[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Man längtar allt hem till Karlstad när man läser den här tråden! Förhoppningsvis finns det lite tid i sommar för en och en annan vända på bonäsleden tex :)

åhhh vad roligt det var ikäll.....Happy är kärlek.......höll på att bli årets första dopp men klarade mej med ett blött knä......åh vi var 11 st eller?

MM, vad sägs om en månskenstur på älven, bara du och jag? Jag är bara ute efter din kropp, inget annat. Eller ja, inte ens kroppen bara en viss del.. Knät.

Vad hände med knäet? Var väl mest jag som besökte spenaten?

För de som inte var med så var detta dagens runda.
CykelHappyrideI22010-05-26.png ht=526

Jag vet inte riktigt hur jag fick det nya knät. Inte var det nån vurpa i alla fall för jag har sagt upp mig från jobbet som marksmakare.

andematt, du får såklart knät. Nån annan stackare får ta resterna som blir över när du tagit det mest värdefulla. Älvdejt är en rätt bra idé, får man plocka med fiskespö?

Kul med karta över riden!

Nu har jag suttit och surfat runt på tyska cykelsidor och lärt mig en massa nya roliga tyska ord som t ex shaltwerk och liknande.

Hittade den här cykeln som skulle gå loss på 499 euro, Fuji MTB Nevada 1.0. Är det någon som vet något om märket Fuji? Är det skräp eller är det nåt att ha? Det sitter Deore bak precis som jag vill och det är skivbromsar.

Sen undrar jag också hur det är ställt med märket merida nu för tiden. Hittade några riktigt fina tyckte jag men som tyvärr inte fanns i min storlek men det kan man ju fortsätta leta efter om merida nu är något att ha.

Om det är någon som har nåt tips på tyska cykelsidor så tar jag gärna emot tips.

buq skrev:
-------------------------------------------------------
> En ny racer närmar sig för mig också,
> förhoppningsvis beställs den i slutet på den
> här veckan!
--------------------------------------------------
Får man heja på i London OS eller hur är formen på vattnet? Det vore kul om någon Karlstad-happyit kvalade dit. ;-)

Tack för igår, det var min första HappyRide men helt säkert inte den sista. Jättekul!
Jag tror förresten att vi började med 9 och hade 20% förlust på vägen.

Skilgannon skrev:
> Nu har jag suttit och surfat runt på tyska
> cykelsidor och lärt mig en massa nya roliga tyska
> ord som t ex shaltwerk och liknande.
>
> Hittade den här cykeln som skulle gå loss på
> 499 euro, Fuji MTB Nevada 1.0. Är det någon som
> vet något om märket Fuji? Är det skräp eller
> är det nåt att ha? Det sitter Deore bak precis
> som jag vill och det är skivbromsar.
>
> Sen undrar jag också hur det är ställt med
> märket merida nu för tiden. Hittade några
> riktigt fina tyckte jag men som tyvärr inte fanns
> i min storlek men det kan man ju fortsätta leta
> efter om merida nu är något att ha.
>
> Om det är någon som har nåt tips på tyska
> cykelsidor så tar jag gärna emot tips.

Säg till om du behöver hjälp med tyskan, jag kan språket lite grann ;-)
Fuji däremot låter inte så tysk.... gör de inte kameror och fotopapper?

Biaz skrev:
> Skilgannon… Jag vet inte mycket om Fuji
> bikes…
>
> Läs mer om cykel på tillverkarens hemsidor…
> Tillexempel…
> http://www.fujibikes.com/Mountain/Performance-Hard
> tail/Nevada10.aspx
>
> Min svenska känns inte bar… Idag…

Där har jag varit inne och läst, men iofs känns det inte som om tillverkaren skriver något negativt om sina egna cyklar. Jag tycker själv att den känns prisvärd men jag tänkte att om det är någon av er som har större rutin på det här med cykel än jag så tar jag gärna emot tankar och idéer.

Spec: på Fuji Nevada 1.0 499 euro plus 80 i frakt

Merkmale:

Ausstattung
Fuji Altair 1 Aluminum Rahmen

SR Suntour XCM mit hydraul. Lockout

Shimano Deore Shadow 24-Gang Kettenschaltung

Tektro Auriga hydraulische Disc

Rahmen
Fuji Altair 1 Aluminum Rahmen
#
Farbe
schwarz
#
Lack
Unterlackdekor
#
Gabel
SR Suntour XCM-HLO w/Hydraulic LO & 80mm Travel
#
Steuersatz
V.P. 1 1/8 Press Fit Integrated, 30mm spacers
#
Lenker
Fuji Riser Alu 20mm
#
Vorbau
Fuji Forged Aluminum w/removable faceplate
#
Sattel
Fuji Race MTB
#
Sattelstütze
Fuji Aluminum micro adjust 350 mm
#
Bremsen
Tektro Auriga Comp Hydraulic Disc w/ 160mm Rotor
#
Bremshebel
Tektro Auriga Comp
#
Schalthebel
Shimano Acera SL-M360 EZ Fire shifter, 24-speed
#
Schaltwerk
NEW Shimano Deore Shadow
#
Umwerfer
Shimano Acera, 34.9mm
#
Kurbelgarnitur
Shimano FC-M361, 22/32/42T with Chaingaurd
#
Innenlager
Sealed Cartridge Bearing ST
#
Pedale
Wellgo ATB w/steel cage
#
Kassette
Shimano CS-HG-30, 11-32T 8-speed
#
Kette
KMC Z-72
#
Nabe VR
Fuji Sealed Bearing Disc, IS 32H
#
Nabe HR
Fuji Sealed Bearing Disc, IS 32H
#
Felgen
Alex DP-17 Double Wall Al Disc
#
Speichen
14G Stainless Steel
#
Bereifung
Kenda K-837F/K-848R ATB, 26 x 2.1”
#
Gewicht ca.
ca. 14,4kg

Senast redigerad av en moderator:
Skilgannon: Det foinns lite frågor du bör ställa dig innan köp som: Vad är det för fel på din nuvarande? Vilken terräng kommer ud cykla med den nya, vill du köra med den länge eller ska du byta ut den igen nästa år? mm mm.

Att köpa den Fujin kan jag inte rekomendera. Gaffel och bromsar är skräp om man ska vara frispråkig, och det är delar som kostar att byta ut när de pajjar till hösten.
Ska du däremot mest köra på grusvägar funkar däremot prylarna. Men ska du ge dig in på stigar så behöver du en vettig framgaffel tex, alternativt köra helstelt om du vill hålla nere kostnaderna, en Suntour gaffel väger bara mycket och dämpar dåligt med kass byggkvalitet.

Jag skulle kika efter begagnat för den budgeten.

Skilgannon, om du inte är i akut behov kan du få köpa min cykel till vintern. ca 7-8000 riksdaler och då får du en lätt cykel från 2007 med XTR växlar och skivbromsar, SID-gaffel och en hel del fartresurser. Du kanske inte vill vänta men nu vet du iaf. Garanterat en helt annan upplevelse än ett 15kilos bojsänke med deore kan jag lova ;) Frolicc kan intyga att den går fort...

KONAmi skrev:
> Skilgannon, om du inte är i akut behov kan du få
> köpa min cykel till vintern. ca 7-8000 riksdaler
> och då får du en lätt cykel från 2007 med XTR
> växlar och skivbromsar, SID-gaffel och en hel del
> fartresurser. Du kanske inte vill vänta men nu
> vet du iaf. Garanterat en helt annan upplevelse
> än ett 15kilos bojsänke med deore kan jag lova
> ;) Frolicc kan intyga att den går fort...

Jag har väl tyvärr insett att jag kanske inte ska vara så snabb i mina beslut. Jag har bestämt mig för att vänta tills den rätta cykeln dyker upp. Då kanske man till och med kan lägga undan ett par tusen till under sommaren och hösten. Om jag fortfarande inte köpt en till vintern och du fortfarande vill sälja din så tittar jag gärna på den.
För övrigt vill jag tacka alla för all hjälp och alla tips jag fått under de här dagarna. Jag har, om än motvilligt, insett att jag ibland kan vara lite för impulsiv. :)

Skilgannon skrev:
> Ny fråga:
> Är RST gafflar något att ha eller är det
> skräp?

Generellt sett är de skräp.

Skilgannon: Man kan säga att det egentligen bara finns fyra gaffelmärken som är bra och problemfria. Rock Shox (finns i de flesta prisklasser), Fox (dyra), Magura (har inte de billigaste gafflarna men från mellanprisklass uppåt) och Marzocchi (finns i de flesta prisklasser).

Stirra inte alltför mkt på vad det står på bakväxeln, det spelar inte så stor roll. Det är i reglagen "växelkänslan" sitter. Köp dyra reglage och skit i bakväxlen, den kommer ändå gå av förr eller senare i skogen.

KONAmi's cykel är mkt snabb!! Fast det beror kanske på benen hos den som kör =) Dock gillar jag inte gaffeln...

Manitou gör väl också schyssta gafflar, min R7 är helt ok.

Jag får +1a Froliccs inlägg, skit i bakväxel, det är ändå en slitdel och växelprestandan melllan en x5 och en x9, eller en deore och XTR är inte så stor. Det mesta sitter i reglagen, vilket inte är något som kostar så mycket pengar om du vill byta ut det frammöver. Det som kostar pengar att byta ut är gaffel, hjul och bromsar. Se till att dessa komponenter är bra vid köp.

Jag har nu bestämt mig för en Scott Scale 70 -09 med hydraliska skivor och slx bak och deorereglage. jag får den till ett fördelaktig pris. Jag är nöjd med mitt val och jag kommer att få den om en månad eller två.

Tack alla ni här för alla tips, idéer och tankar. Det känns bra att jag inte tog den första cykeln och att jag faktiskt tänkte igenom det här en eller två ggr till. :)

Ok… Skilgannon…
Se till så att du inte köper en för stor cykel bara…
Du blir smidig som en stridsvagn… I skogen alltså…
Mer av egna erfarenheter…

001.jpg ht=185

Den ser bra ut…

För er som är intresserade av Trial så är det tävling på/vid Mörudden 10-14 i morgon Lördag. Gratis inträde verkar det vara också.

Själv är jag på Örsholmens IP och skriker mig hes vid 6-åringarnas fotbollsmatch =)

Ja då var MR 150km avklarad då. 13 finfinamil å sen två lite mindre trevliga i åska och regn.
Ja 13 finfina föresten. Det var 13 singelmil;) 5.45 tog det och det är helt ok det, med tanke på väder, vind och singelkörningen.

Detta var väl det sista passet innan VR men det kanske blir ett kortpass på måndag, för på onsdag blir det 14 dagar vid medliga havet;)

tänkte köra mtborientering på I2 imorrn...........kommunens pinnjakt vid 11.00 om nån vill hänga på.....kanske hinner med Zakrisdal oxå

Pebben skrev:
> Ja då var MR 150km avklarad då. 13 finfinamil å
> sen två lite mindre trevliga i åska och regn.
> Ja 13 finfina föresten. Det var 13 singelmil;)
> 5.45 tog det och det är helt ok det, med tanke
> på väder, vind och singelkörningen.
>
> Detta var väl det sista passet innan VR men det
> kanske blir ett kortpass på måndag, för på
> onsdag blir det 14 dagar vid medliga havet;)

Jag fegade ur lite och cyklade 70 Km istället…
Jag gled runt banan på 2:37: 14 med snitt fart på 27.93 km/h…

Och…
Se till att du har det gõtt vid medliga havet… Pebben…

Va duktiga ni var igår. Själv har jag haft en risig mage i två dagar. Nästa söndagen blir det Oxtrampen med Kinnekulle som den stora utmaningen. Kommer hem lagom till att se målgången på ssc.

Biaz skrev:
> Jag fegade ur lite och cyklade 70 Km istället…
> Jag gled runt banan på 2:37: 14 med snitt fart
> på 27.93 km/h…

Ja det var ju lite synd det. För jag hade gärn tagit din rygg i typ 7 mil eller så. Det hade varit trevligt det. Å andra sidan hade det inte räckt för att helt slippa regnet. Dom som snittade >30, dom klarade sig helt tror jag. Eller i allafall hyffsat.

Sen så är i allafall jag impad av att du kör på den cykeln. Snittar nästa 28Km/h över 7 mil. Det är bra det, tycker jag.

> Se till att du har det gõtt vid medliga havet… Pebben…

Tack för det och att jag ska ;7)

Men Jordan är inte det där ett sånt där MTB-lopp, det där Oxtrampet, eller?
Å synd att du inte kunde köra i går. För skoja att det var bra väder i 13 mil. Men sen så var det bare dret.

Nej det ska att vara ett lvg lopp. Det roliga blir att få åka upp Kinnekulle. Loppet startar i Mariestad kl 09.00 på söndagen. Är impad av att du körde hela rundan själv igår.

Jag och Olov gled runt på runt 1:59 om man kollade på när GPS'en var i rörelse... ingen av oss kom ihåg att stänga av klockan så viss reservation för den tiden, 35 i snitt. Farten trissades upp mot slutet och i en skoghallsrondell hamnade jag seriöst efter då jag valt en kass rygg och fick ensam dra gänget och jaga ikapp de 5-6 i täten. De hade nog tröttare ben där framme för ikapp kom vi, dock var vi inte så många i slutet.. betydligt färre än jag trott? 15 pers kanske?

Tyvärr gled olov lite fortare och kom imål runt fem sekunder före vilket gav mig runt "plats 10", även om det såklart inte var en tävling. =)

Tillbaka
Topp