[Happy Ride] - Göteborg, flygande start 2011

poolis

Ny medlem
Jap, nu är det dags att satsa för ett underbart 2011.

Lördag 1/1, sovmorgon, men inte för länge, tänkte mig en tur i Sisjön som borde vara kanonfin eftersom vädret skall vara kanon på Lördag.
Skall vi säga start 12.00 från Scoutstugan, räkna med 2-3 timmar beroende på Humör.

Söndag 2/1, tänkte mig en tur runt Sandsjöbacka med start vid Shell Sandsjöbacka kl. 10.00
Kanonväder utlovat, jag själv parkerar vid Långås, men start vid Shell, jag satsar på Kyrkby Dala slingan.

Måndag - Fredag, öppen för förslag så länge vädret är så bra som det är just nu, om inga förslag så drar jag runt i Tuve skogarna vid 11-tiden.

Är detta en plan, eller? Hoppas att många hänger på...

Senast redigerad av en moderator:
Sisjön är ju mina hemmastigar så lördagen går bort. Söndagen skulle kunna locka mig.
Ola: Är det cykelbart ner till Kyrkbyn eller får man gå en massa?
/Peter

Jag har ine provat cykla mot kyrkbyn på flera veckor så vet ej. Det är bra upptrampat runt Sandsjön iaf.

Hej!

Ja, det blev ju en snöpligt kort tur det här men det är ju så ibland.

På första lilla stigen lyckas jag med konststycket att slå knät rakt i styrstammen och går ner för räkning.. Efter att ha kommit hem och vilat en stund känns det bättre och knät är inte svullet så förhoppningsvis har inget allvarligt inträffat.

Hoppas resten av eran tur fortlöpte utan problem!

/Jonas

Årets bästa tur!

Vi hittade en hel del körbara stigar, stora lederna var faktiskt bättre än jag väntade mig.
Tack för en fin tur! Hoppas knät blir bättre och att poolis hittar en fungerande bakhjul tills imorgon.

IMG_3423Large.jpg ht=544

IMG_3428Large.jpg ht=544

IMG_3430Large.jpg ht=544

IMG_3432Large.jpg ht=544

IMG_3433Large.jpg ht=544

IMG_3434Large.jpg ht=544

IMG_3438Large.jpg ht=544

IMG_3443Large.jpg ht=544

Ja, som du såg i början så var det mekande redan innan vi börjat, följt av kedjehaveri och efter 2,5 timmar så la min Body av, så det blev sparkstötting till Kållered och upplockning där, de andra tre fortsatte på Torrekullaleden som var mycket fin! på sina ställen så åkte man bara och skrattade!
Ola körde utan dubb idag, det gick tydligen bra, man han får skriva om känslan, för halt var det!

Vi syns i Sandsjöbacka imorgon...

Lite bilder:

Nu har jag fått på en gammal Body
DSC03295.JPG ht=544

DSC03296.JPG ht=544

DSC03297.JPG ht=725

DSC03299.JPG ht=725

DSC03300.JPG ht=725

DSC03301.JPG ht=544

DSC03302.JPG ht=544

Ola skrev:
-------------------------------------------------------
> Årets bästa tur!

Där har du en poäng Ola, jag håller helt och hållet med dig!

Riktigt kul idag trots att det strulade en del för flera av oss. poolis fick börja med att skifta sina däck pga att bakhjulet höll på att separera. Väl iväg dröjde det inte mer än ett par hundra meter förrän jag körde av min kedja, detta var dock enkelt åtgärdat med ett nytt kedjelås. Ett par minuter senare slog eripax i knäskålen och tvingades bryta. Min body började strula allt mer under turen och andra hälften åkte jag med konstant ingrepp vilket kan vara lite lurigt utför då jag är van att frirulla. Värre gick det för poolis vars body istället la av helt och hållet. Shimanonav och kyla är väl en erkänt dålig kombination, sedan kanske underhållet i mitt fall också är eftersatt!

Tack alla för en riktigt bra 2011-premiär i skogen! Solen värmde gott idag, nu kommer kylan tillbaka och förhoppningsvis är stigarna ännu hårdare redan imorgon.

/Sebastian

Just det, jag körde med sommardäck (Fat albert fram och Big Betty bak), fungerade hur bra som helst. På några få ställen vid transportsträckor fick man ta det lite vackert, men specielt på lössnö funkar sommardäck bättre än dubbdäck tycker jag.

Mmmm men hur mycket lössnö är det på stigarna nu efter det senaste dygnets temperaturer?
Vågar jag mig på Sandsjöbacka imorgon med slitna Minions?
Jag har ingen lust att bara halka omkring...

/CJ

Rena rama drömvädret imorgon också! 2011 har verkligen börjat bra... Vi ses på Shell i Sandsjöbacka imorgon 10.00.
sndag.jpg ht=265

Det blev en riktigt bra tur idag, för oss två som tog oss tillbaka till scoutstugan så blev det
19.6km på ca 3 timmar vilket säger en del om föret idag.

Syns imorgon

Var fint i sisjön även på 2010 års sista dag. Första bilden är tagen vid välen på väg till sisjön och den andra på den första stigen som går bredvid löparspåret mellan sisjön och oxsjön där det var helt ok att cykla även om man får se till att inte vingla så man kommer ut i djupsnön. Bra träning dock för den som vill ha bra koll när man cyklar på en spång (nästan samma känsla gäller att inte se åt sidorna).
nyr2010.jpg ht=361
nyr2010b.jpg ht=720

Precis hemkommen efter en helt otrolig dag! Kanonfina stigar, kalasfint väder och trevligt sällskap, vad mer behöver man?

Det dyker säkert upp massa fina bildet och en liten film senare.

Ja man tackar för en underbart skön tur idag. Riktigt kul och gott sällskap. Kommer ha träningsvärk i många små muskler vilket ju också är bra och fostrande....
/Stefan

Vad säger man, det var nästan helt perfekta förhållanden, hela vägen runt så som ni kan se nedan. Den gul markerade stigen var den som var lite sämre, beroende på att där hade det gått lite hästar vilket gjorde att det var lite gropigare där, så det skagade mer. Annars så var det perfekt, mellan 10-20 cm breda hårt upptrampade stigar, hela vägen till Kyrkby dala.
Sandsjbacka.jpg ht=581

Vi blev 4 st vid start och här kommer lite kort från dagens tur, se även att vi skrämde upp en Älg, eller två, fick bara en på kort.
DSC03303.JPG ht=544

DSC03304.JPG ht=544

DSC03306.JPG ht=544

DSC03308.JPG ht=544

DSC03311.JPG ht=544

DSC03312.JPG ht=544

DSC03315.JPG ht=725

DSC03317.JPG ht=725

DSC03318.JPG ht=725

DSC03320.JPG ht=544

DSC03321.JPG ht=544

DSC03322.JPG ht=544

DSC03323.JPG ht=544

DSC03324.JPG ht=725

DSC03328.JPG ht=725

DSC03329.JPG ht=544

DSC03330.JPG ht=544

DSC03334.JPG ht=544

DSC03338.JPG ht=544

DSC03341.JPG ht=544

DSC03343.JPG ht=544

DSC03344.JPG ht=544

Då är det även så att vi fortsätter den flygande starten med en tur i Änggården imorgon måndag 3/1, vi träffas vid entreen till föreningen som vanligt kl: 11.00.

Man klarar med sommardäck där eller hur? Det var ganska isigt närmare Kyrkbyn tidigare men hur ser det ut nu?

Får ta en kvällstur där nästa veckan.

Jag letade förgöves efter min gaffelpump. (För jag vägrar cykla på mitt pendlarhärke igen) Ser att ni fick en underbar tur.
/Peter

Vart lite orolig för hur det skulle funka idag med sommardäcken. Gick tokbra med min WTB stout.

Tack Poolis för att du drog ihop årets bästa tur :)

Video från dagen.

poolis skrev:
> Vad säger man, det var nästan helt perfekta
> förhållanden,

... om det bara varit ca 20 grader varmare och snöfritt ;)

VeloLink skrev:
> Vart lite orolig för hur det skulle funka idag
> med sommardäcken. Gick tokbra med min WTB stout.
>
> Tack Poolis för att du drog ihop årets bästa
> tur :)
>
>
>
> Video från dagen.

Snygg video, speciellt nedfarten från bräckan på slutet.

Ola skrev:
> Man klarar med sommardäck där eller hur? Det var
> ganska isigt närmare Kyrkbyn tidigare men hur ser
> det ut nu?
>
> Får ta en kvällstur där nästa veckan.

Ola, lägg en tråd så kanske jag hänger på, detta var så fint så det är värt att återuppleva.

Riktigt fin film.
Jag är oxså sugen på att hänga med i veckan. Får förhandla lite hemma (Torsdag funkar ju ev. dagtid). Får se hur vädret blir och om jag kan köpa en ny gaffelpump.
/Peter

Änggårdsbergen låter kul!

Knät känns bättre efter ett par dagar i horisontalläge på soffan och jag är dessutom ledig i veckan så lite cykling skall väl hinnas med. Ses!

/Jonas

Med risk för att bli Tjatig, mycket fint idag, vi var 4 som startade och vi körde runt lite i Änggården under 2,5 timmar.

Så hör ser det ut utan dubbdäck
DSC00355.JPG ht=725

Och så här med dubbdäck
DSC00356.JPG ht=725

och som synes så var det vackert idag också, men något kallare:
DSC00357.JPG ht=544

Och imorgon blir det ingen dagstur för min del, jag hänger på Leo:s tur imorgon på länken:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1564501/1564501/page=1#msg-1564501

Jag återkommer om onsdagstur.

Go tur idag!
Funkade utan dubbdäck.
Men hade varit roligare med dubbar. Isen gömmer sig framför allt under granarna.

/Tobias

Se upp för sena ändringar, men om det inte kommer för mycket snö så tänker jag ta mig en 2-3 timmars tur rund hisingen på onsdagen.

Start från Planåsvägen / Bäckedalsvägen.

Aah, har åkt på lite ärenden att göra imorgon, så det jag kan inte hänga på, är ju så nära från hemifrån...

Fick 18km idag istället i området blixås-rävekärr-kållered-balltorp. Det var svårkört när man åkte över gränsen till Kållered, men mölndalsdelen av bohusleden var fin.

Det har kommit lite för mycket snö för att kunna ge sig ut i skogen här på hisingens alptopp. Det får bli mekardag istället.

Tyvärr så ställer de inte in jobbet, jag skall nu upp till Stenungsund och ta vattenprover i fjorden utanför muddringen till den nya hamnen. Hoppas båten fungerar som isbrytare

Tillbaka
Topp