[Happy racer] sönd. 10.00 Franssons

paprikan

Medlem
På söndag kommer värmen och det firar vi med en 12 mils runda.

Vi startar kl 10 från Franssons och jag tänker en tur norröver. Franssons - Kungälv - Lilla Edet - Ödsmål - Stenungssund - Kareby - Franssons.

Det är rätt flackt och tänkt snittfart är 32 km/h.

Hoppas många subbare och andra vågade dyker upp.

Fika - tja inte mig emot!

Vi ses!

Patric

Lisis, kom dit kl 10 och rådda en egen grupp så kör vi samma tur men med två olika snittfarter!

Kul när alla vårglada racer happyiterna letar sig fram ur de mörka källarvråna....

Nja, söndagar så är det morgonturer som gäller, jag har simskola med kottarna efter lunch. Lördagar är bättre.

Men vi har långväga gäster denna helg, ej PK att överge en gammal barndomsvän för cykelträningen, så det får bli en morgon- samt efterjobbet-tur imorgon fredag och en kvällsrökare på måndag som kompensation.

Däremot nästa helg så ska jag köra så det ryker med alla subbisar : ) Inbokat, redovisat och genomklubbat hemmavid.

Fika åt mig med.

paprikan skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi startar kl 10 från Franssons och jag tänker
> en tur norröver. Franssons - Kungälv - Lilla
> Edet - Ödsmål - Stenungssund - Kareby -
> Franssons.
> Patric

Du får ta å skapa en tur i BRT. http://bikeroutetoaster.com/ så vi kan hålla koll på höjdkurvorna och alla korsningar.

Det kommer bli kanonbra det här :D

Ulrik, kanske är jag för trött, kanske är jag en idiot - lyckades dock inte spara ner min BRT fil över söndagens tur i rätt format.

Insåg dock att min tänkta plan blir över 14 mil. Kortade ner den mellan Lilla Edet och Ljunskile vilket gjorde den till knappa 13 mil, men en mil mer eller mindre har väl aldrig gjort någon skada. Det skall bli varmt och våra ben mår bra av distans.

paprikan skrev:
> Ulrik, kanske är jag för trött, kanske är jag
> en idiot -

Efter att ha känt dig i drygt 25 år tror jag på det sistnämnda...

Jag kommer också.

/Jonas

Jag kommer, ska se om benen funkar på platten denna gången. Sist funkade dom bäst i backarna, hur det nu kan hänga ihop?!

Ses på söndag!

Enar

Jag har nu lagt upp en lite lugnare & kortare runda som blir ca 9 mil, mot kungälv, karbey, utåt havet och kornhallsfärga. Men möjlihet till avkortning.

Lisa

Kommer! Ser fram emot en lugn runda för att njuta, inte sugen på slå snitt rekord för sässongen.
Gärna en snabbfika då det fortf är lite kallt och vill hinna hem lagom till 14:30 för cyklingen eurosport.

Mvh Robin

Jag har några olika söndagsrunde-alternativ att välja bland men nedanstående verkar avgöra för happys del. Jag ser fram emot att se Robin cykla lugnt och inte sikta på rekord. :-)

hajtand skrev:
> Ser fram emot en lugn runda för att
> njuta, inte sugen på slå snitt rekord
>
> Mvh Robin

Robin vi ser till att vara hemma 14.30, tempot avgör fikats längd. Håller vi 32 i snitt är vi hemma 14.30 med en snabbfika.

Eze, din backform la du väl grunden till på Mallis, det finns väl inga längre sträckor där med plattkörning?

Jonas - erkänner allt, förutom att vi skulle kännt varandra 25 år!

Leo - lycka till på Aktivitus - kör sönder utrustningen!

paprikan skrev:
> BRT och jag tycker inte samma
> om Marieholmsbron, jag vet att man kan cykla över
> den men inte BRT.

Kan man inte stänga av follow road funktionen? Det kan man på gpsies som jag brukar använda. Då är det bara att rita på fri hand när man vet bättre än kartan.

0range skrev:
> Är det nån som inte får "Timout retrieving
> route information" på BRT?

Funkar fint för mig.

Uh 14 mil, lååångt.., kan man inte "gena" lite tidigare innan Lilla Edet, vid Västerlanda, genom Mjösund så får man ner rundan till ca 12 mil. Någon som vet om det är asfaltväg där?

SteffoN skrev:
> Uh 14 mil, lååångt.., kan man inte "gena" lite
> tidigare innan Lilla Edet, vid Västerlanda, genom
> Mjösund så får man ner rundan till ca 12 mil.
> Någon som vet om det är asfaltväg där?

Är 14mil fööööör lååångt för orken eller är du rädd att vi ska köra för långsamt så du inte hinner hem i tid?

Det är asfalt hela vägen förbi Mjösund.

Vi kör på steffos alternativ om gruppen vill. 12 mil har blivit en norm här på Happy så även den här rundan borde väl haman där.

Steffo, kan du lägga ut ditt förslag?

0range skrev:
>
> Är 14mil fööööör lååångt för orken eller
> är du rädd att vi ska köra för långsamt så
> du inte hinner hem i tid?

Båda, framförallt det första.....

Så här var mitt förslag:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/Happy-Tour-de-Nord

Ignorera att jag dragit turen över Angeredsbron, vi kör på orginalplanen över Marieholm och genom Bäckebol.

/Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror det är så här ni menar.
Längd:128km
BRT: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=116979
svartedalen_kort.JPG ht=647

Har knappt åkt något i år så jag vet inte om jag vågar mig på 13 mil, har ingen aning om vilket tempo jag skulle fixa heller. Förresten, har ni glömt helt att det är Paris-Roubaix på söndag? Börjar vid 14:30.

Åh, vad jag vill med. Men helgen får jag ägna åt sociala aktiviteter.

Kompenserade det hela med att dra en 8-milare efter jobbet idag. Utgick från Mölndal (där jag jobbar) och körde Lindome-Hällesåker-Hällingsjö-Rävlanda-Hindås-Härskogen-Lerum-Olofstorp.
Allt var fina fisken och livet lekte med bra snittfart ända tills Rävlanda. Där hängde elaka, svarta regnmoln och siktade in sig på mig.
I slakmotan från Rävlanda till Hindås så var det någon regngud som releasade all fucking fury över mig och det vräkte ner, lite hagel också och lyckan var fulländad. Jag hade givetvis kortbyxepremiär dagen till ära, tunn tröja med vindväst, kortfingrade handskar m.m. och det bet fint då temperaturen på några minuter gick från 11-12 grader till 3-4 i regnet. Det vara bara att pumpa på för att hålla värmen : )
Händerna tinade sen upp i Härskogen igen...
Sen hade jag kasst med kolhydrater med mig (en öppnad och halvsugen energigél sen i onsdags...) så i Lerum gav jag upp försöket att hålla snittet över 32 och dog en aning. Men hade ändå snitt på 31 då jag kom hem : ) Jag tackar den goa nordvästliga vinden längs Hällinsjövägen för det.

Totalt blev det 11 mil idag (har 3 till jobbet också) - nästan en Happystandard alltså : )
Veckans totala summa blev 28,5 mil. Påt igen nästa vecka.

Återigen: Kör hårt på söndag boys!

Leo skrev:
> Hemma efter Aktivitus, ska ladda med en stooooor
> lasagne nu. :-) Siffror kommer ikväll...

Väntar med spänning!

Eftersom du tog dig till Aktivitus får väl jag göra detsamma.
Ser fram emot 12 månader på trainern...
/Peter

Leo skrev:
> Hemma efter Aktivitus, ska ladda med en stooooor
> lasagne nu. :-) Siffror kommer ikväll... Ses
> imorgon!
>
> /Leo

PeterA skrev:
> Eftersom du tog dig till Aktivitus får väl jag
> göra detsamma.
> Ser fram emot 12 månader på trainern...
> /Peter

Du kommer bli livsfarlig när du kommer ut på grönbete om ett år ;-)

paprikan skrev:
> Det är rätt flackt och tänkt snittfart är 32
> km/h.
>
> Hoppas många subbare och andra vågade dyker
> upp.

Tyckte jag lät som en bra uppladdning inför Hisingen runt, men fram till Kungälv (där jag släppte) vart det mest sub 8 träning av belgisk klunga. Som tur var så kom Lisis grupp strax efter så jag hakade på dem istället. Gissar att ni hade en grymt kul runda i det grymma vädret och ser fram emot bilder och rapporter.

Paprikans 32 tempo är nästans som Leos, ligger man under 32 i snitt så måste man öka. oavsett motvind och backar. Kul men jävligt jobbigt :D

Tack alla för en bra cykeltur.

lite data
Distance: 119.28 km
Elevation Gain: 762 m
Calories: 2,400 C
Avg Temperature: 14.5 °C
Moving Time: 03:34:15
Avg Moving Speed: 33.4 km/h
Max Speed: 70.3 km/h
Avg Moving Pace: 01:47 min/km
Best Pace: 00:51 min/km
Avg HR: 152 bpm
Max HR: 176 bpm
Avg Bike Cadence: 79 rpm
Max Bike Cadence: 146 rpm
Avg Temperature: 14.5 °C

Skrmavbild-2010-04-11-kl.-.jpg ht=165

Skrmavbild-2010-04-11-k-01.jpg ht=357

Nu ska jag slöa för resten av dagen.

Det blev en riktigt genomkörare för mig. Tror jag skulle mått bra av att ha sportdryck i flaskorna även efter stoppet på statoil för när vi kom till Kungälv så gick det rätt snabbt utför och jag fick släppa strax efter. Gick in i något limp-home läge och lyckades ändå ta mig hem med ett snitt på 32 km/h.

Tack du som tappert försökte ge mig lite draghjälp när jag tappade, men trots lite hjälp så höll det inte så länge :)

Tack alla för en bra runda! Nästa gång skall jag ha några nöd-gels med mig så kanske jag kan hänga på ända hem. :) Nu skall jag ut i solen och ligga heeelt still, mmmm..

Tack för en bra runda.

Blev tyvärr tvungen att släppa strax efter fikat på Statoil då benen inte ville mer..;)

Tempot sjönk när jag körde solo tillbaka men hamnade ändå strax över 30

Må väl!
/PA

Sådär, då har man tvättat såren (ja, det sved) och ätit lite. Ingen höjdare att gå ner i backen i rondellen i 35 knyck, pga oljespill på vägen. Ett par redig skrapsår (ni slipper bilder) både på ben/knän och växelhandtag/pedal blev notan, nåväl hoppas detta var årets vurpa redan nu.
Annars var det årets bästa tur va? Kanske lite väl mycket vind ibland men bra träning inför Hisingen Runt och benen kändes pigga, verkar som Aktivitus schemat funkar...

Lite bilder:
leo.jpg ht=544

Hmm vem var detta nudå...

20100411435_M.jpg ht=544

På väg mot Ucklum, äntligen medvind!

20100411433_M.jpg ht=600

Fräckaste hjulen! Denna bild borde ge lite rabatt va, Markus... ;)

Riktigt kul runda idag, fint väder och massor av cyklister. Bra kört alla, ses på onsdag kväll på landsvägen igen. :-)

/Leo

ps. här kommer lite data:

trip dist 119.07km
ride time 3.35.17
avg speed 33.10km/h(33.4 fram till Marieholmsbron)
max speed 67.00km/h
trip alti 700m
max alti 123m
avg climb 2%
max climb 7%
temp ca +14 till +17C

snittpuls 135
maxpuls 179

karta100411.jpg ht=522

Totalt 119,768km

banprofil100411.jpg ht=440

Total klättring enligt FRWD 774m

Mötte snabbtåget på Ellesbovägen, gissar jag. Såg Gabbeon i alla fall, men övriga ansikten svischade förbi för snabbt. Strax efter tätklungan kom två till som såg ut att ha släppt (en hade blå jacka), och ytterligare kanske 4-5 minuter senare kom en kille med rödsvart jacka som såg riktigt trött ut (killen, inte jackan).

Jag körde i stort sett samma sträcka (fast år andra hållet), men med ett snitt på knappt 28 km/h...
Jag tror dock min runda var behagligare. Värme från start, och rak medvind från Västerlanda ner via Diseröd, Kungälv och Kärra.

Årets tur! Helt grymt väder och en massa sköna cyklister. Tänk att det gick att cykla så fort och att det kändes så lätt i denna vind som verkade komma från alla håll och kanter. Medvinden på slutet var dock välkommen.

Kul med en massa nya ansikten. Det är tråkigt när man blir tvungen att släppa tåget och få en solo körning hem men det är just de passen som hjälper en att flytta fram mentala barriärer. Jag har varit där många gånger men det har också lärt mig en massa om att kunna köra med mjölksyra benen och att inte vara rätt för farter som normalt kanske är för höga.

Så alla ni som fick släppa, fortsätt hänga på, ni kommer orka med längre och längre för varje gång! Ju fler vi är ju roligare får vi och ju lättare blir det.

Alla ni som orkade - grymt bra kört! Ses på onsdag! Och inte minst nästa helg då det är träningshelg.

Skönt att det gick bra Steffo, lurigt med oljan i rondellen.

Tillbaka
Topp