[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> MINI-RR SöndagsSolo:
> Själv kliade jag några för mig nya I2-stigar
> på ryggen under söndagkvällen. Jo jag hittade
> faktiskt några sträckningar som eliminerar en
> bra bit grusväg/motionsspår långt nere i
> söder.. Nån som vet på rak arm var det hänger
> en trave taggtråd i ett staket mitt i skogen och
> inte långt därifrån ett punkad slang i et
> träd? Där cyklade jag nu iaf. Innan det hittade
> jag en för mig övermäktig nefförslöpa som
> säkert Thomas o Co kör i sömnen...

Vet jag var det är, var tänkt att ssc07 skulle ha varit där men kommunen gillade inte att vi cyklade på naturstigen, den orangea. Finns många luriga stigar i de krokarna, får se vad det blir nästa år...

Ganska exakt 3 mil från rackethall till rackethall på lika många timmar för min, F-D och jordan. Mycket snack men rätt hårt tempo därimellan. Vi hann dessutom hänga lite med det tuffa downhillfolket =)

Vi hann med bosses g-klav, delar av gamla milen, naturstigen, domarberget, "stigen mitt i I2" plus lite annat smått och gott.

bozz skrev:
> andematt hur kan du bara glömma g-klaven?! ;)
Glömt o glömt! Den fanns inte med på nån gpsplot som jag kunde hitta, men nu är den på plats tack vare jordans kärlek till prylar. =)

alexcykel skrev:
>..en hel del..
Jag var knappt på I2-stigen. Bara i klättringen från korsningen och upp för berghällsbacken. Tog sedan till höger ut i spenaten medan orangea drog svagt vänster. Men området mellan orangea och motionsspåren verkar trevligt stökigt. La mig på sidan i en enebuske som inte ville släppa förbi mig. Den ska jag hämnas en vacker dag...

Bilagor

• G-klav GPS.jpg
    G-klav GPS.jpg
    141.9 KB · Besök: 36
tack andematt! vore de inte trevigt o se Frollic ikväll? de va länge sen!

Upplysning inför kvällens rajd: Avfärd är framflyttad 15 minuter till 18.15 vid raketen. Det är Värmlandstrafik som inte ville ställa upp på att köra tåget lite tidigare för vår skull.

(Hoppas Eklund m.fl. läser det här nu...)

Holy smoke! Den rödinringade delen av G-klaven (Hur den nu kan kallas det...) har jag inte kört, får försöka hitta den. Å jag som trodde jag hade järnkoll på I2 skogen alla mysterier.
G-klav_GPS.jpg ht=725

Det är väl just den snutten som i ordets rätta bemärkelse per definition är just G-klaven. Det finns i denna tråden från januari där jag försökte gissa hur bozz beskrev en ny stig han hittat. Jag kladdade lite på en karta och Thomas tyckte mitt kladd såg ut som en G-klav.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/686523/784892#msg-784892

Kör du höger nerför "vägen" eller "dubbeltracken" i toppen av ringen får du en underbar varvbana över det vi tidigare hänvisat till som "Slyträsket" där man lagt ut lös sly som spång över ett redigt blött område.. Jag tror ingen av oss har kört där efter att frosten släppte i våras.

(edit: Tid och länk)

Senast redigerad av en moderator:
andematt skrev:
>
> Kör du höger nerför "vägen" eller
> "dubbeltracken" i toppen av ringen får du en
> underbar varvbana över det vi tidigare hänvisat
> till som "Slyträsket" där man lagt ut lös sly
> som spång över ett redigt blött område.. Jag
> tror ingen av oss har kört där efter att frosten
> släppte i våras.

"Slyträsket" har jag kört, det var ingen höjdare, gamla pallkragar från I2-tiden som ruttnat är inte mitt favoritunderlag.

Fick skatteåterbäringen igår och löneökning idag, ti hi ti hi, med fem cyklar i källaren kan jag inte släpa hem ytterligare en, i vart fall inte innan det retroaktiva påslaget kommit och höstreorna börjat...

Funderar på en kort tur i skogen ikväll för att bekräfta fulmeket till singlespeeder. Efter 19 förstås. :)

Happy-Spotting:
Undrar om det inte var alexcykel jag mötte ungefär vid vikenkyrkan 16:40 cyklandes bland massa damer i vit överdel? Själv hade jag en röd piké och svarta byxor och gul ful pendlare.

andematt skrev:
> Happy-Spotting:
> Undrar om det inte var alexcykel jag mötte
> ungefär vid vikenkyrkan 16:40 cyklandes bland
> massa damer i vit överdel? Själv hade jag en
> röd piké och svarta byxor och gul ful pendlare.

Det var det nog, körde om två damer som körde just en anings för långsamt för min ss-promenadfärd, det var tveksamt om omkörning var det rätta eller om jag skulle vänta tills korsningen 100m senare.

Var ute och kollade så snitslarna satt kvar, det gjorde de, marken är knastertorr så det blir fin åkning. På hemvägen mötte jag happygänget på väg ut, trevligt. När är det dags för öl, längdhopp och sladdtävling egentligen?

(det tar tre veckor för fulöl att bli "färdigt")

Bozz det var det här loppet jag pratade om.

Ett fantastiskt lopp går i Tjeckien
I Teplice vid polska gränsen i början av september ca 70 mil från Malmö, i bergskedjan Sudeterna, ungefär lika långt bort som till Ludvika, men som mountainbikeupplevelse så slår den allt som finns i Sverige med hästlängder. Det är ett 12-milalopp som går i en underbar nationalpark och det är 3800 m sammanlagd stigning. Räkna med 8-9 timmar. Och det är det värt. För ca 170-180 kr ingår allt, dvs service under banan vid 4 stationer, och efter 6 mil är det depåer varenda mil. Då börjar festen med tjeckiska bakverk, mackor, skinkor, korvar och godsaker. Vågar inte ens tala om vad de bjuder på de sista två depåerna. Den totala kostnaden motsvarar ungefär allt som kan ingå för start, uppehälle mm i ett långlopp i mellansverige. Priset totalt är ungefär detsamma men loppet är en upplevelse av sällan skådat slag. Naturen är tidvis sagolik och mycket omväxlande. En enda mil är asfaltvägar, men mycket kuperad, resten terräng. Man bör vara mycket vältränad och ha färska bromsgummin eller nyservade skivbromsar innan man ger sig iväg. Turen går genom urskogar, över berg, i härliga svampmarker, i alpliknande landskap, över slätter, med allt som allt 29 uppförsbackar, alla värre än vad som finns i Skåne och 29 nerförsbackar. Några mil cyklar man på gränsen till Polen. Om du inte vill tävla så kommer det bli ditt livs tuffaste backträningspass. Träna bromsfingrarna, de kommer att ta stryk. Men du kommer aldrig att glömma en sådan upplevelse med serviceinriktad personal som tar hand om cykeln medan du fikar och snackar med folk. Mirek Rakosnik, cyklist från Prag (som också ska delta) kan ordna alla praktiska detaljer om vi är några som bilar ner (han pluggar svenska just nu). När du kommit i mål får du en god pastarätt – samt den självklara tjeckiska ölen. Om det inte räcker så är påfyllning prissatt till 5 SEK! Stannar vi kvar blir det partaj på kvällen och natten för den som har krafter kvar.

Bra utnyttjande av utrymmet på sidan Jordan! Tips: Sättermanihopordenspararmanytterligareutrymme.

Tiki! *LOL*

Skiter man dessutom i RR med bilder från körnigarna som de flesta i tråden så blir det ännu bättre utnyttjat utrymme ;o)

Jag körde SSC-banan enligt schnitzlarna och det var inte som jag trodde. Jag körde SS-ifierat och jag tog mej uppför alla backar trampandes! Rätt växel är vald (men fasen vad jobbigt, har glömt hur tungt det är), dock ska kedjelinjen ses över för kedjan hoppade två gånger, båda gångerna med fullt kraft på pedalerna vilket resulterade i blodvite i knäveck och pungkänning i styrstam samt knäskål i styre. Lovely, verkligen, men hade bara publik en av gångerna...

Kommer hem och konstaterar att bakdrevet ska in 1mm. Distanser togs fram och mekandet började. Det slutade i lagerbyte i bakhjulet, 4 dåliga kullager bytta. Tur man är hamster och samlar på sej sånt där i reserv.

I övrigt kan jag bara gratulera alexcykel till en lyckad bandragning, rolig bana! Nästa år hoppas jag slippa grusväg, det är roligare med stig. :)

Glömde skriva igår att jag mötte farbror blå vid södra sanna igår. Tror de rastade hunden för de var gömda i en buske. :)

Vilken infotavla var det som blev bortblåst?

4.83 var ssc08 enligt min klocka. Tog 20.55 med växlar..
Jag som är Jesper btw.

buq skrev:
> 4.83 var ssc08 enligt min klocka. Tog 20.55 med
> växlar..
> Jag som är Jesper btw.

4 varv med en växel tar lite längre tid, men lita på att det finns de som klarar sig under 80 minuter. Förra årets 4 km tog 13:40 för de snabbaste lägg till 4 minuter på det så får du en uppfattning om hur fort det kan gå med singlespeed.

Nu är inte Dag och Mikael med i år, men Dick, Thomas, Lars och Christer är nästan lika duktiga.
Sen finns det ett par wild cards som jag inte vet något om ännu, men har man kört Nordic 24 timmars bör man väl hålla 80 minuter...

Sen pratade jag med en landsvägscyklist som eventuellt skulle ställa upp på cykelcross, för trevnadens skull.

Senast redigerad av en moderator:
Sådär nu har jag anmält mig och min flickvän till SSC 08.
Se om alexcykel hinner bekräfta detta.

Ser det som en kul grej och som ett ypperligt tillfälle att få träffa på lite folk härifrån med, ingen aspirant på under 80 minuter här inte :)

Men som jag skrev i mailet och som jag pratat med Thomas om så har vi växlade cyklar och kommer få tejpa dessa.

Blir att åka ut ikväll vid 18 tiden och prova slingan med för att se vilken växel jag ska lägga mig på :)

Ser fram emot detta.

/Fredrik

alexcykel skrev:
> Sen pratade jag med en landsvägscyklist som
> eventuellt skulle ställa upp på cykelcross, för
> trevnadens skull.

SS CX på den banan? Huvva!

Jag önskar alla som ska köra ssc08 samt Kinnekulle lycka till och
hoppas ni får en trevlig tur.
Själv smiter jag upp till Borlänge för lite fiske.

Å ja sitter på gräsmattan å festar Gårsdsfest e skojj! =)
fast just nu nattar jg ungarna =)
*pääärti!!* Emorrn ä de fest igän!

Hare så skoj i skogarna varänn ni är!

Fläskfile med chilkrlliolja och egen kungsmynta är fans å gott att marinera. *fniss* fan va jkag stavar illa nmu. Gonatt lilla gulleforummet!!

:-) Då får vi alla hoppas det är antiskakfunktion i Andematts kamera en dag som denna.

Det verkar som CC säljer reservdelar till mitt bromshandtag. Är det någon i karlstad som tidigare plockat isär ett sådant handtag och kan vara en hjälpande hand?

tack för en mycket trevlig tävling henrik!!! så borde alla "tävlingar" va. nästan familjärt.

Jägkligt nice "tävling", dock lite väl dyr att genomföra trots ingen startavgift =)

Tänkte ta mig en sväng i morgon eftermiddag/kväll, hemma igen till 19.00.
Möjlig start mellan 16-16.30 ca.

Det blir nog till att smyga runt på diverse stigar runt G-klaven/Prästberget plus lite favoriter på väg dit och därifrån. Tempo = lågt.

Idag körde jag med MalmöTerrängCyklister i Bokskogen. Vilka härliga stigar dom har här. På sina håll såg det ut som i I2-skogen. Glöm inte att ta med cykeln om ni ska till Skåne.

Dagens runda från min gps. Glömde stänga av den när jag åkte hem så mellan den gröna och den röda åkte jag bil.

http://connect.garmin.com/activity/163086

Precis hemkommen från en ensam runda. Körde första delarna av SS banan, sen uppför bryngfjorden. Höll på att skita ner mig när jag halvvägs ned i backen insåg att jag bara har bakbroms... och ett blankslitet twister bak... Den adrenalinkicken fick räcka så sen trampade jag hem.

Mötte en supersvetto i skogen på vad jag tror var en full dynamix... men utan full-dynamix på. Någon som brukar tjuvläsa här kanske?

Thomas, måste tyvärr vara hemma vid 19.

Frolicc, det låter ju skitskoj. Not. Hoppas du får ordning på bromseriet illa kvickt.

Bara bakbroms är ju mer än tillräckligt! :)

Andematt, trist att höra. Jag får skrämma upp Björn på hojjen igen. Hehe.

Så fort som CC levererar så skall det vara fixat. 4-7 vardagar... jag borde ha det om tre veckor alltså

Köpes: En enkel äldre racer efterlyses till bekant som skall börja cykla till jobbet. Ramreglage och kanttråd önsvärt för prisets skull.

Har övertygat en bekant om att en äldre racer är the grej för att dra fyra mil cykel varje dag för lägsta möjliga kostnad. Ren sommarcykel, på vintern blir han åter slav under bensinbolagens priser. Är det någon som har en gammal skrot ståendes oanvänd som de vill bli av med för en billig penning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp