[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Va fan. Är inte du student? Jag har knappt råd med min fultysk. =)

KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> ..sitter i hojköpartankar oc hhar hittat en
> pärla jag fastnat för här på happys egen köp
> och sälj. Där finns en Orbea Scape 07 med full
> XTR för 13900 silverdaler. I och med att det
> ligger rätt nära den summa jag kan uppbringa om
> jag säljer min själ till djävulen är det inte
> helt otroligt att jag faller för trycket och
> "tvingas" köpa den. Vad säger ni? deal or no
> deal?

För att upprätthålla balansen i stan mot alla nyinförskaffade DH-åbäken och andra FS kanske nån måste skaffa sig en fullblods-HTXC.. Fast DualControl, är det så trevligt?

Jag håller på och finslipa en gammal 5-6 milsrunda för hardtails närmast totalt befriad från G-klavsterräng.

Tyvärr är det lite svårt att hitta vettiga stigar från Skived ner mot Färjestad/Skåre. Nån med bra tips på endera sidan medströms längs älven?

jag har ju fått jobb nu så det är ju dags att spendera de pengar jag skall tjäna det närmsta året ;) borde inte du också va klar nu(läs mer likvid) frolicc?

Jovisst, är ju arbetslös =) så likvida tillgångar är dåligt förekommande.

Rapporten är nästan helt klar men inte redovisad eller godkännd. Lever på att undervisa foto och sortera post. Det räcker inte till cyklar... =(

Skived till skåre? Isåfall måste man nog söka sig mot golfbanan(inte bryngfjorden nu alltså) så att man kommer ut vid tyrskogen. Borde inte det gå? Men vaddå, om vi snackar 5 -6 mil är det ju ändå heldagshelgtur och då är väl en transportstäcka på asfalt i solskenet helt okej. På skåresidan känns det som det också borde gå på något sätt, i annat fall skulle man ju kunna dra förbi deje>dömle>kil>skutberget men nu snackar vi ju en rätt lång tur här. Det är ju en riktigt fin väg för racer, finns mkt skogsvägar och stigar där också som vi åkte längdskidor på förr så mtb borde också funka.

Tänkte på en annan sak. Hur är terrängen för cykel uppe vid rullstensåsarna. Vad heter området föresten? Som man passerar om man kör vandringsleden från skutberget till kil? Nu när det blir varmare kan vi ju börja dra iväg på längre turer på helgerna.

Om vi dessutom är i skived så borde ju terrängen runt forshaga vara suverän för MTB cykling. De har väl tillochmed en seriös klubb?

Tänkte på det där med dual controlreglagen. Jag har kört LX dual på jobbet, iförsig med v-broms, tyckte inte att det var jätteupphetsande. Funktionen var det inget fel på, men det kändes oexagt och rappligt. Men XTR lär ju inte dras med de problemen =)

Hade väl tänkt mig nånting ungefär såhär, om ni ser det tunna blå strecket. Tänk rundan motsols och att vi börjar med den tur vi gjorde i höstas. Alsterleden bort mot 7km-spåret vid Skattkärrs IP (Göstahult). Därifrån blir det grusväg norrut upp till Sätter. Lite asfalt över till Vallagärdet där vi korsar här NKLJ och letar upp motionscentralen vid Åstorp. Stig och traktorväg tar oss därifrån upp till Skived/Dyvelsten och ser åter ljuset vid den spårcentralen.
Denna sträckan körde jag sommaren 06 och den är finfin.

Vad vi gör sedan är lite mer osäkert men vi borde kunna hitta grus/traktorvägar söderut till Rudskogen/Bobråtarna. Här skulle jag vilja slippa sticka ut på landsvägen utan istället hitta något som går i riktning söderut mot Almarskogen. Där hittar vi spåren vid Tyrstugan eller tar oss över till I2 och snurrar runt där en stund innan vi går under totalt och avslutar.

skivedsrundan.jpg ht=491

andematt skrev:
> Jag håller på och finslipa en gammal 5-6
> milsrunda för hardtails närmast totalt befriad
> från G-klavsterräng.

Nu är jag inte helt uppdaterad på G klaven, men de tekniska partierna är ju väldigt trevliga, upp från järnvägen till eldplatsen på berget är min favorit, tänk om man kunde hitta 5 - 6 mil av det!

Har kontaktat kommunen ang Bryngfjorden, vi får se hur det går! Kommunens kvarnar skola mala och stöta och blöta. :)

alexcykel skrev:
> Nu är jag inte helt uppdaterad på G klaven, men
> de tekniska partierna är ju väldigt trevliga,
> upp från järnvägen till eldplatsen på berget
> är min favorit, tänk om man kunde hitta 5 - 6
> mil av det!

Ja du, det vore ju såklart en våt dröm. Stignätet i sannaskogen når väl kanske upp i 5-10 mil så om man snor ihop allt göttigt som ett trassligt garnnystan så..

Snabbt jobbat Thomas - gött! Det ska bli intressant att se utvecklingen av det.

Med alla fina stigar vi hittade igår borde det gå att pussla ihop några mil utan för mycket transport bara på I2. Känns i bena idag, go tur igår trots blötan.

det var nån som pratade om fryken i vintras, däråt finns det säkert kuliga grejer?

Frolicc, om du tänker på skivedsrundan så tar jag gärna den om ett par tre veckor sisådär. I dagsljus. Om du tänker på I2-stignät så hoppas jag vi kan planera ihop ngt riktigt ordenligt här först så vi har en färdig strategi.

Fryken? Är inte det ganska blött där? Typ sjö..

Vi får satsa på en helg! När blir det sommartid föresten? Då blir det ju genast ljusare på kvällarna.

Och om man kollar på länken som Tiki la upp så går det ju att sammanfoga med andematts tur enligt mitt resonemang ovan. Det blir en lång tur. Skall vi satsa på den vid första kortbyxedagen?

Det låter kul men ska jag ta mej runt det där så behöver jag nog ta med tältet och övernatta nånstans på mitten...

Kortbyxor är aktuellt närsomhelst! Långbrallorna blir ju ändå bara blöta.

Ser gärna framemot att fira med en längre tur när kortbyxan väl åkt på. Skulle vara intressant att se vad lederna kring Fryken kan erbjuda. En del har sagt till mig att det är för svår terräng att cykla i men det tar jag enbart som ett gott tecken. Kils ravinerna är annars fina att trampa runt i.

Thomas, det där är ju bara en 6-8 timmars effektiv schlappocykling..

När kan det tänkas vara dags för kortbyxa på, måntro. Slutet av april, början av maj?

3/4 byxor har jag redan provat två dagar. Riktiga kortbyxor kör jag bara i om det är mer än 20 grader =)

oj vad härligt med alla positiva inlägg idag!!! rikjtigt roligt att läsa förutom en viss kritik mot min g-klav hmmmmmm:) ja e me på allt!!när nån vill!!!

verkar som jag hade rätt, känns som jag kommer allt närmare att köpa Orbea'n.. hur kan en cykel väcka ett sådant habegär?? nån som vill köpa en KONA caldera?

Jag säger som Gimli, "I am wasted over long distances. We Dwarves are natural sprinters, very deadly over shorter distances". Jag skulle vara död innan Kil. Eller?

gissa vem som troligtvis kommer bli ägare till ett spanskt fullblod till helgen... givetvis föll jag för lusten..

Höj sadeln och häng på Thomas, klarar jag det så klarar du det. Förresten vet jag inte om jag klarar det ;o) Det finns ju alla möjligheter i välrden att dra sig tillbaka ner mot stan om man känner att orken tryter.

Kul, KONAmi! Du får köra med bromsarna på under VårRiden så du inte blir för snabb för oss ickesvetton ;o)

KONAmi - Din gamla cykel gör du iordning så du kan ta med tjejen på turer såklart. Men då kan ju du ta den å så sätter du henne på fincykeln så hon känner sig viktig =)

Hur vi skall göra med dig på happyrides vette fan. Kanske tvinga dig att åka med dina popnitdobbar året runt. Då kanske vi hänger med =)

jo ja kom på att det finns nån nyinvigd vandringsled runt hyn om de e nåt att knyta till andematts långtur!?

Woha, sidan 25.. Tänk vad Elin fick i rullning med sitt trådstartande. =)

Nån som kör pannlampa denna veckan?

Ja det var en göörtrevlig tråd det här! Tror jag siktar mot en helgrullning istället. Stänger inte dörren helt för en kvällstur men.....ska uppsöka Thomas mekaniska verkstad för lite navservice först innan jag bokar upp en pannlampetur.

Ja jäklar där sa du ngt.. Thomas mekaniska satte ju en tvåa i protokollet på min växellåda vid besiktnigen. Måste köpa lite reservdelar (trissor) innan återbesök på besiktningen.. Punkan fixade jag idag.

Note to self: Cykla aldrig mer genom stan...

Är det något som är på en tidig kvällstur UTAN pannlampa imorgon? Det lär vara mörkt vid halv 7 så innan dess måste vi vara ute ur skogen. Men det är ju inget problem om man börjar 17:15 och kör snabbt.

I övrigt är jag nog gärna på en helgtur, gärna lördag. Kanske även en dagtur om någon kan?

jag kan tänka mig en lite lugnar tur tidigare på eftermiddagen om tid finnes. Är fortfarande lite hostig men kan nog ta n liten tur iaf.. ska bara till tandläkaren först å få en ny framtand eftersom en gick sönder igår.

Andematt, jag kollar gärna på dina växlar med en ny kedja, trissor och ren hoj. Klart du ska kunna använda alla växlar. :)

Tiki, japp,dags för navmek. Hör av dej när du har tid, jag ska börja röja väg i mekrummet. *stökigt* 8)

Ska jag försöka få lite mer tid över hemma och dola lite med ny kedja och vajjerdragningen (för långt hölje till bakväxeln) innan vi ger oss på nån justeringsmanöver. Men klart vi ska ta en titt så det fungerar bättre än det gjorde senast vilket inte blir svårt iofs ;o)

Ska hälsa på lbs på lunchen och se om det fins några fina trissor på lager där.
Rostfria lager borde duga va? Keramiska låter lite overkill...

Rostfria låter bra. Se till att du får rätt antal kuggar och bredd på trissorna bara, annars kan det bli skumt...

LBS=Örsholmen?

Hittar ingen spare part list för M772.. Men bredden, det viktiga är väl att de är anpassade för 9-delat och inte 7-delad bredd på kedjan?

Cyklar över till Solsta, det är ju bara tvärs över kanalen.

vad sägs om en happy-civil-kvälls-aktivitet-typ-biljard(öl)-med-massa-cykelsnack?
någon som har tid ikväll? eller någon annan dag som e bättre?

Så vi lär känna igen varandra utan hjälm och tights menar du? =)
Kul idé men lite kort varsel för egen del.

God idé KONAmi! Afterwork fredag på BMB? Maltdryck för 33 pix och fri mat är helt okey prissättning.

har varit på bmb ett par ggr, rätt bra avrundnng på vecka. jag skall dock vara i falun vid 15-tiden för att hämta mitt nya fullblod :) och lär därför få lite problem att hinna hem till afterworken.
Men jag är väl hemma till 19-tiden... då kan det bli bärs och provtrampning för den som e sugen.

Är det någon som kan tänka sig att sambeställa från CRC? Det är ju gratis frakt över 100 pund och jag ska nog bara ha en tröja tror jag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp