[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Någonting i stil med min cube vore väl inte ett helt felaktigt val heller. Mellan 5 och 6 tusen nytt från tyskland. Det enda som jag skulle vilja byta om jag hade pengar vore gaffeln (RS dart 3 sitter på) men i övrigt finns inget att klaga på.

För 3-4 tusen borde man ju lätt kunna få en liknande cykel begagnat. 3000 för cykeln och 1000 i servicebuffert första året.

I den prisklassen är det tveklöst bäst att handla beggnat. På dessa cyklar listade är det riktiga skräpkomponenter. Och att uppgradera ex gaffel är riktigt dyrt. Ett minimum är ju Deore växlar och en gaffel från de kända märkena. RST och Suntour är inte att rekomendera. Jag skulle hällre köra helstelt då.

Tänk på att du är lite mer kräsen än vad en nybörjare är oxå. Att en gaffel öht är dämpad ärför många en helt ny (positiv) upplevelse.

Verkar inte finnas många bra beggade cyklar ute på blocket i den prisklassen heller för den delen.

Det är nog för de flesta är överprissatta. En lite lyxigare cykel går på säg 7500 i sverige. Då säljer många den för 5000 på blocket efter tre års jobbpendling. Fast samma cykel går att köpa ny från tyskland för samma summa. Precis som med fotoprylar, sälja en analog proffskamera för 10 000. Ingen lär köpa den även om det kostade 30 000 ny för fem år sedan. Om säljaren är vettig går det att pruta.

Sen angående suntour gafflar. Jag hade en suntour XCR på förra hojen och den gaffeln var helt ok. Den saknade inställningsmöjligheter (utom förspänning) så det gäller att vara i rätt viktklass. Samma gaffel finns med lockout också. Den vägde ju in i betongsuggeklassen men det spelar ju inte så stor roll för nybörjaren.

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på att du är lite mer kräsen än vad en
> nybörjare är oxå. Att en gaffel öht är
> dämpad ärför många en helt ny (positiv)
> upplevelse.
>
> Verkar inte finnas många bra beggade cyklar ute
> på blocket i den prisklassen heller för den
> delen.

Ja, men en budget gaffel ala RST är dämpad det första halvåret, sen blir den rätt snabbt en tunk kloss framöver som knappt dämpar 20mm.

Och som sagt, på blocket ligger det ju som standard ett galet högt pris, alla prutar ju minst 30-40%.

Min Suntour fungerade riktigt en sommar innan den gav upp. Den dämpar
men det är inte mycket mer.

"Min" XCR (jag tror den hette så iallafall) var en "fjäder/olja" gaffel och den överlevde ju ramen iallafall. =) Om vi pratar elastomergafflar så är ju även kyla något man skall hålla sig borta från.

Även om vi inbitna nördar lätt skulle välja en stel framgaffel framför en kass dämpad är det nog svårt att övertyga nybörjaren om det. Frågan är också om ändå inte en nybörjare skulle behöva lite dämpning för att kompensera för teknikbrister, även om slaglängden är 20 mm. Vilket får mig att komma ihåg... jag har en antik elastomerdämpad styrstam att sälja om någon är intresserad! =) Funkar perfekt ihop med en elastomer RST eller så...

JoMenSåAtt skrev:
> Ja, men en budget gaffel ala RST är dämpad det
> första halvåret, sen blir den rätt snabbt en
> tunk kloss framöver som knappt dämpar 20mm.

548
JoMenSåAtt skrev:
> Detta skulle kunna vara ett alternativ.
> http://www.blocket.se/vi/15346086.htm?ca=7_s

Åsså köpe ett par deore 535 skivbromsar från CRC (ca 1250kr) och ett hjulset från poisonbike (1100 kr) om ett år så är den cykeln perfekt i några år till. =)

Den där cykeln såg fin fin ut!

KONAmi, möjligt att jag ger upp turen imorgon. Halsen känns inte helt ok idag... håll utkik i tråden imorgon för halsrapport.

uppfattat, om det blir någon tur så kör jag nog gärna under eftermiddagen så man e hemma lagom till 17-tiden när tjejen ville att jag skulle springa en bit med henne. Har ud andra tidsramar är jag dock flexibel... cykla framför allt!

Det var seriöst, först cykla och sedan springa. =)

Jag är ledig hela dagen, men jobbar på kvällen, men det blir ju inget problem innan 17. Sitter annars med min exjobbsrapport som aldrig verkar bli klar.

Nu ska jag vara snusförnuftig och diplomatisk: Kan man komma över något beggat som är i bra skick där man inte inom kort måste börja skaffa slitdelar - köp! Som jag lärt känna omvärlden byter man ofta när saker och ting har tjänat ut sitt syfte. Renovering kostar snabbt klövers som bekant och här är budgeten tajt och slitdelarna dyra/stora i förhållande till inköpet.

En annan aspekt är också om man är en fixare så kan man lätt ordna saker själv eller om man måste pröjsa för jobbet.

Ja om man måste pröjsa för reparationer är begagnatköp uteslutet. Dock bör nog alla som sysslar med MTB kunna meka. Iallafall byta kedjor, kasetter och justera bromsar. Vertyg från biltema för hundringen räcker långt till sådana reparationer. Om man är osäker frågar man naturligtvis någon här på happykarlstad första gången. Sen kan man själv =)

Första gången min motorcykel totalhavererade plockades den isär i sina beståndsdelar i mina föräldrars garage. De trodde aldrig den skulle bli ihopsatt och än mindre fungera. Men det gjorde den tre veckor senare. Meka är knappast partikelfysik. Med några få verktyg och internetforum (tack sporthoj.com) kommer man långt. Sen om man räknar in timtid så hade jag tjänat på att jobba, fått lön och lämnat in hojen på verkstad istället. Men det är intjänat nästa gång det händer... vilket inte hänt än. =)

andematt skrev:
> Tiki, Plumse kikade på detta småhåriga droppet
> ett par hundra meter från parkeringen..
Bild!
> ..men avstod. Det fanns inte utrymme att landa. Om
> intresse finns att köra 23 mil enkel väg för
> lite grantilek i sommar visar jag mer än gärna
> upp området. Din bil hittar ju vägen iaf ;o) Har
> några andra bilder därifrån på fotosidan.se
> som jag tagit.

-------------------------------------
Det där stället plockar jag gärna en dag då solen står i zenit. Själv är jag ju i Strömstad inemellan så det är inte så långt ner.

*hmm nu var vädret inte riktigt lika förtjusande för söndagen.... men det kan nog ändra sig igen.

frolicc(och andra för den delen), vilken tid skall vi säga, tidsplanen ändrad så jag kör gärna lite tidigare på eftermidagen nu.. vad sägs om raketbasen kl 13?

Frolicc säger att han stannar hemma p.g.a. halsont. Försöker hänga med på söndag istället.

Andematt säger att det säkert är Froliccs fel att andematt oxå har fått halsont och rinnig snok.

(kul att prata om sig själv i tredjeperson..)

Nu skall jag ut å trampa i solskenet... hoppas inte hostan kommer tillbaka bara..

tillbaka igen. Det blev banvallen tur och retur forshaga i det sköna vädret, låg några millimeter snö på vissa partier.

Jag vet inte riktigt. Budade visserligen idag men halsen är ju inte helt ok egentligen.

Jag är bomtät i snoken men har inga jätteproblem med halsen längre, så jag dyker upp sön 09:00 under
förutsättning att inte regnet står som spön i backen som nu, typ.. Jag har inga galonisar som håller tätt...

Lördag.. Nope, sorry bozz.

Jag mår inte heller så bra. Jag tycker vi sätter stämpeln FETTO på denna tur och tar många nässpraypauser, te-pauser och yrselstopp.

Låter bra med en fetto tur. Ska också försöka hänga på.
Behöver dock vara tillbaka till kr-hamn vid halv tolv.
Men det är väll inga problem antar jag, för så länge orkar
vi väll inte vara ute :)

Kommer jag så kommer jag, vänta inte på mig. Hoppar hur som helst av turen vid bryngfjorden för gratislunch hos mor och far.

Nu är jag tillbaka vid datorn efter ett par dagar både här och där. Jag ansluter till epidemicykling kl 09.00. Bozz du verkar trött på söndagmornar så du kan ju ansluta efter hand, jag börjar med att rasta bassiluskligan så kan vi hoja vidare under dagen.

9.00 e tidigt en söndag håller me men ja kommer ....kanske lite senare dock!!

Jordan, trevligt med nytt folk =)!
Under förutsättning att det inte regnar så vi drunknar ses vi vid Racketcenters parkering, våxnäs kl 09.00.

JoMenSåAtt, denna är från oss alla till dig - bara dig (och lite bozz):
"Upp och hoppa, ligg inte och dra dig
Du och jag måste fånga dagen
Upp och hoppa, ligg inte och dra dig
Du och jag måste leva nu
Du och jag måste fånga dagen
Leva, leva livet nu"

Jösses ja må säga att ni var ena hurtiga själar. Får se hur jag gör imorgom, Tiki eller Thomas, ta med er telefon så ringer jag och kollar vart ni är när jag stiger upp så kanske jag kan sluta upp någonstans.

Tack för en fin sång Andematt. :D

*mumlar något om galna morgonmänniskor och skakar på huvudet*

Jag är ledsen pojkar men jag får hoppa dagens tur.
Har sådan attans hvudvärk och har en lite latjo mage,
och det beror inte på att jag var ute på dåligheter igår.
Då hade jag vetat vad det berodde på i alla fall.
Hoppas ni får en härlig tur.

Det regnar väl inget nu? Du har ju våtdräkt dessutom Tiki. Jag letar efter mina neoprenhandskar... =)

Jag drar fram kläderna ur gabberoben och kränger på mig dessa strax. Ska bara smörja kedjan och räta till hjälmen så lita på att jag är på plats så gott som på utsatt tid. Cukklotel längst ner i min profil.

Senast redigerad av en moderator:
Fan va hurtiga ni varit. Sitter hemma i mysbyxor, en varm kopp te, en ask fishermens friend och tittar på min trasiga diskmaskin... känns helt rätt att stanna inne idag

Frolicc skrev:
> Fan va hurtiga ni varit. Sitter hemma i mysbyxor,
> en varm kopp te, en ask fishermens friend och
> tittar på min trasiga diskmaskin... känns helt
> rätt att stanna inne idag

Tyckte jag läste alldeles nyss i en annan tråd att du inte var så gammal? ;-) Det låter som bara wirren och tipsextra saknas på pensionärsbeskrivningen ovan. :-)

Vi hade annars en blöt men fin tur på bl.a Bozz klav och upp och ner några gånger i Bryngfjordsbacken. Avslutade med några stigar som är obekanta för mig men någon annan kanske kan namnge dem?

Tiki skrev:
> Tyckte jag läste alldeles nyss i en annan tråd
> att du inte var så gammal? ;-) Det låter som
> bara wirren och tipsextra saknas på
> pensionärsbeskrivningen ovan. :-)

Jag lyssnar på skatepunk också...

Tack till fem tappra för en trevlig söndag!

Fem timmar efter avfärd kom jag linkande lunkande sakteliga hem (vaden blir nog snygg i veckan).. Jo, trot eller ej men i korsningen vid Åhlens tio sekunder efter vi sagt hejsvejs fick jag punka. Förökte byta efter järnvägstunneln i Viken men ventilen i reservslangen var tät eller så var punpen kass.. Det blev till att vandra hem sista kilometeren i regnet med cykeln på axeln..

Annars var det rätt skoj i skogen. Vi (ja, ja, jag då) snackade långlopp och lekte DH..

Började med att ta oss över domaringen upp till G-klaven fast inte upp till grillplatsen vis stora stenen. Det blev grusväg istället. Efter lite meck med granbarr o bôs i Tikis skivbroms rullade vi vidare och knäde upp cyklarna på Bryngfjordsbacken. Letade tänkbara slingor o stigar för att kunna göra ngt kul med till sommaren så där blev det fin träning upp och ner några ggr.

När vi lekt klart rullade vi söderut och stötte på bozz som just vaknat. Hällarna på milslingan (getryggen kanske är passande namn?) och sedan in på stigen mellan myrarna men med alternativet Torra Fötter. Sen blev det egentligen mest nya stigar resten av vägen hem.. Svårt att berätta exakt var vi var men det var jäkligt kul trots vädret =)

En stig hittade vi öster om Rönnigen mellan Rydalsvägen och Vänsbergsvägen. Lite nytt över Hallberga, kanske inte det bästa alterativet över berget men ändå - nytt är kul. Sen ännu längre hemöver med avslutning i backen bakom pistolskyttebanan efter lite cykeltvätt i en pöl. Leta fram en pdf på www.karlstad.se som heter sanna.pdf. Det finns nog nån länk tidigt i den här tråden om nån är okunnig på sökmotorer ;o)

Filmer och bilder får vi se om de kommer...

Jag känner mej som en urkramad disktrasa, det var riktigt gött att blåsa ur systemet med en relativt lång tur. Tidsmässigt var den lång iaf! Bryngfjårrden kan bli helt ok med inte så jättemycket jobb. Sommarlovsaktivitet kanske vi kan ordna? :)

..sitter i hojköpartankar oc hhar hittat en pärla jag fastnat för här på happys egen köp och sälj. Där finns en Orbea Scape 07 med full XTR för 13900 silverdaler. I och med att det ligger rätt nära den summa jag kan uppbringa om jag säljer min själ till djävulen är det inte helt otroligt att jag faller för trycket och "tvingas" köpa den. Vad säger ni? deal or no deal?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp