[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Vilket underbart väder det är idag. Märkte också att Hammarö kommun fortsatt på den inslagna vägen och börjat sopa sina cykelbanor. När man åker på Hammaröleden så är det grus på den delen som hör till Karlstad kommun men när man kör över kommungränsen till hammarö är det sopat. Ros till hammarö och ris till Karlstad.

Vill väldigt gärna ut och cykla idag men jag hinner förmodligen inte eftersom det måste göras iordning en massa inför födelsedagen imorgon. =(

Välkommen hem Jordan, hoppas du haft en riktigt skön vecka.

Senast redigerad av en moderator:
Jag behöver nya MTB skor - ni som kan.. .. Jag tycker att 700 sek inklusive frakt borde vara en bra siffra att inte överstiga.

Jag som leker i gyttjebad och köra av små broar samt ta ett dopp ibland och annat sådant ska förmodligen had Gortex eller liknande, samt med starka miljö principer vill ha hänsyn för dessa, dessutom.

Barcelona har bra MTB cykling, i närheten, jag har en gammal kursare som bor där, träffade honom igår, och jag kan definitivt fixa förslag på MTB cykling dit, för de som vill? Jag ska dit med höjen snart tror jag :)

Jag var ute och körde ett relativt happy pass ikväll med en massa snurr på kronoparken i backar och trappor. Kul med heldämpat får jag säga :)

För bokning av stuga till Mörksuggejakten. Hur många är det som vill att vi ordnar gemensamt boende.

Kollade nu att det fanns stugor och det gör det. Ligger runt 300 kr för en natt som max.

Så hur stor stuga ska jag boka???

Jag kommer att åka upp tidigt på lördagen och stanna till i Vansbro för att se på halv ironman.

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle man kunna låna ett mekställ av någon ett litet tag/ett par veckor?
> 900spänn känns svårt att motivera som engångskostnad.
>
> Känner att jag nog behöver ett medan jag monterar ihop två cyklar. Rev en Scott racing
> junior ramren igår och det gick väl ok men när cocosräsern ska bli med grupp blir det lite
> bökigare.

Du skulle kunna få låna ett "Biltema" Reparationsställ för cykel, av mig under ett par veckor.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Reparationsstall-for-cykel/

Men frågan är om du inte skulle köpa ett till dig själv. Och det kostar inte 900. Nej det kostar 399:-. Jag vet att det inte går att vinkla, höja, sänka mm. mm. Men det fyller den funktionen jag har behov av. Skulle tom kunna sträcka mig till att det är väldigt prisvärt. Jag har haft mitt tre år och faktum är att jag förvarade cykeln i/på det väldigt ofta och det fungerade jätte bra.
Visst jag spänner ändå upp cykeln i det efter, i princip, varje pass då jag ändå går över cykeln lite snabbt. En yrkesskada må hända. Men tillsyn före-, under- och efter körning känns normalt för mig. Och när cykeln ändå är på plats så kunde den lika gärna sitta kvar i stället, tycker jag.

Pm mig om du vill låna. Men jag rekommenderar varmt att du köper ett sådant. Bra till nästan allt ;7)

Sen kan man undra om det är så himla stor skillnad mellan ett TACX T3000 MEKSTÄLL för ca 1000:- och det från biltema. Skillnad ja, men hur stor?

http://cykelcity.jetshop.se/tacx-t3000-mekstall--p-185-c-334.aspx

Senast redigerad av en moderator:
Tack Pebben, snällt av dig.

Nu har jag inte köpt gruppen till cocosramen ännu, annat har kommit emellan, så jag har inget mekbehov just nu än på ett litet tag - nån vecka eller två minst.

För att knåpa ihop grabbarnas cykel löste jag det såhär: Båtens förtöjningslina i altantaket och två plastförsedda krokar jag hittade i en låda. Fick en rätt bra arbetsställning och att det gick att snurra på cykeln var ju en bonus..

mekstll.jpg ht=648

andematt skrev:
> Tack Pebben, snällt av dig.
>
> Nu har jag inte köpt gruppen till cocosramen ännu, annat har kommit emellan, så jag har inget
> mekbehov just nu än på ett litet tag - nån vecka eller två minst.
>
> För att knåpa ihop grabbarnas cykel löste jag det såhär: Båtens förtöjningslina i
> altantaket och två plastförsedda krokar jag hittade i en låda. Fick en rätt bra
> arbetsställning och att det gick att snurra på cykeln var ju en bonus..

Hade det inte varit billigare att köpa ett biltema "mekställ" än ett hus med altan?
Bäst att skriva. Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu. Annars får man väl en "flaska" i bakhuvudet vid tillfälle ;/)

Och när jag ändå skriver. Är det någon som kan tipsa om en liten, smidig och prisvärd "momentnyckel" som är väl avpassad för känsliga kolfiber jonnar. Vill ju inte dra sönder min fina cykel, för det är lättare än vad man tror.

Pebben skrev:
> Hade det inte varit billigare att köpa ett
> biltema "mekställ" än ett hus med altan?
> Bäst att skriva. Med glimten i ögat. Inte
> alltid, men nu. Annars får man väl en "flaska" i
> bakhuvudet vid tillfälle ;/)

Haha, äsch då det är en hyresrätt så det är ingen fara.. har inte köpt nånting ;o)

> Och när jag ändå skriver. Är det någon som
> kan tipsa om en liten, smidig och prisvärd
> "momentnyckel" som är väl avpassad för
> känsliga kolfiber jonnar. Vill ju inte dra
> sönder min fina cykel, för det är lättare än
> vad man tror.

Måste man ha en sån också.. Skit va möe grejsaker man "måste ha".

@andematt

du kan ju be frikman eller fredins eller fredmans (vad heter han, gammla gubben som har verkstan rakt upp gatan från Willy´s och rakt över från BMV??) i våxnäs att bygga dig en cykelställ också - skulle tro att det borde ligga runt 200 sek.

Jag köpte en momentnyckel på Swedol. Använder den inte speciellt mkt på cykeln men den är bra när man servar ventiler på MC'n. Svårt att veta om den faktiskt funkar utan att ha utrustning för kalibrering men motorn har inte skurit än iallafall.

Hur tror ni att det ser ut i skogen nu efter all sol och allt regn som varit. Borde inte den mesta snön vara borta, i alla fall på grusvägar?

I söndags var det inte cykelbart, varken på stig eller grusväg. Det var snarare så att det hade gått att köra skate på de flesta ställen, iallafall på de vägar där man plattat för skidspår

En rekning på I2 låter som en plan tycker jag. Slutar jobba 16 och cyklar till jobbet så jag är inte hemma före 1630. Ska vi säga 1715 vid Netto på Råtorp?

Multisportklubben har säsongspremiär på tröskelintervaller idag. start 17:45 från toyota på våxnäs.

vi kör 6st 8-minutare med återsamling i pauserna, så alla kan va med. Vi cyklar gemensamt till bergviksrondellen och kör sedan 3st bort och 3st hem på trossnäsvägen. cykeln som gäller är mtb.

det är INTE cykelbart på I2 riktigt än, om du frågar mig iaf..

Hej,

Long winter no hear. Har börjat krypa ur mitt vinteride.
Funderar på att lufta min MTB till helgen, fast det blir nog på landsväg (fastän jag längtar efter någon isfri skogsstig). Funderar på en lugn tur Hammarö sydspets-Skoghall-Vidöåsen-Råtorp-Skåre-Djupdalen-K-d. Kanske på söndag fm. kl. 10?

Kollade med Harald om Abbas touren verkligen är 90 km. Det stämmer att den är 90 km. Tydligen är det många som har önskemål om en längre bana. Det jag undrar nu är vilka av er som vill ha en längre bana. För mig räckte det gott och väl med 60 km.

Tänker han dra banan genom Froliccs sk vandringsled räcker det med 1 km. Det är ju så himla svårt att avgöra hur långt man vill köra när man inte vet hur banan ser ut. I somras tyckte jag de första 19 var för långt men sen var resten ändå helt ok.

Eftersom jag aldrig åkte den förra banan så har jag lite svårt att uttala mig men jag tycker att det vore väldigt roligt om vi kunde bli ett gäng som åker upp till Torsby.

Jag och bosse var ute och rekade lite i I2 skogen igår och på vissa ställen är det fortfarande en del snö kvar men på vissa ställen är det riktigt fint. Nästan hela getryggen är körbar. Det är nära att det går att köra nu.

Jag hänger gärna med Eklund.

Det ser ut på Solsta's sida som att grupperna är igång på lördagarna? Eller är det bara en lämning från förra säsongen?

JollyJumper skrev:
> Vad händer på lördag i form av Mountainbike riding?

Jo men vist...
Var vänlig och ”printa in” tid och plats bara så...
Hakar den lilla ”nybörjaren” på...
Bara så där bara...
Kompis...

Jollyjumper nu blir det racer och nöta mil på asfalt för mig. Så kommer det se ut fram till vätternrundan. Sedan blir det mtb.

jordan skrev:
> Jollyjumper nu blir det racer och nöta mil på asfalt för mig. Så kommer det se ut fram till
> vätternrundan. Sedan blir det mtb.

Samma samma för min del, fast jag kommer inte att köra MTB efter VR. Å det vore trevligt med en trevlig lördagscykling vid tillfälle. För det var väl på lördagarna som man cyklade lite lugnare eller var det på söndagarna?

Lite synd för min del att det inte är tvärt om, jordan. Eller så får jag väl bli tvärt om, dvs snabb, eftersom jag nog kommer ha lättare att komma loss på söndagar.

Har ju inte ens fått tummen ur och skaffat en grupp till ramen - så "snabb" är jag.

Jag cyklar MTB närsomhelst med vemsomhelst nu i helgen. Det blir inte särskilt lugnt dock - jag vill åka fort, träna hårt - långloppscuppen börjar snart vettu!

Förresten var är länken till race listan?????

Jag kan köra på söndag också

Tony har lovat min cykel tills imorgon eftermiddagen :=)

har sålt bägge mina cyklar och annonserna är nu borta!Jag cyklar gärna i helgen på vad som helst.Kom ihåg en HAPPY födelsedag på lördag oxå!!

Frågade om banan på Abbas touren. Här är svaret.

Banan är inte helt klart än, men vi försöker att ha en del tekniska partier med. Jag försöker alltid att få med så lite grusväg som möjligt.
Jag lovar, sträckan kommer att bli tufft!

Hälsningar,
Harold

Se nu till att träna backar så ni är redo för Harolds tuffa 90 km.

Frolicc skrev:
> Ett par sprillans nya RK supersonic från rean är
> påväg hitåt. Mina Racing Ralph bojsänken får
> agera lerdäck. =)
>
> Någon som sitter på ett skivbromsframhjul av
> enklare sort som tar upp plats i förrådet?

Jag har massor som tar för stor plats i garaget. Kollar i morgon.

Eklund skrev:

> Funderar på att lufta min MTB till helgen, fast
> det blir nog på landsväg (fastän jag längtar
> efter någon isfri skogsstig). Funderar på en
> lugn tur Hammarö
> sydspets-Skoghall-Vidöåsen-Råtorp-Skåre-Djupda
> len-K-d. Kanske på söndag fm. kl. 10?

Alces skrev:
>Jag hänger gärna med Eklund.

Kul, ser lite svalt ut på söndag fm, men vid 10 bör det vara OK

Tillbaka