[Happy VårRide] Karlstad, 26 april 2008

Kan vi inte göra turen från Kvarnberget till MAX på Västerstrand och sen tillbaka? Nä, skämt åsido, jag ska lämna in permissionsansökan och ser möjligheter att avbryta närsomhelst och bli hämtad i bil/ambulans då allt är nära civilisationen och stora vägar. :)

I min skalle växer Södra Hyn/skåre/I2 alternativet till något som verkar trevligare och mer överkomligt än Skutbergsleden.

Finns det någon frivillig som är villig att ta sig till Södra Hyn och reka leden där och möjligheter att ta sig därifrån till skåre?
Mina timmar räcker inte till =(

Jag skulle eventuellt kunna reka södra hyn när jag är och hälsar på mor och far någon gång. Redan i helgen kanske.

Har kollat kartan över hyn och har följande idé.

Om vi kan ta oss in på vandringsleden i norra hyn från kilsstugan.(Det lämnar jag åt någon annan)

Vi kör sedan på östra sidan an hyn ned till klarälven och följer den, vi tar av en kort bit på bilväg (några 100 meter) innan vi svänger av på grusväg som tar oss till baksidan av grava kyrka. Denna grusväg är en bit(2km kanske). Därifrån trixar vi oss genom en bit av stodene, genom några skogsdungar innan vi kör upp till tuggelite från baksidan (typ genom några kohagar). Kohagevägen känns som den kan va rätt blöt men lite lera har väl ingen dött av. Vi har då anlänt mitt i Tuggeliteområdet, vi kör upp på toppen och drar ned på lite stigar för att komma ut på antingen 5 km spåret (golfbanan och slalombacken) eller så åker vi åt rakt motsatt håll, trixar oss genom "hela" I2 innan vi anländer i stan.

Edit: Om detta låter intressant kan jag försöka rita ut det på en enirokarta.

Senast redigerad av en moderator:
happyride.jpg ht=725

Vid spiralen vet jag inte riktigt om det går att köra med det känns som det borde finnas en stig någonstans. Annars måste man köra fram till järnvägen och ta in i skogen efter järnvägen.

Frolicc, jag tycker ditt förslag där ser riktigt intressant ut.

Jag skulle tro att det kommer kännas roligare att avsluta den här dagen inne på I2 än att vi "plågar" oss ner till skutberget via en led som många är skeptiska till. Jag ska försöka ändra förstainläggets rutt till denna sträckningen.

Isåfall tar på mig att reka den där stäckningen ordentligt och se till att det finns något i skogarna för alla. Var ett tag sen jag hojade i tuggelite men det finns ju grymmt mkt där, är rätt "bergigt". Det bästa vore egentligen att kunna fortsätta längs älven hela vägen tills spiralen och aldrig passera kyrkan så slipper vi några hundra meter på 70 väg, skall se vad jag kan göra åt det.

Idag rekade jag och bozz den stäckningen och den funkar! Inte helt den jag ritat in men i stora drag. För att ansluta till norra hyn kan vi helt enkelt rulla ned för apertin på bilvägen. Det är väl iförsig 2-3 kilometer men det blir ju bara nedför så det borde väl alla klara av som transportsträcka.

Sen vill eventuellt en posthanteringskollega på jobbet hänga på också. Han har antecknat 26:e april i sin kalender. Han kör redan i kortbyxor när han cyklar så jag vet inte vad som passar hans ben temperaturmässigt i sommar.

Då vi körde runt hela sjön måste det hinnebära både öster och väster. Vi körde medurs, om det spelar någon roll =)

Östra sidan är den vi tänkte inkludera i vårriden, den är helt klart bäst.

Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Östra sidan är den vi tänkte inkludera i
> vårriden, den är helt klart bäst.

=)
Östra såg bäst ut på kartan. Gott att få det bekräftat.
Första inlägget justerat.

Tänker mig upp på Frödingleden norr om motorvägen, öster om älven när man kommer från Alsters Herrgård. Dvs till höger om den gamla stenbron..

Någon som har koll på om man kan ta sig under den nybyggda motorvägen där eller om den stigen är för alltid borta?

Bilagor

• motorvägstunneln.jpg
    motorvägstunneln.jpg
    113.2 KB · Besök: 93
Usch, nu sitter man här med rinnande näsa, rivig hals, huvudvärk och en vagel i ögat. Känns verkligen inte roligt med bara två veckor kvar till start. Nån träning har det knappt blivt heller. Två pass - totalt fyra timmar - på tre veckor kan knappast räknas..
Tankarna snurrar, hur ska jag klara av den här "utmaningen" som jag lagt en bra bit över min egen normala kapacitet, och med denna minst sagt dåliga uppladdning?

Till det roliga hör att jag hann testa Frödingleden enligt kartan strax här ovanför, innan förkylningen bröt ut. Vill vi ha lite tid över till pauser längre fram ska vi INTE köra denna natursköna stig längs älvkanten. Hur vacker den än må vara så går det alldeles för sakta att bära, knuffa och smålyfta cykeln. När vi dessutom har några i startfältet som jag antar inte ännu kör på en avancerad teknisk nivå och dessutom lider av spångest (däribland jag) tycker jag att vi spar tid och kör grusväg upp till ridhuset istället. Där fortsätter vi med stigen upp till "Göstahultarn" österut. Vi kommer träffa på oöverkomliga hinder där ändå men lite utmaning måste det ju finnas kvar =)

Vad gäller transporten genom Forshaga och uppsökande av SISU-leden får vi återkomma till. Är det någon som känner till trakterna (har varit där) så tala ut! =) Det är väl just nu enda sträckan som inte har rekats av någon i tråden.

Ni laddar väl upp fett och kolhydratnivåerna ordentligt redan nu. Det lär behövas ;o)
Skänk dessutom en tanke till rätt vädergud när ni ändå håller på..

Går inte SISU leden från skidstugan tro? Skulle kunna tänka mig att ta en rektur dit nästa helg. Köra sträckan forshaga till kil och se om jag åker vilse.

Jag tänkte på en sak till. Vi borde se till att alla nödvändiga verktyg finns representerade i gruppen. Vissa nödvändiga grejer kanske vi skall se till att det finns flera ex av ifall någon hoppar av. Fyll på listan med saker vi bör ha med samt ert namn om ni tar på er att ta med grejerna.

Kedjebrytare - ?
Kedjelänkar - Frolicc(2 st, för 9 delat)
Självhäftande lagningslappar - Frolicc
Bakväxelöra - Alla som har ett liggandes bör ta med ett
Insexnycklar - ?
Bakväxel - Overkill att ta med? annars Frolicc
Extraslang - Alla bör ha med en/två extra
Fasta nycklar - 15 mm(för pedaler + andra som passar 6-10 mm?) Multiverktyg? ???
Tång - Eller ovanstående multiverktyg - ?
Lättare matsäck - Mackor, chokladkakor, bars. Men vi passerar affärer och gatukök på vägen
Däckjärn - Frolicc (3 st)
Kassettverktyg - För att skruva fast Tikis kassett som hela tiden kossnar.
Pump - Frolicc

Jag fixar:
Kedjebrytare
Insexnycklar
Torkxnycklar
Extra växelwire - kan kanske vara bra?
Kassetverktyg - känns kanske lite onödigt, men man vet aldrig.
Tång

Jag tar med:
Banan
Vatten
Mobiltelefon med taxis nummer inprogrammerat

Jag tar INTE med:
Spångest
lakrits

Det är bara två veckor kvar nu. Galet. Detta kommer bli turen då männen och mössen skiljs åt. Pip...

Medtager skandalsökande kamera eftersom det saknas i ovanstående lista. Tror även jag duttar ner en käjja som man så vackert kallar det här krokarna.

Medtager inte:
Pågens kanelgifflar (av utrymmesskäl)

*Piiiiip*
Jag är lite sugen på att hänga med upp till SISU och reka till helgen.. Ska se om jag får lite tid över nu när renoveringarna hemma är överstökade.

Bra idé att se till så det finns verktyg med, Frolicc!
I min rygga som alltid:
- Första hjälpenkit
- Mobiltelefon
- Multiverktyg
- 15/13 mm fastnyckel.
- Däckjärn
- Slang o pump
- Insexnycklar
- Kedjelås o brytare

En annan grej. Kontrollera att klossarna sitter ordentliget fast under skorna innan ni kliver på cykeln på morgonen. Jag vet hur oerhört irriterande det är när ena skruven lossnat i skogen. Det går absolut inte att vrida sig loss ur trampan!

Jag skulle vilja ta med ett flak öl o bjuda på efter målgång men det blir svårt för alla gillar ju säkert olika sort... ;o)

Andematt, du har mitt förtroende i val av processad malt! Men jag är tveksam till att jag kommer vara vid medvetande särskilt länge efter att läppjningen börjat...

Alla verkar packa verktyg, innebär det att jag kan slippa? :)

Hade det varit DH hade jag rekommenderat alla att ta med extra bromsbelägg men nu tror jag inte det behövs. Slang, kejdelås, insexnycklar, ekernyckel löser många problem. Buntband och eltejp ännu fler!

Tiki skrev:
> Medtager inte:
> Pågens kanelgifflar (av utrymmesskäl)

Va! Inga gifflar?! Då är det lika bra du ställer in ;)

Var ute på en 30km runda igår, det kändes fint, men oj va trött jag blev.
Tungt att konka upp hojen till 3:e våningen när man kom hem.
Var med all sanorlikhet avsaknaden av gifflar på turen som gjorde att jag tog slut ;)

Undrar om man inte kan tejpa fast en giffelpåse på styret...

shit va grejor det ska med... föda, dryck, slang och pump borde väl räcka? Har man inte med sig reservdelar vågar man inte ha sönder cykeln... enkel psykologi.

MiaMaria skrev:
> Ni är inte kloka, jag cyklade deje t.o.r. på
> ASFALT igår och jag tyckte det var jobbigt!

Det kommer med åren, man flyttar upp nivån hela tiden genom att ta ny mark, så att säga. Denna turen är som jag skrev i några inlägg ovan en bra bit över min nivå - men jag gör det som en kul grej tillsammans med andra och det kommer göra det lättare och roligare.

Och förresten, jag har inte kört upp till Deje på NJKL ännu.. Tycker det är lagom att vända i Skived. Så du är nog inte så dålig som du tror ändå =). Eller så är det jag som inte har insikt över hur dålig jag är...

Efter en rejäl förkylning och på tok för lite träning börjar man
tvivla på sin förmåga och ork. Men man får väll bita ihop och stötta
varandra så ska det nog gå..... kanske.... hoppas.......

MiaMaria - härlig inställning! =) Själv kommer jag nog skylla på cykeln, att det inte går att köra till Hagfors på fulldämpad med grova däck om en sån tur kommer på tal ;o)

Slider - det känns skönt att veta att amn inte är ensam om att vara i risig form, inte sant =)

Ha ha tack Frolic för kassetthylsan. Nu bör min färd vara säkrad.

Lugnande besked: Efter starka protester vill jag meddela att pågens kanelgifflar (original) åker med. Specialanordning riggas för lätt åtkomst till gruppen vid akuta sockerdipps.

Vad säger happykarlstad om rekning till sisu på lördag(19/4) runt 10:00? Föreslår asfalt på alla stäckor utom just mellan SISU och kil. Eftersom det är asfaltsnöta gäller det gassande sol och vindstilla för att jag skall ställa upp.

Någon som är på? andematt?

körde faktiskt skogsvägen mellan SISU-gården och frykstastugan så sent som i lördags förmiddags som avslutning på träningslägret. Helt OK men nåt djävulskt backigt kan väl tilläggas, så det tar rätt bra på benen den knappa mil som det är.

Frolicc, jag är ensamstående pappa med två barn på lördag förmiddag men jag tänkte föreslå exakt samma tur på eftermiddagen istället. Vad tror du om det? Jag kan nog komma iväg från hemmet ca 12.30. Sen skulle jag vilja reka från bron över älven upp till SISUgården..

KONAmi, var det grusväg, singeltrack eller "motionsspår" som gick genom naturen? Fotisättningar konstant eller gott flyt? Tungrullat eller rent av sumpigt?

det var väldigt varierat kan jag säga. Vi cyklade iofs i riktning från fryksta mot forshaga men fick i ett parti övergå till push-bike pga lutningen(och att benen va lite sega efter 11 timmars aktivitet). Det var en del motionsspår, en del singletrack och lite stök. Va lite för trött i huvudet vid det tillfället för att komma ihåg exakt.
Men troligtvis är det inga problem om man tar bort slasket som föll under tiden vi var där så man ser vad man cyklar på.

Ja, jösses amalia, det var väldans vad man behöver utrustning! Jag säger som KONAmi och satsar på vätska, mat, första-hjälpen-kit, reservslang och mobil med telnr till Taxi och hoppas att jag inte pajar cykeln första kvarten..

Provade Frödingleden förra lördan och måste nog säga att jag inte behärskar geggiga, skitbranta backar som slutar med en hal spång över vatten. Och inte de allra stenigaste partierna. Annars ska jag nog kunna ta mig framåt, om man får sätta ner fötterna i backen emellanåt.

Ska bli riktigt kul i alla fall! Lycka till med rekningen imorgon, jag tror jag hoppar den, låter er andra göra jobbet och glider med nästa helg.. ("glider" kanske dock är fel ord i detta sammanhanget)

Om inte gänget är jättepigga på flanera långa sträckor i skogen med cykel, skutta mellan djupa dypölar, forcera över trädstammar som avverkning orsakat var och varannan kilometer så förslår jag en annan sträckning för "hemresan".

En idé vore att vika in på I2-området i nordöstra hörnet. Hur vi tar oss från Kil till dit kanske det finns bra förslag på. Sträckan jag vanligen kör är asfalt genom Skåne-Hynboholm-Grava men det kanske finns andra varianter?

Frolicc skrev:
> Tiki hur menar du nu? Istället för att köra
> vandringsleden hyn>skåre>tuggelite menar du?

Nää det du föreslår där Frolic låter helt utmärkt. Jag har nog varit slarvig att följa debatten om hur hemfärden ska ske men jag trodde Skutbergsleden var aktuell?

Aha, om du tar en titt i karlstadtråden avslöjas det också att det fanns en mycket bättre väg till forshaga som hittades på hemvägen =)

Tillbaka
Topp