[happy provar]Giant Reign

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Är inte Reign lite lik Crescent Edge?

1955455798.jpg

vadå
"Intrycket så här långt är att det är lika svårt att ta sig fram i djup snö med Giant Reign som med någon annan cykel. Nu väntar vi därför på att snön ska försvinna så vi kan prova den på riktigt."

Är den verligen lika hysterisk som en Giant NRS på löst underlag? Och jag som hade hoppats på att det fanns en frälsning från dessa smala, lösa stigar, som jag kör runt på den här vintern. Hur uppför sig Reign på lösa stigar jämför med era övriga cyklar?

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur uppför sig Reign på lösa stigar jämför med era övriga cyklar?

Det var främst oxr och Reign som låg och sprattlade på backen när vi var ute ett gäng. Däcken var helt värdelösa i snömos. Det blev inte bättre av lång styrstam och smalt styre direkt.

the_TnT skrev:
> Robert skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur uppför sig Reign på lösa stigar jämför med
> era övriga cyklar?
>
> Det var främst oxr och Reign som låg och
> sprattlade på backen när vi var ute ett gäng.
> Däcken var helt värdelösa i snömos. Det blev inte
> bättre av lång styrstam och smalt styre direkt.

Skulle den få vettigare geometri om man satte en high-riser. Enligt vissa tester verkar Giant ha XC-ambitioner med en relativt framåtlutad sittställing. Det skulle vara kul att få reda på om Raignen är modifierbar med enkla medel eller om den bara är en hopplös hybrid mellan XC och Freeride.

oxr skrev:
> HappyMTB-redaktionen provar Giant Reign.
>
> Läs artikeln

Vad roligt!
Jag ser fram emot ert utsvävande reportage, när det blir färdigt.
Slit ut den ordentligt o glöm inte att roligt under tiden:-)

ha det
Jan

Robert skrev:
> Skulle den få vettigare geometri om man satte en high-riser.

Jag testade bara några minuter, men en kortare styrstam och ett bredare styre skulle verkligen inte sitta fel. Men jag gillar brett, har 685 mm styre själv.

Lekeberg skrev:
> Är inte Reign lite lik Crescent Edge?
>
>
snarare creschit som är mer likt Reign

Lekeberg och Deore XT: Nej, Reign och den där Crescenthojen är inte speciellt lika, mest beroende på länkaget/brist på länkage. Får jag rekommendera en vit käpp?

Jag tycker testkonceptet är bra, men idén att posta kommentarer i den här tråden är rätt kass, eftersom trådenbesudlas med en mängd inlägg om ditten och datten. Relevans kommer bli svårt att hitta utan att läsa alla inlägg. Ni borde istället uppdatera sidan som ni länkar till tycker jag. Det minsta man kan begära är väl att ni lägger upp pris, specifikation, vikt och geometri så länge?

Westman skrev:
> Jag tycker testkonceptet är bra, men idén att
> posta kommentarer i den här tråden är rätt kass,
> eftersom trådenbesudlas med en mängd inlägg om
> ditten och datten. Relevans kommer bli svårt att
> hitta utan att läsa alla inlägg. Ni borde istället
> uppdatera sidan som ni länkar till tycker jag. Det
> minsta man kan begära är väl att ni lägger upp
> pris, specifikation, vikt och geometri så länge?

Artikeln kommer att uppdateras efterhand, den här tråden handlar väl kanske mer om testet än cykeln så den får "besudlas" till viss mån.

Vikt och alla andra specar har väl tillverkaren på sin hemsida?

rikard skrev:

> Artikeln kommer att uppdateras efterhand, den här
> tråden handlar väl kanske mer om testet än cykeln
> så den får "besudlas" till viss mån.
>
Ok, bra synpunkt.

> Vikt och alla andra specar har väl tillverkaren på
> sin hemsida?

Viktuppgifter finns nästan aldrig. När du läser ett test av en cykel i en tidning, skulle du inte bli lite frustrerad om de inte kostade på sig att skriva ut specen och kommentera den, utan nöjde sig med att säga att det står på tillverkarens hemsida? Jag tycker det är skönt att läsa en helhet, alltså så mycket information samlat på samma ställe som möjligt, därför tycker jag att ni bör inkludera sådan information.

Westman skrev:
> Viktuppgifter finns nästan aldrig. När du läser
> ett test av en cykel i en tidning, skulle du inte
> bli lite frustrerad om de inte kostade på sig att
> skriva ut specen och kommentera den, utan nöjde
> sig med att säga att det står på tillverkarens
> hemsida? Jag tycker det är skönt att läsa en
> helhet, alltså så mycket information samlat på
> samma ställe som möjligt, därför tycker jag att ni
> bör inkludera sådan information.

Det stället borde iofs vara just tillverkarens hemsida. När jag läser tidnignstester blir jag rätt irriterad på när de tar upp värdefullt spaltutrymme med att repetera sånt som redan står på tillverkarens hemsida.

Men happys tester kommer inte att vara som andra tester, så vi får nog vänta och se bägge två på hur det blir när testet är klart.

Men om du skriver ihop en komplett spec och messar den till oskar så kan han säkert lägga in den i testet nånstans. =)

Jag är väldigt sugen på att skaffa mig en Reign faktiskt. Funderar på att köpa mig en nu till våren.

En kommentar - den är bestyckad med en Nixon dämpare som standard eller hur? Jag är dock lite tveksam till att köpa en cykel med en Nixon eftersom många(?) har haft problem med den. Både här och på mtbr har det rapporterats om Nixon problem om jag inte missminner mig.

Vad har ni för ideer om andra dämpare? Skulle det funka med en Pike, eller kanske en Pace? Om man bestyckar den med en Fox 36 blir vinklarna lite väl slacka då eller är AC måttet ungefär detsamma?

Input mottages tacksamt! :-)

Mvh

/AWi

Här är en liten lista jag råkade ha liggande:

Axle to crown, mått i mm:
Fox Float 130			501
Fox Vanilla 130			501
Fox Talas 130			501
Fox 36				535
Manitou	Minute			505
Manitou	Nixon			518
Manitou	Splice			505
Marzocchi All Mountain 130	522
Marzocchi All Mountain 150	542
Marzocchi Z1 150		539
Pace RC40 XCAM			509
Pace RC40 Fighter		530
Pace RC41 XCAM			509
Pace RC41 Fighter		524
Rock Shox Pike			518
Rock Shox Revelation		508

Bumpar min fråga här lite, vad är det för prisklass på den/dom? Finns det någon uppgift på det än? (Gärna komplett..)

Senast redigerad av en moderator:
TCM cykel har svenska listpriser på de olika Reign modellerna. http://www.tcmcykel.se/

Vilken modell är det som Happy testar; Reign 2?

Fox 36 - 535mm
Nixon - 518mm

En skillnad på knappt 2 centimeter - gör det någon större skillnad i geometrin på cykeln? Främst gaffelvinkeln då ...

Undrar,

/AWi

Enligt en test i MBA (September 2005) så väger Reign 14,7 kg (32.5 pounds).

I samma test sopade Reign (2) banan med konkurenterna som var:
* Cannondale Prophet 800
* Fisher Cake 2 DLX
* GT i-Drive 5 2.0
* Kona Dawg Dee-Lux
* Marin Rock Springs

Ska bli spännande att se vad Happy's testpatrull kommer fram till.

fox: Pedalogerna har den för 23 995. ( http://www.pedalogerna.com/product_...d=500&osCsid=62d9ad2c13ced5d9f8dd78be4cc72495 ) Säkert mycket billigare från Düskland.

Jag har funderat på att skaffa Reign länge nu, men jag har känt att jag velat testa den på snöfri mark innan jag slår till.
Ska bli intressant att höra era utlåtanden om cykeln, och då framförallt om saker som är mer svårfixade än styresbredd och styrstamslängd; hur känns ramen, hur funkar gaffel/bkdämp, är hjulen tåliga....

;-)
Många felstavningar...(lätt hänt att byta plats på g och i)men självklart är jag smickrad av funderingarna om hur jag uppför mig på lösa stigar... Dock så ser Regin's Giant ut så här:

Bilagor

• TCR1.jpg
    TCR1.jpg
    47.6 KB · Besök: 81
Tillbaka
Topp