[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Jag och Marcus va ute en sväng i I2skogen igår och konstaterade att det inte riktigt är farbart än på stigarna. En hel del is kvar i skuggan på stigarna och faktiskt en hel del is kvar även på grusvägarna på skuggsidorna. Men snart så!!!

Väljer man rätt stigar funkar det i I2-skogen. Väljer man fel blir det lätt lite tråkigt. Snart bör det dock vara åkbart mest överallt.

Om du hakar av kedjan från framklingorna, fortsätter ändå ljudet vid rotation? Fortsätter ljudet även om du rör vevorna utan att röra pedalerna? Alltså, kommer ljudet från vevlagret, skarven mellan vevlager/vevarm eller från pedalen. När du kommit på vad det är som orsakar ljudet är det bara att riva isär.

Om något "hakar över", är det i själva navet eller kedjan som inte greppar? I navet finns klackar som kan kärva om det är kallt, rostigt, grus i mekanismen etc. Kedjan kuggar över om den är sliten samt om inte kedjan och kassett matchar och slitits in tillsammans (typ man köper en ny kedja med behåller sin gamla kassett). Dessa två fel känns helt olika, kedjerelaterade problem brukar vara mer kopplade till att man lägger kraft på pedalerna medan problem med navet brukar komma efter man bakåttrampat, stannat, frihjulat etc.

Annars finns det en bra cykelbutik i klaravik, klaraviks cykelaffär som säkert fixar ihop det där. Eller så försöker du dyka upp på en träning och ser om någon kan ta en titt på hojen innan.

hucky skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Kan någon hjälpa mig med detta?!
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1829419
>
> Vet inte hur jag ska bära mig åt!
>
> Bor på Rud!
> mvh

Vet du om det blir med en sväng ner till Vännacka eller bara runt sjön?

Två fina tävlingar i Arvika i sommar igen, triathlon och runt sjön. :)

Kl 10, sa Bull. Mmmmm kanske det ja. Känner mig lite seg i benen faktiskt. Har kört 75,40,90, vila (styrkepass) och i dag 40Km, denna vecka. Men det är klar en fincykelkorttur kan väl inte skada.

björnn skrev:
> Vart ligger denna G-klaven?
>
> Vill gärna ha tips på skogsvägar runt om i
> Karlstad (bor på Norrstrand).
>
> mvh

Det där är en lång historia men den startar här, i januari 2008...
happymtb.org/forum/read.php/1/686523/784892#msg-784892

Jag och Jonas tog med crossarna och körde happytempo och happystigar på I2.

Slutsats:
Vissa stigar på I2 är riktigt bra nu. G-klaven är isfri ända från domarringen ut till golfbanan, grusvägar är framkomliga men räkna med vissa partier med is. Tranelundsstigen är bitvis isig.

I dag körde jag en 5:a och den hade kunnat sluta så där kan jag säga.
Jag körde bla på klarälvsbanan, mellan Forshaga och Ulvsbyn och jag vill komma med en lite varning om en synnerligen förrädisk Ishalka på klarälvbana. I vissa skuggpartier ligger ett relativt tjockt islager på banvallen. I övrigt var den ren från grus mm. Det är den inte mellan Karlstad och Ulvsbyn precis. Där är det som att cykla på en ”rullstensås”, typ. Någon som vet hur det ser ut mellan Forshaga-Deje. Och även norr om Deje upp mot Munkfors hållet? För det börja bli läge för lite längre turer nu.

Hej på er,

Nu på vårkanten är det lite splittrat med träningar då många har kört sina egna
program under vintern.

Nu i helgen ändrar vi till sommartid så då är det väl dags att vi börjar med de gemensamma
träningarna på Onsdagar samt Söndagar.

Mvh
Freddy

OK TYR kommer att köra nybörjarträning på onsdagar med start vid KMTI. Kommer förmodligen att stå med på KMTI's gruppträningsschema. Exakt hur det skall se ut är inte helt klart men vi startar nog i början av April.

Sen kommer det ju förmodligen bli lite "fartigare" träning på tisdagar med utgångspunkt från Tyrstugan och även långpass på helgen. Mer info kommer

Jag tror vi kommer vara ett MTB gäng från Facebookgruppen Karlstad Mountainbikers men också ett racergäng med Tina87 enligt 3 inlägg ovanför. Båda samlas 10:00 vid sjön.

MTB gänget kommer nog köra 8 mil med en hel del teknisk stig. Räkna med ett snitt under 20km/h.

Tina87 skrev:
> Men kan jag va med på det. Är urusel på
> tekniska stigar????

Jo men vist...
Jag är också urusel på tekniska partierna?
Och trög i uppförs backarna...
Men vi kan väll försöka... Åtminstone, eller...?

Tack för idag. 7 mil fick jag ihop.

Före:

Fre.jpg

Under:

Litelera.jpg

Jag veckopendlar till nyköping. Missar ju alla happyrides!! dessutom blev jag upp släpad till min frus föräldrar i helgen.... Hoppas ni hade trevligt

Jag tror minsann jag såg er när ni passerade glasskiosken :). Kör ni nånting på söndagar också? Jag är redan uppbokad mellan 12 och 15 på lördagar, det hade ju vart kul att kunna hänga med nån gång :)

I dag blev det en kort men trevlig tur med solsta och skoghall. Totalt körde jag 75 km i dag med drygt 28 i snitt.

Senast ändrad:
OK TYR kommer att ha ett möte under veckan med KMTI angående hur upplägget skall vara för båda parter på onsdagarna.

Alla som vill är självklart välkomna att cykla med oss på onsdagar från KMTI. Det kommer vara nybörjarinriktat vilket innebär att det kommer vara fokus på teknik och/eller intervalllkörning på platser där man inte kan tappa bort varandra. Alla kan vara med så länge man dyker upp på en någorlunda skogsduglig cykel. =)

Jag skulle gissa att vi startar om 1-2 veckor. Skogarna var i helgen i stort sett isfria.

Ska köra en kort tur i morgon på ca 5 mil och ca 2 timmar. Start vid Badet kroppkärrsjön kl 0900 om någon vill med på en tur. Måste vara åter kl 1200 då jag har ett "möte" då. Å det vill/bör jag inte missa.

Numpsy skrev:
> Jag är på om det blir ett gäng!! //Keith

Ikväll alltså!!!
Svänger förbi KMTI vid 18.00 å kollar!

Numpsy skrev:
> Jag är på om det blir ett gäng!! //Keith

Aj då. Ja ja man kan inte bli med på alla turer. Och nu var bara två som körde en fin liten tur på ca 4 mil i ca 22-23Km/h. Småpratede lite så där.

Kanske en ny tur på Onsdag om det är väder för det.

Å tack Johan för en trevlig onsdagstur.

Tillbaka
Topp