[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

har modemet någon konfigurationssida du kan komma åt?
såg dom på supporten om du dessutom var inloggad på tjänsten? (PPPoE?)
eller om du bara hade en fungerande fysisk anslutning

har du provat att pinga ipadresser istället för DNS'er? kan vara dns servern som e knas ibland
typ ping 130.239.8.25 istället för ping www.sunet.se

på min tid var inte comhems modem spärrade på något vis

när man byter leverantör så var jag med om ganska många gånger att man körde igång tjänsten fysiskt men att abonnemanget med inloggning och sånt flyttades några dagar efter. och man ska aldrig lita på att dom kollar allt som behöver kollas på supportställen!

edit: stavfel...

Senast redigerad av en moderator:
D-linkmodem går att configurera, bredbandsbolaget är bryggat och går inte att configurera(tror jag).

Alltele kör inte med PPPoE, det är en statisk IP och sen kan man få dynamisk med IGhost.

Det går inte att pinga IP adresser varken från dator eller från router, förutom inom nätverket då.

Rätt och rätt.. Alla enheter i nätverket kör för tillfället på av mig tilldelade IP.

Alces skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för modell på modemet?
> antar att modemet får en ipadress, men får
> router/dator rätt ip sen?

Tiki skrev:
> Kan vi ses vid Hammarömacken kl 17.30 ikväll
> för en tur på Bonäsleden?

Tiki, Jag kommer till Hammarmacken kl. 17.30 i kväll (enligt yr.no slutar det snart att regna)

Frolicc:

jodå, jag bara tänkte om du får ett WAN ip som du ska. Modemet ska ju tilldelas ett WAN ip och sen vet jag inte om du har inbyggd dhcp i modemet eller har en router efter där, men om du har router efter så ska den ju vidarebefodra WAN ip't dit bara. uhm förlåt om det blev rörigt =)

Är med på vad du menar. Jag har ju fast ip så jag anger ju den ip adressen i routern eller i datorn om jag kopplar modemet rakt dit.

Router/brandvägg agerar DHCP egentligen, men just nu kör jag allt manuellt då jag vill ha nätverket "konstant" även då jag drar ur sladdar och byter enheter kors och tvärs.

Om någon känner sig intresserad att slänga ett öga på skiten och/eller låna ut ett modem som stöder fast IP för snabbtest bjuds det på kaffe med lingonpaj och glass. Gäller så långt lagret räcker. =)

yihooooooooo va re geck på bonäsleden idag.ekelund och jag körde slut på tiki så han fick nästan krypa hem!! han skyllde på att han kört hårt ett tag å va schleten! den gode arvikabon. vi pratade lite om brattforsride oxå framöver men bestämde inget.natti

Jag kom hem också, fast det började skymma. Tiki oc Bozz tack för en fin, härligt geggig tur. By the way, Tiki, du frågade hur lång skogssträcka det var kvar från vägen där ni svängde norrut. Jag kollade klockan, det tog 17-18 minuter till Mörudden där asfalten börjar.

Jag kände mig som Elofsson med två stycken Muhlegg framför mig. Hopplöst att hänga på igår, hursomhelst var det ändå en kanonfin runda. Antingen är jag för stunden nedtränad eller så är den där schwein-viruset som knäckt mig. Passen har duggat tätt det sista.

Okey tack för informationen Eklund.

Förresten hur hur går det för gips-ponken Jomensåatt? När är han tillbaka på banan?

Mühlegg var dopad, rejält, det är inte jag och inte heller Bozz (eller?), så, Tiki, du får byta jämförelse. Själv har jag vaknat i natt ett par gånger och kännt mig stel i benen, frågan är vad som väckte mig, kan det vara mardrömmar om Bozzes skogsvrål...rejält otäckt.

08:30 på måndag åker gipset av, läkaren säger att det tar ytterligare 6 veckor efter att gipset ryker tills man brukar kunna sporta igen, så det blir pannlampeturer man får sikta in sig på. :/ Men jag hade tänkt att så snart som möjligt försöka mig på lite lugnare cykling. Någon som har tockena där la-la-la....fan jag har svårt att säga det... la- la- landsvägscykel att låna ut någon gång kommande veckor? :P

Just nu ser det inte ut som om jag åker till Abbas på lördag.

Morgen kl 6 – kl 12 10°

Kraftig regn. Lett bris, 4 m/s fra øst-sørøst. 19 mm nedbør.

Får väl ladda inför Ungern-Sverige kl 20 istället.

Söndag då är det bättre väder!!!

Morgen kl 8 – kl 14 9°

Regn. Svak vind, 2 m/s fra nord. 0,6 mm nedbør.

Dagtid kl 14 – kl 20 16°

Lettskyet. Svak vind, 3 m/s fra vest. 0,3 mm nedbør.

oj så mkt trevlig info det va idag på sidan förutom halsontet då förstås!tiki verkar va vid gott mod oxå.jordan på tjurruset ! va kuuuuuuuuuuul

jordan skrev:
> Förtydligade jag kommer att åka till Abbas på
> söndag och med stor sannolikhet så följer Bozz
> med. Någon mer?
>
> Nu när ni har blivit med racer alla, kanske ni
> kör Solstatempot på söndag.
>
> http://solstack.se/Cykellopp/Solt09.pdf

Jordan, jag är nog med på Abbas på Söndag, men har nog inte tillgång till bil. Finns det någon möjlighet att samåka med någon? Har du/ni anmält er, eller gör man det på plats?

springer nog på kilene ikväll om nån vill me? vi blir väl 3 st till abbas så vi får väl ta 2 bilar vad jag förstår.ni kan ju samåka som bor nära om ni vill så tar jag bil och håller en plats till linda kanske eller nån annan...?

Gott att gipset faller Jomensåatt. Förstår om det var svårt att gå ut offentligt med det lilla svettot som bor där inombords. :-) Nåja nu är det gjort. Vill du får du gärna låna min rappel-racer. Lite glapp i vevpartiet bara, annars funkar den som många hojar gjorde på 80-talet - typ halvkassa bromsar och rätt tung.

Brattfors sista helgen i september är intressant Jordan.

jordan skrev:
> Nu när ni har blivit med racer alla, kanske ni
> kör Solstatempot på söndag.

Såg den tävlingen härom dagen, hade varit grymt kul, men ofint nog är jag i Karlskoga o hinner inte hem. Är annars efter Glafsfjorden grymt sugen på att låta Bussen konkurrera i sådana tävlingar där de inte ligger på rulle efter Swebus Express och tjuvåker...så nästa gång!!

bozz skrev:
> picnic på skutberget vore trevligt MM!blir det
> orientering ikväll?

Japp, det var skönt att röra på sig igen men sviterna efter vurpan gjorde sig påminda.

bozz skrev:
> springer nog på kilene ikväll om nån vill me?
> vi blir väl 3 st till abbas så vi får väl ta 2
> bilar vad jag förstår.ni kan ju samåka som bor
> nära om ni vill så tar jag bil och håller en
> plats till linda kanske eller nån annan...?

Bozz,om du och Jordan har planerat samåkning vill jag inte ställa till det. Jag antar att det kanske är tight med att få med cyklarna, annars borde vi rymmas 3 i samma bil. Om någon av de tänkta bilarna har krok och den inte används, så har jag ett cykelställ vi kan sätta dit för min cykel....

Gårdagkvällens yr-prognos om uppehåll på kvällen idag ger man inte mycket för. 65 km som inleddes i duggregn men genomfördes huvudsakligen i hällregn. Shit vad grisiga vi blev! Nu sömn och rehab efter varm dusch och varm dryck...

rolf k-d skrev:
> Någon som tänkt åka till Torsby imorron
> (ABBAS), om nu vädret inte är för illa?
>
> /Rolf

Hej
Besökte Torsby idag. Började regna i Sunne på väg upp och slutade regna i Sunne på väg hem. Tävlingen kördes i ca. 10gr hällregn. Det var trots vädret cirka 20 st som startade. Banan gick upp och ned i ca 35km för att bli lite snällare sista 15km. En riktig konditionskrävande upplevelse ;-)
Hela Torsby är banne mej vattenskadat, stora djupa vattensamlingar överallt.
Jag gissar på att det kommer att krävas lite lagerbyten på cykeln. Väderprognosen för söndagen ser lite trevligare ut. Lycka till ni som kör då. Jag tror, om kroppen vill, att jag stannar hemma och kör Solstatempot.

/Rolf

Tillbaka
Topp