Fick det här mailet av en kille som har stuga i närheten av Säfsen:
"Trevligt förslag, det finns en del skapligt bra cykling och sen finns det förståss en del som inte är så kul, beror lite på vad man är ute efter. Kan bara säga att ni lätt får ihop 15 mil omväxlande cykling på två dagar om man inte är ute efter enbart superjobbig lerstig utan omväxlande stig/körväg/skogsväg och någon snutt landsväg på rundorna. Boende i vindskydd kanske inte är så 100%igt för det är ju ganska mycket fiskegubbar uppe i skogarna och vindskydden finns oftast nära fiskevattnen och kanotlederna. det finns dock en s.k eldpallkoja (timmerstuga) som brukar vara öppen vid Pekkalampi intill Lisjön där "Tyfors runt" rundan går förbi, eldpallkoja finns även vid Säfstjärn där "Hösjörundan" passerar. Boende finns ju annars i Säfsens fina hyrstugor, dom brukar ha bra priser under lågsäsong det finns även ett vandrarhem i Fredriksberg som för övrigt brukar ha en aldeles underbar midsommarsupé (maten på Säfsen håller också hög klass från pizza och uppåt). En del tycker ju också om att åka cykel utför skidbackar och det kan man också göra i Säfsen och om någon har landsvägsraacern med så finns det åckså några fina vägar med lite biltrafik på.
Jag cyklar rätt så mycket (tycker jag själv) ca 60-75 mil/säsong runt i området både mtb och landsväg då jag har ett torp i skogen där uppe annars så bor jag i Kristinehamn.
Hör gärna av dig om du vill ha lite mer konkreta uppgifter, det går ju också att snickra ihop någon runda som kanske inte finns upptagen på spårkartan."
Jag tycker nog att det låter rätt bra