snabbt över maxbeloppet.
Lärdom 2: Ha kvitto på allt, samt foto på cykeln. Det var fotona som gjorde att jag fick ut ersättningen så snabbt (trots att jag inte hade särskilt många kvitton på cykeln)

Hej,
Jag har trygg hansa. Min cykel blev stulen nyligen då jag låst fast den i cykelrummet där jag bor. Vad tror ni om det, kvitton på 34' styrker inköpet som gjordes i oktober-05. Åker jag på 25% självrisk eller är det 1200:- som gäller?

Marre

Dörren var inte uppbruten men dock var cykeln låst med ett värstinglås, abus "nånting. Jag tolkar försäkringsvillkoren som att det inte spelar någon roll ang. dörren. När jag körde bud tidigare så blev cykeln stulen hit och dit men då skötte firman alla papper. snabbt gick det iaf.

IF fick dåligt betyg och det var inte kul. Jag är Volvoanställ som en del andra här på Happy och har ett avtal med IF. Maxhem, hemförsäkring.
Jag hade fått andra uppgifter så jag kollade ännu en gång vilkoren för cykel.
Fick detta svar.
"Eftersom du är volvoanställd och har hemförsäkringen Maxhem går cykel under
otur och högsta ersättningsbeloppet är 50 000 kr. För att du ska få ersättning vid
stöld ska cykeln vara låst eller inlåst."

Jag har det bra känns det som. Man vet ju inte förän det är dags att pröva försäkringen. Bra att ni som behövt försäkringen delar med av era erfarenheter.
Själv är jag nöjd med den hjälp jag fick från IF vid en vattenskada i huset. Kanonbra!

Efter en enkel granskning av villkoren i 20 länsförsäkringsbolag har jag uppdaterat artikeln när det gäller Länsförsäkringar. Som många redan visat är skillnaderna stora mellan olika län. I större delen av landet är villkoren bättre än vad som tidigare framgick av artikeln, eftersom den endast avsåg de dåliga villkor som gäller i Stockholm.

har fått två cyklar försakrade i IF stulna så här långt. eftersom mina cyklar kostade >6000 var de specialförsakrade och jag fick ut 100% av listpriset bagge gangerna, då cyklarna inte var gamla. inga problem med att fa rekvisitionen till den butik jag ville, heller. som grädde på moset var det OK för IF att jag lade emellan för att få en dyrare modell, ngt som inte är OK hos andra försäkringsbolag.

kan bara konstatera att IF inte ar fullt sa dåliga som de framstar i artikeln. vänliga tjänstemän har de också.trots att det endast var 5 månader mellan stölderna tyckte IF att det var lungt. tilaggsförsäkringen jag har kostar något i stil med 280 kronor per år, självrisken är 1500 precis som vanligt.

bra artikel annars, tack!

En liten fråga angående inlåsning i cykelrum.

Jag blev av med min cykel tidigare, och den var inlåst i ett cykelrum. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att låsa fast den i ramen, men eftersom jag trodde att endast ett fåtal hade tillgång till rummet, och det dessutom krävs att man tar sig in i fastigheten, så trodde jag att det var säkert.

När jag skulle ut en dag, var cykeln borta och endast mitt bakhjul satt fastlåst i väggen inne i cykelrummet. Jag hade ett godkänt ABUS-lås, och ett mindre godkänt lås för framhjulet.

Jag har LF Bergslagen. Är det någon som vet vad som gäller i detta fall? Till saken hör att jag hade cykeln i Stockholms innerstad, hos en kompis som jag hälsade på (alltså bara tillfälligt). Ändrar detta på maxbeloppet, även om det är LF Bergslagen (jag bor i Örebro normalt).

Tacksam för svar!

Det här blir mitt första inlägg på happy. Har precis skaffat en cykel efter några års uppehåll från cyklandet. Den här tråden passade ju mycket bra då det var dax att se över försäkringen.

För er som har Östgöta brandstodsbolag som jag dp har ligger det till såhär (enligt kundtjänst):
Extratillägg för cyklar värda >5000 är 250 kr/år men det spelar ingen roll om man har en eller fler cyklar.
Max ersättning är 25000:-
Självrisken är på 1200:-
Cykeln måste vara märkt med ramnummer eller ristad.
Ska ha varit fastlåst, annars avdrag.
Olycka i trafiken och träning så är det hemförsäkringen som gäller och man får full ersättning.
Pajar man cykeln under tävling gäller inte denna försäkring.

Sedan finns det en allrikförsäkring för tävling som kostar 75 kr per 1000:- som cykeln är värd, maxbeloppet på den är 50000:-.

Ska prata med skaderegleringen senare idag så jag återkommer om de säger annorlunda.

d0pp13r skrev:
>
>

> tilaggsförsäkringen jag har kostar något i stil
> med 280 kronor per år, självrisken är 1500 precis
> som vanligt.
>
Mja, min premie för hemförsäkringen steg med 100% sedan jag skaffade tilläggsförsäkringen... (Bostadsrätt)

En liten liten fråga om någon vet något klokt i detta fall. Vart påkörd igår av en tant och cykeln är numera mos. Länsförskringar i Sthlm har ju 5000:- som maxbelopp vid stöld/skadegörelse utanför hemmet annars var det väl betydligt mer.

Men sen står det lite senare vid trafikolycka så är cykeln försäkrad upp till max ersättningsbeloppet ? Vilket belopp är då det? Ringde de och anmälde tidigare idag men de visste inte heller eftersom detta ju faller under paragrafen "skada av fordon" och där står det ingenting om att cyklar är ett undantag?

Blir inte så mycket klokare på LF hemsida heller där det bara står att vid olycka så betalas maxbeloppet som anges i försäkringsbrevet ut.(vilket nu det är)

/C

I första hand ska tanten självklart pröjsa. Körde tanten bil eller cykel? Är bil inblandad är det vad jag förstått nästan alltid bilens försäkring som ska stå för kulorna.

Som jag läser villkoren så är max ersättningsgräns samma som för lösöre utanför bostaden. Tror det var 40 papp, va?

En liten uppdatering som kanske kan vara av intresse för andra med LF.

Som sagt var blev jag påkörd och min Trek 1400 fick sätta livet till. Ram och fälgar är körda samt även växelöra. Vems fel det var vill jag inte spekulera vidare i, båda hade del i saken.

Kontaktade LF och nu verkar ärendet uppklarat. Nypriset på en Trek 1400 ligger på 15k i butik. Jag hade en 05' i nästan nyskicka inköpt förra hösten.

Vanligtvis om cyklar blir stulna eller skadade då de står låsta någonstans ersätts max 5000, då detta var en trafikolycka tolkades det som skada av fordon. Försäkringen ersätter mig med 10500 - 1500 i självrisk dvs. 9000 SEK. Inhandlar jag en ny motsvarande produkt inom sex månader och bifogar kvitto på inköpet så ersätts upp till 15.000 SEK dvs. maxbeloppet jag yrkat ersättning för.

Om den förhöjda ersättningen även gäller vid egenbygge av cykel om man bara köper lösa komponenter ska jag fråga de om i morgon och återkommer med facit.

Verkar ju sluta lyckligt i alla fall :)

/C

oxr skrev:
> Redaktionen har granskat försäkringsbolagens
> villkorsbilaga.
>
> http://happymtb.org/

En sak att tänka på är oxå att det som står på pappret är en sak, när man sen ska ha hjälp är nåt helt annat...
Då kanske inte billigast och bra på pappret är bäst längre.

Edit "tog bort firmanamnet"

Senast redigerad av en moderator:
En liten kul sak är att vissa (mitt fd iaf) försäkringsbolag krävde att cykeln ska vara låst med av ssf godkänt klass 2 eller högre cykel lås. Nu är det bara det att ssf har inga klasser på cykel lås :-(

Dock finns klass 2 på kättinglås, men cykel lås klassas inte på de sättet.

Ringde precis och kollade med mitt försäkringsbolag och tänkte att det kan väl knappast skada att bumpa tråden även om risken finns att något upprepas.

TryggHansa

Försäkrar cyklar upp till 35.000kr
Värdering av cykel vid ersättning:
År 1 = 100%
År 2 = 100%
År 3 = 70%
År 4 = 60%
osv.

Tillägget Hemplus ger en drulleförsäkring som täcker ALLT. Så länge du gör något med hojen som du brukar göra så ersätts den om du kraschar. Då kan det tolkas som "plötslig och oförutsedd händelse" ifall du kraschar eftersom det normalt skall vara vardagsmat det du pysslat med. Om du däremot helt plötsligt får för dig att droppa en lastkaj med fin-räsern så är det mer tveksamt om drulle täcker reparation/utbyte för då är kraschen väntad och ingen plötslig och oförutsedd händelse...

Den räknas in i lösöret om den står inne i lägenhet/hus/låst förråd etc. Då blir det heller inga 25% i självrisk för då räknas det som inbrott, inte cykelstöld.

Jag vurpade för ett år sedan med nya racern. Hjälmen, byxorna och jackan pajade, och växelörat fick bytas. Jag har TH med Hemplus. De betalade utan att knota ut ersättning minus självrisk mot att jag LÄSTE UPP kvittona i telefon! Mycket bra service enligt mig!
Dessutom kan tilläggas att samma bolag varit helt oklanderliga i sin service i samband med översvämning i vår källare och en maskinskada.
/Mattias

Måste skriva av mig lite frustration!

Vill varna för Trygg Hansa. Har hemförsäkring med tilläggsförsäkringen Hemplus. Fick först en låst Trek 8000 från 2000 stulen i ett låst källarförråd i en låst källare dit bara de med kod till fastigheten har tillgång. Ersättningen blev 1 800 SEK efter självrisk för en cykel som kostar ungefär 10 gånger så mycket att ersätta. MEN, inget får gå ut över cykelsäsongen tänkte jag och gick glatt och införskaffade en ny fin Commencal Meta 4.2. Eftersom jag redan fått en cykel stulen i källaren, där tjuven kan jobba ostört med låset så tänkte jag att det var bättre att låsa fast den i en stålställning på innergården med godkänt lås. Där skulle i alla fall inte någon tjuv kunna jobba ostört med vinkelslip. Tyvärr visade det sig att även den var en taskig strategi eftersom den var borta en morgon, knappt ett par veckor gammal. Till historien hör att jag ägt "dyra" cyklar sen 1988 utan att bli av med en enda och nu två inom loppet av en månad!! Hur som helst så tyckte Trygg Hansa att en lämplig ersättning var en Scott Reflex FX 15 (med pakethållare och stöd) som jag skulle köpa på någon butik utan cykelkompetens. Har med ett otal mail och telefonsamtal försökt att förklara att jag inte kan få ut de 2 000 på ABUS låsgaranti och inte heller få en likadan cykel från sunkbutiken. Dessutom tyckte de att en lämplig självrisk var 25% eftersom en låst innergård tydligen inte är ett låst utrymme. Till råga på allt så tog de över en månad på sig att komma fram till detta. Extra trist känns det när grannen som blev av med sin >20 000 hoj vid samma tillfälle fick ut en likadan hoj som han blev av med efter ca 1,5 vecka och han betalde bara "vanlig" självrisk. Han har If.

Jag är inte bitter.....

Tillbaka
Topp