Om du hakar av kedjan från framklingorna, fortsätter ändå ljudet vid rotation? Fortsätter ljudet även om du rör vevorna utan att röra pedalerna? Alltså, kommer ljudet från vevlagret, skarven mellan vevlager/vevarm eller från pedalen. När du kommit på vad det är som orsakar ljudet är det bara att riva isär.
Om något "hakar över", är det i själva navet eller kedjan som inte greppar? I navet finns klackar som kan kärva om det är kallt, rostigt, grus i mekanismen etc. Kedjan kuggar över om den är sliten samt om inte kedjan och kassett matchar och slitits in tillsammans (typ man köper en ny kedja med behåller sin gamla kassett). Dessa två fel känns helt olika, kedjerelaterade problem brukar vara mer kopplade till att man lägger kraft på pedalerna medan problem med navet brukar komma efter man bakåttrampat, stannat, frihjulat etc.
Annars finns det en bra cykelbutik i klaravik, klaraviks cykelaffär som säkert fixar ihop det där. Eller så försöker du dyka upp på en träning och ser om någon kan ta en titt på hojen innan.
hucky skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Kan någon hjälpa mig med detta?!
>
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1829419
>
> Vet inte hur jag ska bära mig åt!
>
> Bor på Rud!
> mvh