[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Det vi kom fram till idag på vårt högst officiella möte var:

Mörksuggejakten söndag den 10:e juli vore trevligt om vi kunde göra tillsammans. Jordan kollar boende i Rättvik lördag till söndag.
http://www.morksuggejakten.com/

Abbas, lördag 30 juli, vore också kul om vi kunde göra tillsammans och kanske också bo över och cykla dagen efter. Turen som ni andra gjorde dag 2 på Wolfriden i år nämndes som förslag och frågan väcktes också om vi kanske eventuellt kunde bo i Froliccs stuga? (Robert skulle fråga Frolicc om det gick att ordna)
http://www.mountainbiking.se/index.php?p=abbastouren

Ride of Hope tisdag den 9:e augusti från Skövde till Örebro tyckte några av oss verkade vara en bra idé. Det går ju att åka ner till Skövde på morgonen och sedan att någon hämtar i Örebro för hemfärd.
http://www.barncancerfonden.se/Ride-of-hope/Loppet/Banstrackning/Etapp4/

Lördagen den 7:e maj går 2011 års Vårride av stapeln. Samling kl 0900 på gubbholmen för avfärd med ryggsäck fylld med kaffe, saft, bullar och balerinakakor. Andematt hade koll på sträckningen som cyklats andra år och sa att den var ca 78 km vilket verkade lagom tyckte de flesta. (länk till egen tråd kommer)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1587819

Tror nog att jag fick med allt annars får ni säga till.

Senast redigerad av en moderator:
Lida Loop 12/6 går det att få boende för 200 kr på ett vandrarhem. Icke medlem 50 kr extra.

Mörksuggejakten 10/7 stuga ca 200-300 kr per person.

Så nu vill jag veta hur många vi blir.

Finnmarksturen går 27/8.

Dret, helvete, piss fan!!!!

Efter att ha försökt kränga av vevpartiet på corratechen har jag förutom valkar i händerna och under foten en rejält sönderdragen skruv. Hur svårt kan det va att bygga hållbara grejer?????

Jag har ett ISIS vevparti med en sån här självurdragande bult
http://www.parktool.com/blog/repair-help/self-extracting-or-one-key-release-systems

Fick verkligen ta i för kung och fosterland... vi snackar om max!!! Kunde såklart bara sluta på ett sätt. Vad tror ni solsta vill ha för att rätta till felmeket? I teoring skulle man kunna skruva ur skruven i vevarmen (man skruvar på ringen) och istället använda en avdragare för vevarmen. Avdragaren som behövs är dock inte standardstorlek utan något FSA specialskit.

Försök dig aldrig på mek som du inte är säker på att du klarar! =(

Senast redigerad av en moderator:
Fasen, här satt jag och glodde hela kvällen igår utan något att göra så hade jag glömt bort att det var happytträff :(

Skulle va kul om fler happyiter körde värmlandsserien i år. Brukar vara riktigt roligt med relativt tekniska banor och mycket jävlar anamma :)

Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Dret, helvete, piss fan!!!!
>
> Efter att ha försökt kränga av vevpartiet på corratechen har jag förutom valkar i händerna
> och under foten en rejält sönderdragen skruv. Hur svårt kan det va att bygga hållbara
> grejer?????
>
> Jag har ett ISIS vevparti med en sån här självurdragande bult
> http://www.parktool.com/blog/repair-help/self-extr acting-or-one-key-release-systems
>
> Fick verkligen ta i för kung och fosterland... vi snackar om max!!! Kunde såklart bara sluta på
> ett sätt. Vad tror ni solsta vill ha för att rätta till felmeket? I teoring skulle man kunna
> skruva ur skruven i vevarmen (man skruvar på ringen) och istället använda en avdragare för
> vevarmen. Avdragaren som behövs är dock inte standardstorlek utan något FSA specialskit.
>
> Försök dig aldrig på mek som du inte är säker på att du klarar! =(

FSA är tydligen farliga saker. Detta fick jag mig till livs när jag mekade FSA vevpart förförra våren då det bet mig i underarmen.

Jag har "avdragare" till mitt FSA om du vill prova/låna. Men jag vet inte om det passar ditt förstås. Hör av dig om du vill låna/prova.

Jag gör ett försök med klaravik imorgon, om han är human i prissättningen dumpar jag nog in cykeln där istället =) Annars lånar jag gärna verktyget.

Frolicc: jag kan verkligen rekomendera att skaffa ett Shimano eller annat vevpRti med utanpåliggande lager. Jag har mekat ISIS, Truvative och fyrkants. Alla vevlager som inte är utanpåliggande är tunga och helvetets påhitt när man ska meka.

Jag vet inte om jag kan ha utanpåliggande med tanke på hur min ram ser ut. Området runt vevpartiet är "bulligt" och själva lagret nedsänkt.

Sen är jag lite för kär i mina vevar för att byta =)

Hade en fundering på om det skulle gå att fota med motljusblixt när man plåtar action. Fotar jag porträtt brukar jag ibland ställa en blixt bakom personen i fråga, då lyser man upp håret och det ser lite ut som man fotar i motljus. Sen har man en annan blixt som lyser upp framifrån.

Iväg till våxnäshallen för att störa träningen lite...

Först lite uppvärmning, både jonas och olov ligger bra inbäddade i klungan.
Klunga1-1.jpg ht=725

Olof visade snabbt vart skåpet skall stå när det gäller aeroposition. Vi kom fram till att det måste bero på de långa benen, armarna räcker helt enkelt inte fram till styret annars.
Olovaero-2.jpg ht=483

Förmodligen har Jonas korta ben och långa armar.. eller helt enkelt styret för högt.
Jonasejaero-1.jpg ht=483

Faktum är att olofs aeropositionen behålls även vid softåkande
Olovaero-1.jpg ht=483

Även bosse var där och körde intervaller... och hängde över bordet och flexade gluteus maximus
Gluteusmaximus-1.jpg ht=483

Nu var både jag och huvudpersonerna uppvärmda och jag började rigga blixtar. Fick exakt noll bilder som var någorlunda okej. Att försöka trycka av i rätt tid var helt enkelt en omöjligthet.

Hela tanken här är alltså att personen i fråga skall blockera blixten...
Blixt-1.jpg ht=483

Och det fortsatte på samma vis...
Blixt-1-2.jpg ht=483

Gav upp och angrep istället problemet med båda blixtarna framifrån. Och det var ungefär lika stora marginaler här för att trycka av i rätt tid...
Blixtfram-1.jpg ht=483

Så nu vet jag... att trycka av i rätt tid går alltså inte!!

Bitter över sönderdragen skruv på vevparti och kassa bilder började jag tala illa om "purebike", socialdemokrater och att skaffa barn. Dessutom spelade jag ovetandes in ett meddelande på Olofs telefonsvarare... undrar vad som registrerades egenetligen...

Men är det så ni sysselsätter er på söndagkvällarna, såg ju himla trevligt ut =) Kränkte mig själv på trainern istället, höll på att DÖÖÖÖÖ.

Kul att se att du håller kameran varm Frolicc. Själv har jag lyckats rasera min K10 eftersom spaken till stabiliseringen knäckts av i fel läge samtidigt som den bakfokuserar för mycket och - ja jag tappade lusten..

Jaja, det var ett jävla tjöt om min styrhöjd. Får väl sänka det då. Till mitt försvar vill jag dock säga att låg som 4:e man när bilden är tagen och då kanske man inte behöver vara så aero.

Tony på klaravik skulle ta sig an min cykel. Känns bra!

Vilket för oss tillbaks till CRC beställningen. Visserligen behövs inte längre något vevlager men jag kommer ändå lägga in en beställning på CRC. Risken finns att jag når upp till fraktfritt på egen hand men alla är välkommna att hänga på ändå.

Skickar isåfall beställningen ikväll eller imorgon kväll.

Frolicc, jag ska ha lite grejsaker!
1 par 540trampor till Rosita, svart eller silver spelar ingen roll. Ta det du tycker blir snyggast.. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5369
1 paket kedjelås för 9-delat. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=871
2 st Conti Speedking 2.3" folding, vore trevligt om de kan vänta med att skicka tills de kommer i lager 11 feb eller dela upp leverans.. http://www.chainreactioncycles.com/BasketAdd.aspx?AddToBasket=true&StockID=59346

Jag har ingen brådska med delarna så 11 feb låter lugnt. Tisdag kväll är orderkvällen så vi kan tänka över våra beslut fram tills dess.

Verkar som vi skall köpa samma brallor jordan, xl för mig. Hur lång är du?

Jag kan för övrigt rapportera att jag lyssnat av Froliccs meddelande som han så vackert spelat in i fickan medan han gick i våxnäshallen. Ur en mycket otydlig konversation mellan frolicc och skilgannon man man ändå uttyda två saker:

1: Skilgannon säger någonting som innehåller det inte så obekanta namnet "Bosse"
2: Frolicc säger senare under samtalet: "Vad tjänar jag på det?"

Någon som kan dra några slutsatser av dessa fragment?

Efter att ha blivit utslängd från CRC två gånger och fått fylla på varukorgen igen är ordern nu lagd. Orkar inte räkna ut kostnaden för varje person ikväll.

Allas grejer fanns utom däcken till andematt. Datumet är framflyttat till 7:e mars och det tyckte jag var i längsta laget.

Preliminärt skickasdatum är imorgon. =)

Det är OK, Frolicc. Man behöver ju inte gå över ån efter - däck. Finns ju på CC för 139 kr, visserligen inte vikbart men.. Dessutom kan jag ju vänta ett tag. Det känns inte som det är akut ännu.

Då har vårat paket skickats. Förr var det parcel force international men nu har de tydligen bytt till DHL. Detta är vårt nummer

JD0002287539014620

www.dhl.com

Jag fattar iallafall inte hur man hittar någon trackinginformation =)

Vilka (Bozz, Frolicc och Skilgannon ????) ska åka Solstaloppet på lördag? Vill veta vilka jag ska heja på.

I vår planering glömde vi ju Henriks tävling på nationaldagen.

Alla ni som är med i Solsta ck ni glömmer väl inte bort att det är årsmöte på söndag kl 16.

Det blir ju fint skidväder på lördag. Så jag tänkte åka och kolla samtidigt som jag åker skidor.

Sedan har vi ju Arsenal Wolves.

jordan skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka (Bozz, Frolicc och Skilgannon ????) ska åka
> Solstaloppet på lördag? Vill veta vilka jag ska
> heja på.

Jag åker också. Åk du med Jordan, mysåka kan du göra på söndag..

Friday, February 11, 2011 Location Time
3 Departed Facility in GATWICK - UK GATWICK - UK 06:00

2 Processed at GATWICK - UK GATWICK - UK 03:10

Wednesday, February 09, 2011 Location Time
1 Shipment information received BELFAST - UK 00:00

Har inte lämnat ön ännu.

Jag "råkade" beställa dagen innan, mitt paket ligger i Malmö idag

Tillbaka
Topp