[Happy ride] Genarp

[Happy ride] Genarp
@Alvar: Om du känner du dig plötsligt rik (eller inte har en CNC maskin) så kan du ju alltid beställa en Troute light...
http://troutie.com/

eller ta första steget till ditt eget bygge genom att köpa LED drivare,

http://www.taskled.com/

tigga en Cree LED sample från denna australiensiske elektronikdistributör

http://www.cutter.com.au/

och avslutningsvis tejpa och löda ihop allt samt köpa en CNC fräs för någonting snyggt i Alu....

:-)

eller så läser du ytterligare på Happy..... (tror inte att någon har länkat hit tidigare men jag kan hal fel)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1145686

Senast redigerad av en moderator:
[Happy ride] Genarp
hehehe, det där var välgjort...
förut hade jag ett aluminium rör, med en sockerbit, en strömbrytare och en halogenlampa. sen också ett riktit tungt o kass akimulatorsbatteri.
hade egentligen bara tänkt att byta ut själva lmpan och batteriet! men har kollat runt o ser nu att det verkligen inte går.
troutie.com ser ut att vara riktigt grym! :)

[Happy ride] Genarp
Alvar, istället för att tjata om hur du ska bygga en lampa som i slutändan kommer väga 7kg så köp bara en lagom lampa för ca 600-700 så du kan komma ut och cykla, tror inte jag behöver länka;)

[Happy ride] Genarp
men jag är bara nyfiken på om det går att komma undan billigare än vad den dealextreme lampan gick på, (77 $).
men sen vill man ju också ha bra ljus för pengarna och lumen är ju inte så exakt om man letar efter en bra ljusbild med jämnt ljusflöde! Då lumen bara mäter ljuset där det är som starkast. har för mig att lux mäter hela ljusbilden, men har nog fel som vanligt.
när jag köppte lampor för ett år sedan så var ända lösningen att komma undan billigt att göra en egen lmapa! så det var därför som jag började leta delar. men om det nu är billigare att köpa en lampa så kommer jag såklart göra det, får bara 1050 i månaden...

[Happy ride] Genarp
@Alvar: Man brukar ju få vad man betalar för.... I ärlighetens namn tror jag inte att du kommer undan billigare (än tex. $77) om du vill ha nåt som är vettigt.
Annars är ju tipset att skriva en önskelista och hoppas på Tomtens goda vilja.... ;-)

[Happy ride] Genarp
för att en halogen lampa med ett amilutator batteri inte är så bra, batteriet är som bäst dom första tio min sen dör den långsamt och efter 4 min ser man knappt något. sen så dog det batteriet när jag skulle ladda det för någon vecka sedan så kom det upp i 70 millivolt efter tolv timmar, vilket är ganska kass. men jag ska nog satsa på en dealextreme lampa på styret och sen en lampa på hjälmen! :)
någon annan som har fler tips på bra lampor för en 500-700 kr?

//Alvar

[Happy ride] Genarp
min halogen lampa gav inte tillräckligt med ljus! jag hade behövt har typ tre stycken, två på hjälmen och en på styret!
sen så är en halogenlampa på 12 volt och 20 w, medans en LED-lampa är på typ 5 w högst

[Happy ride] Genarp
har tänkt att köra med en dx med hjälmfäste på hjälmen och en med "vanligt" fäste på styret! för att man ska kunna bedöma konturer bättre, då är det bättre att ha två ljuskällor...

[Happy ride] Genarp
Jag lägger väl till med ett passande inlägg här då i denna [Happy ride]Genarp aka. "Den nya lamptråden"!

Har precis beställt två dx-lampor, en för hjälm och en för styre.

Det kommer åkas MTB i Genarp på söndag har jag sett. Vore kul om många kom. Här är en länk till eventet på Facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=154861254534628&ref=ts

kl 09.30 på IP

Jag kommer att vara där, laddad med höstdäck och glatt humör!

/ Love

[Happy ride] Genarp
Fan alltså, det låter ju inte bra. Jag hade tänkt få med dig till sophögarna nu någon dag i veckan. Vilken nollegrupp var du med i Mani?

Krya

[Happy ride] Genarp
definjera höstdäck? hösten är ju då man har bäst grepp!
så lätta däck med mycket grepp? fast det är ju ett vanligt däck!
på sommaren har man inget grepp då allt är gjort lös torr sand.
på vintern måste man ploga för att kunna köra men ändå så fryser cyklen efter en timme.
på våren har man också bra grepp, så vår och höst är högsäsong!

//Alvar

[Happy ride] Genarp
alvar skrev:
-------------------------------------------------------
> definjera höstdäck? hösten är ju då man har
> bäst grepp!
> så lätta däck med mycket grepp? fast det är ju
> ett vanligt däck!
> på sommaren har man inget grepp då allt är
> gjort lös torr sand.
> på vintern måste man ploga för att kunna köra
> men ändå så fryser cyklen efter en timme.
> på våren har man också bra grepp, så vår och
> höst är högsäsong!
>
> //Alvar

När Love säger höstdäck menar han med all säkerhet däck gjorda för att hantera lösare/mjukare/våtare underlag.

Hösten = Mer regn = Mjukare jord = Däck som kan sprida leran = Höstdäck

Exempelvis funkar min holyrollers perfekt på packad jord, men blir som en puck på is så fort det är lerigt, då denna sätter sig i mönstret och gör om däcken till slicks.

Edit: Var f.ö med i Terror gruppen.

Senast redigerad av en moderator:
[Happy ride] Genarp
själv kör jag med continentals mountainking supersonic 2.2 som är underbara överallt ;)
så när det är lerigt och regningt ja då kör man ju bara fortare! ;)

[Happy ride] Genarp
Personligen så kör jag på ett par välmönstrade däck vår/höst. Speciellt i Genarp då på hösten när alla träden fäller sina löv o det blir snorhalt oavsett däckmönster. Men grovmönstrade däck hjälper såklart till med att få grepp i löst underlag såsom lera o blöt jord.
Sommardäck, dessa däck är oftast lättrullade med små dubbar, såsom dina supersonic.

[Happy ride] Genarp
fast med mina supersonic kan man köra snabbt och ha bra grepp i alla underlag, ja kanske inte snö, men i snö behöver man dubbdäck, eller dh däck. och är det lera så får man använda speedway taktiken!

[Happy ride] Genarp
Tack Mani, tack Dirty för att jag slapp motivera mig själv.

@ Mani Då var du med en snubbe som heter Johan Sjögren kanske? Han gick i min klass för längesedan. Och Martin Håkansson, en fadder, gick i min förra klass med.

Jag och en vän kör sönder St: Hans en sväng imorgon. Vi ska iväg på filmfestival på kvällen (http://www.pathfindertravels.se/banff-sverige/) så att vi kommer köra runt halv 4. Vi ska försöka hålla skapligt tempo i mellan en timme och en och en halv.

[Happy ride] Genarp
Jag tänkte köra på tisdag i Genarp. Kan tänkas att det blir lite lagom tempo o lyse är nog att föredra då det blir mörkt fort. Vem är på?!

Alvar- Nej, det är dustCup på söderåsen på den söndagen så jag är ifall upptagen

[Happy ride] Genarp
aouch blir väl den vanliga northshore turen i skrylle.
ska ta några foton på biten så du får se, det är faktiskt rett bra gjort, även hönsnät, bitvis.
tyvärr hänger inte allt ihop därav så blir det lite väl många transport sträckor! :(
men ha en bra tur på söndag och tisdag! :)

[Happy ride] Genarp
alvar skrev:
> en terräng cykel tävling i danmark?
> det ända jag vet om danmark o cykling är
> velodrome! deras högsta kulle är ju typ 100
> meter! fail!

Tävlingen är på Söderåsen men med dansk chiptidtagning och danskt upplägg. Du cyklar så många varv du vill och kan på 90 min. Varvet är cirka 7 km långt i varierad terräng.

Tävlingarna i Danmark kan vara rätt så tuffa. Man behöver bara en backe på ca 20-30 höjdmeter som man cyklar upp och nerför ett par tre gånger per varv. Och sådana backar finns det gott om norr om Köpenhamn. Testa ett lopp så ska du se, http://slushcup.dk/ går det bra att anmäla sig till på tävlingsdagen.

[Happy ride] Genarp
lister skrev:
> Tävlingarna i Danmark kan vara rätt så tuffa.
> Man behöver bara en backe på ca 20-30 höjdmeter
> som man cyklar upp och nerför ett par tre gånger
> per varv.

+1

[Happy ride] Genarp
jag måste tyvärr ställa in ikväll. Slant med ett spärrhandtag o skalade bort toppen av mitt pekfinger..
Lyckades ifall rädda toppen mha lite eltejp, så nu sitter jag här halvt handikappad med ett bandage på mitt finger.

[Happy ride] Genarp
Surt D_r! Hoppas det inte ställer till det inför tävlingen! Då tar jag o hjular ett pass själv. Krya på dig!

Grymt vad det avverkas i skogarna förresten! Kände knappt igen mig när jag var ute förra veckan.

[Happy ride] Genarp
Gör så,det är fint väder nu ifall.
Nja, jag hoppas att det inte ska påverka tävlingen, brukar ha bra läkekött så det ska väl läka tills dess hoppas jag. Jag har faktiskt inte varit ute i Genarp den senaste månaden, tråkigt om de har skogat så mkt..

[Happy ride] Genarp
om dem skogar mkt kanske man kan sno lite trä o bygga en northshore bana!??!! :D:D:D
i skrylle finns en northshore liknande bana! :D
tänkte visa den för love, men just då så försvann hans kompis :/
men lycka till på tävlingen, kom ihåg att när man kör nerför ska man trampa så fort man kan! man vilar i uppförsbackarna! :D

[Happy ride] Genarp
Jag var ut i skogen i Söndags och de har huggit när mycket träd mellan Kullatorpet och skolbussen så den fina stigen är nu borta. Det samma med stigarna nord om Jägraehus. Jag också mötte en jätte vildsvin syd av Billarp. Lite snabbare än mig.

[Happy ride] Genarp
Var ute en sväng igår i Genarp. Det är ju som vanligt lite svårare att hitta de perfekta lederna utan Dirty_riders expertkunskap, men det blev en fin tur på stillsamma 17 km i alla fall.
Noterade också avverkningen vilket gjorde livet lite geggigt om inte annat..... ;-)

Tillbaka
Topp