[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Föresten, nu när vi pratar bromsoljor. Vilken budgetolja till bilar från biltema är det man kan slå i bromsar från Magura? Det skall inte vara den vanliga Dotvätskan.

JollyJumper skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad vill du ha för Deore bromsen då?

Pris… Hundra kronor skulle vara trevligt…

Thomas, man kanske kan få köpa sig en dl så man har till några bromsoljebyten. =)

Tack för en fin ride igår föresten!!! Mkt prylsnack men ändå hyffsat mkt cyklande. Självklart skall jag köra Abbas, vi verkar bli några stycken.

Skall trimma cykeln ännu mer inför lördag ikväll, bakdäcket måste bytas. Något måste jag ju skylla på att Robert var snabbast upp på bryngfjorn. =) Ett Racing Ralph finns på lager, lite väl oracigt lerdäck men det skall ju regna på lördag så det kommer passa perfekt.

Fin runda igår! Alltid farligt att cykla bland folk med fina prylar. Man blir allt för sugen på nya, dyrare och lättare komponenter.
Du blir farlig med bättre grepp Frolicc men din cykel är ju lättare än min så egentligen borde du ha det handikappet tycker jag!

Två stycken ur familjen Trangärd åker Abbas på lördag. Men det hade du nog koll på Jordan.

Tack allihoppa för gårdagens runda. Efter att ha varit skaddad så mycket under senaste åren - samt vara ny i K-town så tycker jag att det är trevligt att åka med nya folk samt kunna snacka cyklar!

Apråpå ABBAS så har jag tänkt köra den också. Jag har ingen att åka upp med men har två cykelhållare på taket av min gammal SAAB 900- Blir jag också en Svensson nu?? ;) Kanske finns plats för en till i bagageutrymmen.. Hursomhelst åker jag fram och tillbaks på Lördag. Det vore trevligt med sällskap.

Finns det någon som vill samåka? Hör av dig!

Saturday: Let´s have a good time and Get Dirty!!

DÄCK!

Raceking UST - säger en kille så här:
"The UST versions of these tires are the greatest thing I've hung on my bike other than my King hubs.
I used to run about 35psi on my old tubeless tires, and took these out at 35 on the first run, and was pleased, but not much so. I let 5 out of the front and 3 out on the rear, and was completely amazed.
The bike feels like it's glued to the dirt. They climb well, corner exceptionally well, and are very predictable. They give good feedback (they don't just washout suddenly, they'll drift, but oh so smoothly) and I have a heck of a time getting these things to break loose in turns. They roll fast. I have found the single best tire ever, and I'm probably not switching to anything else."

från: http://www.mtbr.com/cat/tires-and-w...inental/race-king-ust/PRD_437824_1508crx.aspx

Jag funderar själv på att köra på lördag mina gammla Maxxis Swamp Thing, back i allafall... Vet ej om min nya RocketRon´s kommer idag/imorgon eller inte och eller om jag ska köra med de RacingRalphs jag har redan på höjen?

t.ex. - Frolicc kanske har en åsikt... ? :)

Frolicc skrev:
> Nu när vi snackar däck... Finns inte Raceking
> som UST och samtidigt black chilie?

ProTection and wire/fold variants are also available (non Black Chili), along with 29" and UST versions which are now available.

Källa... http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti raceking.shtml

Nej... Jag beklagar att det inte finns...

Fråga Carlzon78 snällt om hjälp...
Han hade fixat skinna ”Continental, Race King Supersonic” med någon form av fix kitt...

Hå och hej vad det regnar här hemma i värmland. Hoppas att ni hade en mysig tur igår kväll.

Hur många har tänkt sig att dyka upp på lördag 1000 vid kroppkärrssjön? Jag vet att det är många som är iväg på Abbas men det kanske är några som är sugna på att åka lite räjser.

Jag hoppas att jag kan komma ner och sikla lite på lördag. Om nu inte familjen vill att vi ska ut å fara på semestern. Va nu det ska vara bra för?

Jag har ju tidigare kört med vanliga "folding RaceKing" och No tubes gegga men vätskan måste bytas varje halvår annars läcker det, iallafall för mig.

Tänkte riktiga UST skulle va bekvämare även om man tappar några gram i lätthet.

[OT] Då skall vi testa KD Happys bilkunskaper... Bytte olja i bilen förut. Tyvärr hade jag tydligen strulat till det och det finns två olika oljefilter till min bilmodell (man behöver veta motorserienumret). Biltema hade bara ett som jag köpte och självklart var det fel modell. Jag hade när jag insåg detta redan tömt bilen på olja.

Så då till frågan. Är det bara att tuta och köra några tusen mil till med ny olja men gammalt filter eller skall man genast byta hela skiten igen?

Riktiga UST-däck är inte helt oproblematiska de heller. Jag har lite tätningsvätska i men behöver oftast fylla på lite luft innan jag drar iväg.
Skulle det krisa har jag ett oanvänt Nobby Nick i garderoben, UST varianten.

Gällande oljefilter gissar jag att det inte är någon bra ide att inte byta det - jag misstänker att den nya oljan rätt snabbt blir skitig.

70f82458b653277ecbb0ccec65f99dd1.gif ht=220

Klart som… Att?
Vikare polaren är så klar där...
Allendes gratis... MiaMaria...!

Frolicc du kan köra med nya olja och en gammal filter. Det är inte optimalt men det är oftast att man byter olja alldeles för ofta nuförtiden. Jag tycker att det kan räcka minst tusen mil till nu.

Jag har ett förslag på tur imorgon:

Från kroppkärrssjön, djupdalsvägen, Skåre, Bofasterud, Kil, Hynboholm, Grava, Råtorp och tillbaka till kroppkärrssjön. Ca 5,5 - 6 mil, hoppas det känns ok för deltagarna imorgon.

JollyJumper skrev:

> Apråpå ABBAS så har jag tänkt köra den
> också. Jag har ingen att åka upp med men har
> två cykelhållare på taket av min gammal SAAB
> 900- Blir jag också en Svensson nu?? ;) Kanske
> finns plats för en till i bagageutrymmen..
> Hursomhelst åker jag fram och tillbaks på
> Lördag. Det vore trevligt med sällskap.
>
> Finns det någon som vill samåka? Hör av dig!

Du har PM

Och för att undanröja alla tvivel kommer här lite n00b frågor:
Om man nu ger sig på Abbas, hurdana är stigarna? Av beskrivningen på hemsidan låter det som om det mest är grusvägar..
Hur är det med duschmöjligheter och ombyte?
Vätskekontroller? Jag kör nog med Camelbak men finns det vatten/sportdricka vid starten?

Mycket grusväg är det och riktiga backar som man nästan inte kommer uppför. Inte så mycket stig. Men dom har gjort om till i pr så jag vet inte riktigt hur banan går. Det finns flera vätskekontroller efter banan. Och det finns fina möjligheter att duscha efteråt. Tyvärr kommer jag inte att åka iår. Regnandet har gjort att vi ligger efter i målandet av hus. Det ska bli ok väder imorgon. Så det blir
Racer på förmiddagen för
mig. Lycka till alla ni som ska åka.

Nästa söndag är vi några stycken som har tänkt åka klarälvsbanan upp till Uddeholm och tillbaka. Häng på vet jag.

Efter att ha akutlånat ett kedjelås av Olof och svurit mot fälgen som försökte värja sig mot Racing Ralphen som skulle på verkar allt vara redo.

Då jag dessutom skall ha med madrasser och annat skit till sommarstugan som varit på tvätt så är nog största problemet just nu hur allt skall tryckas in i bilen... dags för kombi? =)

Det kan vara så att banan är omlagd tills iår? kan någon bekräfta det eller är det enbart ett rykte?

bozz skrev:
> jag lägger ner Abbas oxå ...........har haft
> magsjuka och vädret är ju som det är.........

Då blir du väl med imorn på räjser då?? Jag lovar att jag inte ska rycka i nån uppförsbacke imorn. ;)

jordan skrev:
> Nästa söndag är vi några stycken som har
> tänkt åka klarälvsbanan upp till Uddeholm och
> tillbaka. Häng på vet jag.

Är det nu på söndag den 1:a augusti eller är det den 8:e som ni ska åka till uddeholm?

Senast redigerad av en moderator:
Hundmat: Har du lagt en beställning på CRC än? Funderar på om jag ska kasta med en kedja om du inte hunnit göra det.

Samtliga happyiter tog sig i mål på Abbas Touren idag. Mycket trevligt arrangemang! ...och låååånga backar! Jag och Frolicc hade sällskap nästan hela vägen (förrutom de tre sista sekunderna där han spurtade ifrån mig).
MM var grymmast i damklassen och slog samtliga. Hennes förstapris tog jag - en fin Camelback.

Tack för en trevlig dag!

Det var inte så dumt, backar är kul och backigt var det.
777 meters klättring enligt min GPS, fördelat på 56,01 km cyklande. Medelfarten var 22km/h, medelpuls på 166, toppfart 50,4.

Såg grymt jobbigt ut. Grattis till er alla.

Idag körde vi en tur runt kil via bofasterud och tillbaka över hynboholm och grava. En fin tur som till slut mätte ca 6 mil och tog drygt två timmar.

Imorn blir det räjser igen, hoppas vädret håller i sig.

Jordan: Vilken tid är det planerat att vi åker till uddeholm nästa söndag?

Grattis till er som körde Abbas idag! Ni var jätte duktiga allihoppa! Jag är också nöjd med idag, dock hade inte velat bada i bäcken, fast det var också roligt då det gick bra :) och förstås nice to GET DIRTY ;) Abbas Henrijk sa att det var ca. 12-1400 meter klättring, men jag tror på dig Kristoffer :)
Tack för idag!

Bilagor

• IMG_5003.jpg.jpg
    IMG_5003.jpg.jpg
    77.6 KB · Besök: 48
  • IMG_5009.jpg
    IMG_5009.jpg
    133.1 KB · Besök: 28
Intressant. Min höjdkurva ser ut som din. Enligt Garmins trainingcenter har jag klättrat 1268 meter, enligt SportTracks bara 777 meter.
Så det är nog du som har rätt (och jag som har dålig koll på datorer och dataprogram..)

Åhå, en inställningsgrej.. Man kan välja hur mycket programmet skall jämna ut.. Ställer jag den på "1" i SportTracks ser det mer lika ut..
Kommer till och med upp på 1460 meters klättring då:)

Eftersom vädret var lite sisådär vid 9 snåret idag gav jag mig aldrig iväg på min räjser. Men jag är väldigt sugen på att cykla ett par tre timmar idag så om det är någon som är sugen på att haka på framåt eftermiddagen om det inte regnar alltför mycket så hör gärna av er.

Tillbaka
Topp