Happy Strängnäs [Strängnäs CK]

Phija: Får du med dig Strongman-Stefan och Vitargo-Janne? Det dyker nog upp två andra också skulle jag tro.

Edit: Jajust, va kul att Martin kommer!

Senast redigerad av en moderator:
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Cyklar,veden, fiskar,trädgård´n, hur ska man hinna med allt? ska försöka hänga med?

McBredsladd skrev:
-------------------------------------------------------
> Phija: Får du med dig Strongman-Stefan och
> Vitargo-Janne? Det dyker nog upp två andra också
> skulle jag tro.
>
> Edit: Jajust, va kul att Martin kommer!

Hej där Strongman-Stefan & Vitargo-Janne är i Skottland för tillfället, där bjuds det nog inte upp till cykel just nu utan till whiskey

Jag möter upp med färskvatten i Helgarö, ansluter kanske därifrån om humöret är på topp.

Vägbeskrivning: åk till Helgarö kyrka. Mittemot kyrkan finns ett hål i buskarna där en väg går ner. Sen ligger ett litet hus på höger sida.

Förvisso kul runda idag. Men smolket i bägaren var att vi tappade två cyklister redan innan Malmby. Inte bra. Jag efterlyser nu lite fler cyklister som INTE vill öppna rundan i 35-40 km/h. Vi är för få för att dela upp oss i långsamma och snabba grupper. Jag hade iof inte haft något emot att cykla långsamt idag, om jag bara blivit tillsagd. Idag var det rätt mycket starkt folk med. Jaja, nu blev det bara ca 75 km med 31 i snitt. Inte så blodigt på det hela taget även om öppningen i motvinden var lite mastig.

Mer info om morgondagens runda kommer senare.

Edit:
Det ser ut att bli en kvällsrunda på racer imorgon vid 18-tiden, om det passar folk? Det finns väl risk att det kommer gå fort gissar jag. Bara så ni vet. Jag kommer nog bli rätt avhängd själv. Så vi kan ju ta sällskap! :) Ska försöka lägga rundan så man kan ta en alternativ kort väg hem om man kör slut på sig.

Ebbe & jag körde två varv på banan i morse, Ebbe har tjuvttränat sedan sist, både på teknik, snabbhet och styrka, det gick riktigt bra för mig också :-)) Åker på semester en vecka mao kommer jag inte och tränar med er...

Dagens runda var inte tråkig. 2 starka åsså jag i god fart via Stallholmen, Mariefred och Åkers styckebruk. Vissa bitar gick i 45-55 km/h, exklusive nedförsbackarna. Jag kunde ligga på rulle mest hela tiden (förutom när jag blev avhängd i backarna) och njuuuta med pulsen på topp och syra mest i hela kroppen. Lagom temperatur och mycket motvind. Vad mer kan man begära?!

Edit: åäö

Det var jag och Åsa som försvann redan i Malmby i lördags. Tempot bör normalt inte vara något större problem men det var Åsas första pass på cykeln sedan Vättern (semester) och hennes ben var lite sega i motvinden (vilket säkert förstärktes av ett pass benstyrka dagen innan...). Vi fortsatte i alla fall till Åker, körde tillbaka till via Läggesta/Mariefred/Stallarholmen och avslutade med en liten extrasväng ut till Vansö och Härald. Totalt 75 km och nästan 29 km/h i snitt.

Så kan det bli när våra andliga ledare inte är med och håller ordning i klungan. Nu på lördag blir det nog lugnt för mig för på söndag så ryktas det om lite distans på okända vägar med MTB. Men innan dess hinner man nog med en torsdagstur i vanlig ordning.

Jag kommer eventuellt på lördag. Det kommer hit några kompisar till Åsa, så hon kommer definitivt inte. Det är möjligt att jag vilar, vi ska cykla in till Stockholm på söndag för att förvara våra cyklar hos en kompis inför Dolomiterna. Vi är ganska nya i stan och hade hoppas kunna vara med lite mer än vi varit men det har hela tiden dykt upp andra saker för lördagarna.

Snabba ändringar. Distanspass MTB på lördag istället för söndag.

The Lost Cyclist
----------------

När?
----
På lördag kl 10.00 från SMOL blir det
distanspass mot okända mål på MTB.

Nämen ärligt talat, vart?
--------------------------
Om vi inte kör helt vilse kommer strategiskt
placerade orter, välkända för sina kulinariska
förträffligheter, besökas och länsas på både
ät- och drickbart. Däremellan är det ett
stadigt trampande i lagom fart utan onödiga
stopp.

Jaha, och hur lång tid?
-----------------------
Beroende på väder och vind räknar jag med 4-6
timmar effektiv tid i sadeln.

Men om jag inte vill/orkar?
----------------------------
Givetvis ska vi åka vilse på ett sådant sätt
att man relativt enkelt kan ta sig hem om man
tröttnar eller råkar i ohjälpligt mekaniskt
trångmål. Viss lokalkännedom rekommenderas
dock.

Grus/stig?
----------
För er som oroar er för andelen grus/stig så
kan jag kosta på mig en gissning. Större delen
av sträckan kommer gå på grusväg på ungefär
44x16. Men eventuellt, alltså eventuellt, kan
större delen av _tiden_ bli på stig om det
känns rätt. Problemet med mycket stig är att
det inte går att hålla ihop en grupp på ett bra
sätt. Men ska det vara MTB så ska det
åtminstone va lite stig.

Asfalt?
-------
Ja, det kan hända att det blir några mil
transportsträcka på asfalt. Speciellt vid
hemfärd om benen känns som spaghetti.

Torsdagsrundan blev soft. Vi åkte till Hässelbyholm i hopp om att gunno skulle komma farande. Men icke. Istället snackade vi skit och körde några korta spurter. En var väldigt kort, tydligen bara tre tramptag. Jag hann inte ens ställa mig upp! Trävlningskommittén överlägger nu om den överhuvudtaget ska räkas.

Jajjemen imorgon skall det cyklas, härligt!
Ni kommer väl?

/C

McBredsladd skrev:
-------------------------------------------------------
> Snabba ändringar. Distanspass MTB på lördag
> istället för söndag.
>
> The Lost Cyclist
> ----------------
>
> När?
> ----
> På lördag kl 10.00 från SMOL blir det
> distanspass mot okända mål på MTB.
>
> Nämen ärligt talat, vart?
> --------------------------
> Om vi inte kör helt vilse kommer strategiskt
> placerade orter, välkända för sina kulinariska
> förträffligheter, besökas och länsas på
> både
> ät- och drickbart. Däremellan är det ett
> stadigt trampande i lagom fart utan onödiga
> stopp.
>
> Jaha, och hur lång tid?
> -----------------------
> Beroende på väder och vind räknar jag med 4-6
> timmar effektiv tid i sadeln.
>
> Men om jag inte vill/orkar?
> ----------------------------
> Givetvis ska vi åka vilse på ett sådant sätt
> att man relativt enkelt kan ta sig hem om man
> tröttnar eller råkar i ohjälpligt mekaniskt
> trångmål. Viss lokalkännedom rekommenderas
> dock.
>
> Grus/stig?
> ----------
> För er som oroar er för andelen grus/stig så
> kan jag kosta på mig en gissning. Större delen
> av sträckan kommer gå på grusväg på ungefär
> 44x16. Men eventuellt, alltså eventuellt, kan
> större delen av _tiden_ bli på stig om det
> känns rätt. Problemet med mycket stig är att
> det inte går att hålla ihop en grupp på ett
> bra
> sätt. Men ska det vara MTB så ska det
> åtminstone va lite stig.
>
> Asfalt?
> -------
> Ja, det kan hända att det blir några mil
> transportsträcka på asfalt. Speciellt vid
> hemfärd om benen känns som spaghetti.

För oss som är lättroade kommer lycka i många skepnader. En anledning till halv eufori är att tillbringa lördan med cykelvänner på en grusrunda. Jag loggade 4h45min i sadeln, 103 km och kanske en timme sammanlagd fika/kolla analog karta/äta blåbär. Fikastoppet var förädiskt läckert och efter det fick vi några kilometer stig. Den floppade till viss del då jag hade en rejäl dipp just då. De andra fick snällt vänta. Men utsikten över sjön vid rastplatsen var fin och energin återkom. Eftersom vi hade en eminent kartläsare (MeraLeraConny) så var vi aldrig riktigt vilse. Därför måste det bli en repris på The Lost Cyclist inom kort.

Tack MeraLeraConny och gunno för en bra dag. Strongt jobbat! Det hade inte varit lika kul att skava runt själv.

Jag är mycket intressearad av en grusrunda under v.31. Ska hem en sväng och hälsa på föräldrarna mellan 4/8 och 6/8 och tar med mig både cross och lvg-cykel.

PaulMarcusandConny2010-07-24.png ht=489
"The Lost Cyclist"(90km)
"Oh what a day",den innehöll allt.Vi var tre som gav os ut i den fantastiska Sömlands naturen, grus vägar, knixiga skogsstigar,mat paus vid Björndammen, ett stökig parti på Sörmlands leden.De sista 15km för min del var en kamp mot mjölksyra,sooo tröttare ben har jag aldrig haft.Tack MerLeraConny (härligt,härligt) och McBredsladd för draghjälpen och peppningen. Jag ser fram emot reprisen. Tack för en super bra dag.

Hej på er det gick bra att köra i dag.
Ihållande regn sen i går eftermiddag och under morgonen hade skapat rediga vattensamlingar, hala rötter och berghällar.
Det var däremot omöjligt att köra med glasögon pga regn och imma.

Körde åter igen två varv på den snitslade banan men den är inte längre så välsnitslad framförallt i början och där skog har avverkats.

PS är det någon som vet var min blå ryggsäck tog vägen då vi fixade snitslingen sist?
Hej på ett tag/Ebbe

Ebbe: Strongt att köra i regnet idag. Du skulle ha varit med igår istället! Kan din ryggsäck ha blivit kvar där vi satt och käkade korv sist?

clnr: Ska försöka rodda ihop nåt långt som CX funkar på till 4, 5 eller 6 aug. Stannar du till 8 aug kan du ju ta med MTBn också och köra Stadsskogsturen ;)

Det är väl lika bra att ni andra som vill med på 'The Other Lost Cyclist' röstar för vilken dag. Lika bra att sikta på 4:e så har man de andra dagarna som reserv om det blir pissväder, eller?

Nu på torsdag 29/7 är det racer kl 19 som gäller om det inte regnar. Kort och ganska fort och kanske en glass vid nån kiosk.

På söndag 31/7 verkar det finnas en öppning för banvisning av Stadsskogsturen. Inget bestämt än. Meddela intresse!

McBredsladd: Jag ska cykla Mälaren Runt den 7/8 så jag vill nog inte se en cykel den 8:e. Tack för att du vill styra upp något. Jag kommer nog att posta här om lite lvg-rundor med.

Hej!!
Kul att ni hade en så trevlig tur, synd att jag inte var hemma och kunde delta. Nu är jag hemma och klar för cykelturer, kommer torsdag om inget inträffar, ska någon cykla tidigare i veckan så skriv... Jag jobbar så det måste bli kvällstid...

Beroende på vädret blir det dans eller cykel i morgon torsdag!! :-)

Hallå Gunno och ni andra har checkat det är regn i dag.
Är det någon som skall med och köra i Löt?

Har inte bestämt tid, men skriv om intresse finns.

Moi mukulat!
Här kommer två små filmer från vår grabb-retreat i Åre.
Ingen superkvalle och rät skakigt (och det finns nog de som kör samma spår på halva tiden), men jag tycker det blev helt OK för att komma från en Ipod Nano tejpad på hafskyddet.

Förresten: om ni inte gillar att stoppa fingrarna i halsen, men känner att ni borde någon sen kväll, så kan ni se de här tre gånger i rad på fullskärm i stället.
Enjoy!

Tja
Jesper: snygga filmer är det värt att åka till åre ? i och med distansen , gesunda är ju närmare men är det likvärdigt?

Ebbe: Blött och lerigt hoppas jag:) gick det bra annars?

Det gick bra.
Inte så lerigt men en del stigar hade förvandlats till vattenfyllda diken eller så var det det total översvämning. Det var i alla fall spännande då man inte såg några hinder så som stenar eller djuphålor under vattenytan.
Rundan vart åter igen den i Löt på tiden 46 minuter mot då det var torrt 44 min.
PS tar tid för att inte slappa för mycket.

Salkin911 skrev:

> Jesper: snygga filmer är det värt att åka till
> åre ? i och med distansen , gesunda är ju
> närmare men är det likvärdigt?

Nja, är det värt att åka till alperna för att åka skidor? Eller Sydafrika för att windsurfa?
Inte om man räknar förnuftigt på det kanske, men det kan man ju låta bli...
Gesunda är kanonbra, men kan inte riktigt mäta sig med Åre imho.
Mycket lägre fallhöjd, apslö lift och betydligt mindre epsika omgivningar.
Fina och välhållna spår dock, åtminstone när jag var där.
Absolut tillräckligt för en helg, men ska man köra längre än så tycker jag Åre är överlägset.

Provkörning Stadsskogsturenbanan!

I morgon sön 1a aug kl10.00 från SMOL med välsmord och pumpad MTB.

Vi kör ett varav och skarvar säkert på med lite annan kul cykling.

Vi ses!

/C

Jag är på för ett lite längre grusvägspass den 4/8.

I övrigt, tack för bra runda idag. Armbågen behövde kanske sys, men är nu lappad med bra sårtape. Dr J får väl inspektera efter hemkomst.

n

Hej på er alla.
Cyklisten som tjatar mest men cyklar minst undrar om vi ska ha en sub 10 grupp vr 2011?
Hur ser satsningar ut framöver (Johan regerar ju i Dolomiterna).
Har snackat lite med BMX kidsen det verkar små interessrade av oss.
Vi kanske skulle kolla efter lokal (bike park?).
Vädra ventiierna på tråden.
Säljer även ett par Shimano skor strl 44 (passar vanliga 43:or) Tri doja m carbon sula använda 3ggr.
Pris 800 kr. Tempo bars Pro Synopse använda 3ggr 800kr samt Specialized Tempo ti sadel 800kr (3ggr)
MVH
Martin
PS En LOOK i källaren är alltid en LOOK

Semestern börjar lida mot sitt slut. Hoppas några av er kan pricka in en runda mitt i veckan ändå.

The Other Lost Cyclist
---------------------------
Onsdag 4/8, kl 10.00 från klubblokalen vid Vasavallen. Vi drar västerut. Eller österut. Ögonbindel på! Det kommer vara företrädesvis skumpig grusväg. Antagligen en gnutta asfalt. Tyvärr inga stigar denna gång. Farten kommer vara kring 25 km/h i snitt. Vi försöker hålla hjulen rullande och inte stanna alltför ofta. Tidsmässigt kan man räkna med 4-6 timmar sadeltid. Lägg till ca 1 timme för fika och strul. Sträckan borde hamna på 10-14 mil om vi gör allt rätt. Om det regnar kommer det bli blött, men inga andra konstigheter inträffar (alltså inte inställt om det regnar).

Var det något i ovanstående som inte passar just Dig, säg till så kompromissar vi.
Själv skulle jag hellre åka en runda på racer om nån hakar på, men det verkar som om asfalt står rätt lågt i kurs just nu...

Tillbaka
Topp