[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har jag vilat i 2 dar det får räcka, så imorgon får det allt bli en tur.

På torsdag ska jag ta en dagstur. Första delen av Vårriden till Forshaga. Känns det bra fortsätter jag till Kil. Mår jag bra och är pigg i benen tänker jag åka Skutbergsleden hem.

Är det sviter efter lördagen?

Är det någon annan som vill ta en tur idag?

sviter från lördan o söndan antar ja jaaa skulle inte vart ut på söndan min dumma j-l.

Lider med dig Bozz.

Fick en fin svettotur med fart i benen till Bonäs. På sina håll är den riktigt fin man kan trycka på ordentligt utan hinder. Med det sagt är jag nog mer svetto än fetto!

Hej

Jag är ny på tråden. Har just, efter många år, tagit upp cyklandet i naturen (var ute på en tur på Bonäsleden i helgen, riktigt fin) och skule gärna hänga med på era turer ibland. Har sett att ni brukar ha samlingsplats vid typ Gubbholmen eller rackethallarna.
Fråga: Är det någon särskild veckodag som ni oftast åker nu, såg förra året att det var onsdagar, vilket skulle passa mig bra, eller är det väder och humör som avgör?

tid, humör, väder och allt annat men det är väl i alla fall någon eller några ute de flesta dagarna i veckan. skriv bara en rad(helst inte bozze-style "jag drar om 30 sekunder, någon som ska med?") så finns det troligtvis någon som kan möta upp.

Det känns som det börjar närma sig den tidpunkt som vi refererade till i november när vi sa: "...den här stigen blir nog bra till våren.." börjar bli torrare i skog och mark(förlåt mig om det börjar regna bara för det).

Var ute på en asfaltsrunda igår och fick en 3-tums skruv i backdäcket mellan färjestad och forshaga. Fick låna lagningssats av en snäll kvinna eftersom jag givetvis inte hade resurser med mig då jag bara skulle rulla asfalt, och där kan man ju inte få punka...

Tjena o Välkommen Eklund!

För egen del ska jag nog försöka bli frisk först. Söndagens lilla "fanvadjagärtröpåattvarasjuk-tur" gav mig såklart återfall i form av.... nä jag bespar er detaljerna.

Som KONAmi säger, det är tid, hälsa, humör (på mig OCH familjen) samt väder som avgör om det blir ngt rullande. Eftersom vi hyfsat regelbundna faktiskt blivit några ytterligare sedan tråden startade så finns det ofta fler möjligheter att få sällskap och/eller stigvisning nu än då. Men nån specifik dag har vi väl inte haft sedan sent i höstas då det byttes från onsdag till torsdag och sen rann ut i kaos.

Kanske vore bra om vi kan enas om en ny dag som passar de flesa, trots nya jobb och familjemedlemmar som dykt upp sedan hösten och vintern..

Måndag-, fredag- och lördagkvällar är det familjetid. Onsdagar är det LOST men bara några veckor till ;o)
Tis, ons och tors och söndag är möjliga från ca 18.00

Torsdag kl 1800 Toyota och Söndag kl 1000 Gubbholmen är mitt förslag.

Börjar Skutbergsleden bakom idrottsplatsen i Kil någon som vet?

Vilket avsnitt av Lost är det nu? 5874562? Shit, jag tröttnade på det där för ett tag sen, det händer ju ingenting. Känns som Glamour all over again. Men fan vad bra det var i början! :) Tacka vet jag serien Firefly, det finns bara en säsong med 12 avsnitt, den gick för dåligt kommersiellt, men fan vad bra den är. Jag vill ha mer avsnitt fast det går ju inte, den är nedlagd. Synd men gött ändå. :)

Har inte cyklat på snart 2 månader. Inte lär det bli särskilt mycket framöver heller. Fläskhalten i kroppen är nära 100%. Min abstinens har dessutom lagt sej, dags att skrota hojen och börja med nätpoker istället? Hmmm... Fast DH kan man ju inte få nog av! Synd att jag missar Gesundas premiär i helgen. Ska Tiki och Jomensåatt dit måntro?

jordan skrev:
-------------------------------------------------------
> Torsdag kl 1800 Toyota och Söndag kl 1000
> Gubbholmen är mitt förslag.
>
> Börjar Skutbergsleden bakom idrottsplatsen i Kil
> någon som vet?

* Tycker vi byter Toyota mot Skatehallen... ;o)

* Karta på skutbergsledens Kil-nära del.
http://www.kil.se/upload/Forvaltning/MBF/Vandringsleder/Kilsravinerna.pdf

* Thomas, Lost är i stort sett det enda jag ser på TVn bara för att ha nån anledning att fortsätta ha tv.. sen är det gott att ha sin egen tid i soffan. Kan ju lika gärna dra hem avsnitten på PB men det är inte samma grej.. Gjorde så med Heroes men orkade inte se klart S2..

Vad gäller dagar så är onsdagar klart bäst för mig (även här finns familj med diverse aktiviteter...).
Jag är inne på att ta en tur på ett par timmar i kväll. Någon mer?

Onsdagar kommer nog fungera för mig md när jag blir frisk..
:e veckan och det blir f-n inte bättre. Nån som har en dunderkur jag kan klämma i mig? Att cykla bort skiten funkar inte. Testat det tre ggr nu.

Pension skulle nog hjälpa. Nån som vet hur man gör för att skaffa försörjning de närmaste 30 åren innan försäkringskassan tycker jag är gammal nog?

Ohoj! Återigen varning för Skutbergsleden(!) Jordan men det är ju ingen nyhet.

Vad gäller Kinnekulle lutar det nog åt att åka ner lördag morgon. Lyckas vi fylla en stuga bra (= billigt boende) kan jag tänka mig att åka ner fredag kväll. Restiden dit är ca två timmar så det går alldeles utmärkt att bränna dit på lördagmorgonen också. Vi kan väl gadda ihop oss i K-d ligan så ser vi hur många det blir? Just nu är vi tre pers, fler härifrån som vill med?

För upplysning om eventuella samåkningar lutar det åt Kristinehamn på lördag och Gesunda på söndag kommande helg.

4*10 minuter supersvettointervaller på grusvägarna på I2-området. Benen känns bara bättre och bättre, blir förhoppningsvis farlig till Finnmarksturen :) . Lite synd bara att jag inte hinner vara med på fler tävlingar som det ser ut just nu.

Frolicc, hur går det med paketet? :)

Och Tiki, när på lördag är det Kristinehamns festligheter? Skulle också vilja åka dit men antar att jag kommer hem för sent... (gissningsvis i K-d igen vid 16:00 snåret. Well well.

Bozz, du ska inte med och ramla lite i Gesunda? :)
Slider? DU ska väll med? :)

Eknor: som du ser lutar det åt en tur på söndag ändå till Gesunda. Vi kan höras om det.

Thomas: Kan du inte stoppa bajsmaskinen (läs gulleplutten!) i byrålådan bara en dag så får du vara den goda förälder du är efter söndagen.

Jomensåatt: Verkar vara samling kl 14 som gäller på lördag. Du kanske kan hoppa på under riden om du inte är uber-sen. http://happymtb.org/forum/read.php/1/845268/861988#msg-861988

Slider: Åk med på söndag!

Bozz: Åk med på söndag!

Japp Klockan 14 är det som gäller. Då är det lite invigning med klippa bandet
mm. Efter det finns det lite grillad korv som vi kan smaska på innan vi ger oss
ut i terrengen.
Gesunda låter riktigt bra tycker jag. Det ska jag försöka följa med på.
Skulle behöva lite mer skydd iaf ett par ben och knäskydd. Är det någon
som har ett par som jag kan låna på söndag?

Ska faktiskt försöka mej ut nån gång i helgen. Då blir det nog de krångligaste delarna av Kilsleden som ska klaras av. :)

bozz skrev:
-------------------------------------------------------
> gesunda vart ligger de? hur långt? krhamn på
> lördag -självklart!

- Körde förbi där för nån vecka sedan. Det är ganska precis 23 mil till avfarten från 45an räknat från Orrholmen. Det ligger just sydväst om Siljan.

- Sen har vi en 13 km lång vandringsled i Karlstads kommun som knyter an till ett riktigt fint cykelområde kvar att utforska.. Återkommer när jag efterforskat lite mer. Nån som kan gissa?

- Synd att jag missar invigningen i K-hamn men vad gör man.. Nu ska jag fanimej bli frisk.

Sydväst om siljan? Är det inte bara väst om siljan? Typ mitt på?

Andematt, jag gissar Jäverön.

Amen då finns inte så mycket kvar att välja på. Frödingleden uppåt?

För inte menar du acksjöleden?

Jag kör gärna en tur på söndag om någon är på. Gärna långsamt och länge. Hinner inte med på lördag tyvärr. Var ute med solsta gänget på vägarna igår, hade förväntat mig soft pensionärstempo men fick ett seriöst svettopass. Kul som fan!

Funderar på att köra långa lugnet 31 maj. Är det någon som kört det tidigare och vet vad som vääntar. Är det trevligt arrangemang?

Jomensåatt: Ja vart paketet är undrar jag också. Måste forska lite på det ikväll. Pengar har försvunnit från kontot men paketet verkar att inte vara skickat än. Hur funkar det, kan man se när det skickats på sitt login eller via mailbekräftelse? Första gången jag handlar därifrån. Det kan också vara så att något jag köpte inte fanns i lager men jag tyckte att allt fanns faktiskt.

Ska vi försöka packa ihop våra pinaler vid 13-tiden på lördag? Nästan kostym och hatt som gäller vid så celebra tillfällen som klippning av band eller? Nåja ska åtminstone försöka putsa cykelskorna.

Berätta mer nu Andematt om Karlstads oupptäckt cykelområde! Glöm vår problematiska relation och lätta ditt hjärta!

Slider: Kul att du hänger på. Det borde finnas någon med hockeybenskydd därute som du kan låna av!?

Okej då. Kanske nån av er har erfarenhet och vet om Vildmarksleden öht är cykelbar?
Det blir ju bil en stund först men det är fortfarande Karlstads kommun...

http://biphome.spray.se/lennart.molkom/kartan3.htm

Vildmarksleden
Vandring

Den 13 kilometer långa vandringen startar vid järnvägsstationen i Molkom och fortsätter till sjön Mangen, där leden ansluter till Brattforsheden. Leden slingrar sig genom områdets omväxlande natur. Längs vandringen genom den Värmländska vildmarken passeras bland annat hyperitberget Jönsberget som erbjuder både en fin utsikt och en intressant flora, Prostgårdsälven och dess raviner, sjön Mangen och vidsträckta barrskogar med ett rikt växt- och djurliv. Kolarkojor och kolbottnar, en pestkyrkogård och en mångtusenårig begravningsplats är exempel på vad leden har att erbjuda.

Senast redigerad av en moderator:
Slider får gärna låna mina ben/knäskydd.

Aha, men vandringsleder som inte börjar i Karlstad är ju fusk... :)
Låter trevligt i den där beskrivningen!

Det fina med Vildmarksleden är ju dessutom att den knyter an till Brattforsleden.. Kan bli en RIKITIGT lång (och fin?) stigtur om man knyter ihop dessa två med parkering i Molkom.

Någon som cyklat på Torraksberget uppe vid Mölnbacka?

Nån som varit uppe på Sjöstadhöjden? http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=sj%f6stadh%f6jden
Borde inte vara omöjligt att cykla oss dit och reka nerfarter nån gång..

Kostym är väl att ta i, tror nog det räcker med putsade cykelskor :-)
Tackar Thomas. Får försöka styra upp något med Karlsta folket så kan
dom ta med dom.
Vi får prata ihop oss om logistiken upp till berget. Samkörning
vore ju trevligt. Men vi ses ju på lördag antar jag.

ja åker nu 0m 29 sek(nytt rekord)g-klaven. måste heja på alla mina tjejer på vårruset!!!senare ikväll.

Då är man hemma efter nästa 7 timmar på sadeln.

Allt gick bra ända upp till forshaga. Från Sisugården lyckades jag köra fel. Efter ett tag missade jag Sisuleden. Fortsatte köra och till slut tog vägen slut, Såg på kartan att det fanns en väg längre fram. Fick bara på vägen dit gå genom en skog som precis har gallrats. Det var bra träning att få gå omkring där och bära på cykeln i ungefär en timme. Till slut hitta jag vägen. Tyvärr tog orken slut så det fick bli raka vägen hem sen. Skutbergsleden blev det inte idag, får ta den en annan dag.

Vart ska vi träffas på lördag?

Frolic

Så här ser banan ut.

banprofilll2007.jpg ht=337

Funderar själv på att eventuellt åka.

Långa Lugnet får vara men Mörksuggan borde jag vara i bättre form till.. Siktar på den tillsammans med lite sällskap härifrån kanske?

Jordan, hur såg det ut där du kom fel? Var det bland Sisugårdens spår eller hade du kommit över järnvägen? När vi några var ute och rekade inför vårriden kom vi "ganska" fel vi oxå =)

Jag ska också åka suggan.

Såg att man kan boka en liten campingstuga för 4 st 485 kr per natt.

Det var ganska tidigt efter Sisugården. Skulle svängt höger men det gick fort nerför så jag missa helt att svänga.

Svängde höger in på en väg som tog slut men där det gick en dålig skogsväg efter järnvägsspåret. Sedan letade jag mig genom skogen till vägen.

Det var samma väg som jag åkt på innan. Den här gången hittade jag vart jag skulle svänga.

Jag och Tiki har varit och försökt hitta början på den där leden Andermatt, men vi hittade den inte. På kartan ser den mycket lovande ut så den röstar jag för att vi ska prova.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp