[Happy Ride] - Floda AM-bana

Matthias87

Aktiv medlem
Då dom jag cyklat med innan inte kör så mycket AM längre, så tänkte jag ragga nytt folk att cykla med, och bjuder därför in till Happy Ride här i Floda.

Tänkte jag skulle kolla om folk är sugna på att haka på och köra på våran AM-bana vi byggde här i vintras. Har inte koll på exakt hur lång slingan är, men en bit över milen iaf. Det är bitvis väldigt teknisk cykling, en del hopp och mycket goa berms osv, men finns oftast enklare alternativ runt dessa delar, så borde inte vara några större problem. I värsta fall kan man ju leda förbi detta. Det är väldigt mycket upp och ner, ca 300-400 höjd- och fallmeter tror jag, så man får vara beredd på att trampa en del. Blir nog till och med en del leda uppför, pga alla hala löv nu.

Rekommenderad hoj är väl allt från XC- till AM-hoj, beroende på om man vill köra de svåraste grejerna eller inte. HT fungerar finfint då det till stora delar är ganska fina stigar.

Tänkte köra nästkommande hyfsat torra dag, då banan är för brant både uppför och nerför för att cykla när det är för blött.

Här är lite filmer på delar av AM-banan. Dock kör vi här med DH-hojar, men det går lika bra med AM-hoj.

Så, är det några som är sugna på att haka på?

/Matthias

Ser kul ut, jag är sugen och kan nog ta med några "stassingar" till!

Behöver få tillbaka mitt cykelställ bara, om det ska vara lerigt så att man inte kan ta hojarna inne i bilen. Och det får jag nästa helg. Iofs kan man kanske åka pendeltåg? Fast det går väl också sådär om man är svinlerig. Så torrt väder vore fint! :)

Ser riktigt fint ut! För mig som är alingsåsare så är det dessutom nära o bra. Bara jag kommer loss hemifrån, så kommer jag gärna!

Hej Matthias,

Jag skulle gärna hänga på om jag bara har möjlighet när det blir av. Jag tror dock
att det blir svårt att vänta på en "torr" dag nu, möjligen en dag med uppehållsväder.

Du är annars väkommen att vara med på söndag, blir en 3h tur med start (och mål)
vid Vattenpalatset i Lerum. Jag lägger upp den imorgon på Happy.

/Morgan

Jag följer gärna med! Dock har man ju som vanligt alltid 3 helger uppbokade framöver... Köra söndagen den 4:e november? Hade varit riktigt kul när man annars bara kör Änggården.

Morgan: Kan nog stämma. Vi får kanske köra när det är lite blött, men då får folk vara beredda på att det blir en del leda, främst uppför. Iofs brukar ju happyfolk vara rena traktorerna uppför jämfört med mig.

Kalas! Har precis köpt mig en AM bike...passande! Bor i Gråbo...så geografisk är det kanon. :D
Blir det nåt i helgen?
Tänkte ge mig ut på Happyride och bekanta mig med Lerums gänget på söndag.

Dumt nog fullt uppbokad två helger framåt, men om ni tänkt köra mer efter det hakar jag gärna. Har spanat in banan, vore kul att få guidning hur man ska köra för att hitta "den röda tråden" :p

/Kalle

Fasen vilken underbart härlig bana, ungefär hur mycket fallhöjd har ni att tillgå från högsta till lägsta punkten?

Senast ändrad:
Robert: Om du ska köra de största hoppen/droppen så är fullface att rekommedera, annars är det lungt med vanlig.

ErikH: 60 meter ungefär. Banan slingrar sig både upp, ner, fram och tillbaka :P

Ser otroligt härligt ut. Jag hänger gärna på, släng gärna ut en blänkare på "mountainbike i lerum" också, då får man ett mail som påminnelse när det dags. Nu när det börjar bli mörkt tidigt passar helger mig bäst. Ett alternativ är ju att slå ihop Matthias initiativ med Morgans stående söndagstur och så kör vi en ordinarie söndagstur på Uddaredsberget. Morgan gilar ju i och för sig inte att köra samma stig 2 ggr samma säsong men att döma av filmerna så skadar det nog inte att köra en del partier mer än en gång. Tummen upp från Ritter

Jo, vi skulle ju kunna slå ihop turerna. Upp till Morgan!

Då får man väl hoppas att folk inte blir besvikna, så att inte söndagsturen blir förstörd. Vill påminna om att banan är ganska teknisk och väldigt intensiv. Mycket upp och ner och inte så mycket på platt mark.

Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, vi skulle ju kunna slå ihop turerna. Upp till
> Morgan!
>
> Då får man väl hoppas att folk inte blir
> besvikna, så att inte söndagsturen blir
> förstörd. Vill påminna om att banan är ganska
> teknisk och väldigt intensiv. Mycket upp och ner
> och inte så mycket på platt mark.

Det låter som en tur med Morgan. Så här såg förra veckans Lerumstur ut på höjdkurvan,

HimalyaturLerum.jpg

Jag hänger gärna på. Lägg bara in en tråd om det.

Då kör vi på lördag! Ska bli kalasväder! Klockan 10 vid Floda Station tänkte jag. För dom som känner till Uddared så kan vi mötas 10.10 vid Björnbärsvägens hållplats. Mitt nr är 0768-382895, om man skulle behöva nå mig.

/Matthias

Hur tar man sig från GBG till Floda, utan bil..vill inte cykla :P

Edit: efter kollat på filmerna tror jag att vill byta till flats innan jag kör den turen..men cudos till det schysta bygget och bra cyklingen!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp