VR 2011 avklarat, femte i rad, varken mer eller mindre.
Faktum är att det var nog det tråkigaste rundan av de jag kört, tyvärr. Men visst finns det guldkorn, som alltid. Bara det där med vädret. På fredagsmorgonen,fm och del av em så regnade å regnade å regnade. Men som på beställning så sluta att regna ett par timmar innan jag ställde mig i fållan.
Min bedömning var att jag skulle kunna köra med knä och armvärmare och att jag bara hade västen med i ryggfickan och det var tur det skulle det visa sig.
Krascher, ja självklart så kraschades det och första innan Vadköping. Klunga framför mig låg helt plötslig på vägen. Men som det verkade så var det inget allvarlig som hänt. Såg tre till under resans gång.
Jag visst redan innan start att detta inte skulle gå så fort med ca 50 mil träning innan och dessutom en riktigt ond motvind ner till Jönköping. Jag hade gjort en plan som skulle ge 15 timmar, dvs bara rulla runt diket. Allt kändes helt ok när jag började cykla och jag skippade Hästholmen, Gränna, Jönköping och Fagerhult. Jag stannade först i Hjo efter ca 17 mil, för att käka lite.
Ner till Hjo höll jag knappt "Sub12" eller rättare sagt Sub13 tempo. Skoja att det var gött att komma in i ett varmt hus, käka lite och prata med andra deltagare mm. Och kaffe, tänk att det kan vara så gott med kaffe. Men det var inte lika gött att gå ut efter ca 45 minuter i ett varmt hus. På med västen och så trampa vidare.
Väl uppe på cykeln så fattade jag ett nytt beslut. Det hade gått lite fortare än vad jag tänkt mig och det gav mig ett visst utrymme för depåstopp mm. Så resten av resan tog jag det om än lugnare in i alla depåer käkade bullar, drack blåbärssoppa mm. Dessutom tog jag mig tid att få lite massage i både Karlsborg och Medevi. Efter mycket om och men så kom jag i mål efter ca 14:30 och var väl så där måttligt nöjd och glad.
Inte för att det var så där himla jobbig, gick ju inte snabbare än ca 23Km/h i snitt, Nä bara för att det saknades motivation. För om detta inte hade varit femte året i rad så vett e tusan om jag över huvudtaget kört. Men visst var/är det skönt att komma i mål efter ca 30 mil. Käka lite mat i parken i ett strålande väder titta på både trötta, glada och stollta VR deltagare.
Ja som den folkfest VR är och skall vara.
Och sen till det bästa. Regnet, jag och många med mig slapp regnet under vår tur runt diket.
Men säg den lycka som varar för bara ett par timmar efter min målgång som börja det att regna igen. Inte kul för alla det tusental som fortsfarande var ute på banan skulle jag tro. Finns vissa fördelar att starta tidig tydligen;7) Och det är faktisk något jag kan rekommendera för de som ska köra för första gången. Starta tidigt på fredagskvällen. Inte alls lika stressade människor som ska Subba runt. Riktigt trevligt faktiskt.
Ja det var årets tur det. Nu får vi se om det blir någon till runda, men det blir det väl. Varför inte tio år i rad. Men en sak är säkert om eller när jag kör nästa gång så ska jag träna betydligt mer än inför denna runda och framför allt längre rundor. Inte så listig att som längst ha kört ca 5mil innan, inte listigt alls. Men det gick ju att köra drygt 17 mil i ett svep ändå.