Happy mer eller mindre jämställt med tiden?

Johan S

Ny medlem
Nu i tider av jämställdhetsplaner och andra åtgärder som ska påverka samhället att verka för lika värde oavsett kön, etnisk bakgrund och sexuell läggning så skulle det vara kul att veta hur happy har utvecklat sig. Det man skulle fråga grupper som är i minoritet på happy är:

- Känner sig vem som helst oavsett kön, etnisk bakgrund och sexuell läggning sig välkomna här? Till exempel: Ni kvinnor som är inreggade på happy: Tycker ni att ni kan göra inlägg på samma villkor som männen utan att känna att ni måste justera dem för att undvika sexistiska påhopp? Har ni någon gång eller några gånger känt att ni vill avregga er med anledning av att ni känt er kränkta på grund av ert kön? Andra exempel på fråga till den homosexuella minoriteten (uppskattningsvis är över 10% av den svenska befolkningen homosexuell): Kan ni känna er kränkta på grund av er sexuella läggning genom trådar och inlägg som görs? Upplever grupper som för närvarande befinner sig i minoritet att de på något vis blir utsatta för trakasserier såsom rasistiska eller sexistiska "skämt" osv?
- Finns det bland happyiter en generell uppfattning om att man på forumet vill verka för en större öppenhet och tolerans för människor som inte är som man själv? Det vill säga: Vill vi själva att det ska bli mer jämställt och en större respekt för varandra som människor med de olikheter/likheter vi bär på?

Slutligen den viktigaste frågan, kanske: Hur har utvecklingen sett ut över de två åren som happy har funnits, har detta forum blivit mer eller mindre öppet och tolerant för minoriteter? Känner man sig mer eller mindre välkommen här utfrån sin minoritetsbakgrund?

Jag tar själv inte ställning i de olika frågorna, är enbart nyfiken delvis därför att jag själv tillhör gruppen "svensk, heterosexuell man" och vill veta mer om hur andra grupper har det och upplever tillvaron.

Det här är kontroversiella frågor och jag uppmanar folk att vara varsamma mot varandra i sina inlägg. Bli inte ovänner, överreagera inte på klumpiga forumleringar och ogenomtänkta inlägg. Det kommer förmodligen upp några inlägg som kan uppfattas på det ena eller andra "upprörande tokiga" sättet. Försök att överse med att det finns människor inte tycker som man själv och därför kan det vara bättre att försöka förstå deras utgångspunkt och synpunkt istället för att attackera dem personligen. Alla kan lära av varandra om man bara öppnar ögon och öron till räckligt mycket: Var ödmjuka! Spåra inte ur, jag litar på er! Tack.

vete skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla bögar är homosexuella!

Ja konstigt skulle det ju vara annars!

/Fredde

vete skrev:

Inte ens ett fånigt inlägg som saknar betydelse kunde du få rätt... De kan vara bisexuella också...

vete skrev:

master.jpg

Nej, då är de inte bögar. Då är de bisexuella. Bögar är just homosexuella män.

Bögar = män som gillar män. Utesluter inte att de också gillar kvinnor.

Cykelfanatiker = människa som älskar cyklar. Utesluter inte att de också gillar bilar.

Nog för att urspårade trådar ibland kan vara roliga, men detta måste ändå vara den mest respektlösa jag sett på väldigt länge. Johan S ställer en seriös och bra fråga och ni börjar en helt meningslös diskussion på dagisnivå. Skärp er nu för fan... Skicka PM med trams om det är så jävla roligt.

Nej.

-Homosexuella kan vara män eller kvinnor. De tänder på SAMMA kön. BÖGAR är manliga homosexuella/FLATOR är kvinnliga dito.

-Bisexuella tänder på BÅDA könen.

-Heterosexuella tänder på MOTSATT kön.

Kolla på http://www.rfsl.se/?p=331

Sjukt dålig liknelse med cyklar.

:)

Jag erkänner att jag inte borde skrivit sådär från början. Jag ber om ursäkt och lämnar härmed tråden.

Glöm den föregående diskussionen, ämnet Johan skriver om är faktiskt angeläget. Hoppas det går att starta på nytt.

Nejnej nej, ingen behöver försvara mig, men tack ändå. Jag har varit med här i snart två år och vet ungefär hur olika typer av trådar utvecklar sig... Jag är djupt medveten om att bli betraktad som "we shall overcome"-tönt, det hör till denna typ av frågeställning. Är dock förvånad över att ingen hittills sagt "ditt j-vla aschel, är du bög, eller?" så även den biten kunde bli avklarad. :-D

Nu ska jag till vårdcentralen för jag är sjuk. Sköt nu om denna tråd varsamt..

Ja inget mer larv nu. Medan Johan är borta så springer vi omkring i hjulen, bökar i spånet och äter medicinen så att vi kan svara korrekt i den här frågan.

chemicals.jpg

Det gäller ju att rätta in sig i ledet så att man inte sticker ut. Jag vet! vi ringer feministas och låter dom bedömma dethära, dom är ju såna hypergrymma feminister som kan dethära, å kissa på biografer osv.

Jämställdhet = bra, grabbighet = dåligt???????? får jag min kaka nu?

Det är väl självklart att det skall vara jämställt så gott det går men det är tydligen en känslig fråga se bara på alla reaktioner ovan :)

Kunde vi inte ha sparat den här tråden till i övermorrn eller så? Vi har ju redan Berlintråden som ett jättebra upplägg för "dagens bråktråd"!

David försöker bara klanka ner på den här tråden av ett enda skäl.

Han har kränkt mig DAGLIGEN sen det här forumet startades!

Förlåt att jag skrattar. Det här är ett helt hopplöst gäng tramsputtar.

Johan, jag förstår vart du ville komma men Happy är som det är, och jag förstod att det skulle bli den här utvecklingen så fort jag läst ditt första inlägg. Jag tror nog att du får svårt att få ordentlig respons för din frågeställning.

Annars är min uppfattning att Happy är ganska tolerant som forum. Språket är vårdat och kränkningarna är få. Det är värre på andra ställen, men det betyder inte att det inte kan bli bättre.

Det går dessutom en ton av lättsam humor genom hela forumet, inlägg som upplevs alltför högtravande riskerar alltid att få extra mycket oseriösa svar.

.

Se vad B-O skickade till vig via PM, ska det behöva vara såhär?

"Från: Bianchi oskar
Till: örgelgörgel
Datum: 2005-08-30 14:49

Hej ditt bögkräk, hade iget o göra så jag säger dethär till dig :P

BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG BÖG "

Hum, ja det va ju lite omoget o pubertalt kan man tycka. Vem är snubben på bilden i inlägget ovan förresten, känner igen honom?

the_TnT skrev:
> Jag tror -och hoppas- att de som vantrivs mest på
> det här forumet är homofoberna...

ja, på dom bara...

42a420293bede.jpg

iMats skrev:
> ja, på dom bara...

Har vi någon mysig bild på Skogling också?

Här är en till;
TnTjomper1.JPG

Åh, ja! Tobbe/Frost kan du inte plocka fram bilden på mig och Johan Dewe (?) när vi cyklar genom skogen på Sörmlandsleden hand i hand? Jag har fortfarande inte sett den och det var så romantiskt och allt!

42Hz skrev:
> Vad fan! Vi homofober skall väl inte behöva känna
> oss förtryckta!? ;

Jag trivs rätt bra ändå, är man homofob och hjulfetishist så tar det ut varandra. 3:Op

Oj, ber om ursäkt. Jag glömde bort er homofober som minoritetsgrupp! Hoppas att ni känner att någon respekterar era synpunkter. Förresten, är det inte jobbigt nu att var kompis med Tobbe när han och jomper har kommit ut!!:-DDD

Jag som tjej känner mig alldeles tillfreds här på forumet. Har aldrig fått några sexistiska komentarer, vilket jag faktisktr ibland väntar mig eftersom jargongen är som den är här på forumet. Om jag ska ta det som en kränkning eller inte vet jag faktiskt inte... ;o)
Hoppas att jag talar för alla tjejer när jag säger att vi blir accepterade och respekterade när vi försöker säga något seriöst, iaf lika mkt som de av de manliga könet blir det.

Puuhhhhhhhhhhhh............ ;)

edit: skall uppfattas som lättnadens suck :)

Senast redigerad av en moderator:
Som varande representant för en ännu inte nämnd minoritetsgrupp så vill jag säga följande: folk på det här forumet har avstått från kränkningar när jag postat om avvikande cyklar. De flesta av mina inlägg har bara sjunkit som blysänken under tystnad, vilket troligen indikerar intressenivån för liggcyklar i terräng. Det är faktiskt en indirekt kränkning!

Seriöst: Som en rätt gammal Internetanvändare som postat i många olika sorters forum förvånas jag ständigt över vilken god stämning som härskar här. Men frågeställningen är viktig, speciellt vad gäller traditionellt förfördelade grupper. Evelina*s inlägg visar förhoppningsvis att det här forumet fungerar rätt bra för kvinnor. Det gör inte alla sport/hobbyinriktade svenska forum.

LÅgflyga: Nej det är ingen kränkning, det är bara ointresse. Alla behöver inte vara intresserade av allt, det är en rättighet att få visa intresse inte en skylldighet....

Ang den ursprungliga frågeställnignen så: Alltså, jargongen på Happy är som den är. Det blir så när män i olika åldrar samlas, IRL eller On Line spelar ng ingen roll. Ja, jag skriver män för dom flesta som hänger här är trots allt män.

De kvinnor som vågar sig in ska givetvis mötas med respekt, samma respekt som om man träffat personen IRL. Men att bli jämställdhetsfixerad är bara att bädda för problem. Det finns alltid de som blir militanta i sådana här frågor, vare sig de är mot eller för... Bättre att låta något som verkar fungera, om man ska tro evelina* vilket vi nog ska..., vara som det är istället för att genom konstgjord andning försöka ändra det till något annat.

Den dagen för många på Happy blir respektlösa mot varandra kommer jag vandra vidare...

Tillbaka
Topp