[Happy VårRide] Karlstad, 26 april 2008

Kolla första inlägget i tråden Tiki. 21/3 raderade jag bort skutberggsleden mot den sträcka som bozz och Frolicc rekade fram runt Södra Hyn - Skåre, tidigare i år.

Jag måste ärligt säga att jag inte riktigt vet var den går så jag hoppas på er guidning när vi väl kommer dit. Men fram till där vi vände igår vid ridhuset i Kil är jag helt med på varenda lite sten och kotte ;o)

Jag och HannaK såg en hel del orangea makeringar långs klarälvskanten när vi åkte från Forshaga igår, är det denna led vi ska köra kanske?

SISU-delen.JPG ht=585

Vårt rekande på tillbakavägen gav ungefär den här sträckningen på leden, vilken vi kommer köra nästa lördag.

SISU-fel.JPG ht=587

Vårt vilsefarande på vägen från Sisu-gården förde in oss på denna gröana snutt..

Första inlägget uppdaterat med kartmaterial!

Skriv ut - Memorera - Ta med​

Tänkte på en sak när jag läste igenom vägplanen. Östra sidan om Alsterån norr om motorvägen är knappt cykelbar. Leden går där på skrå(brant) ner mot ån och en massa spänger och broar i krökarna. Jag har kört den en gång och fick då bära eller gå med cykeln långa sträckor. Västra sidan är alltså att föredra skulle jag säga.

Om det blir regn känns det bättre att skjuta på turen tycker jag, annars tappar den lite av sin tjusning.

Checka kartorna i första inlägget KONAmi... Var i vägplanen står det att vi ska ta Östra så får jag försöka ändra det?

Vi kommer inte köra östra sidan av Alsterån, jag har varit inne på det men efter rektur så avstår vi den sträckningen. Istället spar vi krafter och asfaltsåker upp till Gunnerud.

Är det någon som är uppräknad i första inlägget som bestämt sig för att INTE köra?
Kan vara bra att veta när vi står där på lördag morgon och väntar..

Vi som åker:
* andematt
* Slider
* Tiki
* Eknor
* Frolicc
* Curt
* Boullboull (prel)
* KONAmi
* HannaK
* bozz
* "en postsorterare"

Vi blir ett tappert gäng ser det ut som. Ska ut en sväng i kväll och känna
lite hur det känns efter den jobbiga förkylningen. Får väll ha syrgas med
mig på lördag.
Curt och Eknor: Lite samkörning kanske?

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas postsorteraren läser din uppmaning.

Tja, jag litar på att Frolicc håller sin vän uppdaterad om denne inte läser här..

Slider skrev:
> Curt, Eknor: Lite förtydligande. Menade
> samåkning på lördag.

Ja, sammåkning får det bli. Jag har bil och cykelhållare.
Är väll lämpligt att lämna kristinehamn vid 8.15 tiden?

Var ute i A9 skogarna igår och det kändes bra, blev lite sliten men
det är väll inte så konstigt efter ett uppehåll på nästan tre veckor.
Det har äntligen torkat upp så man ser inte ut som ett lermonster
när man kommer hem. Härligt!

Det låter som en bra tid Eknor. Då svänger du förbi och plockar up mig?

Slider skrev:
...
> Det låter som en bra tid Eknor. Då svänger du
> förbi och plockar up mig?

Japp, kommer vid ca 8.10 då?
Ska höra me Curt också.

Funderar på om man ska vara så seriös att man slänger på svetto däcken, alltså 2,1" istället för 2.4" :p

Eknor skrev:
..
> Funderar på om man ska vara så seriös att man
> slänger på svetto däcken, alltså 2,1"
> istället för 2.4" :p

Terrängen är ju minst sagt blandad från snäll stenkista till grus och asfalt och djupp gegga och berghällar och gräs däremellan..

Jag kör på mina NobbyNic 2.25, jag har inget annat val. Jo, Nokian Extreme 294 men så dum är jag inte ;o)

har svårt att tro att vi passerar någon terräng som motiverar ett par 2,4". Lättrullat är nog ledordet skulle jag tro...

KONAmi skrev:
> ..förresten, vad sägs om öldrickning på lokal
> på kvällen? det skulle va en trevlig inramning..

Det kan nog bli billigt! ;o) Låter annars aldeles för trevligt..

Instämmer med föregående talare och kan nog tänka mig att hänga på någon social aktivitet på kvällen. Förutsatt att jag kommer tillbaka till civilisationen i en bit alltså..

kanske kan va lämpligt att iaf spraya lite deo på lycran så det inte luktar för mycket "skog" i så fall. Jag byter nog gärna skor iaf ;) kan bli farligt med alkohol och spd-skor...

Intressant vändning. Nu är det mer snack om vad vi ska göra efter rajden än hur vi ska klara oss genom? =)

Google-ads skojjar med oss också ;o)

Happy Lobster till havs
På Tallink Siljas fartyg har vi något för alla smaker! Läs mer här.
www.tallinksilja.se

Happy Hair
Billiga hårförlängningar på nätet. Hög kvalitet och 100% äkta hår!
www.Fannyhair.se

Hej!
En ny medlem på forum och mtb cyklist i Karlstad! Har precis köpt en mtb men har tidigare erfarenhet. Formen är inte riktig bra ännu men tänkte att följa med på lördag om det är ok?

Jag cykla landsväg och springa så jag hoppas att kunna hålla med men vi få se!. Jag bor på Säter(mellan alster och valagärdet) så jag tänkte att hoppa på turen från säter. Då om tempot är för högt kan jag "hoppa av" i forshaga och cykla klarälvsbanan tillbaka. Vill gärna träffa folk som cykla mtb omkring karlstad och lära mig några stigar!

Howard.
073 0848670

att tempot är för högt behöver du nog inte oroa dig för. Kul med en ständigt växande skara happyiter i vår stad. Säkert inga problem att mötas upp längs vägen, synd bara att du missar första biten på alsterleden...

Fler nytillskott i Happyklanen - trevligt och välkommen! Sköj också med maltdryck efteråt för att återställa kolhydratbalans och eventuell undernäring. Vi kanske lämpligen kan ta en timmes paus efteråt för att skölja av oss den värsta skogsmyllan innan vi infinner oss vid lämpligt hak?

Hej
Tyvärr måste jag göra en Happy och meddela att ni får försöka klara er utan mig.
Ska sortera navelludd, eller städa, eller... (annan dålig ursäkt)

Hoppas ni får en riktigt härlig tur!

RR med bilder som gör mig riktigt avundsjuk önskas!

Curt

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att vi kör vidare till staden efter I2 skogen, hittar en lämplig uteservering där vi intar mat med lämplig dryck innan vi skiljs åt och längtar tills nästa långride. Detta kräver naturligtvis fint väder.

Om vi skall hem och byta om tar det ju rätt lång tid så då finns nog risken att vi somnar på soffan innan. Eller är det bara jag som är trött och hellre tar en bit mat =)

Trist Curt att du inte sluter upp men nästa samling blir väl i K-hamn den 17 maj?

Jag personligen stödjer KONAmi:s resonemang och kräver samtidigt att vi sluter en helig pakt om att de som ska med ut inte tillåts somna på sofflocket efter avslutad ride. De hamnar på var mans ignorera lista på Happy. :-)

Eftersom min egen familj brukar kväljas och högljutt klaga när jag kommer hem efter mina rundor i skog o mark så röstar jag för att vi inte framkallar samma reaktioner hos okända samtidiga restaurangbesökare.

Men allt är under förutsättning att jag får ledigt ännu en stund den här veckan.. Kan bli knepigt eftersom jobbade sent igår och jag var i sthlm på eget skojj natten mellan tis o ons plus att det dessutom är firmafest ikväll.. Ni som har familj vet vilket förhandlingsläge jag sitter i.

Kanske det blir lite mer ordnat efter HöstRajden -08... Opps! ;o)

Tänkte handla på mig någon extra slang till imorgon
och undrar då villken ventil man ska ha. Bil eller racer,
villket är att föredra. Behöver nog ha en liten smidig
pump också. Tips önskas.

Jag kör iaf alltid med racerventil, och tycker det fungerar bra.
Frolicc du är ju pumpansvarig, du har väll en pump som tar både racer- och bilventil antar jag?
Angående pumpar så finns inte dämparpump med på listan över saker att ha med, jag tar med det.

Jag har Biltemas pump art.nr. 27-500 i ryggan, funkar fint med båda typer av slang.
Kolla så hålet i fälgen klarar bilventil om du idag har racerventil och att du får en adapter till racerventilen om hålet är stort nog för en bilventil.. Annars tycker jag det kvittar.

Konstigt nog så var det gammal hederlig cykelventil på slangarna som
satt i när jag köpte cykeln. Dom har faktiskt hållt sig hela i ett år nu,
trots genomslag ibland. Så racerventil borde passa bra.

Hur jobbigt är det att två tar med pump liksom =) Den passar garanterat till bilventil i allafall eftersom det är det jag använder

jag skriver sent ikväll/natt om jag kommer imorgon. får se vad som behöver donas med tävlingen. det ser ju ut att bli uppehåll iaf(kanske inte skall skriva det, då regnar det väl)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp