[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Jordan:

Re: [Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)
Skrivet av jordan idag 17:08 (Dölj användarens inlägg)

Kollade mina tider på Mörksuggejakten.

2008 3.47

2009 4.25

2011 ?.??

--------------------------------------------
Vad hände 2010???

Jag kör motionär....

är den här tuffare än Abbas? Jag tror att Frolicc beskrev Mörksuggejakten som den mest tekniskt bana och väldigt roligt dessutom..?

Bara undrar vad totalhöjdensklättring är för MSJ..?

Man ska ha en fjärd dator med sig, - vore önskevart att ha ban profilen med sig också - och det ska jag!

Det är fasligt så långt fram ni planerar.
Säfsen låter kul men när jag kollar vad folk som varit där skriver låter det som det mest är grusvägar..

Mörksuggan är jag också intresserad av men så lång har jag inte planerat ännu..

Gjorde distanslöpningspremiär ute idag i det fina vädret. Det blev 14.5 km och jag lyckades faktiskt hålla mig under 5 min/km i slasken, isen och snön utan att förta mig. Kändes riktigt bra i benen och pulsen höll sig på rätt ställe hela vägen.

JAg har varit förbi Frolicc och hämtat ett par däck som han fick av mig för ca ett halvår sedan :)

Men jag kommer nog gärna förbi dig också Bozze och utvärderar sortimentet. Ingen brådska dock så det får nog bli i nästa vecka när jag är hemma från Vemdalen igen ;)

Har insett att jag aldrig någonsin kommer vara såhär nära igen...

Mörksuggan 2009
7 840 SOLBERG Olof Karlstad multisport 3:21:54 26:52
13 932 JONSSON Marcus Solsta CK 3:25:15 30:13

Soteleden, jovars. Jag har visserligen inte cyklat eller gått den men mor o far har stuga där i närheten. Finns vissa etapper som markägarna har stängt av. Det finns några trådar här om den leden, just google it.

Annars tycker jag skeppshällorna i Haby bukt är värt ett besök bara de. Kustens bästa granitcykling, ett par stenkast från stugan..

Vandringsleder i norra värmland är jag tveksam till. Jag hade tänkt att wolfriden skulle gått på vandringsleder istället för den stora mängd grusväg som det faktiskt blev men vandringslederna är generellt inte cyklingsbara.

Skall man cykla på vandringsleder bör man nog vara i ett turistområde eller där det är mer tillrättalagt för medelsvensson och skolklasser ute på vandring. Runt långberget, hovfjället, säfsen etc.

Finnskogsleden skulle ingått i wolfriden och den var helt okörbar med cykel. Alldeles för igenväxt och för mkt kärr.

Varför inte fundera på Finnmarksturensbanan som en träningshelg? Det blir bra och en träning innanför racet i Augusti - dubbel pang!

Abbas områden har de jobbat mycket med också förstås - Henrijk Abbas är sugen att cykla med oss dessutom och han kan säkert tipsa om området utöver banan.

Word man! vandringsleder går "fetbort" för att använda ghettospråk ;) Mycket få vandringsleder i värmland är cykelbara i någon njutbar utsträckning.

Bästa stället att cykla på Vandringsleder i Värmland är väl Brattforsheden? Där finns det också vindskydd om man vill ligga över. Är det dåligt väder åker man bara hem. Dom som vill cykla men inte kan/vill ligga i vindskydd kan ju komma tillbaka på söndagen med frukost.

Men om vi nu ska ligga över varför inte dra ner och åka runt Kinnekulle!!!

Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Vandringsleder i norra värmland är jag tveksam
> till. Jag hade tänkt att wolfriden skulle gått
> på vandringsleder istället för den stora mängd
> grusväg som det faktiskt blev men
> vandringslederna är generellt inte cyklingsbara.
>
> Skall man cykla på vandringsleder bör man nog
> vara i ett turistområde eller där det är mer
> tillrättalagt för medelsvensson och skolklasser
> ute på vandring. Runt långberget, hovfjället,
> säfsen etc.
>
> Finnskogsleden skulle ingått i wolfriden och den
> var helt okörbar med cykel. Alldeles för
> igenväxt och för mkt kärr.

Bra att du valde torra och fina stigar i stället :)

Bilagor

• Lördagsspångest.jpg
    Lördagsspångest.jpg
    114.1 KB · Besök: 37
  • HappyWalk.jpg
    HappyWalk.jpg
    173.3 KB · Besök: 35
Usch ja, det hade jag glömt bort.

Kristoffer har du lagt in Mörksuggejakten i din planering? Tror det är en bana som skulle passa dig bra.

Haha, jag gillade Torsby. Lite blött kanske men i övrigt var det ju inte så illa.

Mörksuggan ligger bra till, verkar lite sisådär med uppdatering för året. Men jag är nog på. Blir det stuga är jag på där.

Torsby var underbart, bäst var bastun eller våfflan. Jag har inte ens en cyklingsbar MTB just nu, endera dagen är snön borta så man borde ju fixa till det.

Körde ett långpass löpning i söndags, dryga 17 kilometer. Det gick inte i Skils fart men han är ju så himla ung och alert. Jag tänker låtsas att jag också var sån innan 30.

Missförstå mig rätt Torsby var bra. Tänk att vi till slut fick se Ritamäki. Den våfflan satt fint. Nästan gång vill jag ha två våfflor.

Haha, jag bara väntade på att de där bilderna skulle dyka upp =)

Kinnekulle vore skoj, jag har ju aldrig varit där. Jag är läst lite på nätet och är ändå rätt lockad av säfsens vandringsleder. De skall tydligen vara rätt nice, mkt bättre än deras mtb leder. Alternativt västavättern.

När jag inte kan vara konkurranskraftig mot KONAmi får man satsa på rekreationscykling. =)

Fick det här mailet av en kille som har stuga i närheten av Säfsen:

"Trevligt förslag, det finns en del skapligt bra cykling och sen finns det förståss en del som inte är så kul, beror lite på vad man är ute efter. Kan bara säga att ni lätt får ihop 15 mil omväxlande cykling på två dagar om man inte är ute efter enbart superjobbig lerstig utan omväxlande stig/körväg/skogsväg och någon snutt landsväg på rundorna. Boende i vindskydd kanske inte är så 100%igt för det är ju ganska mycket fiskegubbar uppe i skogarna och vindskydden finns oftast nära fiskevattnen och kanotlederna. det finns dock en s.k eldpallkoja (timmerstuga) som brukar vara öppen vid Pekkalampi intill Lisjön där "Tyfors runt" rundan går förbi, eldpallkoja finns även vid Säfstjärn där "Hösjörundan" passerar. Boende finns ju annars i Säfsens fina hyrstugor, dom brukar ha bra priser under lågsäsong det finns även ett vandrarhem i Fredriksberg som för övrigt brukar ha en aldeles underbar midsommarsupé (maten på Säfsen håller också hög klass från pizza och uppåt). En del tycker ju också om att åka cykel utför skidbackar och det kan man också göra i Säfsen och om någon har landsvägsraacern med så finns det åckså några fina vägar med lite biltrafik på.
Jag cyklar rätt så mycket (tycker jag själv) ca 60-75 mil/säsong runt i området både mtb och landsväg då jag har ett torp i skogen där uppe annars så bor jag i Kristinehamn.
Hör gärna av dig om du vill ha lite mer konkreta uppgifter, det går ju också att snickra ihop någon runda som kanske inte finns upptagen på spårkartan."

Jag tycker nog att det låter rätt bra

Ett datum som inte krockar med något MTB långlopp vore nice.

Beroende på vart stugan ligger så blir det ju lite olika karaktär. Ligger den i mitten av färdvägen så måste vi ju släpa med allt vi behöver (inget problem för min del). Eller så har vi en stuga där vi parkerar bilarna och dit vi återvänder på kvällen.

Vi kanske skall sätta ihop en tänkbar runda med hjälp av platskunnig person och se hur det passar och vilka turmöjligheter som finns.

Det funkar för mig. Men om Frolicc ska åka med till Norge så åker dom troligen den 24/7. Tiki och Hanna ska ju också till Norge.

Tillbaka
Topp