[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Det blir sol.

Idag rullar vi iväg vid tio. Mårbacka, Olsäter, Munkfors, Sunne. De som känner sig pigga skarvar upp till Lysvik. Efter turen är alla democyklar framplockade och utställarna är på plats. Klockan 16 startar Mattias Recks föreläsning om träning.

Vill du testa en cykel under turen så ta dig upp i god tid innan tio.

Mer info dag för dag på kalendariet på http://www.selmaspa.se

Välkomen
Oscar/Selma Spa

Jordan mfl: Måste tyvärr kasta in handduken redan före dagens distanspass...
Låg däckad hela dagen igår i nån slags maginfluensa, och magen är inte alös i cykel skick i dag... :-/

Hoppas ni hinner se detta så ni inte står och väntar förgäves. Ursäkta det sena återbudet, men jag hoppades in i det sista att det kulle gå...

Ha en bra tur i det fantastiska vädret!

bozz skrev:
-------------------------------------------------------
> oj folk ringde till mej och klagade att det inte
> va nåt kl 10.00 idag med Solsta

Men vi har skrivit på hemsidan att det inte var något idag, pga pollenallergi och påskafton m m.

Är det någon som vill ta ett par lugna timmar på landsvägen imorgon vid 11 snåret?

Jag behöver en hjälpande han med styrlinda. Någon som känner sig expert nog att lyckas? Jag gick bet med plo
ppen och allt repade upp sig nerifrån... Ring eller ramla förbi!
Efter det är hon klar, min plastkines. Hon verkar sluta på ca 8,4 kg... Ingen extrem cykel men det lär räcka till mig!

andematt skrev:
> Jag behöver en hjälpande han med styrlinda.
> Någon som känner sig expert nog att lyckas? Jag
> gick bet med plo
> ppen och allt repade upp sig nerifrån... Ring
> eller ramla förbi!
> Efter det är hon klar, min plastkines. Hon
> verkar sluta på ca 8,4 kg... Ingen extrem cykel
> men det lär räcka till mig!

Jutub is jår frend!

Skilgannon riktigt bra kört. Det bästa var väl att du slog konami i spurten. För mig gick det så där. Satt bra med men när det blev riktig hårdkörning i sidvinden då orkade jag inte hänga med. Så det blev till att köra lagtempo i 5,5 mil med Javad och en till. Så nu blir det till att träna intervaller så man hänger med när det är dags att köra skruvstadsloppet.

Skilgannon skrev:
> Enrico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beslutsångest deluxe....
> >
> >
> http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=21
>
> > 09
> >
> >
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
>
> >
> fcgi?funk=visa_artikel&artnr=GHO0260-62r&avd=1&ext
>
> >
> ra=kampanj&Ref=&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=StdPaket
>
> > &Kampanj_ID=1831
> >
> > Bestäm åt mig!
> >
> > Och Skilgannon: Inga länkar till några
> > italienska cyklar från nån konstig hemsida
> med
> > priser i pund/euro/lira/pesetas osv. :)
>
> Ok då, men bara för den här gången. ;)
>
> Även om det svider i själen så måste jag nog
> säga att canyonen är riktigt fin.

Vad talar egentligen för och emot de två alternativen...?
Blev lite sugen på något av alternativen...
Börjar inse att man kan få mycket mer cykel för pengarna om man inte stirrar sig blind på Scott... :(

Recept:
Fulkinesramkit fm015 = 385$
shimano 105-grupp 4500 kr
Hjulset ca 1200 kr
Sadel, stolpe, styre mm ca 1500 kr.

Blir en riktigt bra cykel för hyfsad billig peng ca 10000.

Andematt då köper jag hellre en Canyon roadlite 7.0 för lite drygt 11 med ultegra. Och slipper bygga själv.

Enrico var du i Sunne och testade Canyon?

Andematt ska bli kul att se dig och din cykel snart.

Ni har väl inte glömt träningstävlingen på lördag 30/4 kl 11 Skutberget!!!

Sprid detta till alla ni känner. Alla kan vara med såväl snabb som långsam.

Vi samlas en kvart innan starten kl 11.

Jag kommer nog på lördagens träningstävling. Förhoppningsvis får jag med Erika också..

Vårpremiären... ja vad säger man. Ett skolboksexempel på att bränna sina krafter liiite för tidigt. Jag hade missuppfattat placeringen av målgången och när vi då skulle svänga höger efter Torgnys trä upp mot mål var jag redan utkörd fysiskt och psykiskt. Orkade helt enkelt inte ladda om för att spurta en backe till utan nöjde mig att rulla in i klungan. Skit! Hade ju kunnat bli hur bra som helst, uppförsbackar är ju mitt trumfkort :(

I övrigt kan man väl säga att det gick ganska fort ibland och riktigt långsamt ibland. Kul var det iaf och stort tack till Skilganon som lånade ut sitt multiverktyg för cykelmek i 35km/h i klungan :)

Jordan: Jag var i Sunne på påskafton. Enligt hemsidan skulle mässan öppna kl 1400. Jag var där kvart i 2 till klockan tre men Canyons tält var helt tomt. Testade Rose istället. Trevliga finska säljare men tyvärr hade dom bara cyklar för jättar så hela resan blev ett fiasko.

Har mailat Stefan på Canyon och han rekommenderar storlek 50. Frågan är om jag vågar köpa utan att prova? Men nu har lönen kommit så nu kan jag inte skylla på det längre heller.

Enrico synd att dom inte var där. Du fick ingen förklaring vart dom var.

Det är nog ingen fara att beställa. Klart alltid bättre att testa.

7,5 kg snygg canyon.. Grattis!
Nästan kilot lättare än mitt bygge. Skönt, nu här jag inga krav på mig att vara snabb pga materialet! :)

Längtar verkligen ut men nu har ett virus flyttat in i nosen.. Flaggar redan nu för att det inte blir ngn vårride för min del. Har inga mil i kroppen och en långtur då är att be om trasiga knän resten av året.

Top-normal är väl den normala växeln.. om vajern går av hamnar kedjan på minsta drevet bak. Low normal är det omvända.

Det borde du se om du kollar på växeln och se vilket håll fjädern går åt. Sen så kan du såklart köpa vilken version av växel du vill. Jag har en helt ny LX samt en XT som det går att ta de flesta delar av, utom paralellogrammet med fjädern.

Jag och Kristoffer hittade en rätt ok väg till trossnäsvägen. Stigarna var väl tekniska då sikten i nattmörkret var nära noll. Skulle säga att Forshagagrillen->Trossnäsvägen är färdigplanerad.

@Skilgannon: Du har väl det "ovanliga" alternativet(Low normal?) där växelföraren befinner sig vid största drevet om du lossar vajern om jag inte missminner mig?

Trodde bara det var växelörat som blev skadat, men hela växeln rök alltså?

KONAmi skrev:
> @Skilgannon: Du har väl det "ovanliga"
> alternativet(Low normal?) där växelföraren
> befinner sig vid största drevet om du lossar
> vajern om jag inte missminner mig?
>
> Trodde bara det var växelörat som blev skadat,
> men hela växeln rök alltså?

Vet inte riktigt än men jag undrade mest bara än så länge

För er som är/vill bli giftigt snabba så är det intervaller på 3km-spåret bakom KMTI ikväll kl 18.00

Vi kör ca 8 varv med 1-2 minuter vila emellan. Lätt ett av de bästa träningspassen man kan göra på två hul enligt mig! och det är ju tävling på lördag så... ;)

jordan skrev:
....
>
> Ni har väl inte glömt träningstävlingen på
> lördag 30/4 kl 11 Skutberget!!!
>
> Sprid detta till alla ni känner. Alla kan vara
> med såväl snabb som långsam.
>
> Vi samlas en kvart innan starten kl 11.

Vad är det för förutsättningar som gäller, sträckor, mm. Funderar på att komma samt att ta med min 12-åring, som har kört MTB i ett år och är duktig tekniskt, men kanske inte klarar flera mil i terrängen...

Eklund vi kör mtb banan på skutberget. Den är väl ca 9 km lång. Alla kör utifrån sina egna förutsättningar. Kul om din son vill följa med.

Vi har gemensam start. Vi lägger cyklarna ca 50-75 från start. Den som har brottom springer till cykeln den som vill ta lugnt går. Det är för att vi ska få lite spridning på oss om vi blir många vilket jag hoppas.

Dock har vi en viktig regel är det någon som är i nöd måste vi stanna och hjälpa till. Annars är det bara att köra på.

Angående bakväxel, som fler redan nämnt så är det ingen stor skillnad på top/low-normal. Båda funkar på cykeln och med dina nuvarande reglagen.
Däremot bör du välja en med lång arm (SGS) för att den skall funka med tre drev fram.

Ska du köpa ny växel är det nog läge att titta på Shadow-varienten, smalare och mindre risk att slå i.

http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5093/xt-schaltwerk-rd-m772-sgs.html?mfid=43

Jag beställer nog lite delar från www.Wiggle.co.uk i kväll, hojta till om du vill haka på med delar.
http://www.wiggle.co.uk/shimano-xt-m772-rear-derailleur/
(Fast du får gratis frakt därifrån såg jag nu..)

åhhhhhhhh Nu gör Happy skäl för namnet. Det var länge sen det va så roligt med Happy.Idag kom det 12 st!Vädret blev bara bättre och bättre under kvällen och humöret med Tack för en rolig kväll.

Det är mycket på gång denna helg som kommer.
Hammarö 3-dagars börjar på fredag. Åk gärna ut på ön och titta på cyklisterna. Finns inget som är så trevligt som att få ett hejarrop när man tävlar.

Sedan är det träningstävling mtb på lördag.

Solsta kör landsväg lördag och troligen söndag.

Mitt vätterngäng kör landsväg lördag och söndag.

Plus en massa andra som är ute och cyklar.

Så det är bara att välja det som passar en själv bäst.

Även om jag blir förvånad att Bozz väljer landsväg framför mtb. Men större under har skett här i världen.

Vad sägs om en sak till.

Fartlek på Hammarö. Samling skoghalls klubbstuga kl 18.30 söndagkväll.

Imorgon blir det en liten morgontur innan jobbet 08.30.

Vilken bra timing att sätta sig i bilen i morrn känner jag.. Nå, jag är ändå förkyld så det kvittar men nu är alla mina cyklar i tiptrim iaf.. alltid en tröst.

Kristoffer skrev:
> Angående bakväxel, som fler redan nämnt så är
> det ingen stor skillnad på top/low-normal. Båda
> funkar på cykeln och med dina nuvarande
> reglagen.
> Däremot bör du välja en med lång arm (SGS)
> för att den skall funka med tre drev fram.
>
> Ska du köpa ny växel är det nog läge att titta
> på Shadow-varienten, smalare och mindre risk att
> slå i.
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k421/a5093/xt-sch
> altwerk-rd-m772-sgs.html?mfid=43
>
> Jag beställer nog lite delar från
> www.Wiggle.co.uk i kväll, hojta till om du vill
> haka på med delar.
> http://www.wiggle.co.uk/shimano-xt-m772-rear-derai
> lleur/
> (Fast du får gratis frakt därifrån såg jag
> nu..)

Tack frolicc och kristoffer för förklaringen till nybörjaren. Såg att shadowväxeln fanns på cyclecomponents för 659 så om jag köper ny blir det nog där tror jag.

F-n vad saker det händer just den här helgen när jag är borta. Jag som vill cykla massor, men just det, jag har ju ingen bakväxel på mtb:n så det smög sig ändå.

Bellebue samling kl 10 cykelaffären norrstrand tror jag. I maj ska dom börja köra redan kl 09. Kollar upp det och återkommer.

Tillbaka
Topp