Happy-KK Early Autumn Ride 14-16/9

Curt

Ny medlem
Jag tror inte att jag var ensam om att längta tillbaka till Kinnekulle efter årets stora Happy-KK...

DSCN3466.JPG ht=544

DSCN3495.JPG ht=544

Därför tänker jag försöka gå i den store TnT´s fotspår och utlysa en Happy-KK Early Autumn Ride sista helgen campingen utanför Hällekis har öppet.

Tanken är samling plus eventuell pannlampstur fredag kväll plus tur lördag och söndag 10.00. Starttiderna lördag och söndag är alltså 10.00 och de måste vi hålla. Kvällen kommer ganska tidigt i september så vi behöver komma iväg.

Var och Hur
Kinnekulle är en mycket naturskön kulle mitt i ett platt landskap med fantastisk geologi och fauna. Runt hela kullen går en vandringsled som vi ämnar cykla runt. Det tar ungefär sex-sju timmar i happytempo med stor grupp. Det går att fylla på vatten utmed leden på flera ställen. Se mer under Turtips.

Efter söndagsturen samlas vi på lämplig pizzeria, vi brukar använda en i Götene. I Hällekis finns en liten Konsum för det nödvändigaste, men grillkött är en bristvara.

DSCN3499.JPG ht=544

Boende
Boendet fixar du själv. Rekommenderat boende är Kinnekulle Camping, http://www.kinnekullecamping.com . Där kommer vi att grilla på lördagkvällen och all cykling utgår härifrån. På Campingen finns duschar (ta med enkronor/femkronor), grillar, stugor, tältplatser, husvagnsplatser, viss försäljning (glass, färskt bröd, kaffe m.m.). I Hällekis finns även ett helt OK vandrarhem, Falkängen.

Notera att utcheckning måste göras innan söndagens turstart, om man inte vill betala för en natt till (duscha kan man göra ändå). Notera även att man måste vara medlem i SCR för att få tälta eller smälla upp en husvagn på KK-Camping. Hyra stuga går dock bra utan.

Vad krävs av dig?
Även om själva företeelsen Happyride är tämeligen kravlös måste du orka sitta i cykelsadeln i 6-7h och ta med dig energi så att du klarar av detta. Vatten går att fylla på längs med leden men du behöver någon form av flaskor eller vattenrygga.

Din cykel måste vara i sådant skick att den klarar av resan runt, även om det är lerigt.

Cyklingen är bitvis teknisk men de partierna är korta, så även den relative nybörjaren kan ta sig runt och njuta av det. Merparten av turen är smal stig.

När det regnar på Kinnekulle förvandlas den fina jorden till vattnig lera och tränger in i alla lager på din cykel. Skärmar rekommenderas vid sådant väder.

Medtag även åtminstone reservslang samt mobiltelefon. Verktyg och pump kommer att finnas att låna av de flesta deltagarna, ta dock med om du har. Enligt Stampe bör man också ta med minst en extraram per deltagare ;-)

Anmälan
Du skickar PM till Curt (man måste vara registrerad på forumet för att PM:a). Skriv gärna också varifrån du åker och om du har bilplatser över samt vilken/vilka dagar du tänker delta.

Kontakta personer via PM om du söker samåkning/samlogi istället för att klottra ned tråden.

Nickname Avreseort Samåkningsinfo Dagar
Curt Kristinehamn 1 plats 14-16/9
the TnT Ludvika
42Hz Ludvika
Ryddan Ludvika
Anderski Stockholm
Gumae?
Jerry Stockholm 14-16/9
Mandel Stockholm
Nissen Stockholm
Jomensåatt
Tiki
2 x norska gutter Oslo
Elin ?? Karlstad
Olisen???

Till sist en liten teaser från en hösttur på Kinnekulle 2005: Jerry bland höstlöven

Allabilder026.jpg ht=725

Ta nu och plocka fram almanackan, boka in helgen och börja marinera grillköttet. Förhoppningsvis syns vi på en höstfager KK-helg.

Mvh Curt

Senast redigerad av en moderator:
Jag ser att broder Mats har visat sitt intresse, och jag är också intresserad.

//Tomas

Hej
Jag var för några dagar sedan i kontakt med Mats som har campingen för att boka stuga. Han berättade då att det sannolikt var en del andra evenemang på G i trakten som kan göra att det blir lite besvärligt med stugor den aktuella helgen. Det var inte på något sätt fullbokat men han trodde att det kunde bli lite tight. Ni som redan har bestämt er för att hänga på kanske är smarta om ni bokar boende relativt snart...

Curt

Gör en happy och ställer in, blev inbjuden till polarns bröllop idag, ha det så kul.

Skall försöka matcha in Norge i mitten av aug istället.

Bruce: Vad är ett bröllop.....? Hört talas om prioriteringar nån gång?

Skämt åsido var det väl inte helt otippat att anmälningslistan skulle komma att variera en del med så lång tid från trådstart till verkställighet. Min förhoppning är att vi blir ett gott gäng som får ett par dagars gemenskap på riktigt fina stigar. Jag har bokat stuga på campingen (finns plats kvar) och trots att familjen sannolikt blivit med hundvalp då så är det KK som gäller den helgen.

Då är sannolikt även Vänern fortfarande badbart, som den var förra året sista helgen i september då Olisen och jag lögade oss. För alla eventualiteter finns det även varm dusch att tillgå.
Allabilder025.jpg ht=544

Curt

Ville: Du är mer än välkommen! Vore kul att få träffa ännu en av Happys profiler IRL.

TnT: Jovisst ser det väl klart inbjudande ut med två såna hunkar med fuktig överkropp ;-)

Curt

Klart man skall till KK igen! Helgen är reserverad i kalendern och den här gången så skall den vitala delen till perkulatorn också få följa med:

IMG_1438.JPG ht=480

:-)

Nissen skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart man skall till KK igen! Helgen är
> reserverad i kalendern och den här gången så
> skall den vitala delen till perkulatorn också få
> följa med:
>
>
>
> :-)

Körde ni med Jerrys lödkolv som doppvärmare istället? =:)

Nej, faktiskt inte även om man skulle kunna tro att den hightech-lödstationen säkert hade funkat kalas... Sanningen är kärvare än så. Johan gick på en liten expedition till spelhallen i stora huset och befriade ett av arkadspelen från sin strömförsörjning. Sladden återlämnades när helgen var över och vi tror inte någon led någon större skada. Däremot hade vi gjort det, lidit skada alltså, om vi inte fått våra stora koppar hett Java.

Curt

Nej, det var faktiskt föräldrar som skanderade tackrop till oss... De har graverat och satt upp en bronsplakett i sin tacksamhet till Johan ;-)

Tror faktiskt inte att jag sett någon använda de där spelen när jag tänker efter - och oftast har de faktiskt haft alla sladdar på plats.

Curt

bruce skrev:
> Körde ni med Jerrys lödkolv som doppvärmare
> istället? =:)

Det hade smakat det... Zoégas Skånerost med en lätt eftersmak av lödtenn uppblandat med flussmedel. Smaskens ;-)

Var det förra året som den svenska delen av norska delegationen hade släpat med sig en Rancilio Silvia espressomaskin till stugan på Campingen. Världsklass hursomhelst.

Japp, tror det var Dan (lång smal utvandrare på singelspeed) som även hade med kvarn. Sånt är klass!

Tycker egentligen campingägaren kunde inse cyklistens främsta behov och höja utrustningsnivån på stugorna ett litet snäpp.....

Curt

Fint initiativ Curt, detta stilfulla lockrop har jag också svårt att motstå. Skulle tro att Karlstad dyker upp med några gubbar och i bästa fall kanske någon tjej också.

/Jonas

Nu börjar det dra ihop sig om man ska vara säker på att slippa få sova under en gran. Ring till campingen och trygga ditt boende! Alla kommer ju att vilja vara där :-D

Curt

Ska jag lyckas bestiga denna kulle någon gång?
Finns det plats i bil från Stockholm? Och huru med boende, nån med bädd över?

Bruse: Sist jag pratade med Tiki och JoMenSåAtt från Karlstad så hade de en stugplats. Finns kanske andra också som inte har fyllt stugan? Vore kul om du kom med - det blir säkert en höjdarhelg!

Curt

Det lät som Elin blev sugen på att norpa en bäddplats. Fast ingen Elin utan Bruse antar jag? Kanske de ska boka in sig i TnT:s stuga... Nåväl vi hinner lösa de där funderingarna under någon tur innan dess.

/Jonas

Nybörjare från Kinnekulle....

Här är en halvgammal kontorssittare som efter 10 års stillasittande har köpt en billig (och för stor) cykel för att testa om det är kul att cykla i skogen. Nu 4 veckor senare är man ju helt fast i detta och har lyckats smitta en god vän också.

Är själv från kinnekulle och cyklade omkring på lederna och stigarna för en sisådär 20-25 år sedan, och bor numera 5 mil från kullen.

Platsar en halvfet hypernybörjare för en sådan här tur, eller blir man stenhårt mobbad för sin tafathet på cykeln och den mindre passande och bra cykeln, eller kan man (om det passar kalendern) haka på?

John P

Tiki skrev:
> Det lät som Elin blev sugen på att norpa en
> bäddplats. Fast ingen Elin utan Bruse antar jag?
> Kanske de ska boka in sig i TnT:s stuga... Nåväl
> vi hinner lösa de där funderingarna under någon
> tur innan dess.
>
> /Jonas

Elin åker ju från Karlstad, och jag från Stockholm. Så jag får ragga skjuts från Stockholm... blink blink. Och en kojplats nånstans. Som du säger, det löses under tiden.

JPL: Det är klart du platsar. Bara du har roligt på cykeln i skogen så skall det nog lösa sig. Det brukar efterhand delas upp i lite olika grupper så det är bara att haka på den man tycker matchar sitt tempo bäst.

Hoppas vi syns på kullen

/Erik

JPL: Givetvis platsar du. Tempot brukar vara hanterbart för alla deltagarna och teknikaliteterna njuter vi gärna en extra stund av. I regel brukar det finnas några med svetto-ambitioner (de får köra medsols på lördag) och sedan finns vi övriga som finner mera glädje i att vi lyckas ta oss runt, inte i hur fort det går...
Ett förslag, även om du bor i närheten, är att försöka delta i kvällsgemenskapen lördag. Det är en inte oviktig del av KK-äventyren - grillat och kanske lite bira för de som är lagda åt det hållet. Trevligt och klart stimulerande inför både söndagens cyklande och fortsatt Happy-gemenskap.

Curt

Tack för de betryggande svaren, får väl överväga och kolla kalendern.
Och den som mobbar mej, kommer att se mej kissa i dennes drevkasset... :-)

the_TnT: 6h i sadeln vet jag inte, men på sadeln hoppas jag....åtminstone är allt väl så länge sadeln inte är i mej... Att fixa KK är nog inga problem generellt, jag har ju garanterat fler timmar totalt i/på sadeln på kullen än de flesta andra kommer ha inom flera år....även om minnet har tappat de flesta inofficiella stigarna som finns på kullen ;-)

Ett tips från bygden vad gäller mat utöver pizzerior, om någon vill äta betalmat tex fredag kväll om man nu inte cyklar på em/kvällen fredag:
1. Forshems gästgiveri (3 km från Hällekis) som ni passerar när ni kommer från "götenehållet".
2. Carinas kök o bar (i Hällekis), har även pubkvällar men inte garanterat vid rätt datum.

/John P

Kul med lite alternativa matställen. Beroende av resväg kan nog en del vara ganska intresserafe av det lokala utbudet.

Vad gäller fredagscykling brukar det alltid vara några glada caballeros som vill ta en tur i pannlampans sken. Samtidigt är vi säkert några andra som ägnar fredagskvällen åt umgänge och "kolhydratladdning" - en del tycker att två dagars cykling är vad kroppen behöver, inte mer....

Curt

Tillbaka
Topp