[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag har jag och Robert varit ute fyra timmar. Bland annat var vi i Stockfallsskogen där jag inte varit sedan bozz tvärnitade framför mig så att jag spd-vurpade rakt ner i ett vattenfyllt dike. Underbara minnen.

Nästa år blir jag med ner till Billingen.. kanske. Verkar skitjobbigt och jag tror inte ni orkar vänta 8 timmar på mig ;o)

Nån vänlig karlstadbo som vet med sig att de kan demontera en uniglidebody från ett gammalt nav?
Jag har inte verktygen som krävs.

Att få loss kassetten var inga problem tack vare parktools bild.
freehbub_w-2sr-1.jpg

Problemet uppstod när jag torkat bor allt gammalt fett och gegg i bodyn och försökte få tag i nånting för att skruva loss skiten. Det såg ut som Sheldon visar här:
freebod.gif

förutom att min gamla uniglidebody såklart inte har nån wide spline och ingen fixing bolt att få tag i och jag hade inget att skapa ett fungerande fulverktyg med och nån 10 mm insex fanns det inte nån nytta med så jag körde fast för idag och återställde allt med gott om fett för framtida turer.

Syftet är att transplantera dit en hyperglidebody för 7delad kasett. Men jag blev rätt förvånad när bodyn jag hade från ett skrotat modernt MTB-bakhjul inte kunde tas loss med en 10 mm insexa utan att det skulle behövas 11 eller 12 mm. Schkumt. Och en sån har jag inte..

Men det är en operation som måste göras om jag vill få en fungerade drivlina på Crescenten.

Jag fixade ett verktyg för "notch for disassembly" genom att slipa till en plåtbit till rätt tjocklek. Fulmek är alltid rätt, tyvärr är jag tveksam till att verktyget finns kvar i gömmorna. Letar efter billingen.

Senast redigerad av en moderator:
Vore kul att fulmeka ihop nån gång, Hundmat.
Kör du under 4:30 på Billingen är jag imponerad. Förresten, starten går väl strax =)

Jodå Jansson, det där ser ut som en skitrolig grej men det blir lite för "mäcklitt" för mig med la familia och allt..

Jag bröt efter första varvet med dåliga ben som bara ville krampa.

Frolicc gick in i väggen men tog sig till mål. Strongt gjort Frolicc

Bozz slet sig runt hela banan.

Måste dock säga att det blir fler billingen. En otroligt bra bana. Men det första varvet sliter otroligt mycket. Det går antingen upp eller ner hela tiden med undantag för några härliga grusvägar.

Så nu blir det till att träna långa uppförsbackar.

Illa jordan, riktigt trist för din skull. Fel uppladdning i mat- eller träningshänseende? Du drar ju ifrån mig när jag ligger på rulle med friska knän. Minns molkomturen i somras?

Och Frolicc under 4:30 trots att du bonkade? Riktigt starkt!

Och bozz knegade på hela vägen. Härligt!

Starkt jobbat alla tre! Jag är både imponerad och lite avundsjuk.

Det var faktiskt nära att jag hamnat i Skövde för alltid, trodde nästan jag skulle få släpa cykeln krypandes på alla fyra.

Hade på något underligt sätt får för mig att starten gick 11:00, fick reda på att starten gick 10:00 när jag kvitterade ut nummerlappen. Kanon liksom, sprang till bilen, på med kläder, ihop med cykeln och iväg till start. Pastasalladen fick bo kvar i bilen.

Starten gick och det bar upp för billingen, gick ju fint detta. Många fegade nedför backarna så det var snarare där det korkade upp sig istället för uppförsbackarna. Frolicc satsade hårt, såg inte lerhålet och kurvan och kanade med låst bak och framhjul ut i spenaten. Körde klart första rundan på 2:05, då resterande halva av loppet är platt som en pannkaka började jag drömma om tider under 4 timmar. Att ta sig under 4:10 skulle va plättlätt!!

Men men.. efter 2:30 började jag må lite kasst, hade en halvliter stark sportdryck i ryggfickan som fick gå ned i strupen en halvtimme tidigare än beräknat. Nu var man med i matchen igen...

Klockan hann gå till 3:15 innan saker och ting började gå utför. Vi var en klunga på fem och nu började det bli hårt att hålla rullen uppför. Oftast kunde jag dock satsa utför och komma ikapp. Tror aldrig jag gått in i väggen så hårt och framförallt så långt från mål tidigare. Höll faktisk denna klungan i synhåll ända tlls sista backen vilken startade runt 4:05. Sen var det bara att bonka sig upp för de sista 190 höjdmetrarna på cirkus 20 minuter. Att ta sig upp på tio skulle nog inte varit ett problem även om man varit "helt slut" i normal mening.

Sammanfattningsvis var det skitkul!! Förutom sista timmen...

Någon som är sugen på att ta en tur i veckan?
Jag är sugen vilken dag som hellst.

Jag tänkte ta en lugn racertur ikväll... Bara rulla 2-4 mil och försöka få fart på benen. Någon som är på? andematt? jordan? miamaria?

Frolicc, vilken tid har du tänkt? Hade tänkt mig en tur också. Helst ganska flack.

Inget som är hugget i sten.. 18:00

Backar vill jag då inte se på min färdväg

Jomensåatt, jag tänkte ta en SS-tur i saaakta mak (bryta loss rosten från kröppen) nån kväll efter 19 denna vecka. Kan det passa?

18:oo idag, rackethallen. Är nästan säker att jag hinner dit. Måste hinna byta kasset och kedja efter jobbet bara men det ska nog inte vara några problem.

Thomas: Det låter kalas. Vi kan sikta på imorgon eller onsdag kanske?

Eller så kanske vi ska ta en lugn SS-tur 19 ikväll allihop?

Frolicc, 18 låter som en bra tid... idag är det nästan väder för senvinterkläderna.

trevlig dag i skövde med jordan o frolic. banorna var dom bästa jag ha varit med om.tufft första varv me många långa stigningar. fick lite ont i ryggen första varvet hade ju min stela scott. men andra varvet var mkt flackare o mer stigar som vi är vana vid på I2 även ett längre parti tallskog med fina snabba sandstigar.jag tog det lugnt,har ju aldrig kört billingen förut men skall absolut dit igen!!tråkigt med jordan men han verkade glad o nöjd ändå. det var nog ingen fara me frolic heller-han körde ju bil hem! Billingen rekommenderas!!

18:00 vid... klaraviksgrillen?

Sticker från datorn nu så om det inte funkar, ring på noll sju tre, nio två åtta 3174

Imorrn tisdag blir bra. Hinner du ut till 18 idag? Annars kan vi rulla i afton om du inte hinner till 18 för vädret är ju kalaaas för cykeltur.

Jag tänkte köra Värmlandsserien i Forshaga imorgon tisdag klockan 18:30 vid sisugården.

Det blir singlespeed för min del naturligtvis.

Vilken otroligt fin kväll för cykling det var idag. Froliccs och min runda på Hammarö var lugn och fin, ca 4 mil i sommarmundering. Nu tog vi ju inte ut oss, men idag hade jag nog kanske kunnat vara piggare än pöjken för första och sista gången om vi kört på. Det är lätt att säga när vi inte testade det.

Jag tycker nog Frolicc verkade ganska kry om man tänker på att han provade väggen igår och själv har jag mystiska krafter i kroppen trots 21,5 träningstimmar förra veckan.

Ser ut att bli kanonväder imorgon kväll med...

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte ett ljud härifrån ang. Queen of the
> Slakmota II - Ragatans hämnd! Fre 29/5-2009.
>
> Den är nästan lika jobbig som Billingeracet, men
> bra mycket roligare efteråt. Erbjudandet om resa,
> uppehälle och tur på Järvafältet innan
> hemfärd kvarstår.
>
> Jag vill sååååå gärna åka dit!!!!!

Jag är ganska sugen men har lite saker som måste falla på plats först..
Först och främst måste jag få ordning på min nykonverterade ss.
Dessutom måste jag kolla upp med ledighet på fredag, men det borde ordna sig..

Hur dags åker du genom Karlstad?

Då har man gjort 35 km på racern ut på Ö:a. Bena känns sådär men det gick iallafall framåt. Idag kunde jag ligga i bocken vilken känns bra.

Har kommmit fram till att jag måste byta styre till ett bredare. Frolicc har du några styren som ligger och skräpar???

Imorgon blir det samma tur kl 09 om någon vill hänga på, Miamaria Andematt kanske!!!

Hur brett styre behöver du och vad har du för krav?

Jag hänger med när jag blir av med förkylningen. Hade lite lätt feber igår kväll.

Någon mer än jag som ämnar deltaga i dagens upplaga av Värmlandsserien i Forshaga?

Det rullas väldigt mycket räser här nu tycker jag. Det är ju kanske inte den bästa träningen för MTB tycker jag. Räser rullar på alldeles för bra... Borde inte ge alls samma träningseffekt(jag säger inte att det inte ger effekt, bara att det inte ger "samma sorts" effekt) Helt annan sak att mata på km efter km utan att kunna rulla med korta bitar utan att trampa.

Man blir bra på det man tränar på!

KONAmi skrev:
> Någon mer än jag som ämnar deltaga i dagens
> upplaga av Värmlandsserien i Forshaga?

Alexcykel skrev ovan om det.

> Det rullas väldigt mycket räser här nu tycker
> jag. Det är ju kanske inte den bästa träningen
> för MTB tycker jag. Räser rullar på alldeles
> för bra... Borde inte ge alls samma
> träningseffekt(jag säger inte att det inte ger
> effekt, bara att det inte ger "samma sorts"
> effekt) Helt annan sak att mata på km efter km
> utan att kunna rulla med korta bitar utan att
> trampa.

Dina knän är bättre än mina =) Mina håller lite dåligt i klättringar och stor påfrestning än så länge men jag tror de börjar bli bättre. Kör en del lättare styrkeövningar hemma.

Har du förresten tid att ramla över med våtdräkten nån dag? Känner mig lite sugen på att bada framöver när jag får möjlighet..

Konami det stämmer bra att man blir bra på det man tränar. Anledningen till att jag åker racer är att få lite variation och inte bara ligga i skogen på max puls.

Tittar man på alla bra mtb cyklister så åker dom en hel del racer vissa tider under året.

Bozz verka sugen igår kväll på att åka i Forshaga.

Sitter och småfnular på idén att bli bra på att cykla räckmackeräser..

Måste nog träna mer på det i så fall. ca 5 mil från Kd och ca 4 mil från afrikas utkanter. Borde vara lagom att mötas över en räkmacka där nånstans, eller vad tycks? Nån gång i sommar.. Inte nu.

Jordan, självklart har jag ett styre över. =) Inga exklusiva grejer dock, och ha heller ingen aning om bredd men tar reda på det.

Ikväll skal jag då absolut inte åka i Forshaga, mina ben skall uppskatta att ligga i soffan.

Sant!!! Det är sällan man slutar trampa på racer, det är inte okej förrän det går så snabbt att det inte finns någon utväxling som räcker. Skrämmande nog satt jag på MTB fler timmar än racer förra veckan. Tyvärr blir jag nog inte bra på något av det.

KONAmi skrev:
> Någon mer än jag som ämnar deltaga i dagens
> upplaga av Värmlandsserien i Forshaga?
>
> Det rullas väldigt mycket räser här nu tycker
> jag. Det är ju kanske inte den bästa träningen
> för MTB tycker jag. Räser rullar på alldeles
> för bra... Borde inte ge alls samma
> träningseffekt(jag säger inte att det inte ger
> effekt, bara att det inte ger "samma sorts"
> effekt) Helt annan sak att mata på km efter km
> utan att kunna rulla med korta bitar utan att
> trampa.
>
>
> Man blir bra på det man tränar på!

Senast redigerad av en moderator:
Någon som kan trolla fram en 11 eller 12 mm insex i verktygslådan? Thomas, Frolicc, jomensåatt?
Behöver enligt ovan för att lossa en gammal body.
Har ingen lust att betala en hundring bara för att lossa ett enda gängförband en enda gång.

MM du är bättre än alla andra på de mesta å hör sen!!!puss på dej! ja jag åker till forshaga i kväll mest av lojalitet inte för att ja e sugen direkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp