[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hade värsta bästa bildidén liksom, slå en blixt i nyllet på cyklisterna just precis i den svängen(som de två undra bilderna). Bra bilder med hem = 0! Kass! Mattson, har du några bra idér på hur man löser det? Tog några andra bilder dock

CRW_9796-1.jpg ht=725

CRW_9803-1.jpg ht=725

CRW_9821-1.jpg ht=484

CRW_9849-1.jpg ht=484

* Rikta kameran mer åt vänster alternativt flytta dig själv mer åt höger om det finns plats.
* Mer vidvinklig optik även om det ser ut som du har rätt ok ändå här.. 18mm?
* Större bländartal (längre skärpedjup).
* Glöm inte att panorera med åkaren.
* Och nästan viktigast - Förinställd manuell fokus.

Så skulle jag nog gjort med desa bilder som facit.

Edit:
http://picasaweb.google.se/andematt73/080719_SkogensKonung#5224730507442589090
Från insidan av den här kurvan har jag några bilder för den som är nyfiken på hur det kan se ut. Klicka frammåt till nästa bild. Där ser man oxå exempel på hur illa det går om man inte får med sig blixten =)

Senast redigerad av en moderator:
Kompositionsmässigt var de kanske ingen höjdare, valde dem mest för att illustrera mitt problem.

Fokusen blev fel på många bilder, fokusskalan på objektivet stämmer piss.

Men det dära med blixten alltså. Hade gärna lyst upp ansiktena på åkarna likt dina bilder från skogens konung. Slutartiden var snabb, så man var tvungen att köra snabbsync. Problemet är ju att blixtmätningen spårar ur helt eftersom den oftast mäter på bakgrunden, så det blir för mkt blixtljus oavsett kompensering.
Försökte köra manuellt läge på blixten, men tyckte det blev riktigt inkonsekvent när man är så nära. Har du någon idé? En tanke skulle ju vara (om man hade grejerna) att placera blixten längre bak fast jag har varken nödvändig effekt eller fjärrstyrning. Längre tid, panorering och skita i fast sync enda möjligheten? Så räcker blixtljuset tilll att smattra på

Ville ha en helt fryst bild, oskärpan beror på kass fokus i just de bilderna.

Det är bara att köpa nya grejjer som funkar helt enkelt. Du kan inte tro att dina stenåldersprylar räcker till dagens krav ;o)

Jag har för mig jag skruvade upp blixten rätt mycket. Nackdelen var att den laddade långsamt och det knappast blev något smattrande..

Sitter här och blir sentimental över gårdagen. Skoj att det blev ett gäng som hojade och sedan följde upp med grillning. Fin minirunda vi hittade vid Skårebron. Benen är sega idag precis som det ska vara.

Gott det var med Bozz hemgjorda marängsvisch - skyll er själva..... som Bozz kör med. Jag passade förövrigt på att ta lite extra då Jansson99 inte konkurrerade om efterrätten. Hade också en väldig tur att Hanna K satt på tåget eftersom annars hade jag fått höra om mitt gotteintag resten av veckan.

jordan skrev:
-------------------------------------------------------
> jansson99 träffade du stockholmarna när dom var
> i karlstad.

Nä, jag var i min sommarstuga då. Jag åkte dock vägen mellan Frövi och karlstad samma dag och hade haft möjlighet att möta dem, men de cyklade tydligen efter någon gammal vägatlas och hade stundom inte en aning om vart de befann sig.....

jordan, i Frövi händer sällan något alls. Det är just det som är bra. Jag lovat mig själv att cykla till Frövi, eller snarare Frövi plus en mil nån gång i år.

MiaMaria skrev:
> jansson99, vilken väg cyklar man bäst till
> Frövi, har du koll på det?

Klart att jag har! Återkommer inom kort.

Vem ska jag skylla på då?

Tack i alla fall. Det kommer nog bli spännande att köra den dagen det blir av.

jansson99, egentligen ska jag till Finnåker men där finns ju inte asfalt. Jag skulle kunna sikta på att åka till Sällinge där asfalten tar slut men det är inget höjdarställe att vänta på skjuts på så Frövi är bättre.

I Finnåker där vägen tar slut finns min stuga.

Aha, då förstår jag. Själv har jag min stuga i Munkaboda strax norr om Frövi där grusvägen tar slut....

Och jag har en dröm om att cykla till min (nåja mammas o pappas iaf) stuga vid Ramsvik, mellan hunnebo och smögen.. 23 mil. Fixar man det? Inte jag med mina knän på en Transa utrustad med WTB Stout ;o)

MM, Vägen som jansson99 pratar om söder om Alkvetternsjön är asfalterad.
Den är lite krokig och backig men helt ok.

Idag blev det 45 min på löpbandet och ett spinningpass på 45 min. På löpbandet körde jag 3 intervaller á 1 min efter 30 min, det kändes gött i benen. Spinningen gick så där var väldigt seg i benen. Det som var bra var att jag märkte att jag är i bättre form nu än senast jag var på Friskis som väl är en 2 månader sedan.

Imorgon om solen lyser blir det racer på förmiddagen.

I Lunedet (uttalas Lunnedet tror jag) (slalombacken K-skoga) finns även ett skojjigt DH-spår för den som vill utsätta sej för att gå/cykla uppför backen. :)

På söndag planerar vi en byggdag i Sunne igen, denna gång eventuellt med lite cykling för att inte bara slita och jobba. Dock med betoning på att jobba och slita förstås. Om liften går återstår att se, vi har inte kommit så långt i planeringen. ;)

Cykla 23 mil asfalt på en Transa? Det låter bizarrt på alla sätt och vis...

Hur många ska köra SSC/SSSM? För egen del så vette fan, är sugen men är i så dålig form (jag cyklade sist på förra SSC, typ) att jag tror Bert Karlsson skulle cykla förbi mej. Familjefettet ligger tjockt runt lemmar och leder. Uuuuäääk!

Thomas skrev:
>
> Hur många ska köra SSC/SSSM? För egen del så
> vette fan, är sugen men är i så dålig form
> (jag cyklade sist på förra SSC, typ) att jag
> tror Bert Karlsson skulle cykla förbi mej.
> Familjefettet ligger tjockt runt lemmar och leder.
> Uuuuäääk!

Jag tror att jag ska åka SSSM till förmån för Happyhelgen på Kinnekulle. Jag lockar nog hit lite Stockholmare också.

F.ö. verkar vi ligga på ungefär samma träningsdos Du och jag......

jordan, verkligen inte. Jag valde att se på House istället. Dock hade jag en kanon orienteringsträning innan vilket hjälpte att hålla humöret på en okej nivå trots allt.

jordan, då blir det grejer!

Hoppas inte det blir regn ikväll för då tror jag att det blir en MTB-runda. Det känns som om det är dags för det.

När jag var ute och paddlade häromdagen blev jag efter ett litet missöde(tekniskt fel, INTE bad) tvungen att landstiga. Inte ett ont anande hamnde jag då på Andematts brygga där det metades abborre.

Imorse när jag skulle lasta i cykeln i bilen kom det en skåpbil uppsmygandes bakom ryggen på mig och tutade. Bakom ratten satt Bozze och flinade.

Överallt drabbas man av Happyiter, aldrig är man säker

KONAmi skrev:
> Överallt drabbas man av Happyiter, aldrig är man
> säker

Haha, du får ge dig ut i skogen för där är vi inte ;o)

Ops, idag fick jag inte vurpa en enda gång. Jag och Robert cyklade ett par timmar i I2-skogen och jag försökte jobba lite på att inte fega så mycket och försöka få till tekniken lite.

Vi hittade lite nya stigar. Jag försökte komma upp för Bryngfjordsbacken men orkade inte hela vägen. Vad fint det är i skogen just nu!

Körde ett härligt pass innehållande 8 vändor i bryngfjordsbacken igår. Ingen storform direkt men kändes iaf ok och jag kunde hålla samma tid alla gångerna(3minuter upp). Måste ligga i för att kunna slå frolicc på fingrarna i första bästa tävling ;)

Är det förresten någon som känner för att arrangera skogens konung i år/vår?

Konami gott att höra att formen börjar komma. 8 gånger puh, tycker det är nog med 1.

Om ingen vill arrangera skogens konung kan vi väl köra en repris på förra årets bana? Kan ju vara kul att se om man har blivit bättre!!!

Hade ju varit kul att se vem som är starkast på klättring tex i backen upp från diket vid skårebron och upp till toppen. Inte på långa vägar lika dryg som bryngfjordsbacken men väl tilräckligt brant =)

Nu när vi pratar backar.

Tänker inom en snar framtid ta bilen till Högboda. Cykla därifrån till Västra Ämtervik och tillbaka. Dår får man 2 härliga backar en på 9% och en på 10%. Ligger man på nerför mot Västra Ämtervik så lovar jag att ni kommer att slå hastighetsrekord. Tommy Prim gjorde 100 km/h nerför den backen när klarälvsloppet gick där.

Vilka vill följa med!

MM - inten tidtagning nefförs, bara stilpoäng ála konståkning och backhoppning.

Jordan - skulle gärna men har inget verktyg för dylika utflykter.

Kul det där med hastighetsrekord, ni som kör räser måste ju ha varit uppe i ljudets hastighet? ;)

vad har ni för toppfart? och var nådde ni den

Jag har 64,3km/h söderut på östra sidan nilsbybron, men jag har ju bara mtb...

65 nånting från alsters kyrka ner mot vallargärdet på Meridan som hannak kör nu..

Edit: Glöm nedanstående. He och hoppsan, jag råkade hitta en som verkade värd pengarna =). Mer info och bilder kanske i morgon.

Ingen kompis som har en landsvägsmaskin i min storlek (1.79) som har lust att deponera den här en eller ett par veckor framöver under maj?

Har fått stränga råd om lätt och regelbunden cykelträning av sjukgymnasten och cykla lätt på transan går ju inte.. Tog en tvåmilare med pendlaren idag men tills jag får tag på en egen lvg i rätt storlek och prisklass... så.. ja.. liksom.. ni fattar.. ;o)

+80 nerför grusvägen mot Skeikampen i Norge förra hösten. Jag hade kört sönder bodyn på bakhjulet och kunde inte trampa. För att slippa gå upp för nästa backe så satsade jag allt på ett kort......

76km/h nedför en backe i Ludvika på MTB för drrygt 10 år sedan är det högsta klockade.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp